Στα 75 χρόνια της ζωής της, η Jnl+ έχει χειριστεί δεκάδες προκλήσεις, στις οποίες αντεπεξήλθε ιδανικά. Προκλήσεις, που δεν είχαν να κάνουν μόνο με το επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά και με το πολιτικό, ακόμα και με το κοινωνικό. Τα γεγονότα αυτά ενίσχυσαν το DNA της εταιρείας και της έδωσαν σημαντικές εμπειρίες και γνώσεις ώστε να πορεύεται επιτυχώς και στα δύσκολα. Η Αγγέλικα Λεούση, CEO της Jnl+ μίλησε στο Marketing Week για τις τελευταίες εξελίξεις στην avakon+ και τη νέα πορεία αυτής, τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα ο κλάδος της Επικοινωνίας, τους νέους στόχους και τις προοπτικές του ομίλου της Jnl+.

Marketing Week: Η πρόσφατη εξέλιξη στον όμιλο εταιρειών σας, η οποία αφορά στην αποχώρηση πολλών στελεχών από την avakon+, δημιούργησε αίσθηση στην αγορά. Ωστόσο, δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το τί τελικά οδήγησε σε αυτή την εξέλιξη. Θα θέλαμε την δική σας άποψη για τους λόγους αυτών των αποχωρήσεων.
Αγγέλικα Λεούση:
Πράγματι δεν είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί σε μια στιγμή και σε μια χώρα που όλοι μιλούν για συνένωση δυνάμεων κάποιος αποφασίζει να κάνει διάσπαση. Είναι εκτός σοβαρής επιχειρηματικής στρατηγικής. Η αίσθησή μου είναι ότι όλη αυτή η συντονισμένη και μεθοδευμένη αποχώρηση στελεχών από την avakon+ οφείλεται στα προαιώνια αμαρτήματα που συνδέονται με τον εγωισμό: απληστία, αχαριστία, αλαζονεία κ.λπ. Όλα αυτά να ξέρετε αποδεικνύονται κιόλας από τις απτές αποδείξεις και τα στοιχεία που διαθέτουμε αναφορικά με τη δράση τους σε βάρος των συμφερόντων της avakon+, το τελευταίο διάστημα πριν την αιφνίδια αποχώρησή τους.

Η αποχώρηση ενός μεγάλου αριθμού στελεχών από μια εταιρεία, σχεδόν νομοτελειακά δημιουργεί προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πελατών της. Στη περίπτωση της avakon+ βιώσατε κάτι τέτοιο; Ποια ήταν η αντίδραση αυτών; Υπήρξαν μήπως απώλειες λογαριασμών;
Το 85% των πελατών μας έμεινε στην avakon+. Πράγματι έγιναν προσπάθειες αθέμιτης απόσπασης πελατείας μας, ακόμα και πράξεις απιστίας σε βάρος της avakon+ με την έκδοση τιμολογίων στο όνομα κυπριακής εταιρείας, την οποία εμφάνιζαν ως δήθεν συμφερόντων της avakon+, επικαλούμενοι τα capital controls προκειμένου να ενθυλακώσουν αμοιβές της εταιρείας μας. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και θα επιληφθεί η δικαιοσύνη. Ήδη έχουμε ξεκινήσει νομικές διαδικασίες.

Η διακοπή της συνεργασίας με τα στελέχη αυτά φαίνεται ότι δεν έγινε ομαλά. Τι εξελίξεις πυροδοτεί αυτό το γεγονός;
Σε ότι αφορά στην πλειοψηφία των αποχωρησάντων αν πρέπει να κάνω μια πρόβλεψη, το μέλλον διαγράφεται εξαιρετικά ομιχλώδες. Όλα αυτά που έχουν συμβεί έχουν βαρύτατες ποινικές συνέπειες για τους εμπλεκόμενους, που είναι προς έκπληξή μας, πολλοί. Είχε στηθεί μια επιχείρηση σε βάρος της avakon+, να το πω καλύτερα, μία πλεκτάνη σε βάρος της avakon+. Αναρωτιέμαι ειλικρινά πως είχαν φανταστεί την επόμενη μέρα της αποχώρησής τους. Πίστευαν ειλικρινά ότι δεν θα αποκαλύπτονταν οι πράξεις τους; Σε ότι αφορά στην avakon+ τώρα, από τις εξελίξεις αυτές είναι βέβαιο ότι απαλλάχθηκε από τους εσωτερικούς της εχθρούς και το μέλλον της είναι εξαιρετικά ευοίωνο και φωτεινό.

