Όπως δείχνουν τα στοιχεία, η συνολική διαφημιστική δαπάνη μειώθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό, ενώ μόνο από την τελευταία διετία 2013-2014 παρουσίασε σημάδια ανάκαμψης. Την πενταετία 2009-2013 οι συνολικές πωλήσεις των διαφημιστικών εταιρειών που εξετάζει η έρευνα της ICAP Group παρουσίασαν έντονα καθοδική πορεία και διαμορφώθηκαν στα 295 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, το 2009 ο συνολικός κύκλος εργασιών ήταν της τάξης του ενός δισ. ευρώ. Το 2014 δε, οι εκτιμήσεις κορυφαίων θεσμικών παραγόντων της διαφήμισης αναφέρουν ότι η διαφημιστική αγορά παρουσίασε ανάπτυξη 4% με 6% σε σχέση με το 2013.

Στο παρόν τεύχος, το Marketing Week δημοσιεύει το top 15 διαφημιστικών εταιρειών και media specialist agencies για το 2013, με βάση τα καθαρά προ φόρων αποτελέσματα. Η εικόνα παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον και εκπλήξεις, αφού κάποιες «παραδοσιακές» δυνάμεις του κλάδου εμφανίζονται να έχουν υποχωρήσει αρκετά, ενώ κάποιες νέες έχουν ανέβει ψηλά. Παράλληλα, εμφανίζονται στο top 15 εταιρείες που κάποτε ανήκαν στις λεγόμενες «μικρές». Παρά την καθίζηση του κλάδου υπάρχουν και ενθαρρυντικά στοιχεία, πέρα από το γεγονός ότι το 2014 η πορεία των εταιρειών ήταν καλύτερη, έστω και μετά από τις δραματικές μειώσεις στα λειτουργικά κόστη τους.

Το πιο σημαντικό είναι ότι και τα 6 διεθνή διαφημιστικά δίκτυα που κυριαρχούν σήμερα στην παγκόσμια διαφημιστική αγορά (WPP, Omnicom Group, Publicis Groupe, Interpublic Group, Dentsu Aegis Network και Havas) διατηρούν δραστηριότητες στη χώρα μας. Κι αυτό δεν μπορεί παρά να είναι μία «άτυπη ψήφος εμπιστοσύνης» στη δυναμική της ελληνικής αγοράς. Δεν ξέρω βέβαια πόσο αυτό μπορεί να παρηγορεί κάποιους, ωστόσο στη σημερινή κατάσταση που βρισκόμαστε, το γεγονός αυτό είναι πολύ σημαντικό.