Το Marketing Week συνάντησε την Έλενα Μαθιού στα γραφεία της Wizzard και συνομίλησε μαζί της για την πολυσυζητημένη νέα εταιρεία, τη φιλοσοφία της και τους στόχους της. Άδραξε, όμως, την ευκαιρία και έθεσε επίσης ερωτήματα, μεταξύ άλλων, για το επάγγελμα του marketer, τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής, την επόμενη μέρα και το brand «Ελλάδα».

Marketing Week: Κάθε ονομασία κρύβει συνήθως μία ιστορία. Εσείς γιατί αποφασίσατε να «βαφτίσετε» την εταιρεία σας Wizzard;

Έλενα Μαθιού: Έμπνευσή μας αποτέλεσε ο μάγος Dumbledore από τον Harry Potter, ο οποίος ξεχωρίζει για τη σοφία του, την εμπειρία του και την ικανότητά του στη μαγεία. Το ίδιο και η Wizzard, η οποία, χάρη στη σοφία, τη γνώση και την εμπειρία που διαθέτει, βοηθά τους συνεργάτες της να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα.

Όσο για τα δύο «zz» στον τίτλο, τα προτιμήσαμε για να ξεχωρίζουμε από τη πληθώρα sites που υπάρχουν με ένα «z».

Marketing Week: Αν η Wizzard είναι, λοιπόν, ο Dumbledore, ποιος είναι, στην προκειμένη περίπτωση, ο… κακός μάγος Voldermort;

Έλενα Μαθιού: Ο κακός μάγος είναι σίγουρα οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες, τις οποίες βιώνουμε όλοι μας. Είναι, όμως, και ο ίδιος μας ο εαυτός, ο οποίος κάποιες φορές μας κρατά στο σκοτάδι και δεν μας επιτρέπει να τολμήσουμε νέα πράγματα και να ανοιχτούμε σε καινούργιες προτάσεις.

Marketing Week: Με δεδομένο ότι οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες, τι σας ώθησε στην απόφαση να ιδρύσετε τη δική σας εταιρεία;

Έλενα Μαθιού: Κάποιοι έχουν πει ότι η κρίση είναι η «μάνα των ευκαιριών». Εμείς στη Wizzard, ως φύσει και θέσει αισιόδοξοι, είδαμε την κρίση σαν μία ευκαιρία. Για υπηρεσίες ολιστικών λύσεων Μάρκετινγκ. Και αυτό γιατί, σε πολλές εταιρείες, τα τμήματα Μάρκετινγκ μειώνονται αριθμητικά, με αποτέλεσμα οι εναπομείναντες να αδυνατούν ενίοτε να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους.

Άρα, η Wizzard «γεννήθηκε» για να αποτελέσει, κατά κύριο λόγο, έναν εξωτερικό συνεργάτη υψηλού επιπέδου για αυτές τις εταιρείες.

Marketing Week: Συνεπώς, ένα κοινό στο οποίο απευθύνεστε είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

Έλενα Μαθιού: Σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επιθυμούν να κάνουν τη διαφορά, αλλά δυσκολεύονται εξαιτίας της κρίσης. Απευθυνόμαστε, όμως, και σε μεγαλύτερες εταιρείες, τις οποίες μπορούμε να βοηθήσουμε ποικιλοτρόπως, όπως αναλαμβάνοντας, για παράδειγμα, συγκεκριμένα projects.

Marketing Week: Πώς θα χαρακτηρίζατε τον ιδανικό πελάτη για τη Wizzard;

Έλενα Μαθιού: Για εμάς ο ιδανικός πελάτης είναι αυτός ο οποίος θέλει να πετύχει, να κάνει τη διαφορά και, ει δυνατόν, να αναπτυχθεί ακόμα και σε συνθήκες κρίσης. Στόχοι, δηλαδή, οι οποίοι πέρα από μαχητικότητα, προϋποθέτουν ανοιχτό μυαλό και διάθεση να βλέπεις τα πράγματα από διαφορετική σκοπιά και να παίρνεις ελεγχόμενο ρίσκο.


