Με το ποσοστό των Ελλήνων που συχνάζουν στο Διαδίκτυο να αγγίζει πλέον το 55%, το Internet αποτελεί καθημερινή συνήθεια για εκατομμύρια χρήστες. Όπως συνέβη, λοιπόν, παλιότερα στα παραδοσιακά Μέσα, έτσι και στο Διαδίκτυο, η καθιέρωση έφερε την εξειδίκευση. Με άλλα λόγια, έκαναν την εμφάνισή τους δεκάδες sites για στοχευμένα κοινά, με στόχο να ικανοποιήσουν συγκεκριμένες ανάγκες και επιθυμίες. Δεν θα μπορούσαν, ως εκ τούτου, να απουσιάζουν από το «μενού» του ελληνικού κυβερνοχώρου και τα sites τα οποία απευθύνονται αποκλειστικά σε ανδρικό ή σε γυναικείο κοινό.

Οι προκλήσεις το 2011
Χρόνο με το χρόνο αυξάνονται τα εγχώρια ανδρικά και γυναικεία portals, κάτι λογικό και αναμενόμενο μιας και όλο και περισσότεροι αναγνώστες στρέφονται στο Διαδίκτυο για την ενημέρωση και ψυχαγωγία τους. Όμως, καθότι συνήθως η ποιότητα δεν είναι απόρροια της ποσότητας, καλούνται τα εγχώρια sites, σε δύσκολες εποχές, να δημιουργήσουν ένα ακόμα πιο ελκυστικό περιεχόμενο τόσο για το κοινό όσο και για τους διαφημιζόμενους. Και αυτή είναι μόλις μία από τις προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μέσα στο 2011.

Σύμφωνα με τον Ανδρέα Θεοδωρόπουλο, Εμπορικό Διευθυντή της Πήγασος Interactive (Womenonly.gr), «η βασικότερη πρόκληση για τα γυναικεία sites είναι η αύξηση της επισκεψιμότητάς τους και παράλληλα η εμπορική τους ενίσχυση, σε ένα περιβάλλον που αρχίζει να χαρακτηρίζεται πλέον και αυτό, από πληθώρα συμμετεχόντων και εναλλακτικών. Το χτίσιμο ενός ισχυρού online brand είναι το αντίδοτο και η βασική επιδίωξη όλων».

Αντίστοιχα, η Σοφία Παναγιωτίδου, Sales & Marketing Executive στην Prooptiki Holdings (Stylewatch.gr), εστιάζει στον ανταγωνισμό «που γίνεται όλο και μεγαλύτερος και το επίπεδο που ανεβαίνει». Προσθέτει δε ότι «όσο οι καλές επιλογές αυξάνονται, θα πρέπει να κερδίσουμε ακόμα περισσότερο την εμπιστοσύνη των επισκεπτών μας και να ανανεώνουμε την ύλη γρήγορα, άμεσα και με χρηστικές πληροφορίες για να αποκτήσουμε ακόμα περισσότερους loyal επισκέπτες».

Από την πλευρά του, ο Στέλιος Αρτεμάκης, Αρχισυντάκτης του Men24.gr, ισχυρίζεται ότι «η μεγαλύτερη πρόκληση για τα ανδρικά sites είναι το διαρκώς μεταβαλλόμενο ανδρικό lifestyle το οποίο θα πρέπει να αναδείξουν και, σε ένα βαθμό, να διαμορφώσουν». Όπως επίσης και «οι αναγνωστικές συνήθειες στο Διαδίκτυο, οι οποίες μεταβάλλονται καθημερινά με την προσθήκη οπτικοακουστικού υλικού και την ολοένα αυξανόμενη αλληλεπίδραση με τα κοινωνικά δίκτυα».

Τέλος, η Μαίρη Κολώνια, Managing Director της Prooptiki Holdings (Mens-lounge.gr), θεωρεί ότι «η μεγάλη ανακατάταξη στον χώρο των ΜΜΕ και η φθίνουσα πορεία των περισσότερων παραδοσιακών Μέσων αποτελεί ουσιαστικά την ευκαιρία για να εδραιωθούν τα ψηφιακά Μέσα σαν η πιο συμφέρουσα και επίκαιρη πρόταση ολοκληρωμένης και στοχευμένης προβολής». Για να συμβεί, όμως, αυτό θα πρέπει, όπως προσθέτει, «να ανέβει συνολικά το επίπεδο της ύλης και να γίνουν επενδύσεις σε καινοτόμα προϊόντα που θα καλύπτουν τις ανάγκες του κοινού που έχουν αλλάξει σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».

