Ως αναπόσπαστο κομμάτι της ρουτίνας των ανθρώπων στην Ελλάδα αλλά και ως αγαπημένη συνήθεια, το «καθημερινό καφεδάκι» τροφοδοτεί την ανάπτυξη των αλυσίδων καφέ. Ακολουθώντας συνεπώς τις τάσεις, που διαμορφώνουν την κατηγορία, οι αλυσίδες καφέ επιδιώκουν να ικανοποιήσουν ένα κοινό εκπαιδευμένων και επιλεκτικών καταναλωτών. Μήπως αυτό το επιλεκτικό κοινό, όπως και οι προκλήσεις που δημιουργεί η αγορά φέρνουν πιο κοντά μια νέα εποχή για τον κλάδο;
Σημαντικό κομμάτι της διατροφικής καθημερινότητας, αλλά πάνω απ’ όλα αγαπημένη συνήθεια, αποτελεί για ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού στην Ελλάδα ο καφές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφαία δεκάδα των χωρών με τη μεγαλύτερη κατανάλωση καφέ, σύμφωνα με στοιχεία της Pricefox, με την κατά κεφαλήν κατανάλωση να φτάνει τα 3 κιλά ετησίως. «Στην Ελλάδα, όπου καθημερινά καταναλώνονται χιλιάδες τόνοι, ο καφές παραμένει σταθερά μια καθημερινή συνήθεια, είτε εντός είτε εκτός σπιτιού», σχολιάζει η Μάγδα Ζουπαντή, Marketing & Communications Manager, Starbucks Greece & Cyprus. Η «αγάπη» αυτή για το προϊόν τροφοδοτεί, όπως είναι αναμενόμενο, την κατανάλωση εντός αλλά και εκτός σπιτιού. Όπως εξηγεί η Νίκη Τζαμπαρλή, Senior Brand Manager, Everest: «Η σχέση του Έλληνα με τον καφέ είναι μοναδική καθώς αποτελεί μέρος της κουλτούρας του, ενώ η κατανάλωση του take away καφέ στην Ελλάδα είναι αρκετά ισχυρή και παρουσιάζει συνεχή ανοδική τάση».
Μια αγορά ενημερωμένων καταναλωτών
Λόγω, ακριβώς, αυτής της ιδιαίτερης προτίμησης τους στον καφέ, οι καταναλωτές στην Ελλάδα τείνουν να είναι περισσότερο ενημερωμένοι και εκλεκτικοί, χαρακτηριστικά που επηρεάζουν αντιστοίχως και τα brands. «Οι καταναλωτές πλέον έχουν όλη την απαραίτητη γνώση για τον καφέ που θα επιλέξουν και την εμπειρία να καταναλώνουν σύμφωνα με τις εκάστοτε προτιμήσεις τους. Είναι ενημερωμένοι και ενδιαφέρονται να γνωρίζουν λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα που έχει καλλιεργηθεί ο καφές ή ποια είναι η μέθοδος καλλιέργειάς του», αναφέρει η Νίκη Τζαμπαρλή. Επίσης, ο καταναλωτής στην Ελλάδα, «ψάχνεται και είναι ανοιχτός σε νέα προϊόντα και νέες εμπειρίες ενώ δεν διαπραγματεύεται την ποιότητα», επισημαίνει ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, Managing Director, Coffee Island.
Ο ίδιος τονίζει ότι οι καταναλωτές των αλυσίδων καφέ ακολουθούν τα trends, ενώ δεν είναι καθόλου διατεθειμένοι να κάνουν «εκπτώσεις» στην απόλαυση, όχι μόνο όσον αφορά τον καφέ αλλά και σε όλη την γκάμα των προϊόντων που προσφέρονται πλέον, από τα αντίστοιχα καταστήματα: «Οι προτιμήσεις τους διαμορφώνονται σύμφωνα με τα επίκαιρα trends –προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, με εναλλακτικά φυτικά γάλατα, προσθήκη πρωτεΐνης, βιολογικά προϊόντα -, αλλά φυσικά παραμένουν πάντα λάτρεις της απόλαυσης, επιλέγοντας επικά milkshakes, αλλά και φανατικοί οπαδοί του freddo espresso όλον τον χρόνο».
