Κάθε άλλο παρά αδρανείς έμειναν οι κλάδοι του Ελαιολάδου και των Τοματικών προϊόντων, κατά τη διάρκεια της απαιτητικής -ελέω Covid-19- χρονιάς που πέρασε. Μέσα από στρατηγικής σημασίας κινήσεις, οι κλάδοι προχώρησαν σε μια πλειάδα δραστηριοτήτων, όπως εξαγορές, νέες συνεργασίες, αλλά και επικοινωνιακές ενέργειες, με πυξίδα τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας. Πράγμα το οποίο, ειδικά στον κλάδο του ελαιολάδου, δεν πέρασε απαρατήρητο σε διεθνείς διαγωνισμούς, όπου ο «χρυσός της ελληνικής γης» διέπρεψε για μια ακόμη χρονιά.

Σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις στους κλάδους του Ελαιολάδου και των Τοματικών προϊόντων «σφράγισαν» το περασμένο χρονικό διάστημα, η οποία αποδείχθηκε άκρως δραστήρια, παρά τις όποιες δυσχέρειες, οι οποίες προέκυψαν εξαιτίας της πανδημίας. Σημαντικές εταιρείες των 2 κλάδων προχώρησαν σε στρατηγικές κινήσεις, με στόχο τόσο την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου τους, όσο και τη δημιουργία των προϋποθέσεων για περαιτέρω ανάπτυξη των κλάδων τους και την παραγωγή μακροπρόθεσμης αξίας. Επιπλέον, σύναψαν νέες συνεργασίες, πρωτίστως, για την προβολή τους στο digital περιβάλλον, ενώ δεν έλειψαν τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων σε αμφότερους τους κλάδους.

Σε αναπτυξιακή τροχιά η παγκόσμια αγορά
Όσον αφορά τις διεθνείς αγορές, ο κλάδος μεταποίησης της τομάτας βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης, αγγίζοντας σε όγκο, σύμφωνα με την Imarc, τα 43,8 εκατ. τόνους το 2020, ενώ η πρόβλεψή της κάνει λόγο για 52,6 εκατ. τόνους έως το 2026. Από την άλλη, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Κομισιόν εκτίμησε ότι τα αποθέματα ελαιολάδου θα ανέρχονται, στα τέλη του φετινού Σεπτεμβρίου, σε 500.000 τόνους, ενώ τοποθετεί την παραγωγή ελαιολάδου, την περίοδο 2020-2021, στους 2,04 εκατ. τόνους, αναφέρει η εφημερίδα Αγροτύπος. Στην Ελλάδα, η συνολική περσινή παραγωγή ελαιολάδου ανήλθε στους 275.000 τόνους, η κατανάλωση στη χώρα μας, την περίοδο 2020-2021, θα ανέλθει σε 110.000 τόνους, ενώ τα αποθέματα στο τέλος της ελαιοκομικής περιόδου στους 60.300 τόνους.

Εξάλλου, μια ευρύτερη εικόνα μεταφέρουν στοιχεία της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Εμπορίου (DG Trade) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα οποία οι εξαγωγές επώνυμου τυποποιημένου ελαιολάδου σημείωσαν αύξηση 255% τόσο προς τις αγορές της ΕΕ, όσο και προς τρίτες-εκτός ΕΕ χώρες, την περίοδο των ετών 2002-2020. Συγκεκριμένα, οι συνολικές εξαγωγές ελαιολάδου αυξήθηκαν από 14.851 τόνους το 2002, στους 52.735 το 2020. Οι εξαγωγές προς χώρες της ΕΕ άγγιξαν τους 31.655 τόνους πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 319% σε σχέση με το 2002, ενώ αντίστοιχη αύξηση εμφάνισαν και οι εξαγωγές τυποποιημένου ελληνικού ελαιολάδου προς τρίτες -εκτός ΕΕ χώρες- φτάνοντας τους 21.080 τόνους (+189%).

