Μια εταιρεία επικοινωνίας είναι οι άνθρωποί της, οι γνώσεις τους, οι εμπειρίες τους, οι ικανότητές τους, η χημεία τους, η αγάπη τους γι’ αυτό που κάνουν. Πρόκειται για ένα μίγμα χαρακτηριστικών που φαίνεται ότι η Communication Factory διαθέτει. Κάπως έτσι αισθάνθηκα όταν πηγαίνοντας στα γραφεία της εταιρείας στο Χαλάνδρι, ανέμενα μια συζήτηση με τον Νίκο Χαλικιόπουλο, Πρόεδρο και Διευθύνoντα Σύμβουλο και τον Νικόλα Μπενόπουλο, Γενικό Διευθυντή της εταιρείας και αντίκρισα σε μια αίθουσα… σύσσωμο το top management της Communication Factory να με περιμένει.

Η συζήτηση που ακολούθησε με έκανε να αναρωτηθώ γιατί τελικά οι εταιρείες επικοινωνίας που κάνουν τη διαφορά είναι εκείνες που κινούνται διακριτικά, με σύνεση, αλλά ταυτόχρονα με ουσία.

Μarketing Week: Παρά το γεγονός ότι η Communication Factory δεν είναι νέα εταιρεία, τα τελευταία χρόνια έχει κρατήσει χαμηλούς τόνους σε κάθε της κίνηση, σε βαθμό… παρεξηγήσεως, τολμώ να πω. Μεγάλο κομμάτι της διαφημιστικής αγοράς δεν γνωρίζει τις δραστηριότητές της. Γιατί επιλέξατε αυτό το δρόμο;
Νίκος Χαλικιόπουλος:
H Communication Factory ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2000. Είμαστε δηλαδή ήδη 12 ετών. Όμως, μέχρι και το 2010 η δομή μας ήταν προσανατολισμένη κυρίως στην δημοσίευση ισολογισμών. Η ανάληψη της Γενικής Διεύθυνσης από τον Νικόλα (σσ: Μπενόπουλο) και η δόμηση μιας ολοκληρωμένης ομάδας έμπειρων στελεχών γύρω του, ήρθε να υλοποιήσει τη στρατηγική μας επιλογή να φέρουμε εν μέσω κρίσης μια νέα πρόταση στην αγορά της επικοινωνίας. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να σμιλευθεί η εταιρική κουλτούρα και να φανεί το στίγμα της δουλειάς μας. Οπότε οι χαμηλοί τόνοι δεν είναι θέμα άποψης και προφίλ, αλλά θέμα περιεχομένου και ουσίας.

Ως διαφημιστές προτρέπουμε τους πελάτες μας να επενδύσουν στο brand equity. Αυτό κάναμε κι εμείς για τους εαυτούς μας. Και τώρα αισθανόμαστε αρκετά δυνατοί για να «φωνάξουμε» την υπόσχεσή μας προς τον δικό μας δυνητικό πελάτη.

Ας μιλήσουμε λοιπόν για την σημερινή εικόνα της Communication Factory…
Νικόλας Μπενόπουλος:
Η Communication Factory από τη στιγμή που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών συνολικής επικοινωνίας, δημιούργησε μια ισχυρή ομάδα στελεχών, με κοινά στοιχεία τη βαθιά γνώση της αγοράς και τον ενθουσιασμό για την ίδια τη δουλειά. Σε αυτούς τους δυο πυλώνες στηρίζεται και η φιλοσοφία μας. Πρακτικές προτάσεις και λύσεις, που έχουν εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα. Τα αποτελέσματα και οι σχέσεις που έχουμε αναπτύξει με τους συνεργάτες/πελάτες μας, δικαιώνουν αυτή τη στρατηγική επιλογή.

