Η ContactPigeon, πιστεύοντας πως πρέπει να γεφυρωθεί το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στην offline και online καταναλωτική συμπεριφορά, επένδυσε στην ανάπτυξη μιας νέας patent-pending τεχνολογίας, τους 2-Way QR codes, που αξιοποιεί με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο τα γνωστά μας QR.
Δεν είναι μυστικό πως, παρόλο που τα τελευταία χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο λαμβάνει όλη την προσοχή των εταιρειών, τα φυσικά καταστήματα είναι που παραμένουν στην κορυφή και στηρίζουν την ανάπτυξη των άλλων καναλιών. Παγκοσμίως, οι πωλήσεις λιανικού εμπορίου έφτασαν τα 20 τρισεκατομμύρια το 2018, και μόνο το 14% ήταν από ηλεκτρονικές αγορές, σύμφωνα με τη Statista.
Η εμπειρία του να μπαίνεις σε ένα κατάστημα και να περιφέρεσαι στους διαδρόμους, βλέποντας και έχοντας τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσεις με τα προϊόντα, είναι πραγματικά αναντικατάστατη. Γι’ αυτό και οι καταναλωτές ακόμα επιλέγουν να επενδύουν μεγάλο ποσοστό του προϋπολογισμού τους σε αγορές που γίνονται σε φυσικά καταστήματα, ειδικά όσον αφορά κάποια συγκεκριμένα προϊόντα, όπως τρόφιμα και αναλώσιμα, των οποίων οι πωλήσεις δεν έχουν επηρεαστεί αισθητά από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
ΦΥΣΙΚΟ Ή ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ;
Τα φυσικά καταστήματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν, αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Η μεγάλη πρόκληση όμως είναι να συνεχίσουν να προσφέρουν μια εξαιρετική καταναλωτική εμπειρία, ώστε οι πελάτες να συνεχίζουν να προτιμούν το brand και όχι απλά ένα συγκεκριμένο κανάλι. Καθώς οι καταναλωτές μεταπηδούν ανάμεσα στον offline και τον online κόσμο, η ανάγκη για μια σταθερή εμπειρία με το brand, ανεξαρτήτως του καναλιού είναι επιτακτική. Ωστόσο, ως τώρα οι περισσότερες επιχειρήσεις παρόλες τις επενδύσεις τους αδυνατούν να κάνουν αυτή τη σύνδεση σε επίπεδο καταναλωτή.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα δύο προβλήματα. Πρώτον, χάνονται πολύτιμες πληροφορίες από την καταναλωτική συμπεριφορά των πελατών κατά τη διάρκεια της περιήγησής τους στα καταστήματα. Ενώ στην περίπτωση του ηλεκτρονικού καταστήματος είναι πλέον εύκολο να μετράται κάθε κλικ που κάνει ο επισκέπτης, ακόμα και ο χρόνος που αφιερώνει σε κάθε σελίδα, τα φυσικά καταστήματα απέχουν πολύ από τη συλλογή χρήσιμων πληροφοριών για τους καταναλωτές. Συνεπώς, η δυνατότητα των επιχειρήσεων με φυσικά καταστήματα να καταλάβουν την πρόθεση των καταναλωτών και να εξατομικεύουν προωθητικές ενέργειες μειώνεται σημαντικά.
Το δεύτερο πρόβλημα αφορά την άνιση απόδοση των πωλήσεων. Όταν πάνω από το 80% των αγορών πραγματοποιούνται στα φυσικά καταστήματα, το να χάνεις τη συσχέτιση ανάμεσα στις πωλήσεις και στη διαφήμιση μπορεί να οδηγήσει, όχι μόνο σε παραπλανητικά αποτελέσματα, αλλά και να κουράσει τους πελάτες με διαφημιστικά μηνύματα που βλάπτουν τη σχέση brand/καταναλωτή.
