Σε προηγούμενα άρθρα μου αναφέρθηκα στο μέγεθος της αγοράς μιας χώρας ως υποστηρικτικό παράγοντα για την ανάπτυξη διεθνών brands. Με άλλα λόγια, παραλλήλισα την εγχώρια αγορά με θερμοκοιτίδα που στηρίζει τα brands στα πρώτα βήματα ανάπτυξής τους. Και εξισορρόπησα μερικώς το μειονεκτικό μέγεθος της χώρας μας με τον διεθνή πλούτο της σε περιεχόμενο, αναφορές και φήμη, προτείνοντας το υπόδειγμα «made by Greece» για την ανάπτυξη διεθνών brands, αντί του απλοϊκότερου «made in Greece».

Και κάπου εδώ έρχεται το φωτεινό παράδειγμα μιας χώρας που σύμφωνα με τις πρόσφατες απογραφές έχει μικρότερο πληθυσμό από τη δική μας κατά 370 χιλιάδες κατοίκους. Στη Σουηδία, παρά τον μικρό πληθυσμό και τη γεωγραφική της θέση, έχουν αναπτυχθεί παγκόσμια brands. Δεν είναι μόνο η Ikea, η H&M, η Volvo ή η Absolut. Είναι και η Tetra Pak, η Electrolux, η Ericsson, η Scania, η SKF, η Husqvarna, η Saab, η Τena, η Oriflame, η Thule, η WESC, η Cheap Monday, και ποιος ξέρει πόσα άλλα.

Ακόμα και το Pirate Bay ή το Spotify εκεί γεννήθηκαν. Brands που πρωταγωνιστούν σε κάθε κατηγορία, από τη μόδα μέχρι την τεχνολογία και από τα τρόφιμα μέχρι τα καλλυντικά. Μικρότερη αλλά επίσης εντυπωσιακή είναι και η «συγκομιδή» και στις υπόλοιπες σκανδιναβικές χώρες. Όλες μικρού πληθυσμού, όλες με αρκετά γνωστά brands. Από τη Nokia μέχρι τη Lego και την Αrla Foods και από τη Marimekko μέχρι τη Helly Hansen, πολλά «Nordic» brands είναι διάσημα διεθνώς.

Τι είναι αυτό που κάνει τις σκανδιναβικές μάρκες τόσο επιτυχημένες στο branding; Κάποιες απαντήσεις δίνονται σε ένα ενδιαφέρον podcast με την Σουηδή marketer Zigge Zetterberg που δημοσιεύεται στο brandingmag.com (https://www.brandingmag.com/podcast/why-are-scandinavian-brands-so-successful/) και έχουν να κάνουν με τη σχέση των brands και των αξιών μιας κοινωνίας. Μερικές από τις σκανδιναβικές αξίες που έχουν καθορίσει τα τοπικά brands είναι πανανθρώπινες.

Ο «εκδημοκρατισμός» των αγαθών, η ισονομία, η ομαδική δουλειά και η συνεργασία, ο σεβασμός του διπλανού και του περιβάλλοντος, η συμπερίληψη και η ανοχή στις κοινωνικοπολιτισμικές διαφορές, είναι αξίες που είναι εύκολο να ταυτιστούν πολλοί διεθνείς καταναλωτές. Αν προσθέσουμε το φημισμένο σκανδιναβικό Design και την πλούσια, παρθένα σκανδιναβική φύση, έχουμε μια βάση πάνω στην οποία χτίζονται πολλά από τα ισχυρά σκανδιναβικά brands. Και κάπου εδώ προκύπτει αβίαστα το ερώτημα, που έχω συζητήσει πολλές φορές μέσα από αυτή τη στήλη: πώς μπορούν να πετύχουν κάτι αντίστοιχο τα ελληνικά brands αξιοποιώντας τις αξίες που συνδέουν οι ξένοι την Ελλάδα και τις αντιλήψεις που έχουν για αυτήν;