Με αυτή την αφορμή, συνομιλήσαμε με τον Αθανάσιο Γεραμάνη, Country Manager Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας της MasterCard, θέτοντας μια σειρά ερωτημάτων που αφορούν στις εξελίξεις γύρω από την υιοθέτηση νέων μορφών συναλλαγών στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, παρόλο που τα μετρητά εξακολουθούν να αποτελούν συνήθεια, όλο και περισσότεροι Έλληνες αναγνωρίζουν τα οφέλη της κατάργησης των μετρητών.

Ποια είναι η εικόνα της Ελλάδας του σήμερα αναφορικά με την υιοθέτηση του πλαστικού χρήματος; Σε ποιο βαθμό είναι οι Έλληνες εξοικειωμένοι με αυτό;
Τα μετρητά εξακολουθούν να είναι ο κυρίαρχος τρόπο πληρωμής στην Ελλάδα, παρότι οι πληρωμές με κάρτα και οι πληρωμές με κάρτες ανέπαφων συναλλαγών αναφέρονται ως οι πιο δημοφιλείς εναλλακτικές. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της καμπάνιας Dirty Cash Campaign της MasterCard, στο πλαίσιο ότι τα μετρητά είναι ανθυγιεινά, 6 στους 10 Έλληνες θα προτιμούσαν να χρησιμοποιούν την κάρτα τους ή ανέπαφες συναλλαγές, αντί για μετρητά. Ως αποτέλεσμα, ακόμη κι αν τα μετρητά εξακολουθούν να αποτελούν σήμερα μια συνήθεια για τους περισσότερους, στο πλαίσιο της εξέλιξης και της μεταβολής των καθημερινών συνηθειών, ο κόσμος αναγνωρίζει τα οφέλη της κατάργησης των μετρητών.

Η οικονομική κρίση επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την κοινή αντίληψη αναφορικά με το πλαστικό χρήμα και τις νέες μορφές συναλλαγών; Τι δείχνει η εμπειρία μέχρι στιγμής;
Πιστεύουμε ότι οι πληρωμές χωρίς μετρητά είναι εφικτές για τους περισσότερους ανθρώπους τα τελευταία χρόνια, σε όλο τον κόσμο. Είμαστε της άποψης ότι η χρηματοοικονομική ενσωμάτωση είναι ιδιαίτερα σημαντική και ότι οι συναλλαγές χωρίς μετρητά δίνουν στους ανθρώπους την ευκαιρία να ψωνίζουν και να συναλλάσσονται με μεγαλύτερη ελευθερία. Επιπλέον, στην Ευρώπη υπάρχουν πολλοί πρωτοπόροι των συναλλαγών χωρίς μετρητά, οι οποίοι αναδεικνύουν τις δυνατότητες τέτοιου είδους συναλλαγών, από μικρούς επιχειρηματίες που χρησιμοποιούν νέα σημεία πώλησης μέσω κινητών τηλεφώνων, μέχρι ανθρώπους οι οποίοι επιλέγουν να αγοράσουν τον καθημερινό καφέ τους από ένα μικρό drive-in και να πληρώσουν με κάρτα.

Μιλώντας για νέες μορφές συναλλαγών, ποια είναι η αντίληψή σας όσον αφορά στην υιοθέτηση ανέπαφων συναλλαγών από τους Έλληνες καταναλωτές;
Η τεχνολογία ανέπαφων πληρωμών αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς ένα περιβάλλον άμεσων, γρήγορων και ασφαλών πληρωμών, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζει τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην αύξηση της ρευστότητάς τους, ενισχύοντας ταυτόχρονα και την εμπιστοσύνη των πελατών τους. Ασφαλώς μπορούμε να μιλήσουμε για μια δεσπόζουσα εξέλιξη, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία συναλλαγών της MasterCard, από το 2012 μέχρι το τέλος του 2013, ο αριθμός των ανέπαφων συναλλαγών υπερτριπλασιάστηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με περισσότερα από 230 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να χρησιμοποιούν MasterCard ή Maestro κάρτες και μηχανήματα ανέπαφης τεχνολογίας.

