Τα πετρελαιοειδή καύσιμα κατέχουν τη σημαντικότερη θέση στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ελλάδας, καταλαμβάνοντας διαχρονικά το υψηλότερο μερίδιο στην εγχώρια κατανάλωση ενέργειας. Τα υγρά καύσιμα αποτελούν τυποποιημένα προϊόντα και δεν υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση, με συνέπεια ο ανταγωνισμός στην αγορά να εστιάζεται στην ανάπτυξη του δικτύου διανομής, στην εξυπηρέτηση και στην τιμολογιακή πολιτική της κάθε εταιρείας.

H πρώτη εικόνα για την σημερινή κατάσταση του κλάδου δίνεται από το δίκτυο διανομής καυσίμων, τα πρατήρια. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ για τον κλάδο των πετρελαιοειδών, ο αριθμός πρατηρίων που φέρουν το σήμα των εταιρειών πετρελαιοειδών παρουσίασε μικρή υποχώρηση κατά 4,4% από το 2012 στο 2013, φθάνοντας τα 5.793 πρατήρια από 6.059. Σύμφωνα δε με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), ο αριθμός τους σήμερα είναι 5.500. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σήμερα στον κλάδο και είναι μέλη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) είναι οι εξής: Avin Oil, Aegean Oil, BP, Coral, Coral Gas, Cyclon, EKO, Eλίν, Hellenic Fuels (Ελληνικά Πετρέλαια), ΕΤΕΚΑ, Mαμιδάκης-Jet Oil, Revoil.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το 2013 οι πωλήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν στα 10,933 εκατ. ευρώ, έναντι 12.472 εκατ. ευρώ το 2012, καταγράφοντας μείωση κατά 12,5%.

Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων σημείωσε μικρή άνοδο κατά 3,8% έναντι του 2012, διακόπτοντας τη συνεχή πορεία υποχώρησής του από το 2009 που είχε οδηγήσει σε σωρευτικές απώλειες κατά 41%. To 2014 δε, η αγορά καυσίμων σημείωσε ήπια ανάκαμψη, εξέλιξη στην οποία συνηγόρησε η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, συνολικά τη χρονιά αυτή αναλώθηκαν 6,69 εκατ. τόνοι, ποσότητα αυξημένη κατά 1,6% σε σχέση με το 2013. Συνολικά, η υποχώρηση συγκριτικά με το 2009 διαμορφώθηκε σε 41%, με το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης να σχηματίζεται στο 10%, όπως αναφέρει και η τελευταία έρευνα της Infobank Hellastat (IBHS) για τον κλάδο χονδρικού εμπορίου καυσίμων. Η μεγαλύτερη άνοδος το 2014 εντοπίστηκε στο πετρέλαιο κίνησης, όπου η κατανάλωση αυξήθηκε περαιτέρω κατά 5,5%, στους 2,37 εκατ. τόνους. Θετικό στοιχείο για την αγορά ήταν η άρση απαγόρευσης της κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες diesel σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Άνοδος σημειώθηκε και στο πετρέλαιο θέρμανσης (+4,5%), ενώ η βενζίνη συνέχισε να μειώνεται, υποχωρώντας κατά 5% σε σχέση με το 2013. Ωστόσο, το τελειωτικό κτύπημα στον κλάδο των καυσίμων έδωσε η απότομη αύξηση της φορολογίας (ΦΠΑ και ΕΦΚ) από το 2010 και μετά. Έτσι, η Ελλάδα το 2014 αποτελούσε μια από τις ακριβότερες χώρες στην Ε.Ε. στην αμόλυβδη βενζίνη και στο πετρέλαιο θέρμανσης, με τους φόρους να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της λιανικής τιμής. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η συμμετοχή τους υπολογίζεται στο 60% στην τιμή της βενζίνης. Η υποχώρηση της αγοράς αντανακλάται και στη μέση μείωση πωλήσεων της τάξης του 13% ανά εταιρεία για το 2014, όπως αναφέρει η σχετική μελέτη της IBHS. Όπως αναφέρει εξάλλου, 15 από τις 16 επιχειρήσεις χονδρικής εμπορίας καυσίμων σημείωσαν λειτουργικά κέρδη, με τις 11 όμως από αυτές να υπόκεινται σε υποχώρηση της κερδοφορίας τους.

