Του Γιώργου Αναστασιάδη, Managing Partner της Milk

H διάδοση της καταναλωτικής γιορτής προχωράει κανονικά και στη χώρα μας. Μετράει πια μια πενταετία κατά τη διάρκεια της οποίας το λιανεμπόριο στήριξε πολλές ελπίδες ανάκαμψης του κύκλου εργασιών του, στις δύσκολες περιόδους της οικονομικής ύφεσης και τώρα του covid19.

Οι λιανέμποροι διαγκωνίζονται για να κερδίσουν το σχετικό share of mind, και αντίστοιχα share of pocket, ενώ οι «παλιότεροι» εξ αυτών τσακώνονται για την πατρότητα της μεταφοράς αυτού του αμερικανικού εμπορικού εθίμου στην ελληνική αγορά.

Από την άλλη στη χώρα που γέννησε το έθιμο, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η Black Friday μετράει πολλές δεκαετίες στην Αμερική, κατά κάποιους έχει τις ρίζες της στη Φιλαδέλφεια της δεκαετίας 1950. Εκεί, πλήθη αφροαμερικανών κατέβαιναν από τα προάστια την επόμενη της Πέμπτης των Ευχαριστιών και παραμονή του Σαββάτου του μεγάλου ποδοσφαιρικού αγώνα Στρατού – Ναυτικού. Τα καταστήματα διαφήμιζαν μεγάλες προσφορές για να κερδίσουν την προτίμησή τους και τα πεζοδρόμια και τα πάρκινγκ πλημύριζαν με καταναλωτές.

Οι αστυνομικοί αναγκάζονταν να εργαστούν υπερωρίες για να ελέγξουν την κατάσταση και έδωσαν στη δύσκολη για αυτούς ημέρα το όνομα «Μαύρη Παρασκευή». Σήμερα στις Η.Π.Α. το Βlack Friday έχει καταλήξει να είναι μια πολυήμερη καταναλωτική γιορτή, που απευθύνεται κυρίως σε χαμηλότερων εισοδημάτων καταναλωτές. Ξεκινάει από την Πέμπτη, την Ημέρα των Ευχαριστιών που είναι μεγάλη γιορτή για τους Αμερικανούς και τα καταστήματα παραμένουν ανοιχτά για να υποδεχτούν τις ορδές καταναλωτών που λόγω της αργίας τρέχουν να προλάβουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις.

Τα τελευταία χρόνια όμως βλέπουμε όλο και περισσότερες αλυσίδες να επιλέγουν να κλείσουν τα καταστήματά τους στο Thanksgiving, τονίζοντας την αξία της γιορτής και της ανάγκης οι εργαζόμενοί τους και οι καταναλωτές να απολαμβάνουν τη γιορτή, ζεστά και παραδοσιακά, μαζί με τις οικογένειές τους. Από την Apple και την ΙΚΕΑ μέχρι αρχετυπικά αμερικανικά ονόματα όπως οι Bloomingdale’s,Barnes & Noble, Crate & Barrel ή αλυσίδες που είναι συνδεδεμένες με την αμερικανική καθημερινότητα όπως η Costco, τα Staples, τα T.J. Maxx ή τα HomeGoods, δεν κλείνουν απλά τα καταστήματά τους αλλά και το διαφημίζουν, ενισχύοντας τo brand τους σε σχέση με κυρίαρχα ζητήματα της εποχής μας.

Από την άλλη πλευρά, όσοι παραμένουν ανοιχτοί τονίζουν ότι μόνο δίνουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να επιλέξουν πότε κάνουν τις αγορές τους, αλλά μοιράζουν και την κίνηση σε περισσότερες ημέρες, γλυτώνοντας τους υπαλλήλους τους από το φαινόμενο αυξημένων ιώσεων και υπερκόπωσης που παρατηρούνται μέσα στην «τρέλα» του Black Friday. Ενδιαφέροντα θέματα για συζητήσεις που για εμάς εδώ ίσως φαντάζουν ακόμα πρώιμες.