Οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών έχουν κατανοήσει πλέον τη σημασία και την αξία της εξωστρέφειας για την ανάπτυξή τους και επενδύουν σε αυτήν. Στο πλαίσιο αυτό, συμμετέχουν και σε διεθνείς διαγωνισμούς γεύσεις και ποιότητας, με τα ελληνικά προϊόντα να λαμβάνουν πληθώρα διακρίσεων, κάνοντας δυναμικά αισθητή την παρουσία της χώρας στη διεθνή αγορά.

Δεν είναι μυστικό ότι τα ελληνικά προϊόντα επενδύουν στην καινοτομία και στην ποιότητα και είναι διεθνώς γνωστά για αυτό. Τα τρόφιμα και τα ποτά που εξάγονται από τη χώρα μας κερδίζουν σε σύντομο χρονικό διάστημα την προτίμηση των καταναλωτών, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ελληνικά προϊόντα λαμβάνουν διεθνείς διακρίσεις. Σε έναν χώρο που χαρακτηρίζεται από πληθώρα επιλογών και από έντονο ανταγωνισμό, καταφέρνουν να ξεχωρίσουν, τόσο σε διοργανώσεις βραβείων, όσο και στο ράφι των καταστημάτων.

Μια από τις πιο γνωστές σχετικές διεθνείς διοργανώσεις είναι τα βραβεία Superior Taste Awards, τα οποία απονέμονται κάθε χρόνο από το Διεθνές Ινστιτούτο Γεύσης & Ποιότητας – iTQi, με έδρα στις Βρυξέλλες. Στόχος τους είναι η ανάδειξη τροφίμων και ποτών ανώτερης ποιότητας και γεύσης παγκοσμίως, μέσω της αμερόληπτης διαδικασίας της «τυφλής δοκιμής» από 120 σεφ και γευσιγνώστες. Το iTQi, από το 2004, έχει πιστοποιήσει και βραβεύσει πάνω από 10.000 προϊόντα από 130 χώρες από όλο τον κόσμο.

Για το 2018, 1.850 προϊόντα από 90 χώρες κατάφεραν να περάσουν τις απαιτητικές αξιολογήσεις των Κριτών του iTQi και διακρίθηκαν για την εξαιρετική τους γεύση. Το Πιστοποιητικό Γεύσης του iTQi αποτελεί έναν ισχυρό σύμμαχο του παραγωγού, ένα εργαλείο για τις Β2Β εμπορικές διαπραγματεύσεις του, χρήσιμο στην προσπάθειά του για εξαγωγές, αλλά και στις συζητήσεις με τους τοπικούς διανομείς. Η πιστοποίηση συνοδεύεται με το Βραβείο Ανώτερης Γεύσης, που ουσιαστικά είναι το εργαλείο για το B2C marketing του παραγωγού. Τέτοιες διακρίσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές, τόσο για τις ίδιες τις εταιρείες, όσο και για τη εικόνα της Ελλάδας και τη θέση της στον παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη.

Ο Αντρέας Μυλωνάς, Διευθυντής Εξαγωγών της Κρι Κρι, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Για να ξεχωρίσει ένα προϊόν χρειάζεται να συγκριθεί με δεκάδες χιλιάδες άλλα της κατηγορίας του, που σημαίνει ότι κάθε διεθνής αναγνώριση όχι μόνο ενδυναμώνει το brand Ελλάδα, αλλά υπογραμμίζει την ανάγκη να πιστέψουμε και να επενδύσουμε σε ελληνικές πρώτες ύλες: από την αγνή και πλούσια γη, μέχρι το ανθρώπινο δυναμικό που έχει όρεξη να απευθυνθεί στις αγορές όλου του κόσμου και να εδραιώσει μια ισχυρή παρουσία, κάθε διεθνής βράβευση αποτελεί ακόμα μια υπενθύμιση πως υπάρχει πραγματική αξία στο να αναδείξουμε όλα όσα έχουμε να προσφέρουμε σαν χώρα και να πάμε την ελληνική γεύση μπροστά».

