Γρήγορα αντανακλαστικά, ζωηρή περιγραφή αγώνων, ποιοτικό περιεχόμενο, ηχηρές «υπογραφές» συντακτών και αίσθηση του «ανήκειν» σε μια ομάδα φιλάθλων είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά των εγχώριων αθλητικών sites που τα τελευταία χρόνια κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς αποτελώντας γόνιμο έδαφος για τα brands.
Αν ρωτήσεις οποιονδήποτε φίλαθλο μιας ποδοσφαιρικής ή άλλης αθλητικής ομάδας, ποιον ιστότοπο επισκέπτεται για την ενημέρωσή του, σίγουρα, η απάντησή του θα περιορίζεται σε ένα-δύο αθλητικά sites, τα οποία μάλιστα παρακολουθεί πιστά. Και εκεί έγκειται η επιτυχία των αθλητικών ιστότοπων καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν καταφέρει όχι απλά να δημιουργήσουν σταθερούς αναγνώστες αλλά πιστούς οπαδούς, στοιχείο απαραίτητο για την ανάπτυξη των brands.
Όσο για το πώς το καταφέρνουν αυτό; Με «ζωηρή» περιγραφή που μεταφέρει τον αγωνιστικό παλμό μέσα από τους αθλητικούς χώρους, με 360ο περιεχόμενο που ολοκληρώνει την εμπειρία του φιλάθλου χάρη σε μια πλειάδα πολυμέσων (βίντεο, podcasts κ.α.) καθώς και με live αναμεταδόσεις αγώνων που κερδίζουν ακόμη και τον πιο «δύσκολο» φίλαθλο.
Μέσα σε αυτό το πολυσύνθετο περιβάλλον, τα brands βρίσκουν εύκολα τη θέση τους μέσα από το σταθερό engagement με τους αναγνώστες. Και καθώς τα αθλητικά γεγονότα αυξάνονται και ομοίως και οι αθλητικοί ιστότοποι, η μάχη ανάμεσά τους εντείνεται με τις ηχηρές «υπογραφές» αθλητικογράφων να αλλάζουν όλο και συχνότερα επαγγελματική «στέγη».
Στροφή στον αθλητισμό μετά την πανδημία
Η ενασχόληση με τον αθλητισμό έχει γνωρίσει πρωτοφανή άνοδο τα τελευταία χρόνια, όπως αναφέρει και η έρευνα του WARC με τίτλο «Sports media in the era of fragmentation», τονίζοντας πως τα δικαιώματα στα αθλητικά δρώμενα παγκοσμίως ξεπέρασαν τα 61 δισ. δολάρια. Το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου Γυναικών το 2023 είχε πρωτόγνωρη απήχηση στους φιλάθλους ενώ την τελετή έναρξης των πρόσφατων Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, παρακολούθησαν 28,6 εκατ. θεατές παγκοσμίως, ένας αριθμός ρεκόρ συγκριτικά με τα 17 εκατ. θεατών της αντίστοιχης τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο.
Η ανάπτυξη των αθλητικών sites ακολούθησε ως φυσική συνέπεια της γενικότερης αύξησης που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια ο αθλητικός κλάδος. Στοιχεία του foxintelligence της NielsenIQ, αναφέρουν πως μετά την πανδημία του κορονοϊού, το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη στράφηκε σε έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής με τον αθλητισμό να κατέχει πρωταγωνιστική θέση στην καθημερινότητα. Έτσι, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι οι κατηγορίες του αθλητισμού και οι outdoor activities σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση μεγεθών στην ιστορία τους, μια αύξηση που ακολούθησε την ήδη καλή πορεία των κλάδων που «έτρεχαν» με ανάπτυξη 0,80% στο διάστημα 2018-2021.