Εστιάζοντας στις τάσεις που αφορούν την πρώτη ύλη, η οποία αποτελεί την «καρδιά» των αλυσίδων καφέ, η Δανάη Ρήγα, Group Marketing Manager της Γρηγόρης, σημειώνει τη χρήση τοπικών roasters και single origin blends, «μια παγκόσμια τάση λόγω της υψηλής ποιότητάς τους και της σύνδεσής τους με τα χαρακτηριστικά της χώρας προέλευσης», αλλά και το in-store micro roasting, το οποίο «αποτελεί μία μοναδική εμπειρία εντός του καταστήματος, που συγκεντρώνει όλο και περισσότερους fans».
Επιπλέον, οι εκπαιδευμένοι καταναλωτές καφέ επιζητούν όλο και μεγαλύτερη πληροφόρηση για τα προϊόντα που επιλέγουν. Όπως επισημαίνει η Δανάη Ρήγα, «μεγάλη σημασία δίνουν στη διαφάνεια – clean ετικέτα – για τα συστατικά και την προέλευση των προϊόντων. Η σήμανση στη συσκευασία είναι μια βασική πηγή γνώσης για τους καταναλωτές που επιθυμούν να έχουν ξεκάθαρη γνώση για τη θρεπτική αξία ενός προϊόντος».
Well-being και βιώσιμες επιλογές
Εστιάζοντας περισσότερο στις τάσεις των well-being και βιώσιμων επιλογών των πελατών των αλυσίδων καφέ, οι οποίες αναφέρθηκαν παραπάνω, η Χριστίνα Γιαννακοπούλου, Assistant Brand Manager, Flocafe Espresso Room, προβλέπει ότι αυτές θα ενισχυθούν τα επόμενα χρόνια. «Οι προτιμήσεις των καταναλωτών έχουν αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Παρατηρούμε μια τάση προς πιο υγιεινές επιλογές, καθώς οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή των προϊόντων, όπως και για την περιβαλλοντική επίπτωσή τους. Επίσης, υπάρχει αυξημένη ζήτηση για vegan και φυτικές επιλογές. Αναμένουμε ότι αυτή η τάση θα ενταθεί στο μέλλον», αναφέρει συγκεκριμένα. Ακολουθώντας αυτή την κατεύθυνση και «σε συνέχεια της στρατηγικής βιωσιμότητας του ομίλου Goody’s- Everest και της σταθερής προσήλωσης των Flocafe Espresso Room σε βιώσιμες πρακτικές, προχωρήσαμε στον σχεδιασμό νέων επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων», προσθέτει η ίδια.
Την ενίσχυση των περισσότερο βιώσιμων επιλογών επιβεβαιώνει και η Νίκη Τζαμπαρλή των Everest, σημειώνοντας ότι «ένας σημαντικός παράγοντας, που αναμένεται να επηρεάσει την αγορά της καφεστίασης, είναι η ευαισθητοποίηση του σύγχρονου καταναλωτή στα θέματα βιωσιμότητας, μια δυναμική τάση, που ήδη φαίνεται να επηρεάζει τις καθημερινές συνήθειες του καταναλωτή και αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά στο μέλλον».
Η Δανάη Ρήγα προσθέτει ότι οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο απαιτητικοί στις διατροφικές επιλογές τους: «Συνεχίζεται η στροφή όλο και περισσότερων καταναλωτών σε well-being προτάσεις. Αυξάνεται η ζήτηση για ειδικές διατροφές, όπως vegan, vegetarian, protein και gluten-free. Οι καταναλωτές δείχνουν να είναι απαιτητικοί ως προς τις διατροφικές τους συνήθειες και αποζητούν ποιοτικό καφέ και φαγητό». Η Group Marketing Manager της Γρηγόρης τονίζει ότι «οι καταναλωτές, δίνουν έμφαση στη βιωσιμότητα και τον κοινωνικό αντίκτυπο, υποστηρίζοντας επιχειρήσεις που ακολουθούν ηθικές πρακτικές».
Δύο, επίσης, ενδιαφέροντα insights, που μοιράστηκαν τα στελέχη της αγοράς για τα trends που αναμένεται να επηρεάσουν τον συγκεκριμένο κλάδο της καφεστίασης τα επόμενα χρόνια είναι, πρώτον, οι νέες λύσεις που προσφέρει η τεχνολογία. «Η τεχνολογία και η καινοτομία έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη μεταβολή των προτιμήσεων των καταναλωτών και ως εκ τούτου οι επιχειρήσεις υιοθετούν πλέον ψηφιακές λύσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών», αναφέρει η Χριστίνα Γιαννακοπούλου των Flocafe Espresso Room.