Ακραίες διακυμάνσεις στη διαφημιστική δαπάνη το διάστημα 2006-2014
H τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη του κλάδου καυσίμων από το 2006 μέχρι το 2014 μειώθηκε κατά 32,13%, σύμφωνα με την Media Services, ποσοστό που κρίνεται μάλλον φυσιολογικό δεδομένης και της σημαντικής πτώσης της κατανάλωσης καυσίμων. Ωστόσο, παρατηρώντας πιο αναλυτικά την εξέλιξη της διαφημιστικής δαπάνης ανά έτος, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν ακραίες διακυμάνσεις. Από το 2006 στο 2007 π.χ. η πτώση της δαπάνης καυσίμων ήταν 34,7%, ενώ από το 2008 στο 2009 έφτασε το -54%. Από το 2010 στο 2011 η δαπάνη αυξήθηκε κατά 49,6% και από το 2013 στο 2014 αυξήθηκε και πάλι, αυτή τη φορά κατά 54,2%. Όλο αυτό το διάστημα οι περισσότερες διαφημίσεις των εταιρειών του κλάδου εστίαζαν στο θέμα της ασφάλειας και των ποιοτικών ελέγχων των καυσίμων, καθώς και στο λανσάρισμα νέων τύπων καυσίμων με έμφαση στην καθαρότητα του κινητήρα.

Εξέλιξη διαφηµιστικής δαπάνης αγοράς καυσίµων: 2006 – 2014
Έτος Διαφηµιστική δαπάνη Μεταβολή (%)
2006 11.120.430  
2007 7.260.714 -34,7
2008 7.329.955 +0,9
2009 3.364.824 -54
2010 4.932.703 +46,5
2011 7.383.747 +49,6
2012 5.719.261 -22,5
2013 4.893.802 -14,4
2014 7.546.408 +54,2
Α’ 5µηνο 2015 (Α’ 5µηνο 2014) 5.301.133 (4.063.546) +30,4
     

Πηγή: Media Services, ποσά σε ευρώ

«Βαρίδι» η φορολογία, «σωσίβιο» η πελατοκεντρική προσέγγιση

Η ποιότητα και η αξιοπιστία των καυσίμων, η εξυπηρέτηση του πελάτη, η στρατηγική επένδυση στην εταιρική κοινωνική ευθύνη, καθώς και η εμπορική πολιτική είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους στηρίζεται πλέον η αγορά καυσίμων, στην προσπάθειά της να ξεπεράσει τις δυσκολίες του υφεσιακού περιβάλλοντος των τελευταίων χρόνων. Οι άξονες αυτοί καταγράφονται ως οι πλέον σημαντικοί από τις ίδιες τις εταιρείες του κλάδου, μέσα από ενδιαφέρουσες συζητήσεις που είχαμε μαζί τους στο πλαίσιο του αφιερώματος. Στο πλαίσιο αυτού, μιλήσαμε με τους Δημήτρη Μπιλμέζη, Διευθυντή Δημοσίων Σχέσεων & Υποστήριξης Εμπορικού της Ελινόιλ, Λένα Μαμιδάκη, Διευθύντρια Marketing, Επικοινωνίας, ΕΚΕ της Mamidoil/Jetoil και Βασίλη Παναγόπουλο, Διευθυντή Λιανικής Εμπορίας των εταιρειών ΕΚΟ και Ελληνικά Καύσιμα.


Τα τελευταία χρόνια και εν μέσω οικονομικής κρίσης, τα δεδομένα στον κλάδο των καυσίμων άλλαξαν άρδην, σε κάθε επίπεδο, αναγκάζοντας τις εταιρείες του κλάδου να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους, τόσο σε επιχειρηματικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο στρατηγικής marketing. Επιγραμματικά, ποιες θα λέγατε ότι ήταν οι σημαντικότερες από αυτές τις αλλαγές και κατά πόσο τελικά, βοήθησαν τον κλάδο να κρατηθεί «ζωντανός»;

