Αρκετά πλούσια μπορεί να θεωρηθεί η ειδησεογραφία του πρώτου τριμήνου του 2015, όσον αφορά σε new business για την αγορά επικοινωνίας. Τη μεγαλύτερη δραστηριότητα κατέγραψε ο χώρος των Δημοσίων Σχέσεων, με τις εταιρείες του κλάδου να προχωρούν σε συνεργασίες για ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, όπως επίσης και ο τομέας της ψηφιακής επικοινωνίας. Στο κομμάτι της «καθαρόαιμης» διαφήμισης, είχαμε λίγες, αλλά ηχηρές νέες συνεργασίες, ενώ σε άλλες υπηρεσίες Marketing, η κινητικότητα φαίνεται να είναι λιγότερο έντονη. Η αγορά δείχνει να είναι έτοιμη να επενδύσει, τηρώντας ωστόσο στάση αναμονής για τις εξελίξεις στο πεδίο της οικονομίας.
Από την ειδησεογραφία του DailyFax για το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος 2015, συλλέξαμε τις ειδήσεις εκείνες που αφορούν σε new business ανά κατηγορία υπηρεσιών, δημιουργώντας έτσι μια συνολική επισκόπηση για την κινητικότητα της αγοράς στις αρχές του έτους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, για άλλη μια φορά, γίνεται εμφανές ότι τα όρια μεταξύ των λειτουργιών της επικοινωνίας μπλέκονται όλο και περισσότερο. Στα new business των Δημοσίων Σχέσεων, αρκετά έργα περιλαμβάνουν (ή και αφορούν αποκλειστικά), ενέργειες ψηφιακής επικοινωνίας, ενώ στο κομμάτι των digital agencies, συχνά συναντούμε αναθέσεις που συμεριλαβάνουν ολοκληρωμένη επικοινωνία και σε offline Μέσα, ή και δράσεις δημοσιότητας. Αντίστοιχα, οι συνεργασίες στον τομέα του branding & design δεν αφορούν μόνον σχεδιασμό νέων λογοτύπων ή εταιρικών ταυτοτήτων, αλλά και σχεδιασμό ψηφιακών assets (websites, online campaigns), καθώς και συνολική διαχείριση εταιρικής εικόνας.
Η «μαγική εικόνα» της διαφημιστικής δαπάνης
Σε σύνολο πρώτου τριμήνου 2015, η συνολική τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη παρουσίασε αύξηση κατά 11,63% από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014. Θετικό πρόσημο διατήρησε η τηλεόραση (+33,84%), αλλά και το ραδιόφωνο (+2,7). Να σημειωθεί ότι ο Φεβρουάριος του 2015 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο (-2,26%), ενώ το πρώτο δίμηνο του ίδιου έτους (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2015), η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη είχε παρουσιάσει αύξηση 4,53% σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2014. Ωστόσο σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, το εντυπωσιακό +11, 63% οφείλεται εν πολλοίς στην επιβολή του φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων 20%, που ίσχυσε από τις αρχές του χρόνου.
Με αυτό το δεδομένο υπόψιν, μπορεί κανείς να αναγνώσει τη διαφημιστική δαπάνη στα κύρια Μέσα και τον Μάρτιο, η οποία αυξήθηκε κατά 22,47% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2014 και διαμορφώθηκε σε 132.713.727 ευρώ, από τα 108.364.009 ευρώ τον Μάρτιο του 2014. Τη μεγαλύτερη αύξηση δαπάνης παρουσίασε η τηλεόραση, σε ποσοστό 53,98% (πάντα υπό την επήρεια του φόρου 20%), και θετικό πρόσημο διατήρησε και το ραδιόφωνο, στο +5,94%. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η -έστω και οριακή- θετική πορεία της διαφημιστικής δαπάνης το 2014, για την οποία η αγορά υπολογίζει ότι κυμάνθηκε στο 6%. Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι σε διεθνές επίπεδο, η «αισιοδοξία» των προβλέψεων για την πορεία της παγκόσμιας διαφημιστικής δαπάνης το 2015 περιορίστηκε ως ένα βαθμό στις αρχές του έτους. Έτσι, η ZenithOptimedia «υποβάθμισε» τις προβλέψεις της κατά 0,5%, σε 4,4% για το 2015.
Ψηφιακή ελπίδα
Διαφημιζόμενοι από πολλές διαφορετικές κατηγορίες της αγοράς, απαρτίζουν την καταγραφή των new business στον τομέα της ψηφιακής επικοινωνίας. Τρόφιμα, ποτά, ενέργεια, τουρισμός, εστίαση, υπηρεσίες και γενικότερα εταιρείες από πολλούς κλάδους, ενισχύουν την ψηφιακή τους παρουσία, λανσάροντας νέες καμπάνιες και εκσυγχρονίζοντας τα ψηφιακά τους περιουσιακά στοιχεία. Σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, το digital αναμένεται να διατηρήσει ανοδική πορεία και το 2015, συνεχίζοντας τη θετική εξέλιξη της προηγούμενης χρονιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του IAB Hellas, η διαφημιστική δαπάνη για το digital display το 2014 άγγιξε τα 80 εκατ. ευρώ, σημείωσε δηλαδή αύξηση ύψους 6% σε σχέση με το 2013. Το μεγαλύτερο μερίδιο της δαπάνης απέσπασε ο τομέας των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, με ποσοστό 21% της συνολικής digital display δαπάνης του 2014. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του IAB Hellas, εντυπωσιακή είναι η υιοθέτηση του video από τους διαφημιζόμενους, αγγίζοντας τα 3 εκατ. ευρώ και το 4% της συνολικής display δαπάνης για το 2014.