Επιπλέον, οι κάρτες ή οι συσκευές ανέπαφων συναλλαγών μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν σε 2,1 εκατ. εμπορικά σημεία σε όλο τον κόσμο (63 χώρες), αριθμός που αντιπροσωπεύει 141% αύξηση σε ετήσια βάση (με βάσει τα στοιχεία του 1ου τριμήνου του 2014). Σύμφωνα με την έρευνά μας, οι καταναλωτές στην Ευρώπη έχουν ανταποκριθεί θετικά στις ανέπαφες συναλλαγές ως μια εναλλακτική λύση αντί των μετρητών. Η μέση αξία των ανέπαφων συναλλαγών είναι στην πράξη 10 ευρώ συνολικά, ενώ 60% αυτών είναι κάτω από 7 ευρώ, αριθμός που υποδηλώνει την αντικατάσταση των μετρητών.
Δυναμική εξέλιξη των ανέπαφων συναλλαγών παρατηρείται και στην Ελλάδα, όπου όλο και περισσότερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ξεκίνησαν να προτείνουν στους πελάτες τους τη χρήση ανέπαφων καρτών ως ένα εύκολο, ασφαλές και χρήσιμο προϊόν για τις καθημερινές αγορές τους, ενώ παράλληλα οι μεγάλοι έμποροι λιανικής πώλησης συνειδητοποιούν τα οφέλη των ανέπαφων συναλλαγών ως μία πιο γρήγορη και άνετη εμπειρία πληρωμής.

Πρόσφατα, η MasterCard δημοσίευσε την έρευνα «Dirty Cash», σε μια προσπάθεια να αναδείξει την ανθυγιεινή πλευρά της χρήσης μετρητών. Έχετε καταστήσει αυτό ως ένα από τα κύρια μειονεκτήματα των μετρητών; Σε ποιο βαθμό μπορεί να είναι αυτός ένας βασικός λόγος για να αλλάξουν συνήθειες οι καταναλωτές;
Μέσω της πανευρωπαϊκής μελέτης της MasterCard, στο πλαίσιο της εκστρατείας της Dirty Cash Campaign, περισσότεροι από 9.000 καταναλωτές από 12 χώρες τόνισαν πως παρά το γεγονός ότι τα μετρητά κατατάσσονται ως πιο ανθυγιεινά ακόμη και από τις χειρολαβές στις δημόσιες συγκοινωνίες ή τα κοινόχρηστα τρόφιμα, οι Ευρωπαίοι δυσκολεύονται να σπάσουν την κακή συνήθεια συναλλαγών με βρώμικα μετρητά. Στην πραγματικότητα, περισσότερο από τα 2/3 των Ελλήνων, πιστεύουν ότι τα μετρητά είναι βρώμικα, γεγονός που δηλώνει τις τεράστιες δυνατότητες που έχει η χρήση των καρτών στην ελληνική αγορά.


Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της MasterCard σχεδόν τέσσερις στους δέκα (37%) Ευρωπαίους ισχυρίζονται ότι θα ήταν πρόθυμοι να κάνουν τουλάχιστον μια μικρή αλλαγή στην καθημερινότητά τους, προκειμένου να είναι πιο υγιεινή, με την πλειοψηφία να δηλώνει ότι θα προτιμούσε να χρησιμοποιεί μια κάρτα ή ανέπαφες συναλλαγές, αντί για μετρητά. Συνεπώς, είμαι βέβαιος ότι η χρήση καρτών και ανέπαφων συναλλαγών, θα παρουσιάσει αύξηση σίγουρα στο μέλλον και θα αλλάξει τις συνήθειες των καταναλωτών, καθώς όλο και περισσότεροι Έλληνες θα συνειδητοποιούν ότι, όχι μόνο τα μετρητά είναι βρώμικα, αλλά και ότι οι κάρτες παρέχουν έναν αριθμό πλεονεκτημάτων που καθιστούν την καθημερινότητά τους ευκολότερη, ταχύτερη και ασφαλέστερη.