Επέκταση σε νέες προϊοντικές κατηγορίες
Η αύξηση αυτή αποτυπώνεται και στις κινήσεις των εγχώριων εταιρειών, με γνωστές εταιρείες των 2 κλάδων να επεκτείνουν τις προϊοντικές τους κατηγορίες, ενώ σημαντικές πρωτοβουλίες σημειώθηκαν και σε private label επίπεδο. Με την έναρξη της χρόνιας, η Κόρε ΑΕ εισήχθη σε έναν νέο χώρο για τη μέχρι τώρα δραστηριότητά της, αυτόν των τοματοειδών προϊόντων. Έτσι, τον Ιανουάριο του 2021, λάνσαρε τη σειρά προϊόντων τομάτας Γκρέκα, ένα ελληνικό προϊόν με καλοκαιρινές τομάτες από τον κάμπο των Σερρών, οι οποίες καλλιεργούνται και συσκευάζονται τους καλοκαιρινούς μήνες.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της συνεχούς εξέλιξης των προϊόντων της, όπως επισημαίνει η Μαριάννα Μηλάκη, Marketing Director της Κόρε ΑΕ, προγραμματίζεται, μέχρι το τέλος της χρονιάς, το επαναλανσάρισμα του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου Χρυσελιά. «Με συνέπεια στη γενικότερη στρατηγική και φιλοσοφία της εταιρείας, στόχος της Κόρε ΑΕ είναι να κάνει προσιτή προς τον καταναλωτή την άριστη ποιότητα ενός εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου, όπως αυτό της Χρυσελιάς, που έχει ήδη κερδίσει την εμπιστοσύνη του και στο κλασικό ελαιόλαδο», υπογραμμίζει η ίδια.

Όσον αφορά στη Μινέρβα, επέκτεινε τη σειρά του brand Χωριό με μια νέα κατηγορία, αυτήν των προϊόντων τομάτας. Συγκεκριμένα, το Χωριό δημιούργησε προϊόντα τομάτας από 100% ελληνικές τομάτες αειφόρου καλλιέργειας, οι οποίες συλλέγονται και συσκευάζονται εντός λίγων ωρών. Η σειρά περιλαμβάνει ελαφρά συμπυκνωμένο χυμό τομάτας σε χάρτινη συσκευασία 500γρ. και συσκευασία 3×250γρ., τριμμένες τομάτες σε χάρτινη συσκευασία 500γρ. και ψιλοκομμένες τομάτες Χωριό σε μεταλλική συσκευασία 400γρ.

Παράλληλα, κυκλοφόρησε και τοματοπολτός, διπλής συμπύκνωσης, σε μεταλλική συσκευασία με πλαστικό καπάκι 410γρ. Σε μια νέα προϊοντική κατηγορία επεκτάθηκε και η Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια ΑΕ, η οποία λάνσαρε το πρώιμο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο Enigma, με υψηλή περιεκτικότητα σε φαινόλες, αλλά και ελαιοκανθάλη. Επίσης, στο πλαίσιο της στήριξης της συνεταιριστικής πρωτοβουλίας «Ποιος είναι το Αφεντικό; – Η Μάρκα του Καταναλωτή», η ΑΒ Βασιλόπουλος κυκλοφόρησε το ελαιόλαδο -εξαιρετικό παρθένο και βιολογικό εξαιρετικό παρθένο- σε τιμή η οποία ανταμείβει δίκαια τον παραγωγό.

Ανάπτυξη και αναγνωσιμότητα σε νέες αγορές
Η ανάπτυξη και η παραγωγή μακροπρόθεσμης αξίας βρέθηκαν στο επίκεντρο των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των εταιρειών των κλάδων Ελαιολάδου και Τοματικών προϊόντων, οι οποίες προχώρησαν σε εξαγορές και πωλήσεις τομέων δραστηριότητάς τους. Ενδεικτικά, η Ελαΐς-Unilever Hellas και η Μινέρβα κατέληξαν σε συμφωνία για την πώληση του κλάδου τοματικών προϊόντων, ο οποίος περιλαμβάνει τα brands Pummaro και Pelargos, καθώς και το εργοστάσιο της Γαστούνης.