Δεύτερον, η ευκολία που ζητούν από τον κλάδο οι νεότερες γενιές. «Οι νέες γενιές, που ζουν σε γρήγορους ρυθμούς, επιλέγουν τον καφέ στο χέρι για εξοικονόμηση χρόνου, ευκολία και κοινωνικοποίηση, ειδικά στη μετά-Covid εποχή», επεσήμανε η Αναστασία Μανιατοπούλου, Γενική Διευθύντρια στα Καφεκοπτεία Λουμίδη.
Περιορισμός στην κατανάλωση
Από την άλλη, η αύξηση του κόστους του καφέ στο χέρι ήταν μια από τις προκλήσεις που δοκίμασαν τον κλάδο των αλυσίδων καφέ, το προηγούμενο διάστημα. Στην αύξηση του κόστους οι καταναλωτές φαίνεται πως «απάντησαν» με περιορισμό της κατανάλωσης, ακόμα μεγαλύτερη επιλεκτικότητα αλλά και παρασκευή του αγαπημένου τους ροφήματος στο σπίτι.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Nielsen για την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, για πρώτο 5μηνο του χρόνου, τα οποία έδειξαν ότι η υποκατηγορία των καψουλών καφέ, αν και ακόμη έχει σχετικά μικρή συμμετοχή στον τζίρο της συνολικής κατηγορίας (16,8% σε αξία), παρουσιάζει έναν αξιοσημείωτο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 11,1%, ο οποίος είναι σταθερά ανοδικός τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με την ερμηνεία της Nielsen στα δεδομένα, οι καταναλωτές συνεχίζουν καθημερινά την οικιακή παρασκευή και κατανάλωση στιγμιαίου και ελληνικού καφέ, ωστόσο επιθυμούν τα τελευταία χρόνια και την εμπειρία ενός «επαγγελματικά» φτιαγμένου καφέ, μέσα από τη χρήση των μηχανών espresso. Σε αυτή την τάση έχει συμβάλλει και η διαρκώς αυξανόμενη τιμή του καφέ on the go, καθώς με βάση τα δεδομένα της NielsenIQ από το κανάλι του HoReCa, μέσα σε έναν χρόνο έχει σημειωθεί μέση αύξηση στην τιμή των ροφημάτων τύπου espresso/ cappuccino της τάξης του 4,4%.
Αναζητώντας το value-for-money
Την αλλαγή των καθημερινών συνηθειών των καταναλωτών, λόγω της αύξησης του κόστους, αλλά και την τάση για παρασκευή του καφέ στο σπίτι εντοπίζει στην αγορά και ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος της Coffee Island. Παράλληλα, τονίζει ότι, σε αυτό το πλαίσιο, οι καταναλωτές στρέφονται σε value-for-money επιλογές. «Ο παράγοντας “αύξηση κόστους ζωής”, που απλώνεται σε όλους τους τομείς, έχει επηρεάσει και τον καφέ, αφού οι καταναλωτές αναγκάζονται να προχωρήσουν σε περικοπές των καθημερινών συνηθειών ή/ και απολαύσεων», αναφέρει ο ίδιος και συμπληρώνει: «Έτσι, ο Έλληνας καταναλωτής αναζητά πλέον περισσότερο από ποτέ τη value-for-money επιλογή, την υψηλή ποιότητα στον καφέ ή το ρόφημά του και φυσικά στο συνοδευτικό του, την επιλογή που δεν θα τον απογοητεύσει. Επιπλέον, όπως είναι φυσικό, παρατηρείται μία πτώση στην κατανάλωση του καφέ “στο χέρι” και μία τάση για παρασκευή καφέ in house». Ανταποκρινόμενη σε αυτά τα δεδομένα, η Coffee Island προχωρά σε «συνεχείς προωθητικές ενέργειες που συναντούν τις ανάγκες των καταναλωτών και αφορούν τόσο την κατανάλωση on the go όσο και την προμήθεια καφέ για το σπίτι», τονίζει ο ίδιος.