Νομίζω ότι θα συμφωνήσετε ότι, τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε διεθνές επίπεδο, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν μια κρίση «εμπιστοσύνης» και «φήμης». Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι γι’ αυτό; Κατά τη γνώμη σας, πώς θα μπορούσε ο χρηματοπιστωτικός τομέας να ανακτήσει τη φήμη του και να ενισχύσει το βαθμό εμπιστοσύνης των πολιτών;
Η αντίληψη, οι συνήθειες δαπάνης και οι προσδοκίες των καταναλωτών κινούνται προς απλούστερες, ασφαλέστερες και εξυπνότερες λύσεις για τις καθημερινές αγορές. Ως μια εταιρεία τεχνολογίας, συμβάλλουμε στην προώθηση της καινοτομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, καθιστώντας, για παράδειγμα, το ηλεκτρονικό εμπόριο ευκολότερο και ασφαλέστερο ή επιτρέποντας τις πληρωμές μέσω όλων των πιθανών συσκευών, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρονικών υπολογιστών, tablets και smartphones. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργαζόμαστε με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τους λιανοπωλητές και τους καταναλωτές, ώστε να οικοδομήσουμε έναν κόσμο πέρα από τα μετρητά, που πραγματικά πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να γίνει καλύτερος, τόσο για λόγους υγιεινής, όσο και για πολλούς άλλους.

«Μεγαλύτερη πρόκληση, είναι η εκπαίδευση των εμπόρων»
Με ποιους τρόπους μπορεί τελικά το κοινό να «εκπαιδευτεί» ως προς τα οφέλη του πλαστικού χρήματος και τις νέες μορφές των συναλλαγών, έτσι ώστε να ενδυναμωθεί η υιοθέτησή τους;
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές, και ακόμη περισσότερο, η τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών, παρέχουν στους καταναλωτές ένα γρήγορο, ασφαλή και έξυπνο τρόπο πληρωμών στην καθημερινότητά τους, καθιστώντας όλη τη διαδικασία πιο εύκολη από ποτέ, ενώ οι ίδιοι επωφελούνται από την ταχύτητα και την ασφάλεια των συναλλαγών μέσω λιγότερων ουρών και λιγότερων προβλημάτων. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια πληρωμών με κάρτα ανέπαφης τεχνολογίας, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να πληρώσει με ένα απλό πέρασμα της κάρτας μπροστά από το τερματικό, ενώ παράλληλα δε χρειάζεται να υπογράψει ή να πληκτρολογήσει το PIN του για συναλλαγές έως 25 ευρώ.

Πρόσφατα, κυκλοφόρησε μια έκθεση που δείχνει ότι οι Ευρωπαίοι απλώς λατρεύουν αυτή τη διαδικασία για τις καθημερινές τους συναλλαγές – με αποτέλεσμα τον τριπλασιασμό των ανέπαφων πληρωμών στο διάστημα 2012-2013. Επιπρόσθετα, η υγιεινή αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα που μετατρέπει τις συναλλαγές χωρίς μετρητά και τις ανέπαφες συναλλαγές ως ένα πραγματικό πλεονέκτημα του καταναλωτή. Οι επικοινωνιακές πολιτικές φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση του κοινού αν και η μεγαλύτερη πρόκληση στην ελληνική αγορά είναι η προσέγγιση και εκπαίδευση των εμπόρων που δεν επιδέχονται τις κάρτες στις συναλλαγές τους, όπως μικροέμποροι, ως προς τα πλεονεκτήματα που έχουν οι ανέπαφες συναλλαγές, δηλαδή της ταχύτητας και της απλότητας που χαρακτηρίζουν τις εισπράξεις μέσω ανέπαφων συναλλαγών.