Τα αθλητικά sites χάρη στις real time ενημερώσεις τους αλλά και στα social media δημιουργούν «πιστούς» αναγνώστες/φιλάθλους αυξάνοντας το engagement για τα brands. Μάλιστα, χάρη στα social media αλλά και στην 360Ο προσέγγιση του περιεχομένου, οι αναγνώστες συχνά νιώθουν μέλη μιας «κλειστής», ιδιαίτερης κοινότητας, γεγονός που όχι μόνο εμπλουτίζει την εμπειρία αλλά αυξάνει και τη σχέση αναγνώστη με τον εκάστοτε αθλητικό ιστότοπο. Κάπως έτσι, η παγκόσμια αγορά των sport media γιγαντώθηκε, αγγίζοντας πλέον τα 398,2 εκατ. δολάρια το 2023 με τους ειδικούς αναφέρουν πως θα «καλπάσει» ως το 2032 καταγράφοντας ανάπτυξη που θα αγγίξει το 12,60%.
Multimedia περιεχόμενο υψηλού επιπέδου ζητά το «διαβασμένο» κοινό
Το «διαβασμένο» κοινό που είναι πλήρως ενημερωμένο για τις εξελίξεις των αθλητικών γεγονότων είναι και εκείνο που οδηγεί τις εξελίξεις στον κλάδο των αθλητικών digital media ανεβάζοντας όλο και ψηλότερα τον πήχη, όπως αναφέρει ο Θάνος Σαρρής, Editorial Director, Gazzetta.gr. «Αυτό που μπορώ να παρατηρήσω από την εξέλιξη του αναγνωστικού κοινού, είναι ότι γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό. Υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κοινό που δεν έχει απλά πάθος με τον αθλητισμό, αλλά είναι πολύ ενημερωμένο και ολοένα και περισσότερο εμβαθύνει και σε τεχνικά θέματα του εκάστοτε σπορ. Χρειάζεται, επομένως, ο απόλυτος σεβασμός στον αναγνώστη. Πορευόμαστε με τον σεβασμό προς το κοινό όλα αυτά τα χρόνια και τηρούμε τις αρχές μας απέναντί του, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να το ευχαριστήσουμε για τη στήριξή του», συμπληρώνει.
Για αναγνώστες «διαβασμένους» που όμως ζητούν ακόμη περισσότερα από τα αθλητικά digital media κάνει λόγο και ο Βαγγέλης Καράμαλης, Editor in Chief στο Sportdog τονίζοντας πως είναι σημαντική και η συνδρομή εξειδικευμένων ρεπόρτερ. «Ο αναγνώστης του Sportdog.gr είναι “εκπαιδευμένος” εδώ και χρόνια να διαβάζει πίσω από την είδηση. Ψάχνει το παρασκήνιο, την παρουσίαση της αθέατης πλευράς των σημαντικότερων αθλητικών γεγονότων. Αυτό όμως πια δεν ήταν από μόνο του αρκετό. Η χρήση βίντεο, real-time στατιστικών, καθώς και οι live αναμεταδόσεις έχουν αναβαθμίσει τα αθλητικά sites, αλλά και τις απαιτήσεις των φιλάθλων. Κάπως έτσι αυξήθηκαν φυσικά και οι προσδοκίες των δικών μας αναγνωστών. “Ζητούν” περισσότερα κείμενα για θέματα που τους αφορούν από εξειδικευμένους ρεπόρτερ και όλα αυτά με αμεσότητα, ταχύτητα και εικόνα. Το Sportdog.gr “πιστό στον φίλαθλο” προχώρησε σε ένα μεγάλο redesign. Επικεντρώνεται πλέον στην ισορροπημένη δημοσιογραφία με έμφαση σε αποκλειστικά βίντεο αθλητικών highlights, συνεντεύξεις, vidcasts, στατιστικά διοργανώσεων, αγώνων, παικτών», τονίζει.
Ανδρικό είναι σε μεγάλο βαθμό το κοινό των αθλητικών digital media κάτι όμως που φαίνεται να αλλάζει τα τελευταία χρόνια, με όλο και περισσότερες γυναίκες να παρακολουθούν την αθλητική ειδησεογραφία, γεγονός που πλέον απασχολεί και τα brands. «Το προφίλ του μέσου αναγνώστη του Onsports.gr περιλαμβάνει κυρίως αναγνώστες ηλικίας 25-45 ετών, οι οποίοι έχουν έντονο ενδιαφέρον για τις τελευταίες ειδήσεις στον αθλητισμό. Κατά κύριο λόγο, οι αναγνώστες είναι άνδρες που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα αγαπημένα τους αθλήματα με την μεγαλύτερη μερίδα να δείχνει ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στο ποδόσφαιρο και εν συνεχεία του μπάσκετ, αλλά και των άλλων αθλημάτων, κυρίως των ομαδικών και φυσικά των μεγάλων διοργανώσεων», αναφέρει ο Γιώργος Κυριακόπουλος, Διευθυντής Σύνταξης Onsports.gr.
