Τις 30 επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες εμφανίζουν το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον για το 2023, όπως αναδείχθηκαν από το Ινστιτούτο Great Place to Work και την ετήσια έρευνα αξιολόγησης Best Workplaces, παρουσιάζει το Marketing Week.
Η έρευνα Best Workplaces 2023, η οποία διεξήχθη για 21η συνεχή χρονιά στη χώρα μας με την ακαδημαϊκή υποστήριξη του ALBA Graduate Business School, The American College of Greece, ανέδειξε 30 επιχειρήσεις οι οποίες ξεχωρίζουν για το εργασιακό περιβάλλον τους.
Οι εταιρείες οι οποίες διακρίθηκαν, χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους και πιο συγκεκριμένα:
- 10 «μεγάλες» επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους.
- 10 «μεσαίες» επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν από 50 έως 250 εργαζόμενους.
- 10 «μικρές» επιχειρήσεις που απασχολούν από 20 έως 49 εργαζόμενους.
Σημειώνεται ότι, για πρώτη φορά φέτος, βραβεύονται 30 εταιρείες αντί για 25, καθώς στην κατηγορία με τις «μικρές» επιχειρήσεις διακρίνονται 10 εταιρείες αντί για πέντε.
Best Workplaces 2023
Facts & Figures για τον φετινό διαγωνισμό
- Η έρευνα του Great Place Τo Work διεξάγεται με ανώνυμα ερωτηματολόγια και στηρίζεται, κατά κύριο λόγο, στην άποψη που έχουν οι εργαζόμενοι για την εταιρεία τους.
- Η αξιολόγηση των εταιρειών ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2023.
- Υποψήφιες για τη λίστα Best Workplaces 2023 ήταν όλες οι εταιρείες οι οποίες πιστοποιήθηκαν μέσα στο 2022 για το καλό τους εργασιακό περιβάλλον από το Great Place Τo Work και είχαν υποβάλει την έκθεση Culture Audit με τις πολιτικές και πρακτικές διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού τους μέχρι το τέλος του 2022.
- Συνολικά, μέσα στο 2022, απέκτησαν την πιστοποίηση Great Place to Work – Certified 131 εταιρείες όλων των μεγεθών. Από τις πιστοποιημένες εταιρείες υπέβαλαν την έκθεση Culture Audit και έθεσαν υποψηφιότητα για ένταξη στη λίστα Best Workplaces 2023, οι 77 εταιρείες.
- Το σύνολο των εργαζομένων που έλαβαν ερωτηματολόγιο για να αξιολογήσουν την εταιρεία τους στις υποψήφιες για ένταξη στη λίστα εταιρείες ήταν 38.733 άτομα.
- Η μεγαλύτερη εταιρεία που διακρίνεται στη λίστα απασχολεί πάνω από 10.000 εργαζόμενους, ενώ η μικρότερη μόλις 20.
Συνέντευξη: Δημήτρης Γκανούδης, Γιώργος Μαύρος, Great Place to Work Hellas
Για τους λόγους που, για πρώτη φορά, αναδεικνύονται 30 εταιρείες στον θεσμό Best Workplaces, καθώς επίσης και για όλα όσα σχεδιάζουν στο μέλλον, μίλησαν στο Marketing Week ο Δημήτρης Γκανούδης, General Manager και ο Γιώργος Μαύρος, Country Manager στο Great Place to Work Hellas.
MW: Στα 21 χρόνια διεξαγωγής του, για πρώτη φορά φέτος, διακρίνονται 30 εταιρείες, αντί για 25, στον διαγωνισμό Best Workplaces. Δεν θα μπορούσα να μην σας ρωτήσω, λοιπόν, τι έχει αλλάξει;
Γιώργος Μαύρος: Η βασική αλλαγή είναι η σημαντική αύξηση του αριθμού των εταιρειών που έχουν λάβει την πιστοποίηση «Great Place to Work – Certified». Ειδικά στην κατηγορία 20-49 εργαζόμενοι, η αύξηση ήταν εντυπωσιακή, κάτι που μας επέτρεψε να καταρτήσουμε μiα λίστα από 10 εταιρείες αυτού του μεγέθους, ενώ, μέχρι το 2022, ανακοινώναμε πέντε εταιρείες.
