Εκτός από χώρος διαμονής, είναι σίγουρα και προορισμός ψυχαγωγίας. Τα ξενοδοχεία -μεγάλα ή μικρά, αλυσίδες ή όχι-, φαίνεται ότι αντιλαμβάνονται πλήρως την εν λόγω διάσταση ιδιαίτερα σε εορταστικές περιόδους. Εν όψει Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, συναγωνίζονται σε φαντασία και ευρηματικότητα με πακέτα για εορταστικό δείπνο, φιλοξενία και άλλες υπηρεσίες. Ποιες καταναλωτικές επιθυμίες και συμπεριφορές ορίζουν σήμερα τη συγκεκριμένη τάση; Πώς εντάσσονται αυτά τα προγράμματα στη συνολική στρατηγική των ξενοδοχείων;
Η διαφορετική εμπειρία
Οι ειδικές προσφορές των ξενοδοχείων για τις εορταστικές περιόδους των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, έχουν εδώ και χρόνια καθιερωθεί στο χάρτη της ξενοδοχειακής αγοράς. Με προσφορές και προτάσεις που εκτείνονται από το δείπνο του ρεβεγιόν, μέχρι το συνδυασμό φιλοξενίας με ένα εύρος δραστηριοτήτων, οι ξενοδοχειακές μονάδες δίνουν κάθε χρόνο τον καλύτερό τους εαυτό στην προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών.
Φυσικά, οι ημέρες των εορτών σημαίνουν κάτι διαφορετικό για τον καθένα, ωστόσο το στοιχείο της πολυτέλειας και διαφορετικής εμπειρίας που κανείς επιθυμεί να βιώσει τις μέρες αυτές, παραμένουν καθοριστικές παράμετροι.
Η Αγγελική Ζερβουδάκη, Business Development Senior Manager του Elounda Hotels & Resorts, μας λέει χαρακτηριστικά: «Οι ημέρες των εορτών συνδέονται άμεσα με την επιθυμία του να ζήσει κανείς μια μέρα διαφορετικά από τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Συνδέονται με την επιθυμία του να αποδράσει και να αφεθεί στην περιποίηση που μπορούν να προσφέρουν οι ειδικοί». Το τρίπτυχο της επιτυχίας έχει να κάνει με το φαγητό, το σέρβις και τη διαμονή, πάντα υπό το πρίσμα της ποιότητας. «Σκοπός είναι ο επισκέπτης να αισθανθεί σημαντικός», επισημαίνει η Αγγελική Ζερβουδάκη.
Υπό το πρίσμα της κρίσης
Ίσως να ακούγεται οξύμωρο, αλλά η οικονομική κρίση δεν σημαίνει πάντα και κατ’ ανάγκη εξαφάνιση της διάθεσης για πολυτέλεια. Έστω για λίγο, για ένα δείπνο ή για ένα διήμερο, μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών θα επιδιώξει να ζήσει τη διαφορετική εμπειρία.
Η Κατερίνα Γιαννιούδη, Διευθύντρια Πωλήσεων & Μάρκετινγκ του Park Hotel Athens μας λέει ότι η συμμετοχή της εγχώριας αγοράς στα εορταστικά events σε ξενοδοχεία παρουσιάζει πτωτική τάση τα τελευταία δύο χρόνια και αναμένεται να μειωθεί ακόμη περισσότερο φέτος λόγω της ιδιαίτερα δύσκολης οικονομικής κρίσης.
«Παρά ταύτα», μας λέει η ίδια, επειδή πάντα υπάρχει αγοραστικό κοινό που είναι διατεθειμένο να ξοδέψει για κάποια ειδική περίσταση, «θεωρούμε δεδομένη την κίνηση για τα ρεβεγιόν μιας και οι τιμές θα είναι αρκετά μειωμένες σε σχέση με προηγούμενες χρονιές και ταυτόχρονα πιο εμπλουτισμένα τα πακέτα για να προσελκύσουν το κοινό».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Αγγελική Ζερβουδάκη επισημαίνει ότι όλα θα εξαρτηθούν από την καλή σχέση τιμής-ποιότητας: «Οι ποιοτικές προτάσεις, οι οποίες ξεφεύγουν από τα τετριμμένα, σε συνδυασμό με λογικές τιμές, πιστεύουμε ότι θα οδηγήσουν την κίνηση στα ίδια επίπεδα πληρότητας και επιτυχίας σε σχέση με την περυσινή εορταστική περίοδο».