Η πραγματική αναγνώριση έρχεται από τους ίδιους τους καταναλωτές υπογραμμίζει ο Δημήτρης Πρίντζιος, Senior Vice President Buying της ΑΒ Βασιλόπουλος. «Οι διακρίσεις αποτελούν για μας επιβεβαίωση των καθημερινών μας προσπαθειών να προσφέρουμε το καλύτερο σε όλους μας τους πελάτες. Από εκεί ξεκινούν όλα. Με μεράκι οι άνθρωποι, οι προσεκτικά επιλεγμένοι προμηθευτές και παραγωγοί μας, δίνουν το καλύτερό τους εαυτό για να φέρουμε στα ράφια, στα ψυγεία, στα οπωροπωλεία μας, εξαιρετικής ποιότητας, γευστικά προϊόντα που αξίζει να μπαίνουν σε κάθε νοικοκυριό. Η πραγματική αναγνώριση όμως έρχεται από όλους εκείνους που επιλέγουν σταθερά αυτά τα είδη, βάζοντάς τα στα σπίτια τους. Οι διεθνείς διακρίσεις αναδεικνύουν την ποιότητα των ελληνικών προϊόντων σε παγκόσμια κλίμακα και έρχονται ως επιστέγασμα αυτής της ευθύνης που έχουμε αναλάβει απέναντι στους καταναλωτές, ενισχύοντας τα κίνητρά μας να συνεχίσουμε», αναφέρει.

«Για εμάς, το μεγαλύτερο βραβείο είναι οι άνθρωποι», επισημαίνει η Έλενα Δομαζάκη, Head of Corporate Communications & Digital Marketing της Creta Farms. Και συνεχίζει: «Οι άνθρωποι πίσω από τις πατέντες μας, πίσω από τις καινοτομίες μας, πίσω από τα βραβεία μας, πίσω από τη συνέπεια στην ποιότητα. Είμαστε ευγνώμονες γιατί το loyalty στο brand μας είναι η πιο σημαντική διάκριση. Καταφέραμε να γίνουμε το πρώτο European food brand που εξήγαγε τεχνογνωσία και όχι ένα απλό προϊόν».

Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑ SUPERIOR TASTE AWARDS
Η παρουσία της Ελλάδας στον θεσμό iTQi είναι πολύ σημαντική, με τις συμμετοχές να αυξάνονται διαρκώς τα τελευταία χρόνια. Το 2014 τα ελληνικά προϊόντα που διακρίθηκαν και βραβεύτηκαν ανήλθαν σε 35, το 2017 ανήλθαν σε 125 και φέτος έφτασαν τα 180. Η παρουσία της χώρας στον φετινό διαγωνισμό ήταν ακόμα πιο έντονη, καθώς το iTQi την επέλεξε ως Τιμώμενη Χώρα, προκειμένου να δώσει στους Έλληνες παραγωγούς επιπλέον εργαλεία και παγκόσμια προβολή για να τους βοηθήσει να αναπτύξουν περισσότερο τις επιχειρήσεις τους, τόσο στην εσωτερική, όσο και στη διεθνή αγορά.

Στα ελληνικά τρόφιμα και ποτά που διακρίθηκαν στη φετινή διοργάνωση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Αύρα της Coca-Cola Τρία Έψιλον κατέκτησε το Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 3 Χρυσών Αστεριών, καθώς και το ξεχωριστό βραβείο «Crystal Taste Award», το οποίο απονέμεται στα προϊόντα εκείνα που λαμβάνουν για 3 συνεχόμενα χρόνια τη διάκριση των 3 Χρυσών Αστεριών. Το Εν Ελλάδι Pork Steak της Creta Farms απέσπασε το Διεθνές Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 2 Χρυσών Αστεριών.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος απέσπασε Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 3 Χρυσών Αστεριών για το Κοτόπουλο ΑΒ Επιλογή από Γιαννιώτικες Φάρμες, δύο Βραβεία Ανώτερης Γεύσης 2 Χρυσών Αστεριών για την Κεφαλογραβιέρα ΠΟΠ Αμφιλοχίας ΑΒ Επιλογή και την Γραβιέρα Κρήτης ΠΟΠ Τρύπας ΑΒ Επιλογή, καθώς και δύο Βραβεία Ανώτερης Γεύσης 1 Χρυσού Αστεριού για το Μανούρι ΠΟΠ Θεσσαλίας ΑΒ Επιλογή. Η φρέσκια ελληνική τσιπούρα της Lidl έλαβε 3 Χρυσά Αστέρια και το φρέσκο ελληνικό λαβράκι της Lidl έλαβε 2 Χρυσά Αστέρια.