Marketing Week: Στη μετοχική ομάδα της Wizzard συμμετέχει και ο Πέτρος Κωνσταντινίδης. Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους αποφασίσατε να «συμμαχήσετε» μαζί του;

Έλενα Μαθιού: Συνεργαστήκαμε πολλές φορές και βιώσαμε πάρα πολλές θετικές στιγμές. Είχαμε, όμως, αναπόφευκτα και κάποιες εντάσεις. Ε, λοιπόν, η Wizzard είναι «γέννημα» μιας εξ’ αυτών των εντάσεων. Διότι, τότε διαγνώσαμε το κενό που υπάρχει μερικές φορές τόσο μεταξύ στρατηγικής Μάρκετινγκ και υλοποίησης, όσο και στην ευθυγράμμιση όλων των ειδών έκφρασης της στρατηγικής Μάρκετινγκ για να βγει το ιδανικό αποτέλεσμα.

Σαν επαγγελματίας ο Πέτρος Κωνσταντινίδης είναι ένας άνθρωπος που πάντα διακρινόταν και διακρίνεται για την οξύτητα του πνεύματος, για την επιχειρηματικότητά του και για την ικανότητά του να αντιλαμβάνεται γρήγορα τις εξελίξεις. Σέβεται τους συνεργάτες του και τιμά τους πελάτες του. Όλα αυτά είναι χαρακτηριστικά που έπαιξαν τον ρόλο τους στην απόφασή μου.

Marketing Week: Ποιο είναι το διαφοροποιό στοιχείο της Wizzard; Το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα; Ίσως το γεγονός ότι οι ιδρυτές της έχουν βαθιά γνώση τόσο του Μάρκετινγκ, όσο και της Διαφήμισης;

Έλενα Μαθιού: Ακριβώς αυτή νομίζουμε ότι είναι η μεγάλη διαφορά της Wizzard. Καταρχήν, η εταιρεία μας έχει τη δυνατότητα να χαράζει μία πολύ υψηλού επιπέδου στρατηγική προσέγγιση του Μάρκετινγκ και στα 7Ps. Κάτι που θεωρούμε ότι δεν μπορεί να προσφέρει κάποιο άλλο ελληνικό σχήμα. Το επιπλέον δε στοιχείο που διαφοροποιεί ακόμα περισσότερο τη Wizzard είναι, όπως σωστά είπατε, το γεγονός ότι μπορούμε να δράσουμε ως ο συνδετικός κρίκος που θα γεφυρώσει το Μάρκετινγκ με τις διαφημιστικές εταιρείες. Είτε αυτές με τις οποίες συνεργάζεται ο εκάστοτε πελάτης, είτε τα agencies που ανήκουν στο ρόστερ του ομίλου μας.

Marketing Week: Υπάρχει κάποιο agency ή brand του εξωτερικού που θαυμάζετε; Που σας εκφράζει η φιλοσοφία του και προσπαθήσατε να την εμφυσήσετε στο DNA της Wizzard;

Έλενα Μαθιού: Η εταιρεία που θαυμάζω είναι η Apple. Και αυτό γιατί καταφέρνουν να επαναπροσδιορίζουν προϊόντα και κατηγορίες. Κάνουν τη διαφορά και αναδεικνύουν τα brands σε κάτι ξεχωριστό που ελκύει τους καταναλωτές.

Εκτιμώ την ανοιχτόμυαλη προσέγγισή τους και αυτό προσπαθώ να επιτύχω και στη Wizzard.

Δεν έχει νόημα να προσπαθείς να λύσεις καινούργια προβλήματα με τον ίδιο τρόπο. Θα καταλήξεις έτσι στη γνωστή παράνοια του Einstein, ο οποίος είχε δηλώσει ότι «παράνοια είναι, κάνοντας το ίδιο πράγμα, να περιμένεις ότι θα φέρεις διαφορετικό αποτέλεσμα».

Marketing Week: Κάποιες φορές, όταν η πίεση είναι μεγάλη, δεν είναι εύκολο να αξιολογήσεις τα δεδομένα με καθαρό μυαλό. Η ένταση και τα προβλήματα της καθημερινότητας δεν σου το επιτρέπουν…

Έλενα Μαθιού: Η Wizzard δεν έχει κλείσει ούτε ένα μήνα ζωής. Μέχρι πριν λίγο καιρό ήμουν από την άλλη μεριά του Ρουβίκωνα και μπορώ να σας πω ότι η καθημερινότητα είναι πολύ απαιτητική. Ο marketer καλείται να πετύχει πολλά περισσότερα, με πολύ λιγότερα…

Επομένως, όταν μία ομάδα ανθρώπων, εκ των πραγμάτων, αναγκάζεται να ζει συνέχεια μέσα στο πρόβλημα -και το λέω εκ πείρας- είναι πολύ δύσκολο να αποστασιοποιηθεί και να δει τα πράγματα με καθαρό μυαλό. Εμείς θα προσπαθούμε, λοιπόν, να βοηθάμε τους πελάτες μας να δίνουν το σωστό brief και να επιλέγουν προτάσεις άμεσα υλοποιήσιμες, οι οποίες θα φέρνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.