Η αλματώδης αυτή αύξηση οφείλεται, κατά τη γνώμη μου, σε δύο παράγοντες. Ο πρώτος αφορά στην ανάγκη για τη διενέργεια μιας διαγνωστικής έρευνας αξιολόγησης της εμπειρίας των εργαζομένων, σαν ένα εργαλείο των εταιρειών για αυτό-αξιολόγηση και σύγκριση με την αγορά. Ο δεύτερος παράγοντας είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός για την προσέλκυση και διατήρηση των καλύτερων ταλέντων της αγοράς, ο οποίος έχει οδηγήσει και τις μικρότερες εταιρείες στην αναζήτηση επικοινωνιακών εργαλείων ενίσχυσης του employer brand τους.
Δημήτρης Γκανούδης: Εξάλλου, η συγκεκριμένη κατηγορία εταιρειών (20-49 εργαζόμενοι) είναι πολύ πιο αντιπροσωπευτική της ελληνικής πραγματικότητας, αφού, στη χώρα μας, πάντα αναλογικά σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, υπερτερούν οι μικρές επιχειρήσεις. Σε κάθε περίπτωση, χαιρόμαστε που όλο και περισσότερες μικρές εταιρείες αποφασίζουν να αξιολογήσουν το εργασιακό τους περιβάλλον και θέλουν να θέσουν ισχυρές βάσεις για το μεγάλωμά τους.
Παράλληλα με τον διαγωνισμό, η αγορά φαίνεται ότι έχει αγκαλιάσει την πιστοποίηση Great Place to Work – Certified. Τι θα λέγατε ότι προκύπτει ως συμπέρασμα από τη διαδικασία αυτή;
Γ.Μ.: Όλο και περισσότερες εταιρείες συνειδητοποιούν τη σημασία του να προσφέρουν ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον στους εργαζομένους τους. Από τη στιγμή που το έχουν επιτύχει, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορέσουν και να το επικοινωνήσουν αποτελεσματικά, τόσο στην αγορά, όσο και στους δυνητικούς εργαζόμενους.
Η πιστοποίηση Great Place to Work – Certified απαντά ουσιαστικά σε αυτήν την ανάγκη των εταιρειών. Με τη σφραγίδα ενός τρίτου ανεξάρτητου φορέα, μπορούν να ανακοινώσουν στην αγορά το πόσο καλοί εργοδότες είναι. Επίσης, η πιστοποίηση συνδέεται άμεσα και με τη στρατηγική ESG ενός αυξανόμενου αριθμού εταιρειών. Συνδέεται άμεσα, δηλαδή, με το social κομμάτι του ESG και μπορεί να ενταχθεί στο ESG reporting που ετοιμάζουν οι οργανισμοί κάθε χρόνο.
Ποια είναι τα σημαντικότερα insights που προέκυψαν από τον φετινό διαγωνισμό και μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας;
Δ.ΓΚ.: Φέτος, είχαμε πολλές συμμετοχές εταιρειών στη διαδικασία αξιολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι ο «ανταγωνισμός» για μια θέση στη λίστα είναι μεγαλύτερος, πέραν του γεγονότος ότι τα αποτελέσματα των Best Workplaces εταιρειών βελτιώνονται κάθε χρόνο. Ο στόχος της λίστας δεν είναι μόνο να βραβεύσει και να προβάλλει τις καλύτερες εταιρείες, αλλά, παράλληλα, να καλλιεργήσει μια κουλτούρα αριστείας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια αποκλειστική λίστα elite εταιρειών, αλλά να συντελέσουμε έτσι ώστε να αναδειχθούν οι αξιοπρόσεκτες ενέργειες και τα καλά αποτελέσματα που πολλές εταιρείες επιτυγχάνουν.
Συνεπώς, αναζητούμε τρόπους να φέρουμε στο προσκήνιο τις καλύτερες πρακτικές και, ταυτόχρονα, να επιβραβεύσουμε τις εταιρείες που εργάζονται για να έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Σε αυτήν την κατεύθυνση είναι και η δημιουργία νέων λιστών, οι οποίες επιτρέπουν σε περισσότερες εταιρείες να προβάλλουν το όνομά τους και να επικοινωνήσουν τις πρακτικές τους.
Έναν χρόνο πριν, είχατε μοιραστεί μαζί μας ότι θα καθιερώσετε ειδικά βραβεία για συγκεκριμένες πρακτικές και αποτελέσματα αναφορικά με κάποιες δημογραφικές ομάδες εντός των οργανισμών. Πράγματι, πριν λίγο καιρό, ανακοινώθηκε η λίστα εταιρειών Best Workplaces for Women. Τι θα ξεχωρίζατε από την εν λόγω λίστα και ποια τα οφέλη για τους διακριθέντες
Δ.ΓΚ.: Φέτος, για πρώτη φορά τον Μάρτιο που μας πέρασε, συντάξαμε και μια καινούργια λίστα, την Best Workplaces for Women, στην Ελλάδα. Για να δημιουργηθεί αυτή η λίστα μελετήσαμε τα αποτελέσματα όλων των εταιρειών στην έρευνα και διακρίναμε κάποιες εταιρείες όπου η αξιολόγηση των γυναικών ήταν θετικότερη των ανδρών συναδέλφων τους.