Ανθεκτικότητα της συνήθειας
Μπορεί να επιλέγουν να φτιάχνουν περισσότερες φορές καφέ στο σπίτι, είτε να στραφούν σε πιο προσεκτικές επιλογές, είτε να περιορίσουν τη συχνότητα αγοράς μέσα στην ημέρα, ωστόσο οι καταναλωτές δεν μοιάζουν διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν την αγαπημένη τους συνήθεια. Οι τρόποι απόκρισης τους ποικίλουν και επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, εξηγεί η Δανάη Ρήγα της Γρηγόρης. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι: «σχετικά με την αύξηση της τιμής του καφέ στο χέρι οι καταναλωτές ανταποκρίνονται με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το πόσο price sensitive είναι αλλά και τη γενικότερη οικονομική τους κατάσταση. Ορισμένοι φαίνεται να έχουν μειώσει τη συχνότητα αγορών – που αφορά κυρίως τον 2ο καφέ της ημέρας – και άλλοι επιλέγουν να φτιάχνουν καφέ στο σπίτι αναζητώντας πιο οικονομικές εναλλακτικές λύσεις. Παρ’ όλα αυτά, ο καφές είναι μία αγαπημένη συνήθεια για τον Έλληνα, που ακόμη παραμένει το ευχάριστο διάλειμμα στη ρουτίνα της καθημερινότητάς του».
Από την πλευρά τους, οι αλυσίδες καφέ επιλέγουν να συγκρατούν τις τιμές για να περιορίσουν τη μείωση της κατανάλωσης, εξηγούν στο MW στελέχη της αγοράς. «Η αύξηση της τιμής του καφέ αποτελεί μία πρόκληση για τους καταναλωτές. Παρά την αύξηση των τιμών, οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν καφέ στο χέρι καθώς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής τους ρουτίνας», αναφέρει η Χριστίνα Γιαννακοπούλου των Flocafe Espresso Room και συμπληρώνει: «Από την πλευρά μας προσπαθούμε να αναβαθμίζουμε συνεχώς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, διατηρώντας σταθερές τιμές, με σκοπό να προσφέρουμε προστιθέμενη αξία στον πελάτη». Στην ίδια λογική, η Νίκη Τζαμπαρλή των Everest ανέφερε: «Διατηρούμε τις τιμές μας ανταγωνιστικές και εναρμονισμένες με την αγορά, διασφαλίζοντας την ηγετική μας θέση στο ανταγωνιστικό περιβάλλον της καφεστίασης. Σκοπός μας είναι να ικανοποιούμε πλήρως τις ανάγκες των πελατών μας και, με αυτό τον στόχο, επενδύουμε συνεχώς στην καινοτομία και τη βελτίωση των διαδικασιών μας, ώστε να ανταποκρινόμαστε αποτελεσματικά στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες της αγοράς».
Νέες επιλογές για το καταναλωτικό κοινό
Καθώς, λοιπόν, ο καταναλωτής αλλάζει, οι αλυσίδες καφέ δεν σταματούν να παρουσιάζουν νέες επιλογές, τόσο στον καφέ, όσο και στις υπόλοιπες κατηγορίες που διαθέτουν. Ανάμεσα στις αλυσίδες που παρουσίασαν νέες προϊοντικές προτάσεις τους τελευταίους μήνες βρέθηκε η Coffee Island. Συγκεκριμένα, μέσα στο καλοκαίρι παρουσίασε σε ολοήμερο event, στο κατάστημα της οδού Σταδίου, μια νέα κατηγορία ροφημάτων ασιατικής κουλτούρας, τα Bobastic Pearls. «Μία πολυδιάστατη εμπειρία απόλαυσης σε πέντε καινοτόμες επιλογές με καφέ ή τσάι και μασώμενες πέρλες. Μια άκρως καλοκαιρινή πρόταση, φρέσκια, καινοτόμα και διασκεδαστική, εμπνευσμένη από τα δημοφιλή ασιατικά ροφήματα boba», ανέφερε ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος. Επίσης, τόνισε ότι η τρέχουσα σεζόν βρίσκει την αλυσίδα «πλήρως ανανεωμένη» καθώς παρουσίασε δύο νέες επιλογές κρέμας για Freddo Cappuccino Crema, την Espresso Crema και τη Salted Caramel Crema, οι οποίες αναπτυχθήκαν από την ομάδα του Product Developement, και «δίνουν νέα γευστική διάσταση στο αγαπημένο ρόφημα αλλά και σε ροφήματα όπως τα milkshakes».
Τη στρατηγική της προσφοράς νέων και πιο εμπλουτισμένων επιλογών στους καταναλωτές ακολουθούν και τα Starbucks, όπως σημειώνει η Μάγδα Ζουπαντή με «νέα καινοτόμα και υψηλής ποιότητας ροφήματα, που διατίθενται για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με βελτιωμένες συνταγές και εμφάνιση, με μια νέα σειρά από Cream Cold Foam topping, η οποία μπορεί να συνδυαστεί και να αναβαθμίσει κάθε κρύο ρόφημα, με γεύση Crème Brulée, με καφέδες μοναδικής προέλευσης και νέα χαρμάνια, και, επίσης, με την ενίσχυση της κατηγορίας retail με μια ευρεία γκάμα από κούπες, θερμός και μπουκάλια νερού, σε μοναδικά σχέδια, με υψηλές προδιαγραφές».
