Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του Έλληνα. Και το θετικό είναι ότι, παρά τις μικρές «βλάβες» που ενίοτε προξενούνται στην εικόνα τους από τις απεργίες και τα (λίγα πια) φαινόμενα ελλιπούς επαγγελματισμού, τα Μ.Μ.Μ. ξεπερνούν σταδιακά τα προβλήματα προηγούμενων δεκαετιών. «Χτίζουν» ένα πιο σύγχρονο και αξιόπιστο προφίλ. Εξελίσσονται και -ποιος θα το πίστευε πριν μερικά χρόνια;- μέσα στους επόμενους μήνες θα παρέχουν τη δυνατότητα για wi-fi σύνδεση. Ως διαφημιστικά οχήματα, όμως, πόσο δημοφιλή είναι;

Στον δρόμο της καθιέρωσης…
Με δεδομένο ότι «το Μέσο είναι το μήνυμα», πόσο έχει συμβάλλει ο εκσυγχρονισμός τους στην περαιτέρω καθιέρωσή τους ως Μέσου προβολής; Λογίζονται πλέον στη συνείδηση των διαφημιζόμενων ως μία ελκυστική επιλογή;

Ο Γιάννης Πορτοκαλάκης, Γενικός Διευθυντής της Atropos Media, παραδέχεται ότι «η αγορά έχει ακόμη δρόμο να διανύσει. Έναν δρόμο, ο οποίος είναι δύσβατος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, που οδηγεί στη λογική των εύκολων και γνωστών λύσεων». Διευκρινίζει, πάντως, ότι «οι πελάτες που έχουν δοκιμάσει τα κινούμενα Μέσα, κατά μεγάλο ποσοστό δεν τα αφήνουν. Αν δε, η όλη διαφημιστική προβολή του προϊόντος σχεδιαστεί σωστά και υλοποιηθεί σωστά, τότε οδηγεί σε θεαματικά αποτελέσματα».

Από την πλευρά του, ο Ελευθέριος Γισγάκης, Managing Partner της Interneed, σημειώνει «την ανάπτυξη των πωλήσεων που καταγράφει η Interneed παρά την περίοδο ύφεσης».

Εξέλιξη η οποία, όπως συμπληρώνει, «καταδεικνύει τη διαρκώς αυξανόμενη θετική τοποθέτηση των διαφημιζομένων στη χρήση των κινούμενων Μέσων -ταξί εν προκειμένω, αλλά και στην εμπιστοσύνη τους να τα εντάσσουν πλέον στις ενέργειές τους».

…παρά τους ενδοιασμούς των διαφημιζόμενων
Με την αποκαθήλωση της υπαίθριας Διαφήμισης δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι η «συγγενική» διαφήμιση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα απορροφούσε σημαντικό μέρος των κονδυλίων. Η κρίση, όμως, επηρέασε αρνητικά τον ρυθμό ανάπτυξης του Μέσου, ο οποίος θα ήταν πιθανότατα μεγαλύτερος εάν οι συνθήκες που επικρατούσαν στη χώρα ήταν λιγότερο δυσμενείς.

Εν τούτοις, ένας ακόμα παράγοντας που συγκρατεί το Μέσο είναι το γεγονός ότι κάποιοι διαφημιζόμενοι εξακολουθούν να έχουν ενδοιασμούς. Ποιοι είναι αυτοί; Ο Ε. Γισγάκης επισημαίνει «τη διαχείριση όλο και πιο περιορισμένων κονδυλίων, καθώς και τη θολή τοποθέτηση όλων των κινούμενων Μέσων κάτω από την ταμπέλα “υπαίθρια Διαφήμιση”».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «η κινούμενη Διαφήμιση έχει το δικό της στίγμα και τη δική της παρεμβατικότητα στην καθημερινότητα της ζωής. Στοιχεία που δημιουργούν ένα πλαίσιο “ευκαιριών” το οποίο μπορούν να εκμεταλλευτούν οι διαφημιζόμενοι».

Αντίστοιχα, ο Γ. Πορτοκαλάκης κάνει λόγο για τον «διαφημιζόμενο ο οποίος για χρόνια είχε συνηθίσει τα μεγάλα μεγέθη όσον αφορά στην υπαίθρια Διαφήμιση και εκ των πραγμάτων, δυσκολεύεται να συνηθίσει άλλα formats».

Και η ατολμία κάποιων διαφημιζόμενων δεν είναι βεβαίως η μοναδική πρόκληση που καλούνται να «προσπεράσουν» οι εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο.

Πάντως, ο Γ. Πορτοκαλάκης δεν χάνει την αισιοδοξία του. Θεωρεί, μάλιστα, ότι «τα πράγματα είναι πολύ απλά. Απλώς και μόνο να αντέξουν την οικονομική πίεση, να ξεκαθαρίσουν το πελατολόγιό τους και να σκεφτούν νέα πράγματα που μπορούν να κάνουν. Δεν θέλω να είμαι κοινότυπος, αλλά πραγματικά πιστεύω ότι η κρίση φέρνει ευκαιρίες και ανακατατάξεις».