Σε αυτό το σημείο, να σημειώσουμε ότι οι γυναίκες -σε γενικές γραμμές- αξιολογούν αυστηρότερα από τους άνδρες συναδέλφους τους και ίσως να μην έχουν άδικο, αφού η αναλογία των γυναικών σε θέσεις ευθύνης είναι μικρότερη από των ανδρών. Κατά συνέπεια, έχουν λόγους να πιστεύουν ότι δεν αξιολογούνται και αξιοποιούνται ισότιμα. Στις Best Workplaces for Women εταιρείες, οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη αντιπροσώπευση σε θέσεις ευθύνης, πιστεύουν ότι αντιμετωπίζονται ισάξια, έχουν δίκαιες αμοιβές, βλέπουν δυνατότητες εξέλιξης και προαγωγών, μπορούν να παίρνουν άδεια όποτε το χρειάζονται και δεν νιώθουν ασύμβατη την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
Πέραν του γεγονότος ότι τιμούμε τις εταιρείες οι οποίες καταφέρνουν να δημιουργούν καλύτερες συνθήκες για τον γυναικείο πληθυσμό τους, με τη θεσμοθέτηση αυτής της λίστας δώσαμε τη δυνατότητα σε περισσότερους οργανισμούς να προβάλλουν το καλό εργασιακό περιβάλλον τους. Επιπλέον, αυτό είναι περισσότερο συμβατό με τη φιλοσοφία «For All» του Great Place to Work, όπου πιστεύουμε ότι, σε μια καλή εταιρεία, πρέπει τα ευεργετήματά της να γίνονται αντιληπτά από όλες τις δημογραφικές ομάδες της -που μπορεί να αφορούν φύλο, ιεραρχία, ηλικία, παλαιότητα, χώρο εργασίας κ.ά.
Και μετά; Ποιος είναι ο επόμενος «σταθμός» για εσάς;
Γ.Μ.: Προσπαθούμε να κάνουμε πολύ προσεκτικά βήματα σχετικά με τις νέες λίστες, γιατί καταλαβαίνουμε τη σημασία τους, τόσο για τη δική μας φήμη, όσο και για αυτήν των πελατών μας. Μελλοντικά, ενδέχεται να καταρτίσουμε νέες δημογραφικές λίστες, όπως για εργαζόμενους γονείς ή νέους εργαζόμενους, αλλά και νέες κλαδικές λίστες, όπως, για παράδειγμα, για τον κλάδο της υγείας, των υπηρεσιών ή του retail. Όσο πιο πολλές εταιρείες από έναν κλάδο πιστοποιούνται ως Great Place to Work – Certified, τόσο πιο πιθανό γίνεται στο εγγύς μέλλον να καταρτίσουμε μια σχετική κλαδική λίστα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να σας ρωτήσω πότε θα «γιορτάσουμε» τις 30 Best Workplaces εταιρείες. Ποια είναι τα σχέδιά σας για τη φετινή εορταστική βραδιά;
Δ. ΓΚ.: Η απονομή των βραβείων θα γίνει στις 19 Ιουνίου και χαιρόμαστε που και φέτος θα έχουμε τη δυνατότητα να συγχαρούμε δια ζώσης τις 30 εταιρείες, κάτι που η πανδημία μας το «στέρησε» τις προηγούμενες χρονιές.
Όπως κάθε φορά, σκοπεύουμε να διοργανώσουμε ένα όμορφο εορταστικό event, με τη συμμετοχή όλων των διακριθεισών εταιρειών και εκπροσώπους από τον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο για να αποδώσουν τα βραβεία.
Παράλληλα, θα θέλαμε με μια live streaming μετάδοση να δώσουμε την ευκαιρία στους εργαζομένους τους -και όχι μόνο- να την παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν στα happenings που θα έχουμε οργανώσει. Η απονομή των βραβείων Best Workplaces αποτελεί ευκαιρία εορτασμού των προσπαθειών των εταιρειών για ένα καλό εργασιακό περιβάλλον και θέλουμε να κρατήσουμε τον ενθουσιασμό και τον «πανηγυρικό» χαρακτήρα της, δίνοντας την ευκαιρία σε όλες τις εταιρείες να το γιορτάσουν.