Παρομοίως, και η αλυσίδα Γρηγόρης προχώρησε σε μια σειρά νέων λανσαρισμάτων, τα οποία συνοδεύτηκαν και από αντίστοιχο πλάνο επικοινωνίας, όπως ανέφερε η Δανάη Ρήγα. Μεταξύ αυτών ήταν το espresso blend Brazil Single Origin 100% Arabica, το οποίο επικοινωνήθηκε με μία 360o καμπάνια σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, SoMe, digital και print μέσα και in-store. Oι νέες κάψουλες espresso blend Brazil Single Origin 100% Arabica, για τις οποίες πραγματοποιήθηκε καμπάνια σε SoMe και μέσω influencers. Tο Cold Brew και το Cold Brew Latte, τα οποία προωθήθηκαν μέσω digital και SoMe ενεργειών. Και η μπάρα Γρηγόρης – SchoolSynergy Snacks, που βραβεύτηκε ως «Προϊόν της Χρονιάς 2024» στην κατηγορία Μπάρες Πρωτεΐνης και συσκευάζεται από νέους με αναπηρία σε μια προσπάθεια στήριξης της κοινωνικής και εργασιακής ένταξής τους, για την οποία «έτρεξε» digital και print πλάνο επικοινωνίας.
Επικοινωνιακές ενέργειες
Οι αλυσίδες καφές επένδυσαν σε επικοινωνιακές ενέργειες. Ενδεικτικά, παραπάνω αναφέρθηκαν κάποιες από τις καμπάνιες που πραγματοποίησε η αλυσίδα Γρηγόρης. Παρομοίως, η αλυσίδα των Everest, τη φετινή χρονιά, προχώρησε σε δύο 360ο επικοινωνιακές καμπάνιες, που καλύπτουν τις βασικές προϊοντικές κατηγορίες του καφέ και του φαγητού. «Μέσω της καμπάνιας “Καφές στα Εverest από τον Σταύρο Λαμπρινίδη”, συστήσαμε στο καταναλωτικό κοινό τον World Champion Barista. Ο Σταύρος Λαμπρινίδης, βρίσκεται πίσω από την εκπαίδευση του προσωπικού της μάρκας, του οποίου η εμπειρία, η τεχνογνωσία και η δημιουργικότητα, τον καθιστούν τον ιδανικό Head Barista Trainer για τα Everest», ανέφερε η Νίκη Τζαμπαρλή. «Επιπλέον, μέσω της καμπάνιας “Νέα Power Meals από τον Β. Καλλίδη και Αν. Παπαλαζάρου”, αναδείξαμε τη συνεργασία του ambassador της μάρκας, Βασίλη Καλλίδη και του διάσημου διατροφολόγου Αναστάσιου Παπαλαζάρου, οι οποίοι φέρνουν στα Εverest έναν ισχυρό συνδυασμό γαστρονομικής τεχνογνωσίας και διατροφικής γνώσης. Στο πλαίσιο της καλοκαιρινής περιόδου, τo “Power Duo”, ανανέωσε την κατηγορία των “Power Meals”, με νέα, καινοτόμα προϊόντα σαλάτας και σάντουιτς, που προάγουν την υγιεινή διατροφή με διατροφικά ισορροπημένες και υψηλής διατροφικής αξίας επιλογές», πρόσθεσε.
Το engagement με το κοινό της θέλησε να ενισχύσει η αλυσίδα Flocafe Espresso Room μέσα από τη διεξαγωγή διαγωνισμού. Όπως περιγράφει η Χριστίνα Γιαννακοπούλου, δημιούργησαν έναν διαγωνισμό, ο οποίος καλούσε τους χρήστες να στείλουν, τη δική τους φωτογραφία του καφέ τους, από το αγαπημένο τους σημείο στα καταστήματα της αλυσίδας. «Στόχος μας ήταν η εδραίωση της εικόνας μας ως τον απόλυτο προορισμό καφέ, δίνοντας παράλληλα έμφαση στη συναισθηματική υπόσταση της μάρκας μας, όπως και η δημιουργία μίας σχέσης αλληλεπίδρασης με τους πελάτες μας, αυξάνοντας τη συμμετοχή τους στις ενέργειες μας, με σκοπό τη δέσμευση και την αφοσίωση τους στο σήμα μας», επεσήμανε. Επιπλέον, η αλυσίδα επένδυσε στην ενδυνάμωση της μάρκας μέσω δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Έτσι, για τη χρονιά 2023 η Flocafe Espresso Room συμμετείχε στην πανελλαδική ενέργεια Giving Tuesday της ΜΚΟ Δεσμός, προσφέροντας ένα ποσό από την αγορά κάθε καφέ για το έργο του οργανισμού. «Οι στρατηγικές δράσεις στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης είναι σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής και των στόχων της εταιρείας μας και αποτελούν αδιαχώριστο στοιχείο της ταυτότητας του brand μας», ανέφερε η ίδια.
