Τώρα πλέον, μπορούμε να κάνουμε ένα σχόλιο για τις πολιτικές διαφημίσεις που είδαμε από τα κόμματα τις προηγούμενες ημέρες. Θα περίμενε κανείς ότι το μειωμένο budget που είχαν στη διάθεσή τους θα τα ανάγκαζε να γίνουν περισσότερο δημιουργικά, κάτι που κατά τη γνώμη μου δεν συνέβη. Οι διαφημίσεις που είδαμε σε καμία περίπτωση δεν δείχνουν αλλαγή νοοτροπίας.

Για τα δύο «μεγάλα» κόμματα δε, η εμμονή τους σε προσωποπαγή μηνύματα θα έλεγα ότι λειτούργησε ανασταλτικά ακόμα και σε όσους σκέφτονταν να τα ψηφίσουν. Βενιζέλος και Σαμαράς ήταν τα πρόσωπα που βλέπαμε κάθε ημέρα στις τηλεοπτικές οθόνες μας, όσο εξελισσόταν το ελληνικό οικονομικό δράμα τους προηγούμενους μήνες. Ήταν πρόσωπα που τα συνδέσαμε με άσχημα συναισθήματα, φόβο, αγωνία, απογοήτευση. Κι όμως, ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία στήριξαν την επικοινωνιακή στρατηγική τους ακριβώς σε αυτά τα πρόσωπα.

Όσον αφορά στα άλλα κόμματα, δεν υπήρξαν επικοινωνιακές εκπλήξεις, αλλά και όσες υπήρξαν ήταν ευχάριστες (ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Δημοκρατική Αριστερά, Δράση). Σε γενικές γραμμές πάντως, η πολιτική επικοινωνία που είδαμε δεν είχε δημιουργικότητα, ευρηματικότητα ή ρηξικέλευθες προτάσεις. Τουλάχιστον ας έχει αυτά τα χαρακτηριστικά η πολιτική που θα ακολουθήσει η -όποια- νέα κυβέρνηση.

Στο παρόν τεύχος δημοσιεύουμε, μεταξύ άλλων, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ για τον νέο χάρτη της Επικοινωνίας στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια, και ιδιαίτερα από το 2008 που ξεκίνησε η διεθνής οικονομική κρίση, το τοπίο της διαφημιστικής αγοράς στη χώρα μας άλλαξε άρδην, με σημαντικές διαφημιστικές εταιρείες να κλείνουν, άλλες να πτωχεύουν και άλλες να παλεύουν να κρατηθούν ζωντανές μέσα από τη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών. Αυτή όμως είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι η πιο φωτεινή, η πιο αισιόδοξη και αφορά στα νέα σχήματα που εμφανίστηκαν, τα οποία δομήθηκαν εξ αρχής με βάση τις ανάγκες της εποχής. Κι αυτά τα σχήματα ήταν και είναι πολλά.

Έτσι, συγκεντρώσαμε όλες τις εξελίξεις του τομέα αυτού σε ένα χορταστικό ρεπορτάζ έξι και πλέον σελίδων, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και καταγράφεται για πρώτη φορά συγκεντρωτικά. Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ μιλήσαμε με στελέχη της Επικοινωνίας και του Μάρκετινγκ, τα οποία καταθέτουν τις δικές τους απόψεις για το νέο μοντέλο εταιρείας επικοινωνίας που αναδύει η κρίση, καθώς και τις νέες ανάγκες καταναλωτών και διαφημιζόμενων.