Προσελκύοντας διαφημιζόμενους
Είναι προφανές ότι το μέλλον του Διαδικτύου ως Μέσου προβολής είναι πολλά υποσχόμενο. Εν τούτοις, επί του παρόντος, οι επιδόσεις του παραμένουν χαμηλές. Έστω και αν, όπως σωστά επισημαίνει η Ελένη Χατζημήτσου, Εμπορική Διευθύντρια του Men24.gr, «οι συσχετισμοί αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς υπέρ του Διαδικτύου, καθώς οι διαφημιστικές του δυνατότητες είναι πολυποίκιλες και περισσότερο ευέλικτες».

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι τα ανδρικά και γυναικεία sites δεν αποτελούν (τουλάχιστον για την ώρα) την εξαίρεση στον κανόνα, ένα ερώτημα που εύλογα προκύπτει αφορά στο πώς επιδιώκει κάθε site να προσελκύσει το ενδιαφέρον των διαφημιζόμενων. Η Μ. Κολώνια (Menslounge) απαντά ότι «η ομάδα μας διαθέτει γνώση των δυνατοτήτων του Μέσου και, σε συνεργασία με τις ανάγκες του πελάτη, προτείνει πολλά αντισταθμιστικά οφέλη προβολής για καλύτερο αποτέλεσμα».

Η Σ. Παναγιωτίδου (Stylewatch) δηλώνει, με τη σειρά της, ότι «προτείνουμε στον εκάστοτε διαφημιζόμενο tailor made προτάσεις που δένουν απόλυτα με το προϊόν και με το στόχο που έχει βάλει τη δεδομένη περίοδο. Δεν πουλάμε impressions, αγκαλιάζουμε το εκάστοτε προϊόν και παρακινούμε τους διαφημιστές να δώσουν στους χρήστες μας μέσα από διαγωνισμούς τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τα προϊόντα τους».

Ο δε Α. Θεοδωρόπουλος (Womenonly) απαριθμεί ως «βασικές προτεραιότητες αφενός μεν τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος μέσα στο οποίο η Διαφήμιση έχει αξία, αφετέρου δε την :πάλη” μας να πείσουμε για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της online Διαφήμισης και κυρίως του display που είναι και το βασικό μας όχημα».


Περί loyalty και ανταγωνισμού
Σε μια χώρα όπου παραδοσιακά «ευδοκιμούν» ο μιμητισμός και η (ενίοτε κακή) αντιγραφή της επιτυχημένης συνταγής, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εγχώριων sites δεν θα μπορούσε παρά να είναι έντονος. Πόσο μάλλον, στο παγκόσμιο «χωριό» του Διαδικτύου, όπου εκ των πραγμάτων οι επιλογές είναι αμέτρητες. Άραγε πόσο προβληματίζει αυτή η πραγματικότητα τους ιθύνοντες των sites και πόσο εφικτή είναι τελικά η δημιουργία πιστών χρηστών;

Ο Α. Θεοδωρόπουλος (Womenonly) παραδέχεται ότι «η ενίσχυση του loyalty των επισκεπτριών μας είναι ίσως ο πιο δύσκολος στόχος». Θεωρεί, όμως, ότι αξίζει τον κόπο γιατί «είναι αυτό που σε βάθος χρόνου θα διαχωρίσει το πραγματικό Μέσο από τα υπόλοιπα».

Αντίστοιχα, η Μ. Κολώνια (Menslounge) διατρανώνει ότι «όταν χαρακτηρίζεσαι από ποιότητα ύλης και συνέπεια, ο ανταγωνισμός δεν αποτελεί ποτέ πρόβλημα». Αποφαίνεται, λοιπόν, ότι «για μας, ως τώρα η σύγκριση με άλλα sites έχει λειτουργήσει μόνο θετικά, μιας και μέσα από τις πολλές επιλογές ελάχιστες είναι εκείνες που πραγματικά ξεχωρίζουν μακροπρόθεσμα».

Τέλος, η Σ. Παναγιωτίδου (Stylewatch) συμπληρώνει ότι το υψηλό loyal rate είναι εφικτό και αποκαλύπτει ότι «έχουμε καταφέρει να κρατάμε τους χρήστες μας σε εγρήγορση μέσα από τους πολύ επιτυχημένους διαγωνισμούς του Stylewatch Club αλλά και μέσω των Social Media».