Πίσω από τις εταιρείες όμως βρίσκονται άνθρωποι και είναι εκείνοι που κάνουν τη διαφορά. Ποιοι είναι αυτοί για την Communication Factory;
Νίκος Χαλικιόπουλος:
Στο κομμάτι της εξυπηρέτησης πελατών υπάρχουν δύο Account Directors. O Παναγιώτης Μανδαλώζης, ο οποίος με μεγάλη προϋπηρεσία στις διαφημιστικές εταιρείες Magnet, Mass και Ashley and Holmes, έχει χειριστεί βραβευμένες καμπάνιες για πολυεθνικούς και εθνικούς πελάτες, όπως ΕΚΟ, Seat, Hyundai, Κia Motors, Citroen, Marfin Egnatia Bank, Microsoft, Ursus Vodka, Classical Hotel, Np insurance, Fourlis Trade, Hertz, καθώς και σε δημόσιους οργανισμούς. Παράλληλα, ο Κωστής Μπισκίνης, που έχοντας περάσει από Initiative Media, Γνώμη/FCB και Euro RSCG Athens, ως Media Director, προσθέτει την απαραίτητη τεχνική ματιά στα πράγματα.

Επίσης με την Communication Factory συνεργάζεται από τη θέση της Account Supervisor, η Μαρία Χατζηδοσπυριδάκη, η οποία ξεκίνησε την καριέρα της το 2006 στην TBWAAthens, όπου χειρίστηκε διεθνείς και εθνικούς πελάτες, όπως είναι οι Beiersdorf, Henkel, Ηλεκτρονική Αθηνών, Ανακύκλωση Συσκευών κ.α.
Τέλος, υπεύθυνος του δημιουργικού είναι ο Κώστας Παπαγιαννάκης με επίσης μακρά πορεία σε Leo Burnett, Team Athens και DMB&B.

Στο δύσκολο ανταγωνιστικό πεδίο, μια εταιρεία επικοινωνίας για να ξεχωρίσει πρέπει να διαθέτει ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Ποια είναι αυτά για την Communication Factory;
Νικόλας Μπενόπουλος:
Η στόχευση και η αμεσότητα. Είμαστε αποτελεσματικοί για τους πελάτες μας. Η αγορά δεν επιβραβεύει πλέον την προσπάθεια, αλλά το αποτέλεσμα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οποιασδήποτε μορφής επικοινωνιακή επένδυση οφείλει να είναι αποτελεσματική. Είμαστε απόλυτα σαφείς στα προσδοκώμενα αποτελέσματα της κάθε ενέργειας, έχοντας πάντα εντός κάδρου την «μεγάλη εικόνα» που αποτελεί το κάθε brand ξεχωριστά. Δεν απευθυνόμαστε, π.χ. στις μητέρες γενικώς, αλλά στο συγκεκριμένο τύπο γυναίκας με συγκεκριμένες συνήθειες, απόψεις και τρόπο ζωής. Έτσι μπορούμε να είμαστε πραγματικά insightfull στις προτάσεις μας και άρα πιο αληθινοί και αποτελεσματικοί στην επικοινωνία μας.


Βλέποντας τον λογότυπο της εταιρείας, αλλά και την ίδια την επωνυμία της, το «Factory» κυριαρχεί. Γιατί επιλέξατε αυτή την επωνυμία; Ξέρετε, στο μυαλό κάποιων η έννοια του «εργοστασίου» είναι συνυφασμένη με μαζική παραγωγή και όχι με tailor made λύσεις…
Κώστας Παπαγιαννάκης:
Και το Factory της Warhol έβγαζε κονσέρβες, αλλά η μαζική τους παραγωγή ήταν πιο περιορισμένη. Σοβαρά τώρα, το «Factory» μας αρέσει γιατί βλέπουμε τη δουλειά μας όχι σαν ένα white collar conference, αλλά σαν μια hands on διαδικασία που το να «λερωθείς» ψάχνοντας τα πάντα γύρω από το προϊόν είναι κι αυτό ζητούμενο μέσα από το δικό μας τρόπο δουλειάς. Όσον αφορά στις tailor made λύσεις, δεν γίνεται εν έτει 2013 αυτά που προτείνεις να είναι «paspartou», o καταναλωτής σήμερα έχει τη δύναμη και την απαίτηση να του μιλήσεις ειλικρινά, προσωπικά και στη γλώσσα του. Οι γενικότητες και οι ασάφειες όχι μόνο δεν τον εμπλέκουν – που είναι το ζητούμενο- , αλλά τον αφήνουν και παγερά αδιάφορο.

