Πρόκειται για ένα φόρο/πόρο μνημείο της συντεχνιακής Ελλάδας που μας κατέστρεψε, τον οποίο η τρόικα (στο πλαίσιο της γενικότερης κυνικής στάσης της) έχει αφήσει να υπάρχει αν και βρισκόμαστε στο έκτο έτος των μνημονίων. Τώρα καθώς προχωρά η μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό (αν αυτό που θα γίνει τελικά θα είναι όντως μεταρρύθμιση), το αγγελιόσημο αναγκαστικά στο μάκρος του χρόνου θα εξαφανιστεί. Μέχρι όμως να συμβεί αυτό θα υπάρξει πιθανότατα για λόγους έλλειψης ισοδυνάμων, κάποια μεταβατική περίοδος, στη διάρκεια της οποίας θα ισχύσει με μειωμένους συντελεστές.

Η κυβέρνηση, για να καλύψει το έλλειμμα των ταμείων που σιτίζονται στο πρυτανείο του αγγελιοσήμου στη μεταβατική αυτή περίοδο, υπάρχουν πληροφορίες ότι σκέπτεται να επιβάλει φόρο αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο. Πρόκειται για μια ανόητη ιδέα. Πρώτον γιατί ο φόρος αυτός είναι τελείως αποσυνδεδεμένος από οποιαδήποτε κοινωνική λογική. Οι εργαζόμενοι στο διαδίκτυο κατά 98% δεν έχουν καμία απολαβή από τα ταμεία του αγγελιοσήμου. Πληρώνουν αλλού ασφαλιστικές εισφορές. Συνεπώς ο φόρος αυτός είναι κανονική «high street robbery». Όσοι τον επιβάλλουν απλώς θα χρησιμοποιήσουν την κρατική βία για να λεηλατήσουν τον μόνο ανερχόμενο κλάδο στον χώρο των ΜΜΕ.

Ακόμα όμως κι από πλευράς εισπρακτικής αποτελεσματικότητας είναι πολύ αμφίβολο αν ο,τιδήποτε σοβαρό θα επιτευχθεί. Εκτός των ξένων πολυεθνικών (π.χ. Facebook), που είναι πρακτικά εξαιρετικά δύσκολο να τους επιβληθεί αγγελιόσημο, οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό είναι σχετικά μικρές και με πάρα πολλούς πελάτες. Θα κινηθούν λοιπόν με την γνωστή ελληνική ευελιξία για να βρουν άλλους τρόπους συνεργασίας με τους επίσης μικρούς και εξειδικευμένους διαφημιζόμενους, μειώνοντας την πραγματική εισπραξιμότητα του συγκεκριμένου φόρου. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ζημιά στον κλάδο, κοινωνική κατακραυγή και πενιχρό αποτέλεσμα. Όλα όσα στοιχειοθετούν έναν ακόμα ανόητο φόρο, από τους πολλούς που το ελληνικό πολιτικό σύστημα έχει επιβάλει τα τελευταία χρόνια (π.χ. ο φόρος επί των καυσίμων που «ντουμάνιασε» την Αθήνα για να συγκεντρωθούν λιγότερα έσοδα απ’ ό,τι προηγουμένως και τελικά να αλλάξει μετά πολλών επαίνων).

Η κυβέρνηση λοιπόν, αντί να ψάχνει τρόπους για να βρει έσοδα βάζοντας νέους φαύλους φόρους, καλύτερα θα έκανε να βρει τρόπους να ενθαρρύνει την οικονομική δραστηριότητα. Το διαδίκτυο είναι κατεξοχήν ένα τέτοιο πεδίο, που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και αυξάνει όσο αναπτύσσεται την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Ας ψάξει τρόπο να το αναπτύξει και να το διευκολύνει και τα έσοδα θα έρθουν μόνα τους…