«Δίπλα στους ανθρώπους μας, εμπράκτως»
«Όλοι στην εταιρεία μας νιώθουμε ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια που έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια οικογένεια 400+ ανθρώπων, που συνεχώς μεγαλώνει και αναδείχθηκε ως “Best Workplace”. Ως επικεφαλής στο Τμήμα Ανθρωπίνων Πόρων, νιώθω διπλή υπερηφάνεια και ιδιαίτερη ικανοποίηση, που με την υποστήριξη της διοίκησης έχουμε δεσμευτεί να εξελισσόμαστε συνεχώς, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός σπουδαίου οργανισμού για να εργάζεται κάποιος και να ευημερεί. Επειδή τους σπουδαίους οργανισμούς τους κάνουν οι σπουδαίοι άνθρωποι και οι σπουδαίες πράξεις, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, ξεχωρίζω, για το 2022, μια ιδιαίτερη πρωτοβουλία του ομίλου μας. Με ενσυναίσθηση και αίσθημα ευθύνης, αναγνωρίζοντας τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοί μας από το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής, προχωρήσαμε σε διανομή, από τα κέρδη του 2021, έκτακτου βοηθήματος στους συναδέλφους μας, με μεικτές μηνιαίες αποδοχές έως 2.000 ευρώ, βάσει μιας κλίμακας, καθώς και επιπλέον βοήθημα για κάθε παιδί. Για το σύνολο του ομίλου, το ύψος του βοηθήματος ήταν 2,8 εκατ. ευρώ. Για την εταιρεία μας ανήλθε σε 740.000 ευρώ με ωφελούμενους 367 εργαζόμενους και 165 υποστηριζόμενα μέλη».

Προτεραιότητα μας, οι Kaizeners
«Είμαστε περήφανοι που κατακτήσαμε την πέμπτη θέση στα Best Workplaces στην Ελλάδα, μετά από την πολύ πρόσφατη κατάκτηση της δεύτερης θέσης στην αντίστοιχη διοργάνωση στην Πορτογαλία. Μια τέτοια αναγνώριση έρχεται πρωταρχικά από έναν παγκοσμίου φήμης οργανισμό, όπως το Great Place to Work, οφείλεται όμως εξ ολοκλήρου στην ίδια μας την ομάδα, η οποία συμμετέχει ενεργά στην εξέλιξη του οργανισμού και επιδεικνύει πολύ υψηλά ποσοστά δέσμευσης σε κάθε αντίστοιχη δραστηριότητα. Είναι εξαιρετικό για μια εταιρεία όπως η Kaizen Gaming, που κλείνει μόλις 11 χρόνια δραστηριότητας, να φτάνει σε αυτήν την αναγνώριση. Προτεραιότητά μας είναι οι άνθρωποί μας, οι Kaizeners. Και αυτό το δείχνουμε έμπρακτα, βελτιώνοντας συστηματικά την εργασιακή εμπειρία για όλους και διασφαλίζοντας ένα εργασιακό περιβάλλον, όπου δίνονται πολλαπλές ευκαιρίες εξέλιξης, με τρόπο διαφανή, δίκαιο και ισότιμο για τους εργαζομένους μας. Σύντομα, θα αγγίξουμε τους 2.000 εργαζομένους σε 13 χώρες και τέσσερις ηπείρους και στοχεύουμε, μέχρι το 2026, να είμαστε παρόντες με το προϊόν μας σε 26 χώρες. Αυτή είναι μια σημαντική ευθύνη που έχουμε αναλάβει, να παρέχουμε την ίδια εργασιακή εμπειρία όπου και αν βρίσκονται οι άνθρωποί μας, να προάγουμε τη συνεργασία, τη μάθηση και τη συνεχή βελτίωση και να ανταμείβουμε ηθικά και υλικά τις σημαντικές προσπάθειες. Δεσμευόμαστε, λοιπόν να διαθέτουμε στους εργαζομένους μας όλα τα εφόδια ώστε να συνεχίσουν να οδηγούν την Kaizen Gaming σε νέες, ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες».