Επιπλέον, σε συμφωνία για την απόκτηση της εταιρείας Mediterranean Foods ΑΕ προχώρησε η βιομηχανία τροφίμων Μινέρβα, στο πλαίσιο της στρατηγικής για διεύρυνση των δραστηριοτήτων της σε περισσότερους κλάδους της αγοράς τροφίμων. Βάσει αυτής της συμφωνίας, η Μινέρβα κατέστη πλειοψηφικός μέτοχος της Mediterranean Foods και ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιό της με προϊόντα αρτυμάτων και τις εμπορικές μάρκες Brava και Delicia, ενώ απέκτησε και τη μονάδα παραγωγής της Mediterranean Foods στο Λεωνίδιο Αρκαδίας.

Παράλληλα, σημειώθηκαν επενδύσεις στην εικόνα των brands, τόσο για την εγχώρια αγορά, όσο και για τις αγορές του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, η The Olive Co. ανέθεσε στη Fiftyeggz το rebranding της κατηγορίας, η οποία περιλαμβάνει έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και ελιές σε συσκευασίες tin can και doypack, οι οποίες, ωστόσο, προορίζονται αποκλειστικά για τις αγορές του εξωτερικού.

Το rebranding αφορούσε στη δημιουργία λογοτύπου σε διεθνές ύφος, νέες συσκευασίες, καθώς και προωθητικό υλικό, όπως έντυπα, digital content και POP displays. Οι νέες συσκευασίες χαρακτηρίστηκαν από την pop art αισθητική με έμφαση στα vibrant χρώματα, καθένα από τα οποία συνδεόταν με το χαρακτηριστικό άρωμα ή συστατικό του εκάστοτε προϊόντος. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν patterns από εικονίδια που συμβολίζουν στοιχεία της φύσης και της ελληνικής γης.

Στο επίκεντρο το digital και οι promotional ενέργειες
Αναγνωρίζοντας την ολοένα αυξανόμενη στροφή του καταναλωτικού κοινού στο digital και τα social media, τα brands των κλάδων προχώρησαν σε συνεργασίες, με στόχο την ενίσχυση του προφίλ, της επιδραστικότητάς τους στα συγκεκριμένα κανάλια, καθώς και του awareness του κοινού. Συνδυαστικά, υλοποίησαν και offline promotional ενέργειες, προκειμένου να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στο «ράφι» του super market.

Ενδεικτικά, η Κόρε ΑΕ και το brand της Γκρέκα προχώρησαν σε συνεργασία με τη Socialab, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία του brand στο digital περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, η Socialab ανέλαβε τη διαχείριση των social media του ελληνικού brand, δίνοντας έμφαση στη 40 ετών εμπειρία της εταιρείας σε σχέση με την επεξεργασία της τομάτας και την αφοσίωση της Κόρε ΑΕ γύρω από αυτήν.

Επιπλέον, όπως εξηγεί η Μαριάννα Μηλάκη, «η Κόρε ΑΕ, “έτρεξε” digital ενέργεια, τους καλοκαιρινούς μήνες, αξιοποιώντας κυρίως τα social media υπό το μήνυμα “Γκρέκα, γεύση από καλοκαίρι”, με σκοπό να προτρέψει τον καταναλωτή να δοκιμάσει τη νοστιμιά της Γκρέκα στην κατεξοχήν εποχή της πιο νόστιμης τομάτας και, γιατί όχι, να τη συγκρίνει. Η ενέργεια συμπεριελάμβανε και έναν διαγωνισμό με μικροσυσκευές γνωστής εταιρείας, μέσω του οποίου ο καταναλωτής είχε τη δυνατότητα να λάβει συμμετοχή, και μέσω QR Code το οποίο υπήρχε με σχετική σήμανση in-store σε επιλεγμένα super market».

Social media προβολή και in-store δράσεις
Από την πλευρά της, η Terra Creta ξεκίνησε συνεργασία με τη Mediacube, για την ψηφιακή προβολή της σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η Mediacube ανέλαβε να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο online προώθησης με performance και awareness καμπάνιες σε Facebook, Instagram και LinkedIn, με βασικούς στόχους την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και την εδραίωση του brand τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε χώρες, όπως Γαλλία, Γερμανία και Βέλγιο.