Αξιολόγηση, προσαρμογή, φαντασία
Τα ξενοδοχεία λαμβάνουν υπόψη τους την παρούσα κατάσταση και η προσπάθειά τους αφορά στην αντίστοιχη προσαρμογή των προσφορών τους. Ωστόσο, στην αγορά θα βρει κανείς προτάσεις που μπορεί να κυμαίνονται από μερικές δεκάδες μέχρι μερικές εκατοντάδες ευρώ για το ρεβεγιόν των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς και είναι στην ευχέρεια του καταναλωτή να επιλέξει τα ποσά που θα διαθέσει. Το φαγητό αποτελεί «δομικό» στοιχείο της προσφοράς, με ευφάνταστα μενού που στις περισσότερες περιπτώσεις φέρουν την υπογραφή γνωστών και διακεκριμένων σεφ. Η έννοια της πολυτέλειας έχει σίγουρα καθοριστικό ρόλο στα εορταστικά μενού.
Παράλληλα με το ρεβεγιόν, τα πακέτα πολλές φορές περιλαμβάνουν διαμονή για τις ημέρες των εορτών, σε συνδυασμό με υπηρεσίες όπως spa και προσωπική περιποίηση, «κεράσματα» με γλυκά και ποτά, πλούσια πρωινά κ.λπ.
Η Αγγελική Ζερβουδάκη επισημαίνει ότι τα εορταστικά προγράμματα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ετήσιας στρατηγικής για το ξενοδοχείο. Στο πλαίσιο αυτό, μελετάται η προηγούμενη χρονιά, εντοπίζεται τι είχε επιτυχία και τι καινούργιο μπορεί να εισαχθεί σε επίπεδο τιμολογιακής πολιτικής και Μάρκετινγκ, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τάσεις.
Στους χειμερινούς προορισμούς
Με μείωση των τιμών, προσφορές και εκπτώσεις ακόμη και για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς επιχειρούν οι ξενοδόχοι των χειμερινών προορισμών της χώρας να τονώσουν τις κρατήσεις τους. «Έχουμε μειώσει τις τιμές από 10% έως 30%», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αράχωβας Γιάννης Γεωργακός επισημαίνοντας ότι οι πληρότητες μέχρι τις εορτές αναμένεται να φθάσουν στο 90%. Στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, οι τιμές την περίοδο των εορτών ξεκινούν από 50 ευρώ το δίκλινο δωμάτιο. Στα 3 και 4 αστέρων ξενοδοχεία κυμαίνονται μεταξύ 70 και 150 ευρώ, ενώ στα 5 αστέρων κατά μέσο όρο κινούνται στα 200 ευρώ όταν πέρυσι έφθαναν τα 300 ευρώ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας Κώστα Λεβέντη, στο Πήλιο η κίνηση εξελίσσεται περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Όπως σημειώνει, οι ξενοδόχοι έχουν διαμορφώσει μια τιμολογιακή πολιτική η οποία έχει άμεση σχέση με τις ημέρες της διαμονής. Δηλαδή, όσο περισσότερο μείνει ο πελάτης τόσο ελκυστικότερη γίνεται η τιμή ανά διανυκτέρευση. Επίσης, τα υψηλής κατηγορίας ξενοδοχεία του Πηλίου παρέχουν στις τιμές διαμονής πρόσθετες υπηρεσίες (spa κ.ά.) δωρεάν ή με μεγάλες εκπτώσεις. Τα μεσαίας και χαμηλών κατηγοριών ξενοδοχεία έχουν ρίξει τις τιμές τους κατά 30%, ενώ τα υψηλών κατηγοριών κατά 15%.
«Τα Χριστούγεννα οι τιμές σε δίκλινο δωμάτιο σε καταλύματα 1 και 2 αστέρων ξεκινούν από 45 ευρώ, στα μεσαίας κατηγορίας ξενοδοχεία κυμαίνονται από 55 έως 70 ευρώ, στα υψηλότερων κατηγοριών από 80 έως 110 και στα πολυτελείας ή τα παραδοσιακά από 120 έως 160 ευρώ». (Απόσπασμα δημοσιεύματος του e-travel news, με πηγή την kathimerini.gr).