Λένα Μαμιδάκη: Είναι όντως γεγονός ότι τα τελευταία 5-6 χρόνια εν μέσω οικονομικής κρίσης τα δεδομένα στον κλάδο της εμπορίας των πετρελαιοειδών έχουν αλλάξει δραματικά. Η επιβολή αύξησης της φορολογίας του ΕΦΚ, αλλά και του ΦΠΑ, σε συνδυασμό με την σταδιακή αλλά πολύ σημαντική μείωση των καταναλώσεων και την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, οδήγησε τις εταιρείες του κλάδου στη μεγάλη τους πλειοψηφία σε ζημιογόνα αποτελέσματα τα τελευταία χρόνια. Αυτό βεβαίως είχε σαν αποτέλεσμα οι εταιρείες να αναθεωρήσουν την στρατηγική τους σε διάφορα επίπεδα, μεταξύ αυτών και η στρατηγική για το marketing. Οι σημαντικότερες κινήσεις που έχουν γίνει αφορούν στην προσπάθεια περιορισμού των εξόδων αλλά και των ζημιών που προέκυψαν από ζημιογόνες δραστηριότητες των εταιρειών. Π.χ. κλείσιμο πρατηρίων των οποίων η λειτουργία ήταν ζημιογόνος για τις εταιρείες.

Δημήτρης Μπιλμέζης: Οι μεγάλες αυξήσεις στην φορολογία την τελευταία πενταετία οι οποίες οδήγησαν τις τιμές καυσίμων πολύ ψηλά διαμόρφωσαν μια αγορά προσανατολισμένη στο κόστος. Με στόχο να διασφαλίσουν το πελατολόγιο τους, οι περισσότερες εταιρείες καυσίμων άρχισαν να εφαρμόζουν προγράμματα πιστότητας, ενώ αρκετές εταιρείες στράφηκαν και στα διαφοροποιημένα προϊόντα, προσπαθώντας να κερδίσουν μερίδια αγοράς. Σε κάθε περίπτωση όμως, παρά τις αλλαγές στρατηγικής στον κλάδο των καυσίμων – που σε σημαντικό βαθμό επιταχύνθηκαν από την οικονομική κρίση -, βασικό ζητούμενο για τον καταναλωτή συνέχισε να αποτελεί η ποιότητα των καυσίμων ως στοιχείο που βοηθάει να χτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης. Τέλος, μια πολύ σημαντική αλλαγή στον κλάδο των καυσίμων την τελευταία πενταετία αφορά στην υιοθέτηση αυστηρότερων και πιο προσεκτικών πολιτικών σε ότι αφορά τις πιστώσεις.

Βασίλης Παναγόπουλος: Μακροπρόθεσμα, ίσως συνειδητοποιήσουμε ότι τελικά η οικονομική κρίση που βίωσε και βιώνει η χώρα μας, υπήρξε για κλάδους όπως αυτός των καυσίμων και μια ευκαιρία εξυγίανσης του χώρου. Η αγορά αναγκάστηκε να κάνει έναν εξορθολογισμό του δικτύου των πρατηρίων και αυτό βέβαια είχε ως συνέπεια να κλείσουν σχεδόν 3.000 πρατήρια. Επιβίωσαν ουσιαστικά οι επαγγελματίες του χώρου που έβλεπαν το πρατήριο ως επιχείρηση και όχι ως «βενζινάδικο». Η στρατηγική marketing δεν μπορούσε παρά να ακολουθήσει αυτή την πορεία, βάζοντας το πρατήριο σε νέες αγορές όπως cafe και supermarkets, εντείνοντας παράλληλα τον ανταγωνισμό στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών καυσίμων, όπως τα διαφοροποιημένα premium προϊόντα. Σήμερα πλέον, σχεδόν όλες οι εταιρείες διαθέτουν από δύο προϊόντα βενζίνης και diesel.

Τα προγράμματα πιστότητας και η καλλιέργεια περαιτέρω κουλτούρας εξυπηρέτησης του πελάτη μπορούν να δώσουν λύσεις στις εταιρείες του κλάδου ή θα πρέπει να αντιμετωπιστούν συνολικά, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής, η οποία περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους; Τι δείχνει η εμπειρία σας;

Λένα Μαμιδάκη: Τα προγράμματα πιστότητας και επιβράβευσης των καταναλωτών καθώς και η καλλιέργεια περαιτέρω κουλτούρας εξυπηρέτησης πελατών σίγουρα βοηθούν, ωστόσο πρέπει να αποτελούν μέρος μίας συνολικής στρατηγικής που θα περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους, όπως είναι η προσφορά ποιοτικών καυσίμων σε ανταγωνιστικές τιμές. Είναι γεγονός ότι κύριο μέλημα των καταναλωτών σήμερα είναι η αναζήτηση ανταγωνιστικών τιμών. Από μόνες τους ωστόσο δεν αρκούν, αλλά όπως ανέφερα και παραπάνω, πρέπει να συνοδεύονται από άριστης ποιότητας καύσιμα, φιλική εξυπηρέτηση, σωστές παραδόσεις ποσοτικά.