Παραμένοντας πιστοί στις αξίες μας
«Οι άνθρωποί μας βρίσκονται στην καρδιά της επιτυχίας της XM, εδώ και 14 χρόνια ηγετικής παρουσίας της στον τομέα των επενδύσεων διεθνώς, είναι συνδιαμορφωτές και πρεσβευτές της αποστολής και του οράματός μας και, κυρίως, πολύτιμοι συνοδοιπόροι στη μελλοντική πορεία και εξέλιξη της εταιρείας μας. Μαζί οι XMers, σαν μια μεγάλη οικογένεια που εκτείνεται σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, παραμένουμε πιστοί στις αξίες της εταιρείας μας, big – fair – human, στη δύναμη της ομάδας και στην ενίσχυση της μοναδικότητας κάθε προσωπικότητας και της αξίας της κάθε ιδέας. Η ανάδειξη της XM στο top 10 των καλύτερων εργασιακών χώρων στην Ελλάδα, για δεύτερη συνεχή χρονιά, επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας να προσφέρουμε στους ανθρώπους μας τις συνθήκες που βγάζουν τον καλύτερό μας εαυτό, ως εργαζόμενοι, συνάδελφοι και, πρωτίστως, ως άνθρωποι. “Work somewhere awesome!” είναι το μότο της XM που, όπως οι αξίες μας, δεν είναι μόνο λόγια, αλλά γίνεται πράξη σε κάθε ευκαιρία. Από τα υπερσύγχρονα, state of the art γραφεία μας που εστιάζουν στην ενδυνάμωση της συνεργασίας, της ανοιχτής επικοινωνίας και της ανταλλαγής ιδεών, τις διαρκείς ευκαιρίες εκπαίδευσης και τα καινοτόμα εργαλεία, όπως το XM Innovation Lab, τα workshops συνεργασίας και δημιουργικότητας, μέχρι τις δράσεις εθελοντισμού και κοινωνικής προσφοράς, φροντίζουμε να δημιουργούμε όλες τις προϋποθέσεις ενός πραγματικού big, fair και human οργανισμού. Συνεχίζουμε με την ίδια διάθεση και αφοσίωση να προσφέρουμε στους ανθρώπους μας όλα τα εφόδια και τις ευκαιρίες που χρειάζονται για να εξελιχθούν και να διαπρέψουν στον χώρο τους».

«Επαγγελματισμός και ακεραιότητα»
«Η Arbitrage καλύπτει ένα ευρύ φάσμα συμβουλευτικών και διαχειριστικών υπηρεσιών στον τομέα του real estate. Αποτελείται από μια εξειδικευμένη ομάδα, η οποία συνδυάζει τη διεθνή εμπειρία με την τοπική γνώση. Είναι πιστοποιημένη σε θέματα ποιότητας υπηρεσιών, περιβαλλοντικής πολιτικής και προστασίας δεδομένων. Η εταιρεία, επίσης, εξασφάλισε πρόσφατα την αποκλειστική εκπροσώπηση στην Ελλάδα της Colliers International, μια από τις ηγέτιδες παγκοσμίως εταιρείες με παρουσία σε πάνω από 60 χώρες. Οι πιστοποιήσεις, η διεθνής δικτύωση και οι παγκοσμίου φήμης εταιρικές συνεργασίες δεσμεύουν την εταιρεία μας να δημιουργεί ουσιαστικές επιχειρηματικές σχέσεις σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο μέσα από τη διατήρηση κορυφαίων προδιαγραφών επαγγελματισμού και ακεραιότητας. Οι ενέργειες που μας ξεχωρίζουν είναι:
- Η σύγχρονη ψηφιακή εποχή σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη δυναμική αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας μας, μας οδήγησε στην υιοθέτηση ενός συμμετοχικού προγράμματος αξιολόγησης και ωρίμανσης της οργανωσιακής ετοιμότητας της εταιρείας με σκοπό τη βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού μας. Από τις επισημάνσεις των ανθρώπων μας αναδείχθηκαν προτάσεις για βελτίωση και καθιερώθηκαν νέες πρακτικές. Χαρακτηριστικά, μέσα από το πρόγραμμα αυτό, γεννήθηκαν και οι εταιρικές αξίες της Arbitrage στη βάση όσων μοιράστηκαν οι εργαζόμενοί μας.
- Η εταιρεία έχει υιοθετήσει συγκεκριμένες πολιτικές προσλήψεων, εκπαίδευσης, ανάπτυξης και αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού της. Όλοι οι εργαζόμενοι έχουν ετήσια στοχοθεσία, η οποία προτείνεται από τους ίδιους με βάση τις ανάγκες, τις αρμοδιότητες και τις φιλοδοξίες τους.
- Η εταιρεία, επίσης, διαθέτει ένα μοντέρνο περιβάλλον εργασίας με σύγχρονα σχεδιασμένα γραφεία που διαθέτουν πολλούς κοινοχρήστους και ευέλικτους χώρους για να ενισχύεται η ομαδικότητα και η συνεργατικότητα μεταξύ των ανθρώπων μας».