Marketing Week: Ασχολείστε με το Μάρκετινγκ εδώ και δύο δεκαετίες. Οι καταναλωτές έχουν αλλάξει. Το επάγγελμα του marketer όμως, πόσο διαφορετικό είναι σε σχέση με παλιότερα;

Έλενα Μαθιού: Η άποψή μου είναι ότι οι βασικές αρχές είναι οι ίδιες. Όπως και παλιότερα, έτσι και τώρα, ο marketer πρέπει να είναι το μυαλό, η ψυχή και τα «θέλω» του καταναλωτή. Είναι αυτός που, με βάση τα consumer insights, μετουσιώνει τις επιθυμίες και προτεραιότητες του κοινού σε προϊόντα, προτάσεις και ιδέες. Άρα το ζητούμενο παραμένει διαχρονικά το ίδιο για τον marketer.

Αυτό που, ειδικότερα σε περιόδους κρίσης, γίνεται, ωστόσο, ακόμα πιο επιτακτικό, είναι η ανάγκη να βρίσκεται ο marketer ακόμα πιο κοντά στους καταναλωτές. Διότι, πλέον οι αλλαγές συντελούνται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Και αυτός που θα κάνει τη διαφορά για τη μάρκα του, είναι εκείνος που θα πιάσει πρώτος τον παλμό της αγοράς.

Marketing Week: Το Διαδίκτυο και τα Social Media δίνουν την ευκαιρία στα brands να έρθουν πιο κοντά στους πελάτες τους…

Έλενα Μαθιού: Σίγουρα. Αρκεί να γνωρίζεις πώς να τα αξιοποιήσεις. Αλλιώς, μπορεί, αντί για ευλογία να αποδειχτούν κατάρα. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Και ο marketer οφείλει να καταλάβει πού και πώς χτυπάει η καρδιά του καταναλωτή σήμερα και να «διαβάζει» τις εξελίξεις.

Marketing Week: Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον marketer στην ψηφιακή εποχή;

Έλενα Μαθιού: Αυτή είναι να εντοπίσει, στην πληθώρα των touch points που υπάρχουν πια, σε ποια πρέπει να επενδύσει τα όλο και λιγότερα διαθέσιμα κονδύλια για να μεγιστοποιήσει την απόδοση. Παλιότερα, το δίλημμα ήταν μεταξύ των παραδοσιακών Μέσων. Στις μέρες μας, όμως, είναι τόσα πολλά πια τα διαθέσιμα Μέσα, ώστε η επιλογή μοιάζει με Sudoku. Με γρίφο για δυνατούς λύτες. Ο μέσος καταναλωτής δέχεται τουλάχιστον 1.000 ερεθίσματα την ημέρα, άρα το span of attention είναι πολύ μικρότερο. Απαιτείται, λοιπόν, καλή γνώση τόσο του καταναλωτή και της συμπεριφοράς του, όσο και της αποδοτικότητας του κάθε touch point.

Marketing Week: Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας ο κυριότερος μύθος σε σχέση με το Μάρκετινγκ;

Έλενα Μαθιού: Το γεγονός ότι το Μάρκετινγκ είναι κόστος και όχι επένδυση. Για μένα το Μάρκετινγκ είναι, εάν και εφόσον γίνεται σωστά, η μεγαλύτερη πολλαπλασιαστική λειτουργία που μπορεί να έχει μία εταιρεία ειδικά μέσα στις αντίξοες συνθήκες που διανύουμε. Τι εννοώ με τη λέξη πολλαπλασιαστής; Όταν το Μάρκετινγκ κάνει τη δουλειά του σωστά, είναι κοντά στον καταναλωτή και βρίσκει τα κατάλληλα insights, βοηθάει την εταιρεία να εστιάσει τους πόρους και τα μηνύματά της εκεί που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Ήτοι να πολλαπλασιάσουν τις πωλήσεις και να βελτιώσουν την εικόνα της εταιρείας.