Υπηρεσίες Διαφήµισης | |
Εταιρεία Επικοινωνίας | Διαφηµιζόµενος |
Bold Ogilvy | Βερόπουλος |
Bold Ogilvy | Noxzema |
FCBGnomi | Kyknos |
Initiative | Βερόπουλος |
Ira Media | Servier |
Ira Media | Pharmasept |
Ira Media | Aquamed |
Magiq Doorz | WinnersFund |
Orange | Υπουργείο Παιδείας |
SohoSquare | Allianz |
UM | Reckitt Benckiser |
Τaλκ2 | Dinner in the Sky |
Δηµόσιες Σχέσεις | |
Εταιρεία Επικοινωνίας | Διαφηµιζόµενος |
Advocate / Burson-Marsteller | Αθηναϊκή Ζυθοποιία |
Asset Ogilvy PR | Hard Rock Café |
BrilliantPR | TP-Link |
Civitas | paysafecard |
Communication Effect | Mylan Φαρµακευτική |
Communication Effect | Ath Tech |
Gravity The Newtons | Sony Mobile Communications |
Gravity The Newtons | Sarantis (Bioten, Orzene) |
H+K Strategies | Beiersdorf Hellas |
Headline Athens/ΕΥ Ζην | ING Ελλάδος |
Ikon Porter Novelli/Team Athens | Schwarzkopf Keratin Color |
Magiq Doorz | Med Frigo |
Οne Team | ΣΕΚΕΕ/ Mobile World Congress |
One Team | Ergo Hellas |
Solid Relations | AIM |
Sprint-Choose | Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών |
V+O | Frezyderm |
Weber Shandwick | BDO Greece |
Weber Shandwick | PokerStars |
Weber Shandwick | ΑΒΗ Medical Group |
Αία Relate | Be Calm |
Αία Relate | BCA |
Branding & Design (online & offline) | |
Εταιρεία Επικοινωνίας | Διαφηµιζόµενος |
Chris Trivizas | House Wines Cookoovaya |
Out To Lunch | Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα Κύπρου |
Wine Wonders | Zitsa Classico & Αρκτούρος |
Α3 | Origanum Cosmetics |
Υπηρεσίες Ψηφιακής Επικοινωνίας | |
Εταιρεία Επικοινωνίας | Διαφηµιζόµενος |
4 Wise Monkeys | Mythos |
4 Wise Monkeys | L’Oreal Paris |
Admine | Jetoil |
Linakis Digital | ActionAid Hellas |
Linakis Digital | Θ. Νιτσιάκος ΑΒΕΕ |
Netstudio | Cretan Pearl Resort |
Socialab | Subaru |
Socialab | Holmes Place |
Socialab | L’Αrtigiano |
Tenfour | Nikas |
Tenfour | WWF Hellas |
Wedia | MedCruise |
Wedia | Cyta |
Άλλες Υπηρεσίες Marketing | |
Εταιρεία Επικοινωνίας | Διαφηµιζόµενος |
SponsorValue | Ελαϊς Unilever (έρευνα τηλεόρασης) |
SponsorValue | Coca-Cola Hellas (έρευνα χορηγιών) |
SponsorValue/Iris | Ironman (sports marketing) |
Stratego, Metron Analysis, Brilliant PR | «Ενίσχυση της Προσπελασιµότητας»-Υπ. Οικονοµικών (Δηµοσιότητα & Προβολή) |
ΕΑΤΑ | Public Issue (έρευνα αγοράς) |
Διαφηµιστική δαπάνη Ιανουάριος-Μάρτιος 2015 | |||||
Μέσο | Ιαν. – Mάρτιος 2014 | Ποσοστά | Ιαν. – Μάρτιος 2015 | Ποσοστά | Μεταβολή |
Τηλεόραση | 140.573.672 | 51,33% | 188.137.362 | 61,54% | 33,84% |
Περιοδικά | 60.998.180 | 22,27% | 53.004.025 | 17,34% | -13,11% |
Εφηµερίδες | 54.792.847 | 20,01% | 46.595.822 | 15,24% | -14,96% |
Ραδιόφωνο | 17.492.465 | 6,39% | 17.963.935 | 5,88% | 2,70% |
Σύνολο | 273.857.164 | 100,00% | 305.701.144 | 100,00% | 11,63% |