Οι τάσεις της επόμενης μέρας
Μια βόλτα στα περισσότερα εγχώρια ανδρικά και γυναικεία sites φανερώνει ομοιότητες στη θεματολογία. Σε γενικές γραμμές, τα γυναικεία portals εστιάζουν σε θέματα όπως το shopping, η ομορφιά, οι σχέσεις, τα ζώδια, η μόδα και τα κοσμικά νέα. Από την άλλη, όλοι όσοι επισκέπτονται ανδρικά sites έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν κυρίως άρθρα για το σεξ, τη διασκέδαση την καριέρα, την τεχνολογία και το ταξίδι, αλλά και να «τσεκάρουν» βεβαίως ελαφρά ντυμένες νεαρές. Με άλλα λόγια, θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι όποιες διαφορές προκύπτουν όχι τόσο από τη θεματολογία, όσο από την ποιότητα του περιεχομένου.

Ίσως γι’ αυτό επισημαίνει ο Α. Θεοδωρόπουλος (Womenonly) ότι «η διαφοροποίηση θα είναι ένα βασικό ζητούμενο της επόμενης χρονιάς και όχι μόνο. Μέχρι σήμερα, τα περισσότερα γυναικεία sites, ακολουθούν πάνω κάτω την ίδια συνταγή. Πιστεύω ότι από εδώ και στο εξής, η διορατικότητα, οι νέες ιδέες και η ταχύτητα θα παίξουν πολύ σημαντικότερο ρόλο στο να καθορίσουν εκείνο το site που μπορεί να ξεχωρίσει όχι μόνο σε ποσοτικό αλλά και σε ποιοτικό επίπεδο».

Ποια θα είναι η επόμενη σημαντική τάση σύμφωνα με τον Σ. Αρτεμάκη (Men24); «Η μετάβαση στις φορητές πλατφόρμες, κυρίως το iPhone OS και το Android». Την οποία θεωρεί ο ίδιος «επιβεβλημένη αφού ολοένα και περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν το smartphone τους για να ενημερώνονται». Απαιτεί δε «προσαρμογή σε νέα δεδομένα -πιο λιτές παρουσιάσεις, μικρότερα και ουσιαστικότερα κείμενα- αλλαγή των εμπορικών στρατηγικών και επενδύσεις για την ανάπτυξη του σχετικού λογισμικού».

Η Σ. Παναγιωτίδου (Stylewatch) διακρίνει, από την πλευρά της, ως κυριότερη τάση το γεγονός ότι «τα portals θα πρέπει να γίνονται όλο και πιο χρηστικά». Και αυτό γιατί, «πλέον, ο χρόνος που διαθέτει η γυναίκα είναι πολύ περιορισμένος όποτε θα πρέπει μέσα σε αυτά τα λίγα λεπτά να “κερδίσει” σύντομα και περιεκτικά όλες τις χρήσιμες πληροφορίες που αφορούν στην ίδια και, συγκεκριμένα σε εμάς, τη μόδα και την ομορφιά».

Η δε Μ. Κολώνια (Menslounge) εκτιμά ότι αυτό που θα απασχολήσει τα portals στο εγγύς μέλλον «θα είναι το monetization των υπηρεσιών τους».

Αισιοδοξία & προβληματισμός
Η επόμενη μέρα φαντάζει, αν μη τι άλλο, ευοίωνη για τα sites που αντιμετωπίζουν το Internet ως μακροπρόθεσμη επένδυση και όχι ως ευκαιριακή αρπαχτή. Ποιοι είναι, ωστόσο, οι βασικοί λόγοι χάρη στους οποίους αξίζει να αισιοδοξούν για το μέλλον τους τα ανδρικά και γυναικεία sites και, τουναντίον, τι είναι αυτό που τους προβληματίζει;

Η Μ. Κολώνια (Menslounge) σημειώνει ότι «τα ψηφιακά Μέσα οφείλουν να παλέψουν για τη βιωσιμότητα τους σε ένα περιβάλλον που απαξιώνει τα ΜΜΕ, τις αυθεντίες και παρέχει υπερπροσφορά δωρεάν πληροφορίας». Καταλήγει, λοιπόν, ότι αυτό που θα καθορίσει ποια sites θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν την επόμενη χρονιά θα είναι «η στόχευση κοινού, η εξειδίκευση πάνω στην ύλη, αλλά και η προσεκτική παρακολούθηση των αληθινών αναγκών του κοινού, σε συνδυασμό με την ταχύτητα υλοποίησης των όποιων διορθωτικών κινήσεων προς αυτήν την κατεύθυνση».