Η Ήπειρος Φέτα Π.Ο.Π. απέσπασε Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 3 Αστέρων, η Ήπειρος Φέτα Π.Ο.Π. με 40% λιγότερο αλάτι το Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 2 Χρυσών Αστέρων και η Epiros Organic Feta (PDO) – βιολογική φέτα που διατίθεται στις αγορές του εξωτερικού – κέρδισε βραβείο Ανώτερης Γεύσης 2 Χρυσών Αστέρων στην κατηγορία της. Τρία βραβεία Ανώτερης Γεύσης απέσπασαν και φέτος τα Sweet & Balance της Γιώτης για τις σοκολάτες Bitter και Γάλακτος και το Ρόφημα Σοκολάτας.

Η φέτα Δωδώνη και το γιαούρτι Δωδώνη Κλασικό 2% απέσπασαν Βραβεία Ανώτερης Γεύσης 3 Χρυσών Αστεριών.
Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης κατέκτησε Βραβεία Ανώτερης Γεύσης 2 Αστεριών για την εζα fine lager, την εζα premium pilsener και την Blue Island, και Βραβείο Ανώτερης Γεύσης 1 Αστεριού για την εζα alcohol free. Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Θεόνη έλαβε για πέμπτη συνεχή χρονιά τα τρία Χρυσά Αστέρια του Superior Taste Award.

ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Το iTQi, όμως, δεν είναι το μόνο που απονέμει βραβεία ποιότητας και γεύσεις. Ενδεικτικά, βραβεία ποιότητας αποδίδει και ο Οργανισμός Monde Selection, Διεθνής Φορέας Γεύσης και Ποιότητας, με έδρα τις Βρυξέλλες, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που προϊόντα ξεχωρίζουν και σε διεθνείς εκθέσεις, όπως η World of Private Label. Για παράδειγμα, η Κρι Κρι συμμετείχε στη διεθνή έκθεση PLMA – World of Private Label, όπου μεταξύ άλλων, διακρίθηκε για την καινοτομία του το νέο παγωτό με ενεργό φυτικό άνθρακα, Rodeo Black Cookies, έναν μήνα μετά την επίσημη κυκλοφορία του.

Το παγωτό Super Spoon της Κρι Κρι βραβεύτηκε στην διεθνή έκθεση ANUGA 2017 ως ένα από τα πιο καινοτόμα προϊόντα που παρουσιάστηκαν, ενώ στην έκθεση PLMA 2017 στο Άμστερνταμ, το Super Spoon Banana-Mango-Cereals συμπεριλήφθηκε στα innovative products. Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Αύρα της Coca-Cola Τρία Έψιλον έλαβε την ανώτατη διάκριση «Grand Gold Quality Award» από τον Οργανισμό Monde Selection, ο οποίος απένειμε επίσης Χρυσό βραβείο στην Ήπειρος Φέτα Π.Ο.Π. και Ασημένιο Βραβείο στην Ήπειρος Φέτα Π.Ο.Π. με 40% λιγότερο αλάτι.


ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Ρεκόρ κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές το 2017, αποδεικνύοντας τη σημασία που δίνει η χώρα μας στην εξωστρέφεια τα τελευταία χρόνια. Οι παραγωγοί και οι εταιρείες έχουν κατανοήσει την αξία της και τον ρόλο που μπορεί αυτή να διαδραματίσει στην ανάπτυξή τους. Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών στο σύνολο του 2017 αυξήθηκαν κατά 13,2% και ανήλθαν στα 28,83 δις ευρώ από 25,46 δις ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Το προηγούμενο ρεκόρ εξωστρέφειας ήταν το 2012, όταν η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών είχε φθάσει στα 27,34 δις ευρώ. Νέο ρεκόρ κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές και χωρίς να υπολογιστούν τα πετρελαιοειδή.