Είναι τελικά μια δημιουργική εταιρεία η Communication Factory; Πώς αυτό ενσωματώνεται στην καθημερινή σας δράση;
Κώστας Παπαγιαννάκης:
Το moto μας είναι, σε συνέχεια του Factory, «Ιdeas that work» και αυτό είναι ο πρωταρχικός μας στόχος, τα αποτελέσματα. Λέγoντας όμως αποτελέσματα δεν εννοούμε όπως είναι φυσικό, μόνο τις πωλήσεις. Η δημιουργία ή η διαμόρφωση του επιθυμητού brand image είναι μια διαδικασία που αν δεν εμπεριέχει τη δημιουργικότητα είναι καταδικασμένη σε περιορισμένα και βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. «Dullness will not sell your product, neither will irrelevant brilliance» όπως το έχει θέσει ο Βill Bernbach. Στην καθημερινότητά μας τώρα, πολλές φορές την extreme δημιουργική ιδέα την έχει το Account Department κι εμείς τους μαζεύουμε εντός brief, οπότε καταλαβαίνετε…

Η κρίση έχει αλλάξει τον καταναλωτή, τους διαφημιζόμενους, αλλά και τους ανθρώπους της επικοινωνίας. Μιλώντας για κάθε έναν ξεχωριστά, που εστιάζονται οι σημαντικότερες αλλαγές;
Νικόλας Μπενόπουλος:
Οποιαδήποτε σύγκριση με το παρελθόν είναι άστοχη. Το παρελθόν δεν ήταν καλύτερο ή χειρότερο. Ήταν απλώς διαφορετικό. Με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες, μια στροφή στις πραγματικές αξίες της ζωής είναι δεδομένη και όχι ένα νέο trend. O σημερινός καταναλωτής δεν ταυτίζεται πια με το καταναλωτικό μοντέλο «μεζονέτα-cabrio-και χωρίς λόγο χαμόγελα». Δεν περιμένει από την επόμενη διαφήμιση που θα δει να του υποσχεθεί έναν άλλο τρόπο ζωής. Είναι πλέον πολύ πιο επιφυλακτικός, προβληματισμένος και ορθολογιστής. Περιμένει λοιπόν, ειλικρίνεια και μια μεγαλύτερη δόση ρεαλισμού. Κι εκεί είναι η πραγματική πρόκληση για τη δουλειά μας, πώς θα βρεις τον τρόπο να επικοινωνήσεις, χωρίς μεγαλόσχημες παραγωγές και υπερβολικές υποσχέσεις. Και αυτό είναι κάτι που όλο και περισσότεροι πελάτες, αντιλαμβάνονται.

Η Communication Factory ωστόσο ασχολείται και με το promotion, έχοντας, όπως βλέπω, στο clientele της μεγάλα ονόματα της ελληνικής βιομηχανίας και του χώρου των retailers. Δεν υπάρχει conflict με τα συμβόλαια των άλλων διαφημιστικών εταιρειών;
Νικόλας Μπενόπουλος:
Όχι, δεν υπάρχει conflict διότι δεν πρόκειται για μια αμιγώς «διαφημιστική» υπηρεσία. Είναι αλήθεια ότι εδώ και δύο χρόνια έχουμε υλοποιήσει πολύ ενδιαφέροντα promotions με μεγάλες εταιρείες. Όμως νομίζω είναι καλύτερα να σας τα πει ο Μπάμπης ο Αντωνέας που τρέχει το συγκεκριμένο business unit.

Mπάμπης Αντωνέας: Σε μια εποχή που ο καταναλωτής έχει ανάγκη τη μείωση των εξόδων του, ελληνικές βιομηχανίες και μεγάλοι retailers μας έχουν εμπιστευθεί μεγάλα σε έκταση και αξία promotions. Η Misko-Barilla, τα μπισκότα Παπαδοπούλου, η ΕΚΟ, η Μέγα Α.Ε., η Ο.Κ. Any time Markets, η Pyramis, o όμιλος super market Αστέρας και η Βασιληάς Α.Ε., είναι εταιρείες με τις οποίες σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε προγράμματα επιβράβευσης καταναλωτή (giveaways ή loyalty). Χωρίς να έχουμε εμμονές ή δεσμεύσεις, προσπαθούμε και πετυχαίνουμε οι προτάσεις μας και τα promotion που σχεδιάζουμε να «επιβραβεύουν» τους καταναλωτές, με προϊόντα που παράγονται στη χώρα μας. Είναι κι αυτό μια μικρή συμβολή στην αξιοποίηση ελληνικών πόρων σε επίπεδο πρώτων υλών, υποδομών, εργαζομένων. Η επιτυχία και η ανταπόκριση είναι μεγάλη.

