Η αγορά τυποποιημένου ψωμιού εκτιμάται ότι πραγματοποιεί ετησίως τζίρο 100 εκατ. ευρώ. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η υπό μελέτη πρόθεση της Vivartia να εισέλθει στην αγορά αυτή, κάτι που ανεπίσημα έχει ξεκινήσει, με τη διανομή τυποποιημένου ψωμιού σε μικρά σημεία πώλησης, υπό το brand name Select. Το εν λόγω ψωμί παρασκευάζει η εταιρεία Νένδος, η οποία ήταν μέχρι και τον Οκτώβριο του 2012 θυγατρική της Vivartia.

Πώς εξηγείται ωστόσο, το έντονο ενδιαφέρον τόσων εταιρειών για την αγορά του τυποποιημένου ψωμιού;

Ανάπτυξη 1% ετησίως
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου του τυποποιημένου ψωμιού, για την επόμενη 5ετία οι εταιρείες αναμένουν ανάπτυξη κατά 1% ετησίως, σε όγκο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέχρι και τον περασμένο Αύγουστο, η αγορά σε όγκο είναι ανοδική κατά 6,1%, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων του Lidl. Η άνοδος αυτή ωστόσο δεν αποτυπώνεται και στην αξία, η οποία είναι αρνητική και έφτασε το διάστημα αυτό στο -2,1%. Ο λόγος είναι οι σημαντικές προσφορές των εταιρειών, αλλά και οι μειωμένες τιμές που επιλέγουν τα νεοεισερχόμενα brands, προκειμένου να αποσπάσουν μερίδια, κάτι που αναγκάζει τα άλλα brands να ακολουθούν κι αυτά την ίδια εμπορική πολιτική των μειωμένων τιμών.

Αύξηση δαπάνης…112% (!)
Οι πωλήσεις λοιπόν αυξάνονται, νέα brands εισέρχονται στην αγορά και όλα αυτά αποτυπώνονται στη διαφημιστική δαπάνη της κατηγορίας, η οποία αυξάνεται. Το 2012, σύμφωνα με την Media Services, επενδύθηκαν στη διαφήμιση της κατηγορίας 2.879.032 ευρώ, όταν το 2011 το ποσό αυτό ήταν μόλις 1.484.273 ευρώ. Τα ποσά αυτά συνιστούν κατακόρυφη αύξηση της δαπάνης κατά 93,9%. Ίδια είναι η εικόνα και για το 8μηνο Ιανουάριος-Αύγουστος 2013, με τη δαπάνη να ανέρχεται στα 3.818.963 ευρώ, από 1.798.974 ευρώ που ήταν το αντίστοιχο 8μηνο του 2012. Το ποσό αυτό συνιστά αύξηση 112%.

Κερδισμένοι Καραμολέγκος, Elbisco
Όσον αφορά στα μερίδια αγοράς, είναι σαφές ότι η αποχώρηση της Nutriart και του brand Κατσέλης – το οποίο κάποτε ήταν πολύ ισχυρό –, δημιούργησε ένα επιπλέον κίνητρο για τα άλλα brands να εντείνουν την παρουσία τους, προσδοκώντας να αποσπάσουν τα μερίδια που αυτό είχε. Σύμφωνα με τη Nielsen, τον Αύγουστο, leader της αγοράς ήταν τα private label, τα οποία όμως χάνουν διαρκώς έδαφος.

Τον μήνα αυτό είχαν μερίδιο 43,8% έναντι 52,9% τον Αύγουστο του 2012. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται σταθερά ο Καραμολέγκος, ο οποίος με το λανσάρισμα των brand Φωλιές και Κεφάτο, πήρε ώθηση: Το μερίδιό του ανήλθε στο 30,3%, ιδιαίτερα αυξημένο από τον Αύγουστο του 2012, που ήταν 25,3%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Elbisco με το Κρις Κρις, επίσης με πολύ αυξημένο μερίδιο αγοράς: Από το 15,6% τον Αύγουστο του 2012, τον φετινό Αύγουστο έφτασε μερίδιο 20,9%. Όσον αφορά στην Ε.Ι.Παπαδοπούλου, που αποτελεί και τον νέο «παίκτη», τα στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο των brands του ήταν τον Αύγουστο 2,1%.

Τέλος, καταγράφεται και ένα μερίδιο 0,7% του Κατσέλη, λόγω κάποιας περιορισμένης διανομής του, πριν την πλήρη αναστολή της παραγωγής του. Το brand Κατσέλης, τον Αύγουστο του 2012 είχε μερίδιο 3,3%.