«Εύφορη γη» τα αθλητικά sites για το branded περιεχόμενο
Πώς καταφέρνουν ωστόσο τα αθλητικά digital media να φέρουν τα brands κοντά στο κοινό-στόχο τους; Όλο και περισσότερα αθλητικά digital media «ποντάρουν» στην εξελιγμένη τεχνολογία αλλά και στις καινοτομίες της Τεχνητής Νοημοσύνης. «Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας διευρύνονται και οι επιλογές προσέγγισης στο digital περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας μία ΑΙ λύση για αθλητικό περιεχόμενο, το Sportdog καταφέρνει αυτή τη στιγμή να δημοσιεύει real-time video highlights από τους σημαντικότερους αγώνες ταυτόχρονα στο site και τα social media του μέσου», αναφέρει ο Βαγγέλης Καράμαλης και συμπληρώνει: «Το Sportdog είναι σήμερα το μοναδικό αθλητικό site που προσφέρει τη δυνατότητα instream video advertising με πολύ υψηλά KPIs σε ένα απολύτως brand safe και premium περιβάλλον. Το gamification είναι άλλος ένας τρόπος προσέγγισης. Για δεύτερη χρονιά το Sportdog συνεργάζεται με την Ευρωλίγκα για το παιχνίδι Euroleague Fantasy, μέσα από το οποίο οι χρήστες μπορούν να κερδίσουν πλούσια δώρα, αν εγγραφούν και «αγωνιστούν» στη «λίγκα» μας, #GreekFantasyChallenge».
Στο προσωποποιημένο περιεχόμενο στοχεύουν τα περισσότερα αθλητικά digital media για να προσεγγίσουν τους αναγνώστες τους, γεγονός που αποτελεί εύφορο έδαφος για τη δημιουργία στοχευμένης καμπάνιας από τα brands, τονίζει ο Γιώργος Κυριακόπουλος. «Τα προφίλ των χρηστών μπορούν να προσφέρουν δεδομένα για την κατανόηση των προτιμήσεων και τις ανάγκες των αναγνωστών. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει στα brands να επικοινωνούν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, για τη δημιουργία περιεχομένου ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των αθλητικών φιλάθλων. Έτσι, τα αθλητικά sites μπορούν να προσελκύσουν τα brands και να τα φέρουν κοντά στο κοινό-στόχο τους μέσω στοχευμένων διαφημιστικών στρατηγικών», συμπληρώνει.
Ολιστική προσέγγιση και διαδραστικότητα τα «κλειδιά» που ενδυναμώνουν το user experience
Καθώς τα αθλητικά sites αυξάνονται και ο ανταγωνισμός φουντώνει, σημαντικό ρόλο παίζει και το user experience. Η ολιστική προσέγγιση των αναγνωστών σε συνδυασμό με τη χρήση mini sites που αυξάνουν το engagement ενδυναμώνουν το user experience, όπως αναφέρει ο Γρηγόρης Μπάτης, Content Director, Liquid Media. «Η αμεσότητα, η εγκυρότητα και η διάχυση προσαρμοσμένου περιεχομένου σ’ όλες τις πλατφόρμες, είναι οι πυλώνες πάνω στους οποίους “πατάμε” τόσα χρόνια για να δώσουμε την καλύτερη εμπειρία ενημέρωσης στους αναγνώστες μας. Κάθε είδηση και κάθε λέξη που γράφεται στο Gazzetta έχει επικυρωθεί η εγκυρότητά της προτού φτάσει στα μάτια του αναγνώστη κι αυτό για εμάς είναι άκρως σημαντικό σε μια εποχή που τα fake news ανθίζουν», αναφέρει συμπληρώνοντας «επιπλέον σε όλα τα κανάλια επικοινωνίας και σ’ όλες τις πλατφόρμες που βρισκόμαστε, το περιεχόμενο μας προσαρμόζεται και εξελίσσεται για να καλύψει όλες τις ανάγκες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του κοινού. Ταυτόχρονα έχουμε δημιουργήσει mini sites που είναι μοναδικά και πρωτοπόρα στο είδους τους όπως το gMotion που αφορά τους λάτρεις του αυτοκινήτου, το gazzetta Women που αφορά τον γυναικείο αθλητισμό, το gazzetta Plus που προσφέρει στους αναγνώστες ενημέρωση για τα κοινωνικοπολιτικά θέματα, προσφέροντας την απόλυτη εμπειρία. Για εμάς στο Gazzetta το user experience δεν έχει την γνωστή και τυπική του χρήση, αλλά είναι κάτι ολιστικό και μια πραγματικά ολοκληρωμένη εμπειρία χρήστη όπου κι αν βρίσκεται, ό,τι κι αν αναζητά».