Συγκεκριμένα, η αξία των εξαγωγών με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή στο σύνολο του 2017 ενισχύθηκε κατά 7,1% ή κατά 1,32 δις ευρώ και έφθασε στα 19,98 δις ευρώ από 18,65 δις ευρώ. Το προηγούμενο ρεκόρ εξωστρέφειας χωρίς τα πετρελαιοειδή ήταν το 2016, όταν η συνολική τους αξία είχε διαμορφωθεί στα 18,36 δις ευρώ. Οι εξαγωγές κινούνται ανοδικά και φέτος, καθώς το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2018 αυξήθηκαν κατά 905,6 εκατ. ευρώ ή κατά 13,3% και ανήλθαν σε 7,73 δισ. ευρώ από 6,83 δις ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν κατά 12,9% στα 5,26 δις ευρώ. Η αύξηση συνεχίστηκε και τον Απρίλιο, κατά 11,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ο κλάδος Τροφίμων & Ποτών αποτελεί έναν από τους πλέον ανταγωνιστικούς. Οι εταιρείες αναζητούν τρόπους να ξεχωρίσουν και να διαφοροποιηθούν, με τον όρο «καινοτομία» να συνεχίζει να αποτελεί βασικό παράγοντα. Για την Creta Farms, ο όρος καινοτομία δεν είναι ένα nice to have, αλλά ένα must to have, εξηγεί η Έλενα Δομαζάκη, σημειώνοντας ότι παρόλο που δεκάδες brands υιοθετούν τον όρο αυτό, δεν είναι σίγουρη αν υιοθετούν τις διαδικασίες που απαιτούνται, οι οποίες είναι σκληρές, κοστοβόρες, χρονοβόρες και επίπονες.

«Η καινοτομία, ως βασικό όχημα κοινωνικής προόδου, επιβραβεύεται από τους καταναλωτές (εντός και εκτός Ελλάδας) και βοηθάει την κάθε επιχείρηση να έρθει πιο κοντά στην εκπλήρωση της αποστολής της, διαφοροποιώντας την περαιτέρω από τις υπόλοιπες του χώρου, ενώ παράλληλα είναι και κάτι που η αγορά έχει ανάγκη για να προχωρήσει, να εξελιχθεί», τονίζει ο Αντρέας Μυλωνάς. Σύμφωνα με τον ίδιο, στην Κρι Κρι πιστεύουν πως η ειδοποιός διαφορά μεταξύ δύο εταιρειών ή brand, είναι η εμπιστοσύνη, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της ειλικρινούς επικοινωνίας και της διαφάνειας, τη στιγμή βέβαια που «η καινοτομία είναι κάτι περισσότερο από καλοδεχούμενη: είναι αναγκαία».

Από την πλευρά του retailer, ο Δημήτρης Πρίντζιος αναφέρει: «Για όλους εμάς στην ΑΒ Βασιλόπουλος, η έννοια της καινοτομίας ταυτίζεται με τη δημιουργικότητα, αλλά και με τη διαρκή αναζήτηση πρακτικών τρόπων να λειτουργούμε, να επικοινωνούμε και να φέρνουμε στο δίκτυό μας νέα προϊόντα, αυξάνοντας ολοένα και περισσότερο τις επιλογές για τους πελάτες μας». Η καινοτομία δεν περιορίζεται στην ποικιλία, αλλά έχει πολλές εκφάνσεις, καταλήγει ο ίδιος.