Ποια είναι λοιπόν η επόμενη ημέρα για την avakon+, από πλευράς στρατηγικής και εν γένει φιλοσοφίας; Θα υπάρξουν αλλαγές; Έχει προχωρήσει σε στελεχιακή ανανέωση;
Η ανανέωση έχει επιτέλους ολοκληρωθεί. Είμαστε πανευτυχείς για τη νέα ομάδα. Αλλάζουν αρκετά πράγματα στον τρόπο που δουλεύουμε. Καταρχήν η ομάδα του engagement διευθύνεται από δύο άτομα με πολύ μεγάλη, hands-on εμπειρία σε engaging content, bloggers’ and ambassadors’ relations, community building. Στο buying και analytics η εταιρεία έχει στελεχωθεί από άλλα δύο άτομα με μεγάλη εμπειρία τόσο στις online πλατφόρμες όσο και στο traditional digital media. Αυτό είναι μια σημαντική εξέλιξη στο πλαίσιο της ολιστικότητας και του R.O.I. Επίσης σε επίπεδο content creation όπως και programming, δύο νέοι, εξαιρετικοί δημιουργοί έχουν ενταχθεί στην ομάδα μας και κάνουν τα πράγματα με έναν εξαιρετικά δημιουργικό και effective τρόπο. Πιστεύω ότι οι επιλογές μας αυτές τιμούν την ιστορία του ομίλου μας και θωρακίζουν τα συμφέροντά του και τη θέση του στην αγορά.

Το 2016 η Jnl+ συμπληρώνει 75 χρόνια πορείας στην ελληνική αγορά. Σε τι κατάσταση βρίσκει την εταιρεία η επέτειος αυτή;
Καλή! Η εταιρεία έχει πετύχει τον στόχο που έθεσε το 2011 και είμαστε πολύ περήφανοι γι’ αυτό. Το 2011 όταν οραματιστήκαμε το μέλλον μας, αυτό που θέλαμε ήταν ένα πραγματικό 360 agency. Όχι απλά ένα agency που να ξέρει καλά πως να κάνει outsource τις υπηρεσίες που δεν διαθέτει – που και αυτό είναι σημαντικό -, αλλά ένα agency που να μπορεί in-house να διαχειριστεί το μεγαλύτερο μέρος των διαθέσιμων εργαλείων επικοινωνίας. Πάρα πολλά τα ελέγχαμε και τότε, αλλά υπήρχαν άλλα που μας έλειπαν. Δουλέψαμε λοιπόν σε αυτή τη λογική. Επικεντρώσαμε στο skill mix και διαμορφώσαμε μια ομάδα που αποτελείται από εξαιρετικούς επαγγελματίες και δημιουργούς. Σήμερα είμαστε χαρούμενοι γατί πετύχαμε τον στόχο μας και η αγορά μας δείχνει ότι το αναγνωρίζει.

Η Jnl+ αποτελεί την ιστορικότερη διαφημιστική εταιρεία της χώρας. Ωστόσο, η μεγάλη πρόκληση φαντάζομαι είναι το να παραμένει εξίσου σύγχρονη, μπροστά από την εποχή της και να προσφέρει στον πελάτη της υπηρεσίες επικοινωνίας που απαντούν στις ανάγκες του σήμερα. Η ιστορικότητά σας, ευνοεί την προσπάθεια να παραμένει η Jnl+ σύγχρονη ή λειτουργεί ανασταλτικά;
Τα 75 χρόνια δεν είναι πείρα, κανόνες ή σύνολο λύσεων. Είναι απόσταγμα επαγγελματικής κουλτούρας. Στοιχείο αυτής της κουλτούρας είναι να μην εφησυχάζουμε ποτέ γι’ αυτό και αρκετά συχνά είμαστε μπροστά από τις εξελίξεις. Η γιαγιά μου και ο παππούς μου δημιούργησαν μια εταιρεία που ήταν εξαιρετικά αξιόπιστη. Η στρατηγική του constant evolution ήταν του πατέρα μου. Για καλή μου τύχη είναι ένα μικρόβιο που το έχω και εγώ.