Έστω και έτσι, όμως, γεγονός παραμένει ότι τα budgets έχουν συρρικνωθεί. Κάτι που, όπως εξηγεί ο Ε. Γισγάκης, «σε συνδυασμό με τις αλλαγές του πλαισίου -νέο πλαίσιο λειτουργίας των ταξί- οδηγεί στην ανάγκη δημιουργίας ενός νέου μείγματος στρατηγικής, που θα πρέπει εφεξής να εφαρμόσουν οι εταιρείες».


Τα ξεκάθαρα οφέλη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας
Στο ερώτημα «γιατί αξίζει να επενδύσει ένα brand στην κινούμενη Διαφήμιση εν μέσω της κρίσης», ο Ε. Γισγάκης απαντά λακωνικά μα και ξεκάθαρα: «Δυναμική, καθαρότητα, προστιθέμενη αξία, σχετικά χαμηλό κόστος…». Ο δε Γ. Πορτοκαλάκης υπενθυμίζει ότι «η κρίση γεννά ευκαιρίες. Και αυτήν τη στιγμή θεωρώ ότι το επίπεδο τιμών των κινούμενων Μέσων αποτελεί μία ευκαιρία. Ο κόσμος, επίσης, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία, χρησιμοποιεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα μεταφορικά Μέσα. Άρα το επιβατικό κοινό έχει αυξηθεί».

Εν ολίγοις, τα οφέλη που προσφέρει η κινούμενη Διαφήμιση κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι. Πόσο έχει αξιοποιήσει, όμως, το Μέσο τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες για να γίνει ακόμα πιο αποτελεσματικό/ελκυστικό;

Παίρνοντας και πάλι τον λόγο, ο Γενικός Διευθυντής της Atropos Media δεν επιλέγει να ωραιοποιήσει καταστάσεις: «αν κάποιος κοιτάξει αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό, μάλλον θα απογοητευθεί από αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας. Η οικονομική κρίση δεν επιτρέπει να γίνουν επενδύσεις στην τεχνολογία και, με δεδομένο το νομικό καθεστώς που λειτουργεί ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη του Μέσου και της υπαίθριας Διαφήμισης γενικότερα, τότε μάλλον δεν θα πρέπει να είμαστε και πολύ χαρούμενοι».

Με ενθουσιασμό αποκαλύπτει, πάντως, ότι «η εταιρεία μας ετοιμάζεται να λανσάρει στην ελληνική αγορά κάποια καινούργια προϊόντα, με σαφή νέα τεχνολογικά χαρακτηριστικά. Λίγη υπομονή και θα τα δείτε».

Αναφερόμενος και αυτός στον παράγοντα «τεχνολογία», ο Ε. Γισγάκης δηλώνει ότι «υπάρχει πληθώρα εργαλείων στην αγορά τα οποία θα πρέπει σιγά-σιγά να εφαρμόσουν και να εγκαταστήσουν τα ελληνικά κινούμενα Μέσα». Προσθέτει, ωστόσο, ότι το Μέσο «σταδιακά βελτιώνεται».

Παραθέτει, μάλιστα, ως παράδειγμα «την εισαγωγή από την Interneed της χρήσης συστήματος διαχείρισης στόλου που διαθέτουν τα ταξί της, ώστε να μπορεί να προσφέρει στους πελάτες της στόχευση σε περιοχές της Αττικής, βάση των στατιστικών στοιχείων κίνησης των οχημάτων».

Οι προηγμένες αγορές του εξωτερικού και η επόμενη μέρα
Δικαιούται, λοιπόν, να αισιοδοξεί η εγχώρια κινούμενη Διαφήμιση για την επόμενη μέρα; Και τι είναι αυτό που θα μπορούσε να διδαχτεί από τις προηγμένες αγορές του εξωτερικού, ώστε να εξασφαλίσει ένα κερδοφόρο μέλλον; «Επένδυση σε νέα καινοτόμα προϊόντα, σωστή οργάνωση και συνεργασίες μεταξύ των εταιρειών», απαντά ο Γ. Πορτοκαλάκης.

Από την άλλη, ο Ε. Γισγάκης, απευθυνόμενος στην ελληνική αγορά στο σύνολό της, προτρέπει «τους διαφημιζόμενους, τα Μedia, τους διαχειριστές αλλά και την πολιτεία να δουν παραδείγματα διαφορετικών χρήσεων, έξυπνων δημιουργικών και συνδυασμό ενεργειών-υλικών που πραγματοποιούνται στο εξωτερικό». Και αυτό προκειμένου «να ξεφύγει η αγορά από τις αγκυλώσεις που έχει σήμερα ότι η υπαίθρια κινούμενη Διαφήμιση ταιριάζει μόνο σε branding ή λανσαρίσματα.

Υπάρχουν υλικά αλλά και διαδικασίες δουλεμένες, που μπορούν να “απογειώσουν” μία διαφημιστική ενέργεια. Η Interneed τα προσφέρει όλα αυτά σε 21 πόλεις εδώ και έξι χρόνια, επενδύοντας σε νέα υλικά, νέες υπηρεσίες αλλά και διαδικασίες» καταλήγει.