Η στροφή της αγοράς στην digital επικοινωνία και στα digital μέσα βρίσκει έτοιμη την Communication Factory;
Παναγιώτης Μανδαλώζης:
Η digital επικοινωνία αποτελεί για μας ένα βασικό μέρος της 360ο στρατηγικής μας. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ενέργειες digital, social media, αλλά και mobile marketing όπως το καθορίζει το ίδιο το brand strategy.

Εξάλλου, συνεργαζόμαστε με εταιρείες που η απόλυτη εξειδίκευσή τους είναι στο digital, εξυπακούεται όμως ότι το creative thinking παραμένει εσωτερική διαδικασία. Η Communication Factory υλοποιεί ολοκληρωμένες επικοινωνιακές λύσεις above-the-line και below-the-line με παράδειγμα το «Πρόγραμμα Εγγύηση Ποιότητας και Ποσότητας» της ΕΚΟ, όπου το digital expansion του καλύπτει όλο το φάσμα της digital επικοινωνίας.

Μαρία Χατζηδοσπυριδάκη: Είναι πολύ σημαντικό να προσαρμόζεσαι στις ανάγκες και τα ζητούμενα του πελάτη, είτε αφορά B2B, είτε B2C επικοινωνία. Μια φαρμακευτική εταιρεία σαν την MSD έχει ανάγκη προβολής τόσο στους τελικούς καταναλωτές, όσο και στους επιστήμονες υγείας. Η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ των δύο κάνει το project πιο απαιτητικό και την δουλειά μας ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.


Η διαφημιστική αγορά βρίσκεται σε διαρκή συρρίκνωση τα τελευταία χρόνια, η οποία είναι ιδιαίτερα βίαιη. Ο λόγος είναι κατά τη γνώμη σας η κρίση ή μήπως η τελευταία ενίσχυσε τα «συμπτώματα» που προϋπήρχαν εδώ και χρόνια και είχαν να κάνουν με το ανορθόδοξο μοντέλο λειτουργίας της;
Νίκος Χαλικιόπουλος:
Η κρίση είναι σαφώς ένας λόγος, δεν είναι όμως ο μόνος. Ο κάθε ένας από εμάς, ανάλογα με το μέγεθός του και το ρόλο του, έχει και το μερίδιο ευθύνης που του αντιστοιχεί. Οι θεσμικοί φορείς όμως, όπως το Υπουργείο και η ΕΔΕΕ οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι έχουν φανεί κατώτεροι των περιστάσεων. Είναι γνωστό, ότι οι συνθήκες και οι όροι συνεργασίας μεταξύ ΜΜΕ, media shops, διαφημιστικών εταιρειών και διαφημιζομένων δεν διέπονται, ούτε σήμερα ούτε και στο παρελθόν από κανόνες απόλυτης διαφάνειας και αυτό είναι κάτι που όλοι μαζί, με νέα οπτική, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε για το συνολικό καλό του κλάδου της επικοινωνίας. MW

«Την επιτυχία την κρίνουν οι πελάτες»
Την επιτυχία μιας εταιρείας επικοινωνίας πάντα την κρίνουν οι πελάτες της.

Ας μιλήσουμε λίγο γι’ αυτούς και τις μεταξύ σας σχέσεις. Μπορούμε να αναφέρουμε κάποιους από αυτούς;
Παναγιώτης Μανδαλώζης:
Σίγουρα η συνεργασία μας με την ΕΚΟ είναι ουσιαστική καθώς υπάρχει πολυετής εμπειρία στα πετρελαιοειδή. Έχοντας βαθιά γνώση του brand και των στόχων marketing, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του καταναλωτή απαντώντας με δημιουργική αλλά πάντα με ξεκάθαρη στρατηγική στο ζητούμενο: ένας ενημερωμένος και ικανοποιημένος καταναλωτής. Ας μην κρυβόμαστε, η επιτυχία μιας σχέσης κρίνεται καθημερινά από το πόσο ευχαριστημένος είναι ο πελάτης του πελάτη μας. Είμαστε δίπλα του, πάντα, με καινοτόμες και ολοκληρωμένες προτάσεις, που υποστηρίζουν την εικόνα ενός mega brand όπως είναι σήμερα η ΕΚΟ.

