Ποιος να περίμενε βέβαια ότι τούτη η επέτειος θα εορτάζονταν σε ένα πολύ δύσκολο οικονομικό, επιχειρηματικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον. Αν σκεφθεί όμως ότι η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1941, εν μέσω ενός καταστροφικού παγκόσμιου πολέμου, ενώ στην πολύχρονη πορεία της έζησε όλες τις δύσκολες στιγμές της χώρας, μπορεί να διαπιστώσει ότι η JNL+ είναι μια «μπαρουτοκαπνισμένη» εταιρεία που έχει μάθει στα δύσκολα. Κι αυτήν ακριβώς τη σιγουριά, την αποφασιστικότητα και την πίστη μεταδίδει και η νέα γενιά της εταιρείας, που εκπροσωπούν η Φαίη και η Αγγέλικα Λεούση.

Με την τελευταία, Διευθύνουσα Σύμβουλο της JNL+, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε επί μακρόν, σε μια συνέντευξη πολύ ενδιαφέρουσα, η οποία δεν στέκεται μόνο στα 70 χρόνια της εταιρείας, αλλά επεκτείνεται στην κρίση, στον καταναλωτή, στο νέο μοντέλο διαφημιστικής εταιρείας που διαμορφώνεται αυτήν την περίοδο, στα λάθη του κλάδου τα προηγούμενα χρόνια και σε όσα πρέπει να γίνουν για να αλλάξει η εικόνα προς το καλύτερο. Η Αγγέλικα Λεούση, μιλάει με τη γλώσσα ενός νέου ανθρώπου που δεν ωραιοποιεί καταστάσεις, δεν κρύβεται πίσω από δήθεν «καθωσπρεπισμούς» και δεν πολιτικολογεί.

Marketing Week: Η επέτειος των 70 χρόνων από μόνη της αποτελεί ξεχωριστό γεγονός για κάθε εταιρεία. Υποθέτω ότι το ίδιο ισχύει και για την JNL+. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι η επέτειος αυτή έρχεται σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα. Αυτό δίνει άλλη βαρύτητα στην επέτειο;

Αγγέλικα Λεούση: Κοιτάξτε, πάντα η μακροβιότητα μια επιχείρησης αποτελεί δείγμα αξιοπιστίας και εμπειρίας. Στη σημερινή όμως συγκυρία, που το περιβάλλον της Διαφήμισης βιώνει τέτοιες ανακατατάξεις και βλέπουμε μεγάλες και σημαντικές εταιρείες να κλείνουν ή να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού, το φαινόμενο της JNL+ γίνεται ακόμα πιο ξεχωριστό. Η JNL+ δεν είναι ότι απλά συμπληρώνει 70 χρόνια, είναι ότι αποτελεί τη μοναδική διαφημιστική εταιρεία στην Ελλάδα με τέτοια μακρά πορεία.

Όταν τη δημιούργησε η γιαγιά μου το 1941, υπήρχε τότε ένα διαφημιστικό κατεστημένο. Από όλες εκείνες τις εταιρείες δεν υπάρχει σήμερα ούτε μία. Όταν μπήκε ο πατέρας μου στη δουλειά, υπήρχαν κάποιες πολύ σημαντικές εταιρείες της εποχής του που με τα χρόνια έσβησαν. Φοβάμαι ότι κάτι αντίστοιχο ζούμε η Φαίη και εγώ σήμερα, όταν βλέπουμε γύρω μας εταιρείες να κλείνουν.

Marketing Week: Νομίζω αξίζει να τονιστεί στο σημείο αυτό το γεγονός ότι τόσα χρόνια η εταιρεία δεν ενέδωσε στις «σειρήνες» των διεθνών συνεργασιών, με κάποιο ξένο επικοινωνιακό δίκτυο. Η επιλογή αυτή ήταν στρατηγική ή απλά δεν προέκυψε κάποια ουσιαστική πρόταση, που να σας ικανοποιούσε;

Αγγέλικα Λεούση: Η επιλογή ήταν απόρροια της επαγγελματικής μας οπτικής. Ζητούμενο για μας ήταν και είναι η δημιουργία, η δημιουργικότητα, η επαγγελματική περηφάνια που δημιουργείται όταν αισθάνεσαι ότι είσαι χρήσιμος. Όλα αυτά, ο δρόμος που διαλέξαμε μας τα δίνει και μας γεμίζει χαρά και περηφάνια. Πολλές διεθνείς συνεργασίες έγιναν όμως για τελείως άλλους λόγους, για χρήμα, για σιγουριά, για εντύπωση. Με τη δική μας οπτική, η επιλογή είναι δικαιωμένη. Για άλλους με άλλα κριτήρια και προτεραιότητες, ίσως φαίνεται ζόρικη.