Σε προηγούμενη συνέντευξή μας, μου είχατε τονίσει το γεγονός ότι ο καταναλωτής γίνεται πιο συνειδητοποιημένος, απαιτεί περισσότερα και πλέον, «η εποχή της μεγάλης πλάκας έχει παρέλθει», όπως είχατε πει χαρακτηριστικά. Η πραγματικότητα αυτή εξακολουθεί να «σφίγγει» το περιβάλλον δράσης των διαφημιστικών εταιρειών; Με ποιους τρόπους η Jnl+ αντιπαρέρχεται τα προβλήματα που η πραγματικότητα αυτή θέτει;
Το περιβάλλον δράσης δεν έχει «σφίξει», έχει αντίθετα απελευθερωθεί. Τα κονδύλια έχουν σφίξει. Αυτό μας κάνει όλους να υποχρεωνόμαστε με λιγότερα να πρέπει να πετύχουμε τα ίδια ή περισσότερα. Αυτό είναι σαν ταχύρρυθμα μαθήματα R.O.I. Η νέα εποχή στην επικοινωνία απαιτεί πολλά σημεία επαφής με μικρά συνήθως budget και υψηλή αποτελεσματικότητα. Σε εμάς αυτή είναι η στρατηγική μας έτσι και αλλιώς. Μπορούμε σε εξαιρετικά υψηλό επίπεδο να διαχειριστούμε πάρα πολλές επικοινωνιακές αφετηρίες και απολήξεις κάτω από μια ενιαία επικοινωνιακή στρατηγική.

Τελικά, η ολιστική επικοινωνία πρέπει να είναι το ζητούμενο για μια εταιρεία επικοινωνίας ή μήπως η εξειδίκευση μπορεί να προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα; Τι ισχύει στην περίπτωση της Jnl+;
Για εμένα δεν υπάρχει επικοινωνία που δεν είναι ολιστική. Δεν καταλαβαίνω, τι οφείλει να κάνει ο πελάτης, να ενορχηστρώνει μόνος του μια πλειάδα από εξειδικευμένα agencies; Αυτό απαιτεί εξωφρενικά πολύ δουλειά, με αμφίβολα αποτελέσματα. Και επίσης τι πρέπει να κάνουν τα agencies; Να κινούνται σε ένα συνονθύλευμα από αυτοτελή στοιχεία που το καθένα έχει την δική του οπτική, δηλαδή κοιτάει αλλού, αλλά στο τέλος όλα πρέπει να βηματίσουν στην ίδια κατεύθυνση; Σήμερα είναι ξεκάθαρο τι ζητείται. Πρέπει να μπορείς να κινείσαι στην κατεύθυνση που θες, ενσωματώνοντας όλες τις οπτικές γωνίες. Εμείς έχουμε βρει τον συμβολισμό μας, που είναι ο Άργος Πανόπτης. Ένα πλάσμα της μυθολογίας μας που είχε μάτια σε όλες τις πλευρές. Τα μάτια του ήταν 100 και τη νύχτα ήταν πάντα τα μισά ανοικτά. Τον χρησιμοποιούσαν σε ειδικές αποστολές και τις ολοκλήρωνε πάντα με επιτυχία, γιατί δεν έχανε ποτέ την συνολική εικόνα. Μπορούσε να κινηθεί στην κατεύθυνση που ήθελε και παράλληλα να διαχειρίζεται 100 οπτικές γωνίες. Αυτό πιστεύω συνοψίζει την αλήθεια μας. Είμαστε στοχευμένοι και στρατηγικοί, και παράλληλα έχουμε φροντίσει να έχουμε μάτια σε όλες τις πλευρές και να βλέπουμε όλες τις οπτικές που είναι διαθέσιμες. Αυτό νομίζω μας κάνει μοναδικούς. Είμαστε λοιπόν σαν τον Άργο τον Πανόπτη.

Τα τελευταία χρόνια η συζήτηση περί digital έχει εξελιχθεί και κυριαρχήσει και στην επικοινωνία. Ωστόσο την ίδια στιγμή, δεν βλέπω να γίνεται πολύ κουβέντα για το content. Τελικά, που θα παιχθεί το «παιχνίδι», κατά τη γνώμη σας; Και ποια θα είναι η θέση της Jnl+ σε αυτό;
Πάντα το βασικό παιχνίδι της επικοινωνίας παίζεται στην… επικοινωνία. Η επικοινωνία εκφράζεται κατά κύριο λόγο μέσα από το story που εσύ επιλέγεις να διαμορφώσεις. Στο digital, αυτό με την σειρά του εκφράζεται μέσα από content, με πιο δυνατό όλων σήμερα το video content. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια συστηματική επένδυση στον Όμιλο, για την παραγωγή video content. Υπάρχουν 5 άτομα, highly skilled, που ασχολούνται με την παραγωγή video και εικόνας. Κάθε μορφή αυτών, filming, photography, motion graphics, 3D, high end rendering κ.λπ.