Η διαδραστικότητα αλλά και η τεχνολογία ενός Μέσου, όπως πχ η ταχύτητα φόρτωσής του και τα φιλικά προς το χρήστη χαρακτηριστικά του είναι και αυτά που φαίνεται πως κάνουν τελικά τη διαφορά, δηλώνει ο Γιώργος Κυριακόπουλος. «Από την εμπειρία μας στην DPG Digital Media Group θεωρούμε πως τα στοιχεία αυτά που ενδυναμώνουν το user experience αφορούν στην ταχύτητα που μπορεί να φορτωθεί μία σελίδα, πόσο εύκολη και εύχρηστη είναι η πλοήγηση στο Μέσο, αλλά το περιεχόμενο που έχει διαμορφωθεί ανάλογα με τις προτιμήσεις των αναγνωστών. Η αμεσότητα της είδησης, αλλά και η παρακολούθηση live μεγάλων αναμετρήσεων ή διοργανώσεων κάνουν καλύτερη την εμπειρία. Παράλληλα, η ενίσχυση της αλληλεπίδρασης των αναγνωστών επιτυγχάνεται και από τη χρήση multimedia περιεχομένου, όπως είναι τα βίντεο και τα podcasts», τονίζει χαρακτηριστικά.
Ταχύτητα φόρτωσης αλλά και multimedia παρουσία είναι τα μυστικά που απογειώνουν το user experience, αποκαλύπτει ο Βαγγέλης Καράμαλης. «Σαφώς η ταχύτητα φόρτωσης του site, η περιήγηση, αλλά και η σύγχρονη παρουσίαση του περιεχομένου. Ο φίλαθλος πρέπει να μπορεί να βρει εύκολα και γρήγορα τα νέα για το άθλημα και την ομάδα που τον ενδιαφέρουν σε ένα ελκυστικό περιβάλλον. Ο αναγνώστης-επισκέπτης έχει μάθει να καταναλώνει περιεχόμενο 24/7 μέσα από διάφορες πλατφόρμες: sites, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές, με κάποια από αυτά να ανήκουν σε παγκόσμιους κολοσσούς. Η συνεπής παρουσία του brand σε όλες τις πλατφόρμες, συνοδευόμενη από μία απρόσκοπτη διασύνδεση μεταξύ τους δημιουργούν μία ολιστική digital εμπειρία. Ακολουθώντας ένα αθλητικό site, οι αναγνώστες πρέπει να αισθάνονται πως γίνονται μέλη μίας κοινότητας, η οποία μέσω των social media είναι διαδραστική τόσο στο εσωτερικό της, όσο και με το ίδιο το μέσο».