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
– Το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2017, η αξία των εξαγωγών με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή ενισχύθηκε κατά 7,1%.
– Το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2018, οι εξαγωγές χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν κατά 12,9% στα 5,26 δις ευρώ.
– Τον Απρίλιο του 2018, αυξήθηκαν κατά 11,6%, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία των τελευταίων μηνών.
Πηγή: Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ
«Στόχος μας να εισέλθουμε σε νέες αγορές, προσφέροντας διαφοροποιημένα προϊόντα»
«Είμαστε η πρώτη εταιρεία τροφίμων στην Ευρώπη που έχει καταφέρει να εξάγει τεχνογνωσία. Η εξωστρέφεια, μέσα από την καινοτομία μας, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αναπτυξιακή μας στρατηγική. Εκτός από την απλή μορφή των εξαγωγών, δημιουργούμε συνεργασίες με τη μορφή του licensing agreement (αδειοδότηση πατεντών & know how). Στόχος μας να εισέλθουμε σε νέες αγορές, προσφέροντας διαφοροποιημένα προϊόντα με βάση το ελαιόλαδο που εναρμονίζονται με την εκάστοτε κουλτούρα και συνδυάζουν σε απόλυτη αρμονία γεύση και καλύτερο διαθρεπτικό προφίλ – όχι να προτείνουμε μια ακόμα επιλογή σ’ έναν πόλεμο τιμών. Τα οφέλη της αρχαίας κρητικής διατροφής σαν βάση της μεσογειακής διατροφικής κουλτούρας μας βοηθούν να υπηρετήσουμε το όραμα να εξάγουμε την ελληνική επιχειρηματικότητα παγκοσμίως».
Έλενα Δομαζάκη, Creta Farms

«Η υγιής ανάπτυξη της εταιρείας, αλλά και του τόπου, είναι ο σκοπός της εξωστρέφειάς μας»
«Επενδύοντας στην εξωστρέφεια, σήμερα έχουμε φτάσει σε σημείο να εξάγουμε ελληνικό γιαούρτι και παγωτά Κρι Κρι σε περισσότερες από 24 χώρες με πιο σημαντικές αγορές αυτές της Αγγλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου. Η υγιής ανάπτυξη της Κρι Κρι, αλλά και του τόπου είναι ο σκοπός της εξωστρέφειάς μας, και αυτό επιτυγχάνεται με την ανάδειξη των πραγματικών ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων, όπως το φρέσκο και ποιοτικό γάλα της περιοχής μας που παράγεται λόγω των μοναδικών συνθηκών. Αναφορικά με τα οφέλη, αρκεί μόνο να αναφερθεί πως οι εξαγωγές αποτελούν περισσότερο από το 33% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, ποσοστό που φανερώνει τη δυναμική μας επέκταση σε ευρωπαϊκές αγορές. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η μέση ετήσια αύξηση των εξαγωγών τα τελευταία χρόνια ήταν πάνω από 24%. Τροχοπέδη στον αντίποδα αποτελεί η έλλειψη μιας ενιαίας εξαγωγικής στρατηγικής ως χώρα».
Αντρέας Μυλωνάς, Κρι Κρι

«Κάθε σύγχρονη επιχείρηση οφείλει να είναι εξωστρεφής»
«Πιστεύουμε βαθιά ότι κάθε επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη σύγχρονη αγορά οφείλει να είναι εξωστρεφής. Η εξωστρέφεια ταυτίζεται τόσο με τη διαφάνεια όσο και με την ανάγκη του ίδιου του οργανισμού να επικοινωνήσει ουσιαστικά με το καταναλωτικό κοινό, να μεταφέρει τα μηνύματά του και να ενημερώνει σχετικά με τις ενέργειές του σε κάθε επίπεδο. Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, η εξωστρέφεια είναι αυτονόητη και βρίσκεται στον πυρήνα της λειτουργίας μας από την ίδρυσή της εταιρείας μέχρι σήμερα. Κι ακριβώς επειδή πηγάζει από την εταιρική μας κουλτούρα, πρόκειται για αληθινή διάθεση επικοινωνίας τόσο με τους καταναλωτές όσο και με τους συνεργάτες μας, τους προμηθευτές και τους παραγωγούς μας, που χτίζει ισχυρές σχέσεις διαχρονικά».
Δημήτρης Πρίντζιος, ΑΒ Βασιλόπουλος