Ένα ακόμα παράδειγμα έρχεται από την αλυσίδα Καφεκοπτεία Λουμίδη. «Αυτή τη σεζόν, επικεντρωθήκαμε στην προβολή της ανανεωμένης εικόνας των Καφεκοπτείων Λουμίδη και στην παρουσίαση νέων, συναρπαστικών προϊόντων», τόνισε η Αναστασία Μανιατοπούλου.
Στρατηγικές κινήσεις
Σε ενδιαφέρουσες στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης αλλά και επέκτασης σε νέες αγορές προχώρησαν οι εγχώριες αλυσίδες καφέ τους προηγούμενους μήνες. Αναλυτικότερα, η επέκταση του δικτύου, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, αποτελεί έναν από τους στόχους που θέτει η αλυσίδα Flocafe Espresso Room, σύμφωνα με όσα αναφέρει στο MW η Χριστίνα Γιαννακοπούλου. Όπως σημείωσε, με πρωταρχικό στόχο την αναβάθμιση της εμπειρίας του καταναλωτή, η αλυσίδα επενδύει στην ανανέωση των χώρων και των προϊόντων της, αλλά και στο οργανωμένο σύστημα franchise. Η παρουσία του σήματος στο εξωτερικό έχει επεκταθεί σε 10 χώρες και διατηρεί σημεία σε κεντρικές αγορές όπως το Λονδίνο, το Ντουμπάι και η Ντόχα, ανέφερε, προσθέτοντας πως «βασικός πυλώνας των επενδυτικών σχεδίων μας αποτελεί και η επέκταση στο εξωτερικό, συνεχίζοντας την ανάπτυξη του δικτύου μας, αξιοποιώντας επενδυτικές ευκαιρίες αλλά και ενισχύοντας την παρουσίας μας στις υφιστάμενες αγορές».
Αντίστοιχα, η αλυσίδα των Καφεκοπτείων Λουμίδη ενίσχυσε την παρουσία της στο κέντρο της Αθήνας, με το Coffee Brew Bar στο flagship store της Ομόνοιας, «προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία καφέ», σύμφωνα με την Αναστασία Μανιατοπούλου. Παράλληλα, παρουσίασε το νέο κατάστημα της στο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, με το Coffee Tasting Point. Τέλος, λάνσαρε το B2B espresso brand Legit, με τρία espresso blends και omni roast single origin, «καλύπτοντας τις ανάγκες των σύγχρονων σημείων καφεστίασης για κορυφαία ποιότητα και αυθεντικότητα». Το λανσάρισμα έγινε στο πλαίσιο του Athens Coffee Festival 2023, σε διοργάνωση της Action Global Communications Greece.
Η Coffee Island συνέχισε και το 2024 να επεκτείνει την παρουσία της παγκοσμίως, δημιουργώντας ένα νέο «experience» κατάστημα στο Κάιρο, με θέα τις Πυραμίδες της Γκίζας.
