Στο προηγούμενο τεύχος έγραψα για τη διαφήμιση της Scandinavian Airlines (SAS) με τον τίτλο «What is Truly Scandinavian?». Μετά από μια ολιγοήμερη διακοπή της καμπάνιας, η SAS ανακοίνωσε την πρόθεσή της να την συνεχίσει και εγώ παρακολούθησα τις αντιδράσεις, οι οποίες παρέμειναν κυρίως αρνητικές. Ανάμεσα στα χιλιάδες σχόλια η προσοχή μου έπεσε σε αυτό: «Αγαπητή SAS, αυτή η διαφήμιση δεν είναι καλή.

Μέχρι σήμερα ένιωθα υπερήφανος κάθε φορά που ξεκινούσα για να ταξιδέψω στο εξωτερικό με μια πτήση που έφερε τα αρχικά SK. Το ίδιο και όταν επέστρεφα με την πτήση της SAS πίσω στον όμορφο Βορρά, που είναι γεμάτος με τις Stokke καρέκλες, τη Volvo και την Ordning & Reda, το Tivoli, το σκανδιναβικό ντιζάιν, την υπέροχη σκανδιναβική διάθεση.

Αλλά με τη διαφήμιση αυτό άλλαξε, κάτι έσπασε, με κάνατε να νιώθω σαν εμείς οι Σκανδιναβοί να είμαστε αρπακτικά. Βλέπω δίπλα μας στο αεροδρόμιο να προσγειώνεται ένα αεροπλάνο της Norwegian Air, με την απεικόνιση ενός ακόμα σημαντικού ανθρώπου στην ουρά του. Και σκέφτομαι ότι την επόμενη φορά πρέπει να πετάξω με την Norwegian.

Καταργήστε την συγκεκριμένη διαφήμιση και ξοδέψτε τα χρήματά σας για να ξαναβγάλετε τις παλιές σας διαφημίσεις. Πρέπει άμεσα να διορθώσετε αυτό το αίσθημα δυσφορίας». Μπήκα να δω το προφίλ του γράφοντα και είδα έναν μάλλον ήπιων τόνων και μορφωμένο άνθρωπο, χωρίς εντάσεις στο timeline και τις φωτογραφίες του.

Μετά έψαξα στο διαδίκτυο τη Norwegian Air: «Όταν απογειώθηκε το πρώτο μας Boeing 737 το 2002, αμφισβητήσαμε ένα καθιερωμένο μονοπώλιο. Από τότε στολίζουμε τις ουρές των αεροσκαφών μας με προσωπικότητες που έχουν πιέσει τα όρια. Σήμερα, οι “tail fin” ήρωές μας προέρχονται από τις χώρες που λειτουργούμε, συμπεριλαμβανομένων όλων των σκανδιναβικών χωρών, καθώς και την Ισπανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ιρλανδία, τη Σκωτία, την Αργεντινή και τις ΗΠΑ».

Εφευρέτες, επιστήμονες, πολιτικοί, καλλιτέχνες, που μοιράστηκαν το έργο τους με άλλους λαούς και προχώρησαν την ανθρωπότητα μπροστά. Να μια άλλη προσέγγιση λοιπόν του πώς μια αεροπορική εταιρεία μπορεί να δείξει την αξία του ταξιδιδεύειν. Λιγότερο προβοκατόρικη αλλά μάλλον πιο αποτελεσματική.

Πρέπει να ομολογήσω ότι ως καταναλωτής και χωρίς να είμαι πελάτης της SAS, βρήκα υπέροχη την καμπάνια της. Αλλά ως επαγγελματίας αναγνωρίζω ότι πρόκειται για μια άστοχη και δικαιολογημένα αποτυχημένη καμπάνια που έβλαψε το brand του σκανδιναβικού «εθνικού αερομεταφορέα». Διότι τελικά, όπως γράφει και ο Neumeier, το brand δεν είναι αυτό που νομίζεις εσύ, αλλά αυτό που νομίζουν αυτοί. Δηλαδή οι καταναλωτές του.