Marketing Week: Πόσο εύκολο είναι για μια ιστορική διαφημιστική εταιρεία να παραμένει παράλληλα σύγχρονη, επενδύοντας διαρκώς στις νέες τεχνολογίες, αλλά και στις νέες επικοινωνιακές τάσεις; Ποιες προδιαγραφές απαιτούνται από αυτή, ώστε να αντεπεξέλθει σε αυτό το ζητούμενο;

Αγγέλικα Λεούση: Νομίζω ότι η προδιαγραφή είναι μια, πρέπει να το έχεις στις προτεραιότητές σου. Για εμάς είναι κομμάτι της ταυτότητάς μας και της στρατηγικής μας. Δεν ξέρω να σας πω αν είναι εύκολο ή δύσκολο, γιατί είναι κάτι που κάνουμε με απόλυτη πλέον φυσικότητα. Είναι αυτό που κάνουμε για να κερδίζουμε το στοίχημα με τον χρόνο.

Ξέρετε, οι τεχνολογίες με την ταχύτητα που αλλάζουν πια, απαιτούν αφοσίωση. Εμείς έχουμε όλους εκείνους τους μηχανισμούς εσωτερικά, που επιτρέπουν να παρακολουθούμε και να υιοθετούμε τις εξελίξεις σε πολύ σύντομο χρόνο. Άλλωστε θεωρούμε ότι είναι υποχρέωσή μας και προς τους πελάτες μας.

Marketing Week: Εάν προσπαθούσαμε να περιγράψουμε με λίγα αλλά ουσιαστικά λόγια τη σημερινή ταυτότητα και εικόνα της JNL+, ποια θα ήταν αυτή;

Αγγέλικα Λεούση: Είναι μια εταιρεία διαφορετικής κουλτούρας, με μεγάλη έμφαση στην επικοινωνιακή στρατηγική, μεγάλη έμφαση στα νέα εκφραστικά μέσα. Είναι μια εταιρεία που προσπαθεί πάντα να βελτιστοποιεί το κάθε ευρώ της επικοινωνιακής επένδυσης των πελατών της.


Marketing Week: Υπάρχει κάποιο διαχρονικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την JNL+, το οποίο να δίνει προστιθέμενη αξία στις υπηρεσίες της, όλα αυτά τα χρόνια;

Αγγέλικα Λεούση: Αυτό χωρίς αμφιβολία είναι το άρρηκτο αγκάλιασμα στρατηγικής με δημιουργικό. Ξέρετε, τα brands χτίζονται πάνω σε γερά θεμέλια επικοινωνιακής στρατηγικής. Σήμερα λόγω της κρίσης, το θέμα έχει έλθει και πάλι στην επικαιρότητα. Ένα χαριτωμένο επικοινωνιακό μήνυμα που δεν χτίζει σε στρατηγικές βάσεις αν επικοινωνείται διαρκώς με υψηλές εντάσεις θα δουλέψει, όταν όμως οι εντάσεις αυτές μειώνονται τότε πρέπει να αρχίσεις να βελτιστοποιείς. Εκεί «μπαίνουμε» εμείς.

Marketing Week: Όπως αναφέρατε κι εσείς, η JNL+ δεν είναι απλά μια ελληνική διαφημιστική εταιρεία, αλλά μια εταιρεία κατά κάποιο τρόπο, οικογενειακή. Πιστεύετε ότι αυτό το χαρακτηριστικό της, αποτέλεσε ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όλα αυτά τα χρόνια ή όχι;

Αγγέλικα Λεούση: Σαφώς και είναι πλεονέκτημα. Σκεφτείτε τι βάρος έχει ένα αξιακό σύστημα που χτίζεται και θωρακίζεται από τη στράτευση τριών επαγγελματικών γενιών. Που η καθεμιά υιοθετεί ό,τι καλό από το παρελθόν και προσθέτει ό,τι σημαντικότερο από το μέλλον.