Η ΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΚΛΗΣΗ
Ο Γιώργος Μοιρώτσος, συνιδρυτής και CEO της ContactPigeon, έχοντας αναγνωρίσει από νωρίς αυτή τη «μάχη» μεταξύ online και offline, εντόπιζε πάντα τη λύση στη συμπληρωματική συνύπαρξή τους, στην αβίαστη αλληλοϋποστήριξη μεταξύ των καναλιών, με στόχο τη συνεχή ανάπτυξη. Το μυστικό είναι να προσφέρεις στον καταναλωτή τον πιο εύκολο τρόπο ανά περίπτωση ώστε να αποκτήσει το προϊόν που του ταιριάζει.
Με τα κεντρικά γραφεία να βρίσκονται στην Αθήνα, η ContactPigeon προσφέρει μια marketing personalization and automation πλατφόρμα που εξυπηρετεί εκατοντάδες brands παγκοσμίως με χιλιάδες φυσικά καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο Γιώργος Μοιρώτσος μαζί με τον Χαράλαμπο Νίκα, συνιδρυτή της ContactPigeon, πήραν την απόφαση λίγο πριν το 2015 να δημιουργήσουν μια πλατφόρμα η οποία, αξιοποιώντας τα δεδομένα από την online συμπεριφορά, να δημιουργεί αυτόματα και έγκυρα προσωποποιημένα μηνύματα.
Το προϊόν αυτό έγινε πολύ αγαπητό στις επιχειρήσεις που είχαν ως στόχο να προσφέρουν καλύτερο marketing και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Σήμερα, το ContactPigeon είναι η κορυφαία λύση στην αγορά του προσωποποιημένου ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα και αναγνωρίζεται ως μια από τις κορυφαίες παγκοσμίως.
ΟΙ 2-WAY QR CODES
Η ομάδα της ContactPigeon πάντα πίστευε πως η τεχνολογία μπορεί να δώσει λύσεις στα προβλήματα των επιχειρήσεων, ότι αρκεί να υλοποιηθεί μια ιδέα για να ανοίξει τον δρόμο σε νέες ευκαιρίες ανάπτυξης. Έτσι, μιλώντας με τους πελάτες, έμαθε πόσο σημαντική είναι η πρωτοτυπία, η ταχύτητα υλοποίησης και η μείωση των επενδύσεων σε πολύπλοκα συστήματα, ειδικά όταν πρόκειται για φυσικά καταστήματα που έχουν υψηλό κόστος λειτουργίας.
Γι’ αυτό, τον προηγούμενο μήνα, αποκάλυψε τους 2-way QR codes, μια εξαιρετικά ευέλικτη και διακριτική λύση, που μπορεί εύκολα και γρήγορα να εφαρμοστεί σε μεγάλο αριθμό φυσικών καταστημάτων. Για πρώτη φορά μπορεί μια επιχείρηση -χωρίς την εγκατάσταση app- να καταγράφει την αλληλεπίδραση των επισκεπτών των φυσικών καταστημάτων σε συνδυασμό με την online συμπεριφορά τους αλλά και να επικοινωνεί προσωποιημένα μαζί τους τη κατάλληλη χρονική στιγμή.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ 2-WAY QR CODES
Έχοντας δημιουργηθεί πριν από μια εικοσαετία, οι QR (QR απο quick response) κωδικοί έχουν γίνει οι πιο πολύχρηστοι δισδιάστατοι κωδικοί, με μια από τις πιο συχνές χρήσεις τους το άνοιγμα μιας ιστοσελίδας. Μια τυπική σάρωση ενός QR κωδικού έχει ως αποτέλεσμα μια απλή πράξη. Με τους patent-pending 2-Way QR codes (αμφίδρομοι QR κωδικοί) της ContactPigeon, μια σάρωση ενός QR κωδικού μπορεί να προσφέρει ποικίλες αλληλεπιδράσεις που εξαρτώνται από το προφίλ κάθε καταναλωτή και αλλάζουν εντελώς την καταναλωτική εμπειρία.