Από την πλευρά της, η Σ. Παναγιωτίδου (Stylewatch) δηλώνει ικανοποιημένη που «αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς ο αριθμός των γυναικών στο Διαδίκτυο». Την προβληματίζει, ωστόσο, το «πόσο γρήγορα θα εμπιστευθούν απόλυτα και οι διαφημιζόμενοι το online περιβάλλον, γιατί μέχρι στιγμής κυρίως πειραματίζονται με μικρά budget».

Αντιθέτως, τον Σ. Αρτεμάκη (Men24) προβληματίζει πρωτίστως «η κατάρτιση των νέων δημοσιογράφων στα κοινωνικά δίκτυα και στις ψηφιακές τεχνολογίες». Ενώ ως πιο ενθαρρυντικό στοιχείο αξιολογεί «τη διάδοση της τεχνολογίας, αλλά και της κουλτούρας της ηλεκτρονικής ενημέρωσης, σε όλες τις ηλικίες, η οποία συνεπάγεται τη συνεχή αύξηση της δημοτικότητας των ενημερωτικών και lifestyle ιστοσελίδων».

Τέλος, ο Α. Θεοδωρόπουλος (Womenonly) εξηγεί ότι «η αισιοδοξία μας πηγάζει από τη θετική ανταπόκριση του γυναικείου κοινού που έχουμε δει μέχρι σήμερα στα δυο χρόνια που λειτουργεί το Womewonly.gr -με περισσότερες από 25.000 μοναδικές επισκέπτριες την ημέρα, το site μας είναι ένα από τα μεγαλύτερα ελληνικά γυναικεία Μέσα». Όσο για το ζήτημα που τον προβληματίζει, αυτό είναι «η τάση του πληθωρισμού site που και στον χώρο της γυναίκας αρχίζουμε να βλέπουμε, τάση που ακολουθεί την αντίστοιχη γενικότερη τάση στα ελληνικά ΜΜΕ».


Δήλωσαν…
Στέλιος Αρτεμάκης (Men24):
Ο σύγχρονος άντρας γυμνάζεται περισσότερο, χρησιμοποιεί περισσότερη τεχνολογία, ενημερώνεται διαρκώς για πληθώρα θεμάτων που αφορούν στη σύγχρονη ζωή, χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα ενώ, πολύ περισσότερο από ποτέ, έχει αισθητική άποψη.

Ανδρέας Θεοδωρόπουλος (Womenonly): Η επέκταση στο e-commerce είναι στρατηγικός μας στόχος. Τόσο για να ενισχύσουμε τις υπηρεσίες που το site μας προσφέρει στις επισκέπτριές του, όσο και για να ενισχύσουμε τα έσοδά μας, αφού από μόνα τους τα έσοδα από Διαφήμιση δεν είναι ικανά να συντηρήσουν τις επενδύσεις που χρειάζονται για τη λειτουργία ενός ποιοτικού site.

Μαίρη Κολώνια (Menslounge): Τα ψηφιακά Μέσα καλούνται να αναβαθμίσουν τον ρόλο τους συνολικά, όχι μόνο για να αντεπεξέλθουν αλλά και για να βγουν νικητές μέσα από την οικονομική κρίση.

Σοφία Παναγιωτίδου (Stylewatch): Πρόσφατα δημιουργήσαμε μια fan page με τίτλο «Ask the Stylist» η οποία μάζεψε περισσότερα από 3.000 μέλη τον πρώτο μήνα. Εκεί οι χρήστριες στέλνουν όλες τις στυλιστικές τους απορίες και περιμένουν τα special tips, αλλά και τα πλούσια δώρα που μοιράζει καθημερινά η fan page.

Σχόλια και εντυπώσεις για την εγχώρια αγορά
Άντα Κυρκιλή, Business Development & Operations Director Thinkdigital

Αισιοδοξώ με τη μεγάλη κινητικότητα και το ενδιαφέρον συνολικά της εκδοτικής και διαφημιστικής επιχειρηματικότητας γύρω από το περιεχόμενο για άνδρες και γυναίκες που συμπορεύεται με το μεγάλο διερευνητικό ενδιαφέρον από τους διαφημιζόμενους για το online κοινό και το οnline «μέρος» που τους βρίσκει κανείς. Αυτό σύντομα θα οδηγήσει σε αύξηση της δαπάνης και σε ιδιαίτερα αποτελεσματικές και δημιουργικές διαφημιστικές ενέργειες.