Για τη γιαγιά μου πιο σημαντικό και από το να κερδίζει χρήματα από τη δουλειά της, ήταν να μην προδώσει ποτέ μα ποτέ, την εμπιστοσύνη που της έδειχναν οι πελάτες της. Να μια αρχή από το παρελθόν που κρατήσαμε ψηλά όλοι οι επόμενοι. Στην οποία προσθέσαμε τη δική μας συνεισφορά, αυτήν που μας κάνει πάντα νέους και επίκαιρους. Γι’ αυτό και θεωρώ ότι ο οικογενειακός χαρακτήρας της JNL+ αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εγγύηση για τους πελάτες μας.

Marketing Week: Μπορείτε να εντοπίσετε κάποια γεγονότα-σταθμούς στην πορεία της εταιρείας αυτά τα 70 χρόνια; Γεγονότα που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας της;

Αγγέλικα Λεούση: Οι αλλαγές στο τοπίο των Μέσων αποτέλεσαν σταθμούς για τη εταιρεία μας. Π.χ. το εμπορικό ραδιόφωνο που ξεκινά γύρω στο 1950 ή η Τηλεόραση που εμφανίζεται στη χώρα μας γύρω στο 1968 αποτέλεσαν κομβικά σημεία στην πορεία μας. Από την άλλη πλευρά, σημειολογικά σημαντικές είναι για μας δύο χρονολογίες: Το 1966, οπότε ξεκινά η συνεργασία μας με την Triumph International που διαρκεί 45 χρόνια και το τέλος του 1980, όταν η εταιρεία μας αναλαμβάνει την καμπάνια ενημέρωσης για την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΟΚ. Στην ιστορία έμεινε και το slogan της καμπάνιας, το «Είσαι στην ΕΟΚ, μάθε για την ΕΟΚ».

Σημαντική είναι ακόμα η εισαγωγή της μέτρησης AGB που είναι έργο του ομίλου μας και ασφαλώς, σημαντικές είναι πολλές άλλες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες με σημαντικό επαγγελματικό βάρος.

Marketing Week: Νομίζω ότι ποτέ δεν θα μπορούσατε να φανταστείτε ότι τα 70 χρόνια σας θα τα γιορτάζατε εν μέσω μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης. Πόσο σας φοβίζει αυτή η κατάσταση; Σε ποιους τομείς πιστεύετε ότι θα επηρεαστεί η εικόνα της διαφημιστικής αγοράς; Πιστεύετε ότι η νέα εικόνα θα είναι περισσότερο ορθολογική και υγιής;

Αγγέλικα Λεούση: Η εικόνα της διαφημιστικής αγοράς είναι σήμερα τραγική. Τα πρόσφατα γεγονότα λοιδορούν το σύνολο των εταιρειών και αυτό είναι εξαιρετικά άδικο. Η αγορά πρέπει πλέον να διορθώσει τις παθογένειές της. Είναι η ώρα του ξεκαθαρίσματος και πρέπει να μπει τάξη. Σε αυτό όμως πρέπει να συμμετέχουν όλοι, και τα Μέσα και οι πελάτες.

Marketing Week: Λαμβανομένου υπόψη των ταχύτατων τεχνολογικών εξελίξεων, της μεγάλης διείσδυσης των Social Media και των mobile applications, ποιες τάσεις βλέπετε να αναδεικνύονται στη διαφημιστική βιομηχανία στο μέλλον; Πώς θα είναι η διαφημιστική εταιρεία του μέλλοντος;

Αγγέλικα Λεούση: Η διαφημιστική εταιρεία του αύριο πρέπει να πάρει θέση σε μια πολύ σημαντική εξέλιξη, στην αλλαγή του επικοινωνιακού μοντέλου που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το παραδοσιακό μοντέλου εκπομπής δίνει σταδιακά τόπο στο αυριανό μοντέλο διάδρασης και διαλόγου. Το Internet και οι ψηφιακές τεχνολογίες παίρνουν σημαντική θέση στην καρδιά της δουλειάς μας. Η επικοινωνία γίνεται ολιστική για να μπορεί να «γράψει» στο σημερινό βεβαρημένο τοπίο, αλλά και διαλεκτική για να ανταποκριθεί στη σημαντικότητα που αποκτούν οι «συνειδητοποιημένες ομαδοποιήσεις», που αναδεικνύονται σαν νέα πραγματικότητα στο Διαδίκτυο.