Marketing Week: Οι marketers έχουν πολλούς λόγους να γκρινιάζουν: μειωμένα κονδύλια, άγχος, αβεβαιότητα… Ποιος μπορεί να είναι ένας λόγος αισιοδοξίας για την επόμενη μέρα;

Έλενα Μαθιού: Πιστεύω ότι οι marketers πρέπει να αισιοδοξούν… Είναι οι μόνοι που μπορούν να κάνουν πραγματικά τη διαφορά. Αρκεί να ψάξουν βαθιά για να μάθουν τα θέλω και τις συνήθειες του καταναλωτή, προκειμένου να είναι σε θέση να τον προσεγγίσουν με τον κατάλληλο τρόπο και να δημιουργήσουν πριν από αυτόν γι’ αυτόν. Θυμηθείτε το παράδειγμα της Apple. Τα προϊόντα της δεν είναι απλώς ένας υπολογιστής ή ένα mp3. Είναι διασκέδαση, είναι πολλά περισσότερα.

Εάν ο marketer ανοίξει το μυαλό του και διευρύνει την οπτική του γωνία, θα δει ότι μπορεί να γίνει ο ίδιος εφαλτήριο για σημαντικές αλλαγές. Καθώς και να διαμορφώσει την άποψη των καταναλωτών για μία μάρκα ή και για ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Ο marketer πρέπει να δημιουργεί το μέλλον, όχι απλά να αναπαράγει το παρελθόν ή το παρόν.

Marketing Week: Τι θα συμβουλεύατε κάθε νέο άνθρωπο, ο οποίος επιθυμεί να διακριθεί στον χώρο της Επικοινωνίας και του Μάρκετινγκ;

Έλενα Μαθιού: Εγώ θα ήθελα να ενθαρρύνω τους marketers να έχουν τις εξής τρεις εμμονές: Η πρώτη είναι να αναλύουν και να γνωρίζουν σε βάθος τους καταναλωτές. Να ζουν με αυτούς στο μυαλό τους και να μπαίνουν στα παπούτσια τους, πριν από εκείνους για εκείνους.

Η δεύτερη εμμονή είναι να σέβονται τη μάρκα και την εταιρεία τους, το DNA και τις αξίες τους που τις έφεραν μέχρι εδώ, ωστόσο να μην ξεχνούν ότι πρέπει να τα εμπλουτίζουν και να τα εξελίσσουν αν επιθυμούν την επιβίωση και ανάπτυξή τους στο διηνεκές. Και η τρίτη είναι να επιζητούν τη διαφορετικότητα. Να ψάχνουν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του καταναλωτή. Να προσπαθούν να τον εκπλήσσουν θετικά.


Marketing Week: Ένας marketer που κατάφερνε επί χρόνια να εκπλήσσει ευχάριστα ήταν ο Steve Jobs, ο οποίος, μεταξύ άλλων, διακρινόταν και για τα τσιτάτα του. Εσείς ποια ατάκα -όχι απαραίτητα δική του- θα επιλέγατε για να περιγράψετε τη φιλοσοφία σας;

Έλενα Μαθιού: Δύο ατάκες θα επέλεγα. Η μία είναι το «where there is will, there is a way» και η άλλη το «when you know where you are going, you are sooner or later going to get there». Και οι δύο απαιτούν δύναμη ψυχής και θέληση, αλλά επίσης απαιτούν και ένα ξεκάθαρο στόχο. Νιώθω ότι πολλές φορές αναλώνουμε ενέργεια στο να κάνουμε πράγματα για τα οποία, όμως, ο στόχος δεν είναι ξεκάθαρος. Πιστεύω ότι, εάν εμβαθύνουμε στον καταναλωτή/αγοραστή, θα μπορέσουμε να καθορίσουμε τον στόχο για τη δική μας μάρκα ή εταιρεία. Και εάν εστιάσουμε σε αυτόν, τότε θα καταφέρουμε πολλά…

Marketing Week: Έχετε εργαστεί στο εξωτερικό, μιλάτε πέντε γλώσσες και το βιογραφικό σας είναι εντυπωσιακό. Σκεφτήκατε να συνεχίσετε την καριέρα σας σε κάποια άλλη χώρα;

Έλενα Μαθιού: Πριν επανέλθω στην Ελλάδα, είχα ήδη διανύσει 10 χρόνια δουλειάς στο εξωτερικό: στη Γερμανία, τη Λευκορωσία, την Πολωνία, την Αγγλία… Γνωρίζω πολύ καλά ότι στο εξωτερικό προσφέρονται πολλές ευκαιρίες για αυτούς οι οποίοι είναι δυναμικοί, ικανοί και με διάθεση για δουλειά. Το δε Μάρκετινγκ είναι μία αναγνωρισμένη λειτουργία των επιχειρήσεων παγκοσμίως. Ως εκ τούτου, ένας marketer έχει πολλές πιθανότητες έξω.