Προς μια νέα εποχή;
Μια σειρά ευκαιριών και προκλήσεων φαίνεται πως έχουν επηρεάσει και θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τη βιομηχανία του καφέ γενικότερα, και τις αλυσίδες καφέ ειδικότερα. Η Μάγδα Ζουπαντή διαβλέπει, λόγω αυτών, μια διαρκή εξέλιξη του χώρου και, στο μέλλον, την είσοδο σε μία νέα εποχή, την οποία θα διαμορφώσουν περισσότερο επιλεκτικοί και πληρέστερα ενημερωμένοι καταναλωτές. «Σ’ ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η εκρηκτική άνοδος του κόστους του, έχει επηρεάσει σημαντικά το τοπίο, καθώς δεν είναι λίγοι πλέον εκείνοι που περιορίζουν ή επιλέγουν πολύ προσεκτικά τις ποσότητες καφέ που θα καταναλώνουν», επισημαίνει η Marketing & Communications Manager των Starbucks Greece & Cyprus, ενώ επίσης αναφέρει: «Η βιομηχανία του καφέ είναι μία από τις συνεχώς εξελισσόμενες και οι αλλαγές που σημειώνονται σε αυτή διαφοροποιούν τα δεδομένα με την πάροδο των χρόνων. Όσο περνούν τα χρόνια, ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές και διαφορετικές προκλήσεις και καταναλωτές πιο απαιτητικούς, που ψάχνουν, βρίσκουν, μαθαίνουν, εκπαιδεύονται και εξελίσσονται. Με αυτόν τον τρόπο, η αγορά του καφέ μπαίνει σε μια νέα εποχή».
«Οι άνθρωποι αποτελούν το πολυτιμότερο στοιχείο της μάρκας μας»
«Ως coffee experts, στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Καφέ, την 1η Οκτωβρίου, προχωρήσαμε στον σχεδιασμό μίας νέας επικοινωνιακής ενέργειας, με τη δημιουργία ενός video promo, με κύριο χαρακτηριστικό τον “άνθρωπο”. Για τη φιλοσοφία των Flocafe Espresso Room, οι “άνθρωποι” βρίσκονται στο επίκεντρο και αποτελούν το πολυτιμότερο στοιχείο της μάρκας μας. To περιεχόμενο του video της ενέργειας, ήταν εστιασμένο στο προσωπικό πρώτης γραμμής, το οποίο διαχρονικά μεταφέρει τις αξίες και τη συνολική εικόνα του Flocafe Espresso Room στο κοινό μας, εξυπηρετώντας καθημερινά χιλιάδες καταναλωτές».
«Κύριο μέλημα μας είναι η αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας του πελάτη»
«Στα Everest βασική μας προτεραιότητα είναι να εξελισσόμαστε διαρκώς μέσα από καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, έχοντας ως κύριο μέλημά μας την αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας του πελάτη. Βασικό συστατικό και σταθερός πυλώνας της επιτυχίας του σήματος είναι τα προϊόντα μας, συνεπώς η στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι η δημιουργία ποιοτικών και καινοτόμων προϊόντων, τόσο στην κατηγορία του φαγητού όσο και στην κατηγορία του καφέ. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε επενδύσει σε στρατηγικές συνεργασίες με τους expertise του χώρου. O chef Βασίλης Καλλίδης, ως food ambassador της μάρκας “υπογράφει” το σύνολο των προϊοντικών επιλογών των Εverest, ο διατροφολόγος Αν. Παπαλαζάρου προσφέρει την τεχνογνωσία του, παρέχοντας τις απαραίτητες διατροφικές πληροφορίες για μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, ενώ την προϊοντική κατηγορία του καφέ, επιμελείται ο World Champion Barista, Σταύρος Λαμπρινίδης».
«Προτεραιότητα μας η κατανόηση των αναγκών των Gen Z & Gen A
«Στον Γρηγόρη, η στρατηγική μας σχεδιάζεται με βάση τις ανάγκες του καταναλωτή και το επόμενο διάστημα θα κινηθούμε στους παρακάτω άξονες: Κατανόηση τόσο των Gen Z & Gen A, που είναι γενιές που δεν διακρίνονται για την πιστότητά τους, προκειμένου να σχεδιάσουμε προϊόντα και υπηρεσίες που απαντούν στις ανάγκες τους. Βελτιστοποίηση του customer experience τόσο στο φυσικό μας κατάστημα όσο και στο delivery για να δίνουμε στους πελάτες μας ακόμα περισσότερους λόγους να μας επιλέγουν. Επέκταση του δικτύου καταστημάτων μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε χώρες που έχουμε ήδη παρουσία, όπως η Κύπρος και η Ρουμανία, αλλά και νέες αγορές, έτσι ώστε ο Γρηγόρης να εξυπηρετεί τους πελάτες του σε κάθε γειτονιά. Συνέχιση των δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, με επίκεντρο τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον. Εξέλιξη της τεχνολογίας και των αυτοματισμών, μέσω της διερεύνησης αναβαθμίσεων στον εξοπλισμό του καφέ και του φαγητού».