Όσον αφορά στην Κύκνος, κατά τη χρονική περίοδο πριν το Πάσχα, προχώρησε σε προωθητική συνεργασία με την Ήλιος σε όλα τα καταστήματα των super market Γαλαξίας, προσφέροντας στους καταναλωτές, με κάθε αγορά ζυμαρικών Ήλιος ή επιλεγμένων προϊόντων τομάτας Κύκνος, έκπτωση 20%. Παράλληλα, το κοινό, αγοράζοντας συνδυαστικά προϊόντα των 2 εταιρειών, πέραν της έκπτωσης, λάμβανε μέρος, μέσω της κάρτας Bonus, σε κλήρωση, στην οποία 15 συμμετέχοντες θα κέρδιζαν από 1 καλάθι με προϊόντα των εταιρειών, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 150 ευρώ.

Επιφυλακτικό και ευαισθητοποιημένο το Ελληνικό κοινό
Αναφορικά με τη στάση του καταναλωτικού κοινού, στο πλαίσιο των νέων συνθηκών τις οποίες επέβαλλε η πανδημία, η Μαριάννα Μηλάκη παρατηρεί μια τάση επιφυλακτικότητας και κάνει λόγο για μια ευμετάβλητη κατάσταση, η οποία καταγράφεται, αντίστοιχα, και στην αγορά χωρίς να επιτρέπει μια σαφή εικόνα και ασφαλή συμπεράσματα.

«Το σίγουρο είναι ότι αυτή η νέα “εποχή” δημιούργησε ένα κοινό πιο επιφυλακτικό ως προς την κατανάλωση, αλλά, ταυτόχρονα, πιο ευαισθητοποιημένο αναφορικά με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επιλογών του, στο σύνολο της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, για τους κλάδους τόσο των ελαιόλαδων, αλλά και των προϊόντων τομάτας -κατηγορίες με πλήθος κωδικών- θεωρώ ότι κυρίαρχο χαρακτηριστικό της αγοραστικής απόφασης θα συνεχίσει να είναι η ποιότητα τους», υπογραμμίζει.

Διεθνείς διακρίσεις και χορηγίες
Αυτήν ακριβώς την ποιότητα φαίνεται ότι αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο φορείς, οργανισμοί, αλλά και καταναλωτές στις διεθνείς αγορές. Συγκεκριμένα, την περασμένη χρονιά, το ελληνικό ελαιόλαδο, τόσο το επώνυμο και το own label, όσο και των παραγωγών, βρέθηκε στο επίκεντρο σημαντικών διοργανώσεων του κλάδου, αποσπώντας υψηλές διακρίσεις. Για τον λόγο αυτό, ο διαγωνισμός ποιότητας εξαιρετικών παρθένων ελαιολάδων «Kotinos 2021», τον οποίο διοργανώνει η Επιστημονική Λέσχη Φίλων Ελαιολάδου και Ελιάς «Φίλαιος», πραγματοποιήθηκε με μια νέα κατηγορία, εκείνη των ελαιολάδων των παραγωγών.

Και αυτό, με την επισήμανση ότι τα ελαιόλαδα που διακινούν προς τα επίσημα κανάλια εμπορίας οι παραγωγοί καλύπτουν μεγάλο μέρος της ελαιοκαλλιέργειας. Επιπλέον, η εταιρεία Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια ΑΕ απέσπασε Χρυσό βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό ελαιολάδου της Νέας Υόρκης με το Ελαιόλαδο Ανανίας ΠΟΠ Καλαμάτα (Ananias PDO Kalamata), ενώ, μαζί με το brand ελαιολάδου της Sparta Gold, το οποίο εξάγεται σε πάνω από 35 χώρες, υπήρξαν Χορηγοί του ελληνικού περιπτέρου της Έκθεσης Design Biennale του Λονδίνου.

Στον 5ο διεθνή διαγωνισμό ελαιολάδου «Athena International Olive Oil Competition», καλύτερο ελληνικό ελαιόλαδο κρίθηκε το Κύκλωπας Αγουρέλαιο από τον Έβρο Θράκης και η ποικιλία Μάκρης. Τέλος, τα private label ελαιόλαδα της ΑΒ Βασιλόπουλος, «Η ΑΒ κοντά στην ελληνική γη», και της Lidl Ελλάς, εξαιρετικό παρθένο Ελαιόλαδο «Εύ» ΠΓΕ Χανίων Κρήτης, απέσπασαν διακρίσεις στο πλαίσιο του ανεξάρτητου διαγωνισμού Monde Selection Awards 2021 και των Superior Taste Awards, τα οποία διοργανώνει το International Taste Institute, αντίστοιχα.

«Χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με προϊόντα υψηλής ποιότητας»

Μαριάννα Μηλάκη, Marketing Director, Κόρε ΑΕ

«Η Κόρε, με μια βαθιά γνώση στα σπορέλαια και τα ελαιόλαδα, από την ίδρυσή της (1979), είναι προσανατολισμένη στο να δημιουργεί προϊόντα με άριστη σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής, πάντα σεβόμενη την ελληνική γη. Σε αυτήν την κατεύθυνση, θα συνεχίσει με συνέπεια και για το επόμενο διάστημα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, ταυτόχρονα, δεν αφουγκράζεται τις ανάγκες των καταναλωτών της, αλλά και της αγοράς. Η Κόρε, σε όλη την πορεία της, δείχνει μια συνέπεια στην επικοινωνία με το κοινό της, χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης. Αυτήν τη σχέση προσπαθεί να διαφυλάξει διαχρονικά, προσφέροντας προϊόντα υψηλής ποιότητας σε προσιτή τιμή που σέβονται τον επαγγελματία και την οικογένεια. Είναι η φιλοσοφία που ακολουθεί πιστά και θα συνεχίσει να υπηρετεί, ακόμα και σε καιρούς αβεβαιότητας».

Καμπάνιες με… άρωμα παράδοσης
Τα νέα τους προϊόντα επικοινώνησαν με διαφημιστικές καμπάνιες συγκεκριμένα brands των κλάδων Ελαιόλαδο και Τοματικά προϊόντα, εστιάζοντας στον παραδοσιακό χαρακτήρα τους, την απαράμιλλη γεύση τους, αλλά και σε σύγχρονα στοιχεία με σκοπό να προσελκύσουν και τα νεαρότερα κοινά. Ενδεικτικά, κάποιες από τις καμπάνιες που «έτρεξαν» το τελευταίο χρονικό διάστημα είναι οι εξής:

  • Κόρε ΑΕ: Η Κόρε η οποία κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά το ελαιόλαδο Χρυσελιά, παρουσίασε τηλεοπτική ταινία για τη νέα σειρά προϊόντων τομάτας, Γκρέκα, με την υπογραφή της Seventy Nine Minds, η οποία ανέλαβε και την επικοινωνία της σειράς. Η ταινία κυκλοφόρησε με μήνυμα «Νοστιμιά… α λα Γκρέκα», με στόχο να αναδείξει ότι η σειρά δίνει νέα διάσταση στη μαγειρική, προσφέροντας ξεχωριστή γεύση και φρεσκάδα στο φαγητό.
  • Κύκνος: Η καμπάνια λανσαρίσματος του προϊόντος της Κύκνος, Κύκνος Τομάτα Περαστή, κυκλοφόρησε με την επιμέλεια της Attp. Με μήνυμα «Τομάτα περαστή, αξεπέραστη», το διαφημιστικό σποτ είχε στόχο να δώσει μια νεανική προσέγγιση στο προϊόν με ρυθμό και χρώμα. Στο σύνολο της επικοινωνίας τονίζονταν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, το οποίο, με την υφή και τη φυσική του γεύση, έχει «πέραση» σε διαφορετικά φαγητά. Η καμπάνια «έτρεξε» σε τηλεόραση, digital και social media.
  • Μινέρβα-Χωριό: Η Μινέρβα δημιούργησε, σε συνεργασία με την DDB Athens, για τα ελαιόλαδα Μινέρβα και Χωριό, τηλεοπτικό σποτ το οποίο εστιάζει σε καθημερινά οικογενειακά στιγμιότυπα. Το σποτ κατέληγε με το μήνυμα: «Τέσσερις γενιές παράδοση, τέσσερις διαλεχτές ποικιλίες, χιλιάδες απολαυστικές ιστορίες. Μινέρβα Κλασικό και Μινέρβα Χωριό. Γεύσεις που σε σημαδεύουν» και κοινό παρονομαστή σε αυτά έναν λεκέ από λάδι.