Δημήτρης Μπιλμέζης: Τα προγράμματα πιστότητας τείνουν να γίνουν κανόνας στην αγορά καυσίμων και εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της άρτιας εξυπηρέτησης του πελάτη. Όμως τα προγράμματα αυτά από μόνα τους δεν δίνουν μακροπρόθεσμες λύσεις, αφού απαραίτητη προϋπόθεση είναι το χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης με τον πελάτη. Προγράμματα ελέγχων ποιότητας καυσίμων που καλύπτουν το σύνολο των σημείων πώλησης, καλλιεργούν σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πελάτη και αποτελούν την προϋπόθεση ώστε στη συνέχεια να αναπτυχθούν επιτυχώς προγράμματα πιστότητας πελατών.

Βασίλης Παναγόπουλος: Τα προγράμματα πιστότητας, όπως κάρτες πιστότητας και loyalty promos, μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες μόνο εφόσον αποτελούν γρανάζια ενός καλοδουλεμένου μηχανισμού, ενταγμένου σε μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη στρατηγική που έχει να κάνει με το συνολικό customer experience. Πολλά προγράμματα loyalty έχουν αποτύχει, όχι γιατί ήταν κακή η προσφορά τους, αλλά γιατί δεν μπόρεσαν να υποστηριχτούν από το δίκτυο. Σήμερα υπάρχουν προγράμματα που επιβιώνουν κυρίως λόγω του «καλού δικτύου» και του τρόπου προώθησης. Με δυο λόγια, είναι όλο μαζί το μείγμα marketing που πρέπει να λειτουργήσει σωστά. Κανένα πρόγραμμα δε μπορεί να αποδώσει είτε μόνο γιατί έχει καλή προσφορά, είτε μόνο επειδή προωθείται σωστά στον καταναλωτή.

Η αξιοπιστία και η διαφάνεια (π.χ. ασφάλεια και ποιότητα καυσίμων) ήταν ένα ζήτημα για τις εταιρείες καυσίμων τα προηγούμενα χρόνια. Πιστεύετε ότι σε αυτόν τον τομέα έχουν γίνει βήματα ώστε να αλλάξει η κακή εικόνα του παρελθόντος;

Λένα Μαμιδάκη: Η ασφάλεια και η ποιότητα των καυσίμων πρέπει να θεωρείται και είναι το βασικό στοιχείο μίας σοβαρής εταιρείας στον κλάδο μας. Αυτά είναι θέματα που θεωρούνται δεδομένα. Ωστόσο δυστυχώς έχουν παρουσιαστεί κάποια λυπηρά φαινόμενα κακών επαγγελματιών που έχουν δημιουργήσει μία κακή εικόνα για τον κλάδο. Η κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο αυτό λαμβάνει μέτρα για να αποφύγει ή να μειώσει στο ελάχιστο δυνατό τέτοια φαινόμενα. Χρειάζεται ωστόσο και τη βοήθεια της Πολιτείας, το έργο της οποίας δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαταστήσουν οι εταιρείες. Πρέπει δηλαδή η Πολιτεία να φροντίσει για σωστούς και τακτικούς ελέγχους, να θεσπίσει διαδικασίες και μέτρα που θα πατάξουν το λαθρεμπόριο και τη νοθεία στη ρίζα τους, αλλά κυρίως να έχει τη βούληση να το κάνει. Ο ΣΕΕΠΕ έχει υποβάλλει κατά καιρούς πολλές προτάσεις στα αρμόδια όργανα.

Δημήτρης Μπιλμέζης: Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου και στην εφαρμογή μέτρων, όπως αυτό του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, που στοχεύουν στην εξυγίανση της αγοράς καυσίμων. Όμως δυστυχώς οι προσπάθειες δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς το νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη πλήρως. Παράλληλα, εκτός από την ολοκλήρωση της εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου, είναι απαραίτητο η Πολιτεία να εντείνει και να επεκτείνει σε όλη την επικράτεια τους ελέγχους για την πάταξη του λαθρεμπορίου, της νοθείας και της καταδολίευσης των αντλιών ενισχύοντας τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που διαθέτει.