Δημιουργία αξέχαστων στιγμών και εμπειριών
«Η στρατηγική της εταιρείας θα βασιστεί στη δημιουργία αξέχαστων στιγμών και εμπειριών προς τους πελάτες, δίνοντας έμφαση στη μοναδικότητα, τη βιωσιμότητα, την εξατομίκευση και την υιοθέτηση των ψηφιακών καινοτομιών. Ο συνδυασμός των παραπάνω περικλείει ολόκληρη τη φιλοσοφία των Starbucks και μέσα από αυτή τη στρατηγική, η εταιρεία θα επιδιώξει να παρέχει στους πελάτες της ένα ευχάριστο περιβάλλον που τους επιτρέπει να νιώθουν όμορφα, να εργάζονται, να συναντούν φίλους και να απολαμβάνουν τα αγαπημένα τους ροφήματα μέσα από μια προσωποποιημένη εμπειρία».
«Προσήλωση στην ποιότητα και την καινοτομία»
«Για όλους εμάς στην Coffee Island, το ένα πόδι βρίσκεται στην προσήλωση στην ποιότητα και το άλλο στην καινοτομία. Το πρώτο το πετυχαίνουμε με τη συνεχή αναζήτηση specialty καφέ μέσα από τα ταξίδια μας στις φάρμες καφέ και την άμεση επαφή με τους παραγωγούς μέσω του Προγράμματος Συμβολαιακής Γεωργίας. Παράλληλα, παραμένει ισχυρή η δέσμευσή μας για βιωσιμότητα σε όλους τους τομείς δράσης μας, ενισχύοντας τις πρακτικές που την προάγουν. Το δεύτερο το υπηρετούμε εξελίσσοντας διαρκώς τις προϊοντικές μας γκάμες και καινοτομώντας με την ανάπτυξη νέων ροφημάτων. Επιπλέον, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των καταναλωτών μας, διευρύνουμε συνεχώς την γκάμα των προϊόντων λιανικής πώλησης για το σπίτι ή το γραφείο, με specialty καφέδες σε όλες τις κατηγορίες (κάψουλα, ελληνικό καφέ, φίλτρου κλπ)».
Καινοτομία, εμπειρία και εξειδίκευση
«Η στρατηγική μας επικεντρώνεται σε καινοτομία, εμπειρία και εξειδίκευση. Επενδύουμε σε νέες, premium προτάσεις καφέ που ικανοποιούν τις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών μας, δημιουργώντας μοναδικούς βιωματικούς χώρους όπως το Coffee Brew Bar στην Ομόνοια για ανεπανάληπτες εμπειρίες καφέ. Για τους συνεργάτες μας, προσφέρουμε εξατομικευμένες λύσεις και συνεχή υποστήριξη, εξασφαλίζοντας την άριστη απόδοση των προϊόντων μας. Παράλληλα, επενδύουμε στην εκπαίδευση του προσωπικού μας και των επαγγελματιών HοReCa, διασφαλίζοντας ότι κάθε φλιτζάνι καφέ ανταποκρίνεται στα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας».
Τηλεοπτικές καμπάνιες
MIKEL COFFEE: Τον περασμένο Απρίλιο παρουσιάστηκε από τη Why η συνέχεια της καμπάνιας για τα Mikel Coffee με πρωταγωνιστή τον Vangel. Η καμπάνια συνεχίστηκε με δύο νέα video. Στο πρώτο, ο Vangel παρουσιάζει τον εαυτό του και το μυστικό συστατικό του, την κοκογιανάνα, μέσα από ένα χιουμοριστικό music commercial video. Στο δεύτερο ανταγωνίζεται τις κάψουλες του Mikel για το σπίτι, παρουσιάζοντας τη δική του πατέντα ευρεσιτεχνίας, τις κάψουλες σε… χάπι. Τα video δημιουργήθηκαν για να προβληθούν σε Facebook, Instagram, YouTube και TikTok.
ΓΡΗΓΟΡΗΣ: Η καμπάνια του Γρήγορη για το νέο espresso blend Brazil, Single Origin, 100% Arabica φέρει τη «σφραγίδα» της Αttp. Κάτω από το μήνυμα «Αυτούς που σου φτιάχνουν τη μέρα τους ξέρεις με το μικρό», η καμπάνια αξιοποιεί τα πολύχρωμα τοπία της Βραζιλίας, ώστε να αναδειχθεί η προέλευση του καφέ. Η καμπάνια αναπτύχθηκε στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα digital μέσα και τα social media. Το τηλεοπτικό σποτ επιμελήθηκε η Bright Shoe, με σκηνοθέτη τον Γιώργο Κουβαρά.