Σε αυτήν τη χρονική στιγμή και παρότι, πριν ιδρύσω τη Wizzard, μου δόθηκαν ευκαιρίες να ακολουθήσω εκ νέου καριέρα στο εξωτερικό, εγώ προτίμησα, σε αυτό το σημείο ωριμότητας και εμπειρίας που έχω φτάσει, να παραμείνω.

Γιατί ευελπιστώ και θέλω πραγματικά να βοηθήσω τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία. Μεταδίδοντας την αισιοδοξία ότι τα πράγματα μπορούν να γίνουν καλύτερα με επιλεγμένες, στοχευμένες και σωστά μελετημένες κινήσεις.

Και να βοηθήσουμε ως Wizzard με την τεχνογνωσία και την εμπειρία μας τις εταιρείες να κρατήσουν το κεφάλι ψηλά και να συνεχίσουν να παλεύουν για ένα καλύτερο σήμερα και αύριο.

Marketing Week: Μείνατε, λοιπόν, στην Ελλάδα. Αγαπάτε αυτήν τη χώρα. Αναρωτιέμαι… Πώς θα τη χαρακτηρίζατε άραγε ως brand;

Έλενα Μαθιού: Η Ελλάδα είναι μία μάρκα, η οποία είναι πληγωμένη. Από πολλές απόψεις. Και στα μάτια των ίδιων των Ελλήνων, εάν τη συγκρίνουμε, για παράδειγμα, με την εικόνα που είχαμε για τη χώρα κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά κυρίως στα μάτια πολλών στο εξωτερικό. Είναι μία μάρκα, της οποίας η εικόνα έχει αμαυρωθεί.

Πιστεύω, όμως, ότι είναι μία μάρκα με ένα πολύ ισχυρό DNA που έχει αποδείξει ότι μπορεί να κάνει θαύματα… Άρα, νομίζω ότι η μάρκα «Ελλάδα» πρέπει να συσπειρωθεί, να ξαναβρεί το DNA της, να πάρει δύναμη από αυτό και να εμφανίσει το πρόσωπο μιας μάρκας που «μπορεί». Που μπορεί να κάνει τη διαφορά και να πάει μπροστά.

Για να προχωρήσει, ωστόσο, θα πρέπει να κοιτάξει βαθιά μέσα της. Να εντοπίσει τι είναι αυτό, καλό και κακό, που την καθιστά μοναδική. Και από τα καλά στοιχεία, να πάρει δύναμη για να προχωρήσει, ενώ τα κακά να προσπαθήσει, στον βαθμό του δυνατού, να τα εξαλείψει. Είμαι πεπεισμένη ότι το DNA της μάρκας «Ελλάδα» είναι από τα πιο δυνατά DNA που θα μπορούσε να βρει κανείς σε μία μάρκα. Διότι διαθέτει πολλά καλά συστατικά. Στο χέρι μας είναι να τα προβάλλουμε και να τα αξιοποιήσουμε προκειμένου να ξαναφτιάξουμε στις ψυχές μας και στους καθρέφτες την εικόνα της Ελλάδας που όλοι αγαπάμε…

Στο μυαλό του έλληνα marketer
Με προϋπηρεσία 21 ετών στον χώρο του Μάρκετινγκ, η Έλενα Μαθιού γνωρίζει πολύ καλά ποιες είναι οι ανάγκες και οι προβληματισμοί του έλληνα marketer. Έστησε, λοιπόν, τη Wizzard με σκοπό να απαντά σε κρίσιμα ερωτήματα, όπως τα ακόλουθα:

  • Πώς θα επιτύχω καλύτερα αποτελέσματα, παρά τα μειωμένα κονδύλια και το downsizing;
  • Πώς θα κρατήσω τους πελάτες μου σε περίοδο ύφεσης;
  • Πώς θα προστατέψω το μερίδιό μας ενάντια στα private labels;
  • Πώς θα καταφέρουν τα brands μας να αυξήσουν τις πωλήσεις τους τη «Στιγμή της Αλήθειας», παρά τον έντονο ανταγωνισμό στα σημεία πώλησης;
  • Πώς θα ευθυγραμμίσω αρμονικά την επικοινωνία μας σε όλα τα touch points;
  • Πώς θα αξιοποιήσω στο έπακρο το νέο μιντιακό οικοσύστημα;