Βασίλης Παναγόπουλος: Ο έλεγχος για τον ασφαλή ανεφοδιασμό του καταναλωτή σε ποσότητα και ποιότητα καυσίμων είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τον κλάδο εδώ και χρόνια. Έχουν γίνει αρκετά βήματα προόδου και από την Πολιτεία, αλλά και από τον Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, και έτσι οι μεγάλες εταιρείες έχουν οι περισσότερες αναπτύξει προγράμματα ελέγχου. Μάλιστα, η ΕΚΟ σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έχει χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό της αναπτύσσοντας ένα ολόκληρο πρόγραμμα, το Πρόγραμμα Εγγύησης ΕΚΟ για τη διασφάλιση της ποσότητας και ποιότητας των καυσίμων της, από το Διυλιστήριο μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Μάλιστα μέσα σε δύο χρόνια έχουν γίνει πάνω από 40.000 έλεγχοι από τους ίδιους τους πελάτες σε όλα τα πρατήριά μας.

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και ειδικότερα η περιβαλλοντική ευαισθησία αναδεικνύονται τα τελευταία χρόνια σε βασικό άξονα της επιχειρηματικής στρατηγικής των εταιρειών του κλάδου. Ποια ήταν η αναγκαιότητα που οδήγησε σε αυτή την εξέλιξη; Και τελικά, ποιες προδιαγραφές πρέπει να έχει μια τέτοια στρατηγική ώστε να αποδώσει τόσο προς την κοινωνία, όσο και προς την ίδια την εταιρεία;

Λένα Μαμιδάκη: Η ένταξη της ΕΚΕ στην στρατηγική των επιχειρήσεων και ειδικά στη Jetoil, προέκυψε από την συνειδητοποίηση ότι οι εταιρείες αποτελούν αναπόσπαστα μέρη της κοινωνίας, την επηρεάζουν άμεσα και έμμεσα με τη λειτουργία τους και ως εκ τούτου οφείλουν να το αναγνωρίσουν και να προχωρήσουν στην εφαρμογή δράσεων και προγραμμάτων γύρω από τους άξονες ανθρώπινο δυναμικό, αγορά, κοινωνία και περιβάλλον. Ιδιαίτερα το τελευταίο είναι ακόμη πιο σημαντικό για τις εταιρείες του κλάδου και ως προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να αναλάβουν την εφαρμογή συγκεκριμένων προγραμμάτων.


Η Jetoil έχει διακριθεί πολλές φορές για περιβαλλοντικά προγράμματα, ενώ μεταξύ άλλων, εφαρμόζει προγράμματα καταμέτρησης και αντιστάθμισης ρύπων για τα Ι.Χ. βυτία και εφοδιαστικά πλοία που χρησιμοποιεί για τον ανεφοδιασμό των πελατών της. Μάλιστα, παρουσίασε τον Ιούλιου του 2013 το πρώτο «πράσινο» πρατήριο στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα έχει θέσει στόχους για την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των γραφείων της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τέλος, θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό η ΕΚΕ να τυγχάνει της στήριξης της Διοίκησης της εταιρείας, αλλά και του Ανθρώπινου Δυναμικού της για να μπορέσει να αποδώσει καρπούς τόσο για την κοινωνία, όσο και για την ίδια την εταιρεία.

Δημήτρης Μπιλμέζης: Είναι αυτονόητο ότι μια σύγχρονη επιχείρηση πρέπει να αντιλαμβάνεται τον ευρύτερο ρόλο της στην κοινωνία και να λειτουργεί με υπευθυνότητα που υπερβαίνει πολλές φορές τις απαιτήσεις του Νόμου. Το περιβάλλον είναι ένας σημαντικότατος πυλώνας που οι εταιρείες καυσίμων πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στη στρατηγική τους που αφορά στην βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά δεν είναι ο μόνος. Οι κοινωνικές ανάγκες είναι πλέον πιεστικές, συνεπώς μια εταιρεία είναι λογικό να πρέπει να αναπτύσσει μια ισορροπημένη προσέγγιση στα θέματα κοινωνικής ευθύνης. Σε κάθε περίπτωση όμως, κάθε πρωτοβουλία και κάθε δράση κοινωνικής ευθύνης θα πρέπει να είναι δομημένη με όρους διαφάνειας και ειλικρίνειας έτσι ώστε να κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή και να μην αφήνει υπόνοιες ότι προσπαθεί να δημιουργήσει άλλοθι για κακές πρακτικές της εταιρείας.