View Point
Marketing Week: Ποιοι παράγοντες παίζουν κυρίως ρόλο για την επιλογή των καταναλωτών όσον αφορά στα εορταστικά events; (για παράδειγμα πρωτοτυπία, τιμή, ποιότητα, πακέτα κ.λπ).
Αγγελική Ζερβουδάκη: Οι παράγοντες που παίζουν ρόλο κυρίως, είναι η ποιότητα, η πρωτοτυπία και η τιμή. Σε περιόδους κρίσης είναι απαραίτητο να έχουμε τη σιγουριά ότι θα λάβουμε την αξία των χρημάτων που θα δαπανήσουμε, στο μέγιστο.
Κατερίνα Γιαννιούδη: Οι καταναλωτές δεν έχουν αρχίσει ακόμα την «έρευνα αγοράς», αλλά είναι σίγουρο ότι θα εστιάσουν κυρίως στις τιμές, θεωρώντας δεδομένα την ποιότητα και πρωτοτυπία.
Marketing Week: Ποια Μέσα χρησιμοποιείτε κυρίως για την Επικοινωνία των εορταστικών σας events; Κατά πόσον αξιοποιείτε το Internet και τα Social Media;
Κατερίνα Γιαννιούδη: Η χρήση του Internet, η ταχυδρομική αποστολή των πακέτων, οι διαφημιστικές καταχωρίσεις καθώς και η προσωπική επαφή με επαναλαμβανόμενους πελάτες, είναι Μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για την προβολή και κατ’ επέκταση πώληση των εορταστικών πακέτων.
Αγγελική Ζερβουδάκη: Ως Μέσο Επικοινωνίας χρησιμοποιούμε κατά κύριο λόγο τον Τύπο -κυρίως τοπικό-, ενώ επίσης ενημερώνουμε τους πελάτες μας με ηλεκτρονική ταχυδρόμηση και μέσω των Social Media.
Συμβουλές για Social Christmas Marketing
Ο Kevin Gibbons, της βρετανικής εταιρείας search engine marketing Seoptimise, δίνει μια σειρά από συμβουλές για consumer-facing εταιρείες, αναφορικά με την προσπάθειά τους στα Social Media για την περίοδο των εορτών.
Platform
Πόσο ποσοστό του budget σκοπεύετε να διαθέσετε σε Social Christmas Marketing; Εάν είναι μικρό και σε επίπεδο πειραματισμού, θα πρέπει ανάλογα «λογικές» να είναι και προσδοκίες σας για το αποτέλεσμα. Ίσως θα πρέπει να ξεκινήσετε με μια καμπάνια στο Twitter, στο Facebook, ή ένα blog, ή forum. Μην προσπαθήσετε να τα κάνετε όλα μαζί.
Added Value
Το επιτυχημένο Social Marketing έχει να κάνει με την προσφορά αξίας στους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να σημαίνει posting εκπτώσεων και vouchers, ιδιαίτερα την περίοδο των Χριστουγέννων. Ωστόσο, οι εκπτώσεις δεν είναι το παν. Για να είστε πραγματικά «social» online, θα πρέπει να κάνετε περισσότερα από το να μιλήσετε απλώς για τα προϊόντα σας. Εδώ παίζουν ρόλο τα έξυπνα και χρήσιμα posts, εφαρμογές και γενικά περιεχόμενο που αξίζει να «μοιραστεί» το κοινό.
Interaction
Ξεκινήστε διαδραστική επαφή με τον κόσμο, ξεκινήστε συζητήσεις, απαντήστε σε σχόλια, εμπλακείτε σε διαλόγους, ενισχύστε τη συζήτηση. Έτσι θα γίνετε μια προσωποποιημένη μάρκα και ένα επιτυχημένο case Social Media.
Viral Attention
Τα Χριστούγεννα είναι μια καλή εποχή για να επιδιώξετε να προσελκύσετε την προσοχή μέσω viral. Οι άνθρωποι είναι περισσότερο δεκτικοί στο να μοιραστούν χιουμοριστικά ή άλλα e-mail, θα ξοδέψουν περισσότερο χρόνο στο Twitter και στο Facebook. Ωστόσο, καθώς τα virals αυξάνονται σημαντικά την περίοδο των εορτών, έχετε υπόψη ότι θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα δημιουργικοί και ίσως να πρέπει να κάνετε μια σημαντική επένδυση.