Σημαντική ώθηση του δείκτη εμπιστοσύνης για την αγορά διαφήμισης και marketing της Ευρώπης στο πρώτο εξάμηνο του 2015, καταγράφει μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διαφημιστικών Εταιρειών, EACA. Το European Advertising Business Climate Index, το οποίο βασίζεται στη μηνιαία συλλογή δεδομένων από 43.000 επιχειρήσεις για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG ECOFIN), δείχνει άνοδο του δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης από -2 σε +15 κατά μέσο όρο για τα 28 κράτη-μέλη, σε διάστημα μόλις έξι μηνών.
Αισιόδοξοι και… απαισιόδοξοι
Η ζήτηση για διαφημιστικές υπηρεσίες αυξήθηκε από -7 σε +14 την ίδια περίοδο, προκαλώντας αύξηση και στα νούμερα απασχόλησης, που ανέβηκαν από -4 σε +5. Η διαφημιστική αγορά εμφανίζεται αισιόδοξη και για το μέλλον, αναμένοντας άνοδο της ζήτησης των υπηρεσιών της σε +21 για το δεύτερο εξάμηνο του 2015, καθώς και άνοδο της απασχόλησης σε +4. Το σημείο εκκίνησης για τους δείκτες αυτούς, ήταν +2 και -1 αντίστοιχα τον Ιανουάριο του 2015, γεγονός που δείχνει την εντυπωσιακή αλλαγή κλίματος μέσα σε λίγους μήνες.
Ωστόσο υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις του δείκτη εμπιστοσύνης ανά περιοχή, με την Ελλάδα να σημειώνει τη χαμηλότερη τιμή (-31), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (-12), την Εσθονία (-7), την Κύπρο και το Βέλγιο (-2). Τις υψηλότερες τιμές καταγράφουν οι αγορές της Σλοβακίας (+45), της Μάλτας (+40), της Γερμανίας (+38) και της Ισπανίας, Κροατίας και Λιθουανίας με +31. Η μεγαλύτερη μεταβολή σημειώθηκε στην Ιταλία, όπου ο δείκτης μετακινήθηκε από το -15 στο +18 μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2015.
Προσδοκία ανάπτυξης της ζήτησης
Οι διαφημιστικές εταιρείες σε όλες τις περιοχές (Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειος, Δυτική Ευρώπη, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη), εκφράζουν την αισιοδοξία τους αναφορικά με τη διαμόρφωση της ζήτησης των υπηρεσιών τους. Τη μεγαλύτερη αισιοδοξία αναφορικά με την άνοδο της ζήτησης των υπηρεσιών τους για το 3ο τετράμηνο του 2015 εκφράζουν οι αγορές από την περιοχή της Μεσογείου (+23), με εξαίρεση φυσικά την αγορά της Ελλάδας όπου ο δείκτης διαμορφώνεται στο -25, έχοντας ξεκινήσει από το -2 στο 1ο τετράμηνο της χρονιάς. Η Μ. Βρετανία, η οποία εμφανιζόταν πιο επιφυλακτική ως προς την ανάκαμψη, δηλώνει πλέον αισιοδοξία για τη μελλοντική ζήτηση, καταγράφοντας +24,9 βαθμούς για το 3ο τετράμηνο του 2015.
Ενίσχυση της απασχόλησης
Στην ερώτηση πως αναμένουν να διαμορφωθεί η απασχόληση στις εταιρείες τους μέσα στους επόμενους 3 μήνες, οι ερωτώμενοι από τις περιοχές της Δυτικής και Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξοι απ’ ότι στην αρχή της χρονιάς (η προσδοκία ανέβηκε από +1 και 0 βαθμούς τον Ιανουάριο, σε +6 τον Ιούλιο. Αισιοδοξία εξέφρασε και η Μεσογειακή Ευρώπη, με +3 βαθμούς. Μόνον οι προσδοκίες των εταιρειών της Βόρειας Ευρώπης παρέμειναν αρνητικές, ελάχιστα όμως βελτιωμένες από -11 σε -5 το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Σαφή τα σημάδια της ανάκαμψης
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της EACA, David Patton, το Business Confidence Index αποτελεί ξεκάθαρο σημάδι ανάκαμψης του Ευρωπαϊκού τομέα διαφήμισης και marketing. «Η ενίσχυση της εμπιστοσύνης είναι ένα σίγουρο σημάδι οικονομικής ανάκαμψης και παρόλο που εξακολουθούν να υφίστανται προβληματικές περιοχές, η συνολική εικόνα είναι αυτή της σταθερής βελτίωσης. Είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη τάση, αλλά πιστεύω ότι αυτή η περισσότερο θετική εικόνα της διαφημιστικής αγοράς θα βοηθήσει στην υποστήριξη των Μέσων και αντανακλά την αυξανόμενη πρόθεση των διαφημιζόμενων να επενδύσουν στα brands τους», σχολίασε ο ίδιος. Η EACA προτίθεται να δημοσιεύει το European Advertising Business Climate Index κάθε έξι μήνες, προσφέροντας έτσι μια συνεπή εικόνα της εξέλιξης της εμπιστοσύνης στις αγορές marketing και διαφήμισης της Ευρώπης.