Ο Brian McBride θεωρείται από τα στελέχη «βαρέων βαρών» του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως, έχοντας διατελέσει για χρόνια επικεφαλής σε δύο κολοσσούς του, την Amazon UK και την ASOS. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1977 στη Xerox, ως πωλητής φωτοτυπικών μηχανημάτων. «Στη Xerox πήρα ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα της ζωής μου: πρέπει να γνωρίζεις τους πελάτες, πρέπει να γνωρίζεις τα προϊόντα και μετά να αξιοποιείς αυτή τη συνδυασμένη γνώση. Δεν είναι πυρηνική φυσική, όμως αυτό είναι το retail», δηλώνει ο ίδιος. Στη συνέχεια, ανέλαβε υψηλόβαθμους ρόλους σε εταιρείες τεχνολογίας όπως οι IBM και Dell Computers, ενώ διατέλεσε Managing Director στη T-Mobile UK.

Κάντο όπως η Amazon
Το 2006 ανέλαβε τα ηνία του βρετανικού Amazon, όντας η προσωπική επιλογή του Jeff Bezos για τον ρόλο αυτό. Επί των ημερών του, το Amazon.co.uk  εξελίχθηκε από ένα διάσημο e-shop βιβλίων και gadgets στο ηλεκτρονικό «παντοπωλείο» που όλοι γνωρίζουμε σήμερα, καθώς «ανοίχθηκε» στη διανομή 20.000 κωδικών: από ρούχα και παπούτσια μέχρι τρόφιμα και διαρκή καταναλωτικά αγαθά, όπως χαρτί υγείας. Για να το επιτύχει αυτό, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εις βάθος γνώση του πελάτη, στις λειτουργίες, στον σχεδιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας και στη διανομή: «το delivery είναι η “μητέρα των μαχών” στο ηλεκτρονικό εμπόριο» δήλωνε ο Brian, προκειμένου να περιγράψει την αναπτυξιακή στρατηγική του για το Amazon.co.uk, η οποία βασίστηκε στην αύξηση των κωδικών και σε καινοτομίες όπως το same-day delivery και το free delivery, για συγκεκριμένες αγορές. Η στρατηγική του βρετανικού Amazon ανέβασε τον πήχη για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς το same-day delivery θεωρούταν τότε υπερβολικά φιλόδοξος στόχος.

Ο manager που ερωτεύθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο
Το 2011, ο Brian McBride άφησε το Amazon.co.uk και ανέλαβε καθήκοντα chairman στον κορυφαίο fashion e-tailer Αsos.com. Παράλληλα, διατελεί καθήκοντα Πρόεδρου στο ποδηλατικό e-shop Wiggl και ανώτατου μη εκτελεστικού διευθυντή στο e-shop οικιακών συσκευών AO.com. Πίσω από τους ρόλους αυτούς βρίσκεται η αγάπη του Brian για το ηλεκτρονικό εμπόριο («ψωνίζω τα πάντα online και η βόλτα στα μαγαζιά της Oxford Street μου φαίνεται εφιάλτης», δηλώνει ο ίδιος) αλλά και το πρώτο μάθημα της Xerox: «τα φυσικά μαγαζιά σταδιακά θα δώσουν τη θέση του στα e-shops, για τον πολύ απλό λόγο ότι οι e-tailers γνωρίζουν πολύ περισσότερα για τον πελάτη απ’ ότι οι brick & mortar ομόλογοι τους». Ο πολυπράγμων Brian είναι επίσης ανώτατος σύμβουλος στη Scottish Equity Partners, μέλος του Digital Advisory Board της βρετανικής κυβέρνησης και μέλος της διοικούσας επιτροπής του University of Glasgow.

Οι marketers μαθαίνουν την τεχνολογία
Ο McBride θεωρεί ότι οι marketers πρέπει να έχουν σήμερα εις βάθος γνώση της τεχνολογίας, για να μπορέσουν να γνωρίσουν καλύτερα τον πελάτη τους, να αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές τάσεις που εξυπηρετούν το PC, το tablet και το smartphone, να κατανοούν τη διαφορετικότητα των συσκευών και, κυρίως, τη χρήση των social media. «Το WhatsApp, το Pinterest και το Instagram είναι πολύ πιο σημαντικά από τα likes στο Facebook», λέει και προτρέπει τους marketers να δουν τα πράγματα… ανάποδα! «Ξεκινήστε με τον πελάτη και δείτε το αντίστροφα, όπως έλεγε πάντα το παλιό μου αφεντικό ο Jeff Bezos. Σκεφτείτε πώς θέλετε να συνδεθούν εκείνοι μαζί σας, όχι το ανάποδο», και συνοψίζει την εμπειρία του από το ηλεκτρονικό εμπόριο στο τετράπτυχο: «Θέστε ως προτεραιότητα την εις βάθος γνώση του πελάτη σας. Ενοχλήστε τους ανταγωνιστές σας. Πειραματιστείτε. Yπερεπενδύστε σε social και digital».