Το loyalty των χρηστών, μπορεί να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το εκάστοτε site. Αρκεί να υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική και προγραμματισμός, παρέα με ευελιξία συνακόλουθη με τα trends του κοινού και της εποχής.

Βάλια Παπασπύρου, Executive Producer MSN Greece
Η επόμενη τάση που θα μας απασχολήσει είναι η αποτελεσματική ενσωμάτωση στα sites μας στοιχείων Social Media και λειτουργιών content sharing, προκειμένου το δίκτυο των φίλων και των επαφών που οι ίδιοι έχουν δημιουργήσει και επιλέξει να βλέπουν το περιεχόμενό μας ως επιλογή και recommendation και να μπορούν να ενημερωθούν, να σχολιάσουν, να κρίνουν, να ξαναμοιραστούν.

Ανεξάρτητα από την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν στο Διαδίκτυο, θεωρούμε ότι οι χρήστες μπορούν να ξεχωρίσουν το καλό, αξιόπιστο και έγκυρο περιεχόμενο ιδιαίτερα όταν αυτό διατηρεί έναν καλό και σταθερό ρυθμό ανανέωσης και προβάλλεται σε ένα φιλικό περιβάλλον.

USP, όπως λέμε Unique Selling Point
Marketing Week: Ποιο θα λέγατε ότι είναι το Unique Selling Point του site σας;

Άντα Κυρκιλή (Thinkdigital): Απαντώντας στην ακόμη πιο επίκαιρη, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, ανάγκη για τον ιδανικό συνδυασμό μεγάλης κάλυψης στα κοινά ενδιαφέροντος και  αποτελεσματικότητας διαφημιστικών πλάνων, καθώς και φιλοξενίας της δημιουργικότητας, τα κανάλια στόχευσης της Thinkdigital προσφέρουν μια τουλάχιστον σταθερή επιλογή για αποτελεσματική στόχευση σε συγκεκριμένα κοινά που είναι και των 2 φύλων (sports fans, business professionals, tech lovers, modern family, travelers κ.ά.).

Αποτελούνται από προσεκτικά επιλεγμένα sites τα οποία συγκεντρώνονται κάτω από την ίδια «ομπρέλα», κάνοντας έτσι πραγματικά εύκολη και ομαλή την υποδοχή διαφήμισης, εξακολουθώντας το καθένα ξεχωριστά να αποτελούν top-of-mind επιλογή στην κατηγορία του για το κοινό ενδιαφέροντος. Υποστηρίζονται από εξελιγμένη τεχνολογία η οποία εξασφαλίζει αφενός τη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των διαφημιστικών πλάνων, αφετέρου την ενιαία δυνατότητα υποστήριξης rich-media creatives ή ακόμη και ειδικών χορηγικών λύσεων.

Βάλια Παπασπύρου (MSN): To MSN Woman αποτελεί ενότητα του πρώτου ελληνικού portal στις προτιμήσεις των eλλήνων χρηστών. Έχει πολλές ενότητες που καλύπτουν τα ενδιαφέροντα των γυναικών και όχι μόνο, ενώ προτιθέμεθα να επενδύσουμε περισσότερο στην καθετοποιημένη σχετική πληροφορία για το ανδρικό και γυναικείο κοινό, αφού ο χαρακτήρας του MSN είναι πρωταρχικά Lifestyle και Ψυχαγωγικός με κύριο στόχο το κοινό 18-34.

Έχουμε τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε επιτυχημένα case studies πελατών που «έτρεξαν» καμπάνιες σε άλλα MSN του εξωτερικού με το συνδυασμό rich media creatives και content integration. Μπορούμε να δημιουργήσουμε διαφημιστικές λύσεις και να υποδεχτούμε διαφημιστικές εκστρατείες και χορηγίες για τους πελάτες μας που να ικανοποιούν τις απαιτήσεις τους και να καλύπτουν τα ενδιαφέροντα και τις απαιτήσεις των χρηστών μας.

Το MSN Woman προσελκύει κάθε μήνα περίπου 300.000 χρήστες, γεγονός που μας τοποθετεί μέσα στις 3 πρώτες θέσεις των γυναικείων sites με βάση τις προτιμήσεις των χρηστών όπως αυτές καταγράφονται από τη Nielsen.