«Το κοινό “δένεται” και τα brands “κουμπώνουν” με τα αθλητικά sites»
«Τα αθλητικά digital Media είναι ιδανικά ούτως ώστε ένα brand να έχει την προβολή που επιθυμεί, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Είναι, αρχικά, η ίδια η φύση των γεγονότων που καλύπτουμε τέτοια. Έπειτα, στη Liquid Media γενικότερα και στο Gazzetta ειδικότερα υπάρχει μια απόλυτα καταρτισμένη και έμπειρη ομάδα, η οποία γνωρίζει πολύ καλά το αθλητικό προϊόν και κατανοεί απόλυτα πώς μπορεί να «κουμπώσει» το εκάστοτε brand σε μια ενέργεια. Προσπαθούμε πάντα οι branded ενέργειές μας να έχουν ενδιαφέρον για το κοινό, γιατί γνωρίζουμε καλά πως έτσι θα είναι όλοι κερδισμένοι. Επομένως το προϊόν, ο σχεδιασμός και η άρτια υλοποίηση είναι στοιχεία-κλειδιά».
«Αναφορικά με τις διαφορές αθλητικών digital media με τα αντίστοιχα γενικότερου ενδιαφέροντος και πόσο αυτές αποτελούν πόλο έλξης για κοινό και brands, η λέξη κλειδί είναι η “ψυχαγωγία”. Οι αναγνώστες των sports digital media και δη του Gazzetta επισκέπτονται το site μας, ακολουθούν τα SoMe accounts μας και ενημερώνονται για κάτι που αγαπούν, για κάτι που τους ψυχαγωγεί, για κάτι που τους διασκεδάζει και τους επιτρέπει να ξεφύγουν για λίγο από την καθημερινότητα. Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι πως το κοινό στα αθλητικά Media δένεται με ομάδες, αθλητές, διοργανώσεις, αρθρογράφους, στήλες και αυτό τους κάνει σαφώς πιο πιθανούς πελάτες ενός διαφημιζόμενου brand, εν αντιθέσει μ’ ένα site γενικότερου ενδιαφέροντος. Γι’ αυτό και στο Gazzetta δεν σταματάμε να επενδύουμε σε ανθρώπους προκειμένου να έχουμε την καλύτερη δημοσιογραφική ομάδα, αλλά και σε προϊόντα για να προσφέρουμε στο κοινό μας νέους τρόπους ενημέρωσης και στα brands νέους τρόπους προβολής».
«Η συνεχής εξέλιξη της αθλητικής δημοσιογραφίας προσφέρει ευκαιρίες για μεγαλύτερη σχέση των brands με τους φιλάθλους»
«Οι διαφορές των αθλητικών digital media με αντίστοιχα γενικότερου ενδιαφέροντος θεωρώ πως είναι σημαντικές. Η μεγαλύτερη εξ αυτών είναι το εξειδικευμένο περιεχόμενο που προσφέρει στους αναγνώστες και αφορά στις εξελίξεις στον αθλητισμό και στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, τη στιγμή που τα Μέσα γενικότερου ενδιαφέροντος προσφέρουν μία μεγαλύτερη γκάμα θεμάτων. Η εξειδίκευση στην είδηση αλλά και η έντονη ροή πληροφοριών προσελκύει ένα σαφώς πιο αφοσιωμένο κοινό, αφού οι αναγνώστες αναζητούν πληροφορίες που σχετίζονται με τις ομάδες τους και τα αθλήματα που παρακολουθούν. Η συνεχής εξέλιξη της αθλητικής δημοσιογραφίας και η προσαρμογή στις ανάγκες των αναγνωστών προσφέρουν ευκαιρίες για μεγαλύτερη σχέση των brands με τους φιλάθλους».
«Η πιο “χαλαρή” καθημερινή γλώσσα των αθλητικών μέσων, τα καθιστά και πιο προσιτά»
«Τα αθλητικά sites έχουν την τύχη να μπορούν να παρέχουν πολλά visuals, καθώς η κάθε διοργάνωση έχει συγκεκριμένους κανόνες και στατιστικά. Οι publishers μπορούν να πειραματιστούν με διαφορετικά γραφικά και multimedia στοιχεία.
Η ζωντανή κάλυψη σε live blog μορφή είναι στοιχείο απαραίτητο για ένα αθλητικό site, προαιρετικό για τα γενικής ύλης. Η κύρια διαφορά με τα άλλα digital media έγκειται στην πιο «χαλαρή» καθημερινή γλώσσα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αθλητικά μέσα, η οποία τα κάνει και πιο προσιτά».