To digital, τα social media και το mobile αποτελούν σήμερα τις τάσεις που επηρεάζουν περισσότερο την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και είναι από τους τομείς στους οποίους ο McBride κατευθύνει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο. «Το Internet είναι το σημείο που οι νέοι άνθρωποι θέλουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους, συνεπώς το κάθε e-commerce site θα πρέπει να διαθέτει mobile version και εφαρμογές που να διευκολύνουν τις αγορές τους μέσω κινητού τηλεφώνου. Οι εταιρείες e-commerce πρέπει να διαθέτουν έντονη παρουσία στα social media, και αυτός είναι ο λόγος που εμείς έχουμε μία μεγάλη ομάδα που αναζητά ιστορίες για τους διασήμους, τα στυλ και τα ρούχα τους», τονίζει.

Μαθήματα λειτουργικής αριστείας
Υπάρχουν πολλές στρατηγικές αναλύσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι οποίες εξηγούν τη διάδοση του, τις βέλτιστες πρακτικές του και τις καινοτομίες που αναπτύσσουν τη δυναμική του. Η πεμπτουσία όμως του ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είναι παρά μια υπόσχεση που πρέπει να τηρηθεί: υπόσχεση ότι το προϊόν που ο καταναλωτής βλέπει στο site είναι διαθέσιμο, έχει τα χαρακτηριστικά που του αποδίδονται, ότι θα το παραλάβει στην ώρα που πρέπει και σε άριστη κατάσταση. Εάν αυτές οι συνθήκες δεν ικανοποιούνται, κανείς δεν θα εμπιστευόταν τα ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές του. Η «υπόσχεση» αυτή κρύβει μια καλά δομημένη στρατηγική εφοδιαστικής αλυσίδας, επένδυση στην τεχνολογία, στρατηγικές συμφωνίες στο πεδίο της διανομής, όλα στο πλαίσιο μια απόλυτα πελατοκεντρικής προσέγγισης. Και για τις λειτουργίες του αυτές άλλωστε, το ASOS έχει κερδίσει τα τελευταία χρόνια πλήθος βραβείων. Το 2015 απέσπασε τα βραβεία Online Retailer of the year, Best one Stop Shop, Best Service από τα Reveal Online Fashion Awards, Best Online Offering από τα Cosmopolitan Fashion Awards, Best Use of Mobile στα Drapers Digital Awards, Best Delivery-Supply Chain στα Now Magazine ‘Feel Good Fashion Awards’ και Best Provider of Consumer Choice in Delivery & Best Cross Border Delivery Offering στα Delivery Excellence Awards. Από το Drapers αναδείχτηκε επίσης Pure Play Etailer of the Year και Fashion Pure-Play Etailer of the Year το 2013.

Ο Βrian McBride στο Digital Fashion Forum και το e-Tail Operations & Delivery Conference
Ο Brian McBride κατέχει έναν σπάνιο συνδυασμό γνώσεων και εμπειρίας σε τεχνολογία, πωλήσεις και ηλεκτρονικό εμπόριο από τους πρωτοπόρους της αγοράς, ASOS και Amazon. Ο κορυφαίος manager του eCommerce θα «αποκαλύψει» τα μυστικά της πολυετούς εμπειρίας του στις 30 Σεπτεμβρίου. στο Digital Fashion Forum, στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Δαΐς και στο e-Tail Operations & Delivery Conference στο Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη. Περισσότερες πληροφορίες για τα συνέδρια είναι διαθέσιμες στα sites τους, www.digitalfashionforum.gr και www.etailoperations.gr.

Ο ASOS στο μανίκι του
Το ASOS αποτελεί το μεγαλύτερο online κατάστημα μόδας και ομορφιάς στη Μ. Βρετανία, με πωλήσεις πάνω από 1 δισ. λίρες και 10 εκατ. ενεργούς πελάτες, αποτελώντας έναν παγκόσμιο προορισμό μόδας και το κέντρο μίας ταχύτατα αναπτυσσόμενης κοινότητας μόδας, προσφέροντας και μία ευρεία γκάμα περιεχομένου που σχετίζεται με τη μόδα. Αποτελεί case study σε θέματα καινοτομίας όσον αφορά στη λειτουργία, το marketing, το customer service και το customer experience και ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής του αποτελεί η εις βάθος γνώση του πελάτη.

Άλλωστε, αυτός ο παράγοντας την καθιστά ως τον Νο1 fashion e-tailer για γυναίκες και άνδρες, σύμφωνα με τον Μc Bride, γεγονός που της δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσει τις νέες τάσεις στη μόδα. «Εμείς στην ASOS δημιουργούμε τάσεις, λέμε στους ανθρώπους ποια στυλ είναι στη μόδα και τι θα πρέπει να αγοράσουν και μετά τους προσφέρουμε αυτά τα προϊόντα.

Ακριβώς επειδή «υπηρετούμε» το fast fashion με 10 ή 11 σεζόν τον χρόνο, έναντι 2 των παραδοσιακών εταιρειών fashion, έχουμε τη δυνατότητα να φέρνουμε προϊόντα και να αλλάζουμε τάσεις ή στυλ πολύ γρηγορότερα και να ανταποκρινόμαστε άμεσα σε εκδηλώσεις και στον καιρό, έναντι των παραδοσιακών retailers», εξηγεί σχετικά.
Παράλληλα, η ασφάλεια των παραγγελιών και η αξιόπιστη παράδοση προϊόντων αποτελεί το Α και το Ω του e-commerce και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ASOS, ταυτόχρονα με την επένδυση σε τεχνολογίες.