Το 2014 ο κλάδος της διαφήμισης έδειξε σε ένα μικρό βαθμό να ξαναβρίσκει το βηματισμό του, ωστόσο το 2015 ξεκίνησε με πολλά προβλήματα, δεδομένης της ανασφάλειας για το μέλλον της χώρας στην Ευρώπη και στην Ε.Ε. Το καλοκαίρι, τα capital controls έδωσαν ισχυρό «χαστούκι» στον κλάδο, όπως άλλωστε και στο ευρύτερο επιχειρείν. Τελικά, υπάρχουν κάποια δεδομένα που να μας επιτρέπουν να είμαστε λίγο πιο αισιόδοξοι ή εκτιμάτε ότι η στενωπός θα συνεχιστεί;
Εγώ είμαι φύση αισιόδοξη. Ο Ιούλιος ήταν ένας απίστευτα τρομακτικός μήνας και ο Σεπτέμβριος ένας καθησυχαστικός μήνας. Εγώ βλέπω μια γενικευμένη ψυχραιμία και μια υποβόσκουσα αισιοδοξία, η οποία δεν εκφράζεται καθόλου στα λόγια, αλλά εμφανίζεται στα budget.

Τελικά, τα χρόνια της κρίσης, σε τι έκαναν σοφότερη την Jnl+;
Δεν νομίζω ότι μας έκανε σοφότερους, γιατί ξέραμε ήδη καλά ότι υπάρχει και η ανάποδη, νομίζω ότι μας έκανε όμως σημαντικά ικανότερους.

ΕΙΠΕ…
– Όλη αυτή η συντονισμένη και μεθοδευμένη αποχώρηση στελεχών από την avakon+ οφείλεται στα προαιώνια αμαρτήματα που συνδέονται με τον εγωισμό: απληστία, αχαριστία, αλαζονεία κ.λπ. 
– Σε ότι αφορά στην πλειοψηφία των αποχωρησάντων αν πρέπει να κάνω μια πρόβλεψη, το μέλλον διαγράφεται εξαιρετικά ομιχλώδες. Όλα αυτά που έχουν συμβεί έχουν βαρύτατες ποινικές συνέπειες για τους εμπλεκόμενους,  που είναι προς έκπληξή μας, πολλοί. 
– Είχε στηθεί μια επιχείρηση σε βάρος της avakon+, να το πω καλύτερα μία πλεκτάνη σε βάρος της avakon+. Αναρωτιέμαι ειλικρινά πως είχαν φανταστεί την επόμενη μέρα της αποχώρησής τους. Πίστευαν ειλικρινά ότι δεν θα αποκαλύπτονταν οι πράξεις τους;
– Η επικοινωνία εκφράζεται κατά κύριο λόγο μέσα από το story που εσύ επιλέγεις να διαμορφώσεις. Στο digital, αυτό με την σειρά του εκφράζεται μέσα από content, με πιο δυνατό όλων σήμερα το video content.
– Για εμένα δεν υπάρχει επικοινωνία που δεν είναι ολιστική. Δεν καταλαβαίνω, τι οφείλει να κάνει ο πελάτης, να ενορχηστρώνει μόνος του μια πλειάδα από εξειδικευμένα agencies;
– Επικεντρώσαμε στο skill mix και διαμορφώσαμε μια ομάδα που αποτελείται από εξαιρετικούς επαγγελματίες και δημιουργούς. Σήμερα είμαστε χαρούμενοι γατί πετύχαμε τον στόχο μας και η αγορά μας δείχνει ότι το αναγνωρίζει. 
– Εγώ είμαι φύση αισιόδοξη. Ο Ιούλιος ήταν ένας απίστευτα τρομακτικός μήνας και ο Σεπτέμβριος ένας καθησυχαστικός μήνας. Εγώ βλέπω μια γενικευμένη ψυχραιμία και μια υποβόσκουσα αισιοδοξία, η οποία δεν εκφράζεται καθόλου στα λόγια, αλλά εμφανίζεται στα budget.