Marketing Week: Και ο καταναλωτής; Πόσο έχει αλλάξει με την κρίση, πόσο εύκολο είναι πλέον να τον αποκωδικοποιεί κανείς και κατά πόσο αυτή η αλλαγή έχει «δυσκολέψει» τη δική σας δουλειά;

Αγγέλικα Λεούση: Ο καταναλωτής γίνεται πιο συνειδητοποιημένος. Η εποχή της μεγάλης «πλάκας» έχει παρέλθει. Πλέον έχουμε μπροστά μας ένα καταναλωτή που λειτουργεί πιο ορθολογικά, είναι προβληματισμένος και η καθημερινότητά του έχει βαρύνει. Η επικοινωνία αντικατοπτρίζει τις εποχές στις οποίες κινείται. Σήμερα είναι μάλλον πιο εύκολο να τον αποκωδικοποιήσεις απ’ ό,τι ήταν τρία χρόνια πριν.

Marketing Week: Η JNL+, παρά τις δυσκολίες της αγοράς, βαδίζει ολοταχώς προς τα 100 της χρόνια. Πώς οραματίζεστε την εταιρεία στο μέλλον;

Αγγέλικα Λεούση: Το δικό μας όνειρο δεν βρίσκεται σε τζίρους, ούτε σε μέγεθος. Εμείς στοχεύουμε σε μια εταιρεία που θα αποτελεί ένα σημείο αναφοράς για αυτά που έρχονται. Πάντα στρατηγικοί, πάντα σύγχρονοι, πάντα διαφορετικής κουλτούρας. Ένας καινούργιος πελάτης μας και αρκετά έμπειρός διαφημιζόμενος, όταν ήρθε σε εμάς πέρυσι, μας είπε κάτι που συνοψίζει τη δική μας πρόταση στην αγορά: «Καμμία σχέση με τους άλλους».


70 χρόνια JNL+: Η εκδήλωση
Η JNL+, στο πλαίσιο του εορτασμού των 70 χρόνων της, παρουσίασε σε μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση τις πρωτοποριακές τεχνολογίες της με φόντο το βιομηχανικό τοπίο της Τεχνόπολης στο Γκάζι.

Οι καλεσμένοι της εταιρείας είδαν την ιστορία να ζωντανεύει μπροστά στα μάτια τους, κτίρια να κινούνται, να γκρεμίζονται, να ξαναχτίζονται σε μια στιγμή και όλα αυτά με το building mapping projection, που για πρώτη φορά παρουσιάσθηκε στην Ελλάδα. Με τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες έζησαν όλοι τη νέα εποχή στην επικοινωνία, που περιλαμβάνει live εφαρμογές από 3D stereoscopic projections, augmented reality, motion capturing κ.ά.

Την ίδια στιγμή, η εταιρεία τους ταξίδεψε σε εικόνες και σλόγκαν που έχουν χαραχτεί στη μνήμη όλων μας, με μια ιστορική αναδρομή στην ελληνική Διαφήμιση μέσα από παλιές καταχωρίσεις και τηλεοπτικά σποτ. Παράλληλα, σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, η JNL+ παρουσίασε το www.thatsgreece.com, το νέο αγγλόφωνο portal που σχεδίασε και υλοποίησε για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Σκοπός του portal είναι να ανατρέψει στερεότυπα που επικρατούν για τη χώρα μας και να προβάλλει τη «θετική», «δημιουργική» της πλευρά. To site επιχειρεί ένα φιλόδοξο re-branding της Ελλάδας, τη στιγμή που το χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Tην εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους στελέχη ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, πολιτικοί, εκπρόσωποι των Μ.Μ.Ε. και καλλιτέχνες.