Η περαιτέρω διείσδυση της πετρελαιοκίνησης εκτιμάτε ότι διαμορφώνει νέες ευκαιρίες για τον κλάδο των καυσίμων; Εάν ναι, ποιες είναι αυτές;

Λένα Μαμιδάκη: Η εισαγωγή της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν σίγουρα μία πολύ θετική κίνηση που ήρθε ωστόσο σε λάθος εποχή. Οι ρυθμοί διείσδυσης της πετρελαιοκίνησης θα ήταν σαφώς μεγαλύτεροι, εάν δεν βρισκόμασταν εν μέσω οικονομικής ύφεσης τα τελευταία χρόνια. Σε κάθε περίπτωση όμως, υπάρχει σαφώς μία τάση για σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των Ι.Χ. ή εταιρικών αυτοκινήτων με πετρελαιοκίνητα οχήματα. Σε συνδυασμό με νέα, βελτιωμένα προϊόντα που κάποιες εταιρείες προσφέρουν, όπως το Jet Premium Diesel, οι καταναλωτές που στρέφονται προς τα πετρελαιοκίνητα οχήματα μπορούν να βγουν πολλαπλώς ωφελημένοι.

Δημήτρης Μπιλμέζης: Από τη στιγμή που απελευθερώθηκε η πετρελαιοκίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα είδαμε μια σημαντική στροφή στις καταναλώσεις καυσίμων, από τις βενζίνες προς το πετρέλαιο και την ανάπτυξη μιας νέας αγοράς εις βάρος της παραδοσιακής αγοράς των βενζινών. Οι εταιρείες καλούνται να ανιχνεύσουν αυτή τη νέα αγορά, να εντοπίσουν ευκαιρίες και να προτείνουν λύσεις που θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Οι πιο επιτυχημένες προσεγγίσεις είναι αυτές που καταφέρνουν να διαβάσουν άμεσα τις ανάγκες των αυτοκινητιστών και να δώσουν απτές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα όπως λ.χ. είναι η μικροβιακή μόλυνση του diesel.

Βασίλης Παναγόπουλος: Το πετρέλαιο έχει εισβάλλει δυναμικά τα τελευταία χρόνια στην αγορά μας και, ναι, πράγματι έφερε μαζί του νέες ευκαιρίες. Στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων για το 2014, 6 στα 10 κινούνται με diesel.Το πετρέλαιο από τη φύση του είναι ένα δύσκολο προϊόν και θέτει καθημερινά θέματα καθαρότητας του κινητήρα, αφού η συμβατική υποχρέωση ύπαρξης 7% biodiesel στο καύσιμο, βάσει της κοινοτικής οδηγίας, το κάνει ακόμη πιο «δύσκολο». Μία από τις ευκαιρίες λοιπόν που ξεπήδησαν από την αύξηση της ζήτησης του diesel στην αγορά, ήταν η επένδυση σε έρευνα και ανάπτυξη από τις μεγάλες εταιρείες καυσίμων. Αυτές οδήγησαν τις εταιρείες στη δημιουργία νέων προϊόντων diesel που διασφαλίζουν καθαρότερο κινητήρα μέσω και ειδικών προσθέτων. Η ΕΚΟ για παράδειγμα, είναι μέχρι στιγμής η μοναδική εταιρεία καυσίμων που διαθέτει το προϊόν Diesel Avio, το μόνο diesel στην αγορά που εκτός από τα ειδικά πρόσθετα που διαθέτει, έχει εγκαταστήσει δίπλα στις αντλίες της, ειδικό εμφανές φίλτρο αεροπορικών καυσίμων, που κατακρατεί όλες τις πιθανές επικαθίσεις στα μπεκ του κινητήρα και εξασφαλίζει την αποδοτική και μακρόχρονη λειτουργία του.