Κωστής Μπισκίνης: Όπως λέμε και στα credentials της εταιρείας, με τους πελάτες μας, «χτίζουμε το κοινό μας μέλλον» (με τον Νο1 κατασκευαστικό όμιλο της χώρας Όμιλος ΓεκΤερνα), «ανοίγουμε νέους δρόμους» (Νέα Οδός Α.Ε.), «λατρεύουμε το διάβασμα» (εκδόσεις Διόπτρα), «αγωνιζόμαστε καθημερινά για να γίνουμε καλύτεροι» (με τα Φροντιστήρια Πουκαμισάς- τον Νο1 φροντιστηριακό οργανισμό της χώρας) και «πετυχαίνουμε τους στόχους μας» (στο μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο της Κύπρου, το Frederick University). Δε ξεχνάμε ποτέ να «φροντίζουμε όσους μας αγαπούν» (με τα leading brands της Vican, Varisan και CER’8, Herb) και να «δίνουμε τις πιο αποδοτικές λύσεις σε on trade ανάγκες».

Η εμπιστοσύνη της μπισκοτοβιομηχανίας Παπαδοπούλου είναι μια πολύτιμη περιουσία για μας. «Πάντα με λεπτότητα για κάθε ευαίσθητο θέμα» (Elpen -DermoXEN) και «με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές» (που απαιτεί η μεγαλύτερη φαρμακευτική εταιρεία στον κόσμο MSD-Merck) σε ένα νέο και πολλά υποσχόμενο επικοινωνιακό περιβάλλον. Τον ψηφιακό κόσμο. Κάθε πελάτης ή δυνητικός πελάτης μας, αυτό που πιστεύω ότι μπορεί να διακρίνει, πέραν της στρατηγικής τοποθέτησης και της δημιουργικότητας, είναι την ειλικρινή μας προσπάθεια να πετύχουμε τους επικοινωνιακούς –και όχι μόνο- στόχους. Οι εποχές αν και δεν συγχωρούν λάθη, συνεχίζουν να δημιουργούν ευκαιρίες.

View Points
«Οι θεσμικοί φορείς όπως το Υπουργείο και η ΕΔΕΕ έχουν φανεί κατώτεροι των περιστάσεων την περίοδο της κρίσης»
Νίκος Χαλικιόπουλος

«Η αγορά δεν επιβραβεύει πλέον την προσπάθεια, αλλά το αποτέλεσμα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οποιασδήποτε μορφής επικοινωνιακή επένδυση οφείλει να είναι αποτελεσματική»
Νικόλας Μπενόπουλος

«Η δημιουργία ή η διαμόρφωση του επιθυμητού brand image είναι μια διαδικασία που αν δεν εμπεριέχει τη δημιουργικότητα είναι καταδικασμένη σε περιορισμένα και βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα»
Κώστας Παπαγιαννάκης

«Κάθε πελάτης μπορεί να διακρίνει την ειλικρινή μας προσπάθεια να πετύχουμε τους επικοινωνιακούς –και όχι μόνο- στόχους. Οι εποχές αν και δεν συγχωρούν λάθη, συνεχίζουν να δημιουργούν ευκαιρίες»
Κωστής Μπισκίνης

«Η digital επικοινωνία αποτελεί για μας ένα βασικό μέρος της 360ο στρατηγικής μας. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ενέργειες digital, social media, αλλά και mobile marketing όπως το καθορίζει το ίδιο το brand strategy»
Παναγιώτης Μανδαλώζης

«Χωρίς να έχουμε εμμονές ή δεσμεύσεις, προσπαθούμε και πετυχαίνουμε οι προτάσεις μας και τα promotion που σχεδιάζουμε να «επιβραβεύουν» τους καταναλωτές, με προϊόντα που παράγονται στη χώρα μας»
Mπάμπης Αντωνέας

«Είναι πολύ σημαντικό να προσαρμόζεσαι στις ανάγκες και τα ζητούμενα του πελάτη, είτε αφορά B2B, είτε B2C επικοινωνία»
Μαρία Χατζηδοσπυριδάκη