Πως γίνεται αυτό; Όταν κάποιος σαρώνει τον QR κωδικό που έχει δημιουργηθεί από την πλατφόρμα του ContactPigeon, το πλήρες ιστορικό των αλληλεπιδράσεων, τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα, ανακτάται, τόσο σε επίπεδο συσκευής, όσο και καταναλωτή. Αντίστοιχα, όταν πρόκειται για την πρώτη επαφή του καταναλωτή με το brand, η πλατφόρμα δημιουργεί αυτόματα το προφίλ του και ξεκινάει να το εμπλουτίζει με τις προτιμήσεις του μέσω φορμών συμπλήρωσης στοιχείων και καταγραφής των αλληλοεπιδράσεών του.
H άμεση ανάλυση των δεδομένων του προφίλ οδηγεί στη δημιουργία και εμφάνιση προσωποιημένων μηνυμάτων. Έτσι, για κάθε καταναλωτή που σαρώνει τον ίδιο κωδικό ή και σε κάθε επόμενη σάρωση από τον ίδιο καταναλωτή, δημιουργείται ξεχωριστό, μοναδικό περιεχόμενο που είναι εξατομικευμένο ως προς το προφίλ του.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Με την ενσωμάτωση των 2-way QR codes, οι επιχειρήσεις μπορούν να σχεδιάσουν και να προσφέρουν μια εξατομικευμένη εμπειρία για τους πελάτες που επισκέπτονται τα καταστήματά τους, ανεξάρτητα από το αν είναι φυσικά ή ηλεκτρονικά, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να επηρεάσουν την αγοραστική συμπεριφορά τους. Μερικά παραδείγματα αξιοποίησής τους:
Πελάτης: Ιωάννης
Ένας πελάτης επισκέπτεται ένα κατάστημα για πρώτη φορά και σαρώνει τον κωδικό που βρίσκεται στην είσοδο. Είναι η πρώτη φορά που αλληλεπιδρά με αυτό το brand, έτσι του εμφανίζονται τα best sellers για αυτή την περίοδο. Καθώς βιάζεται, αποφασίζει να μη συμπληρώσει τη φόρμα με τα στοιχεία του.
Ο πελάτης αυτός έχει πλέον στοχοποιηθεί με διαφημιστικά μηνύματα για το συγκεκριμένο brand, αφού πήγε στο κατάστημα αλλά δεν έκανε αγορά. Ανταποκρινόμενος, επισκέπτεται την επόμενη ημέρα για πρώτη φορά το ηλεκτρονικό κατάστημα. Ένα μήνυμα καλωσορίζει τον επισκέπτη με ειδική προσφορά, αν παραλάβει την παραγγελία του από το φυσικό κατάστημα που είχε επισκεφθεί την προηγούμενη ημέρα.
Πελάτης: Σοφία
Σε μια άλλη περίπτωση, μια πελάτισσα εισέρχεται στο κατάστημα. Εφόσον πρόκειται για μια πελάτισσα που έχει ξαναέρθει, η σάρωση έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση εξατομικευμένων προϊοντικών προτάσεων, επίσης της υπενθυμίζει ότι έχει και ένα εκπτωτικό κουπόνι που είχε κερδίσει στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Καθώς η πελάτισσα αυτή περιφέρεται, ανακαλύπτει ένα φόρεμα που της αρέσει. Σαρώνει τον QR κωδικό που είναι δίπλα από αυτό, και το αποτέλεσμα της σάρωσης είναι στυλιστικές συμβουλές και αξεσουάρ που ταιριάζουν.
Εντυπωσιασμένη από το φόρεμα, πηγαίνει στο ταμείο για να το αγοράσει. Εκεί, δείχνει το κουπόνι που της υπενθύμισε η πρώτη σάρωση και το εξαργυρώνει. Την επόμενη μέρα, λαμβάνει ένα προσωποποιημένο μήνυμα με προϊόντα που ταιριάζουν με το φόρεμα που αγόρασε, καθώς και παραπομπές για το αγαπημένο της κανάλι αγορών. Στην επόμενη επίσκεψή της στο ηλεκτρονικό κατάστημα βλέπει προϊοντικές προτάσεις, βάσει της συμπεριφοράς της στο φυσικό κατάστημα.