Monitor: Τα ΕΛ.ΠΕ η εταιρεία με τις περισσότερες αναφορές στο internet
Εταιρείες/Brands:
AVIN, Aegean Oil, Coral Gas, BP, ΕΛΙΝ, ΕΛΠΕ, Jet Oil, Revoil, Cyclon, ΕΤΕΚΑ, EKO
Πηγές: Facebook, Twitter, ειδησεογραφικά sites, blogs, forums
Χρονικό διάστημα: 1/1-28/6/2015

Η αναζήτηση των δημοσιευμάτων στο Monitor έδειξε ότι η εταιρεία πετρελαιοειδών, με τις περισσότερες αναφορές στο internet είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια, καθώς στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έγιναν 42.354 αναφορές, ενδεχομένως και εξαιτίας του δυστυχήματος στα διυλιστήρια. Δεύτερη σε αναφορές έρχεται η BP με 7.720 αναφορές. Ακολουθούν οι ΕΚΟ (3.429), Revoil (1.869), Aegean Oil (1.619), ΕΛΙΝ (1.138), Coral Gas (768), AVIN (610), ΕΤΕΚΑ (594), Jet Oil (522) και Cyclon (348). Συνολικά, για το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα, οι αναφορές στις παραπάνω εταιρείες ξεπέρασαν τις 60.000. Όσον αφορά στο μερίδιο αναφορών της κάθε εταιρείας, φαίνεται ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια καταλαμβάνουν ποσοστό 72%, ενώ η BP καταλαμβάνει μερίδιο αναφορών της τάξης του 13% και η ΕΚΟ 6%.

Ο μήνας με τις περισσότερες αναφορές σε όλες τις εταιρείες πετρελαιοειδών συνολικά ήταν ο Μάιος και ακολουθεί ο Ιούνιος. Μια περισσότερο εμπεριστατωμένη μελέτη των δημοσιευμάτων, δείχνει ότι αφορμή για την αύξηση των αναφορών τον Μάιο, στάθηκε ένα εργατικό δυστύχημα στα Ελληνικά Πετρέλαια. Όσον αφορά στα μέσα στα οποία έγιναν οι περισσότερες αναφορές για τα brands, πρώτο είναι το twitter (29%), ακολουθούν τα blogs (28%), τα news sites (25%), ενώ το Facebook συγκεντρώνει ποσοστό 17%. Τελευταία είναι τα forums με μόλις 1%. Όσον αφορά στις πηγές αναφορών, ξεχωρίζει η ΕΛΙΝ, που έχει το υψηλότερο ποσοστό αναφορών στο Facebook (49%), η Revoil με τις περισσότερες αναφορές στα news sites (48%) και η BP με το υψηλότερο ποσοστό στα blogs (45%).

Αριθµός αναφορών εταιρειών καυσίµων στο διαδίκτυο – Περίοδος 1/1-28/6/2015
Εταιρείες/Brands Αριθµός αναφορών
ΕΛΠΕ 42.354
ΒΡ 7.720
ΕΚΟ 3.429
Revoil 1.869
Aegean Oil 1.619
EΛΙΝ 1.138
Coral Gas 768
AVIN 610
ETEKA 594
Jet Oil 522
Cyclon 348

Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί µε το Monitor (http://monitor.sidebar.gr) αποκλειστικά για το Marketing Week και την BOUSSIAS. Το Monitor είναι µια ηλεκτρονική πλατφόρµα αναζήτησης, καταγραφής και αξιολόγησης δηµοσιευµάτων, από το ελληνικό internet και έλληνες χρήστες social media (facebook, twitter, news sites, blogs, instagram, forums & YouTube). Έχει αναπτυχθεί ειδικά για την ελληνική αγορά, από τη Sidebar (http://sidebar.gr).

Είπαν…
«Κάθε πρωτοβουλία και κάθε δράση Ε.Κ.Ε θα πρέπει να είναι δομημένη με όρους διαφάνειας και ειλικρίνειας έτσι ώστε να κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή και να μην αφήνει υπόνοιες ότι προσπαθεί να δημιουργήσει άλλοθι για κακές πρακτικές της εταιρείας»
– Δημήτρης Μπιλμέζης, Ελινόιλ

«Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό η ΕΚΕ να τυγχάνει της στήριξης της διοίκησης της εταιρείας, αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού της για να μπορέσει να αποδώσει καρπούς τόσο για την κοινωνία, όσο και για την ίδια την εταιρεία»
– Λένα Μαμιδάκη, Mamidoil/Jetoil

«Τα προγράμματα πιστότητας μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες μόνο εφόσον αποτελούν γρανάζια ενός καλοδουλεμένου μηχανισμού, ενταγμένου σε μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη στρατηγική. Πολλά προγράμματα loyalty έχουν αποτύχει, όχι γιατί ήταν κακή η προσφορά τους, αλλά γιατί δεν μπόρεσαν να υποστηριχτούν από το δίκτυο»
Βασίλης Παναγόπουλος, EKO/BP