Ποιο είναι το καλύτερο απ’ όλα; Ότι όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς να χρειάζεται ο καταναλωτής να εγκαταστήσει κάποια ειδική εφαρμογή ή να συμπληρώσει κάποια φόρμα στο κατάστημα. Μετατρέποντας έτσι την κίνηση των φυσικών καταστημάτων σε ευκαιρίες για πωλήσεις στο μέλλον.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΑ BRANDS
Παρόλο που οι δραστηριότητες μέσα στα φυσικά καταστήματα είναι σχεδόν κρυφές και άγνωστες, με την ενσωμάτωση των αμφίδρομων QR κωδικών τα καταστήματα έχουν τώρα ένα μέσο ψηφιακής συλλογής των επιλογών και προτιμήσεων των πελατών τους. Έτσι, συνδέονται ψηφιακές καμπάνιες με τις επισκέψεις των πελατών, είτε αυτές είναι στο φυσικό κατάστημα είτε στο ηλεκτρονικό, δημιουργώντας ένα πιο πλήρες και εμπλουτισμένο προφίλ για κάθε πελάτη.
Καθώς οι πελάτες σαρώνουν QR κωδικούς που έχουν τοποθετηθεί σε στρατηγικά σημεία μέσα στο κατάστημα, η επιχείρηση μπορεί να προσφέρει καθοδηγητικό περιεχόμενο που θα βοηθήσει τους πελάτες να καταλάβουν την αξία του προϊόντος και θα το συνδυάσει με άλλες προσφορές. Οι εξατομικευμένες προτάσεις από την πλατφόρμα του ContactPigeon λαμβάνουν κάθε φορά υπόψη όχι μόνο το δυναμικό προφίλ του πελάτη, αλλά και τη συμπεριφορά όλων των υπολοίπων πελατών μέχρι τη στιγμή της κάθε σάρωσης.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΕΙΝΑΙ OMNICHANNEL
Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αυξάνεται. Όμως, με τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Amazon να επεκτείνονται δυναμικά στον χώρο των φυσικών καταστημάτων, επιβεβαιώνεται ότι η κυριαρχία των φυσικών καταστημάτων δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα. Αδιαμφισβήτητα, με τον καιρό, καινούριες τεχνολογίες και συνήθειες θα επηρεάσουν το εμπόριο, όπως έκανε και η αύξηση της χρήσης του διαδικτύου στις αρχές του 2000 και, γιατί όχι, όπως σήμερα η εισαγωγή των αμφίδρομων QR κωδικών.
Το κλειδί για την επιτυχία του mar-keting παραμένει η πλήρης κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών και για να γίνει αυτό χρειάζεται η συλλογή πληροφοριών από όλα τα δυνατά κανάλια. Η ενσωμάτωση των αμφίδρομων QR κωδικών που προσφέρει η ContactPigeon, είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα για να ενωθούν ο φυσικός με τον ψηφιακό κόσμο του εμπορίου. Ο αγώνας για το πολυκαναλικό marketing ξεκινάει!
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΙΡΩΤΣΟΣ, FOUNDER & CEO, CONTACTPIGEON
«Η ικανότητα των επιχειρήσεων για πραγματικό 360° marketing, συλλέγοντας ουσιαστικές πληροφορίες και κρατώντας συνεχή επαφή με τους πελάτες τους θα καθορίσει τους νικητές στην επερχόμενη μάχη για την αφοσίωση των πελατών»
ΧΑΡΗΣ ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ, HEAD OF DIGITAL MARKETING & E-COMMERCE, ΠΛΑΙΣΙΟ COMPUTERS
«Με το 2-Way QR Integration θα καταφέρουμε να αντιληφθούμε, πώς ο πελάτης αλληλεπιδρά με το ψηφιακό και το φυσικό περιβάλλον μιας εταιρείας. Θα είναι σίγουρα ένας game changer παράγοντας στο σύγχρονο retail και θα ανοίξει νέες προοπτικές cross channel προσωποποιημένης στόχευσης με στόχο το καλύτερο performance και των 2 καναλιών. Στόχος για το 2020, η ανάπτυξη ενός Hybrid CX με Phygital χαρακτήρα»