Τον Απρίλιο δε, η πτώση των πωλήσεων έφτασε στο -56,8%. Η πτώση συνεχίζεται και ο κλάδος αναζητά διέξοδο. Η οικονομική κρίση και όλα όσα την ακολουθούν (μειώσεις μισθών, υψηλή φορολογία, άνοδος κόστους καυσίμων, αύξηση τελών κυκλοφορίας, αύξηση τεκμηρίων κ.ά.) δημιούργησαν ένα εκρηκτικό cocktail για τον κλάδο, το οποίο δεν φαίνεται να απαλύνει ούτε το μέτρο της απόσυρσης. Όταν το μέλλον φαντάζει τόσο αβέβαιο, το τελευταίο που σκέφτεται κάποιος είναι η αγορά καινούργιου αυτοκινήτου.

Οι έρευνες δείχνουν ότι ο Έλληνας αναβάλλει πλέον τις αγορές προϊόντων μακράς διαρκείας, εστιάζοντας στις βασικές, καθημερινές του ανάγκες. Η πραγματικότητα αυτή έχει οδηγήσει τον κλάδο του αυτοκινήτου σε μια βίαιη διόρθωση, όπου οι εταιρείες μειώνουν τα σημεία πώλησης, προχωρούν σε απολύσεις και μειώσεις μισθών, ενώ επενδύουν περισσότερο στο after sales service. Βλέποντας τα ποσοτικά στοιχεία του 2011, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι 5 πρώτες εταιρείες σε πωλήσεις ήταν οι Toyota (12.128 αυτοκίνητα), Opel (11.440), Volkswagen (9.466), Ford (6.427) και Fiat (5.816). Όσον αφορά στα μοντέλα που προτίμησαν οι Έλληνες, αυτά ήταν τα Opel Corsa (6.021 ταξινομήσεις), Toyota Yaris (4.698), VW Polo (3.986), Ford Fiesta (3.631), Opel Astra (3.499).

Τop 10 πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων – Απρίλιος 2012
Α/Α Εταιρεία Απρίλιος 2012 Απρίλιος 2011 Μεταβολή (%)
1 Opel 529 1.068 -50,5
2 Toyota 396 943 -58,0
3 Citroën 383 406 -5,7
4 Volkswagen 348 934 -62,7
5 Ford 290 763 -62,0
6 Fiat 289 556 -48,0
7 Suzuki 263 337 -22,0
8 Nissan 237 713 -66,8
9 Peugeot 200 493 -59,4
10 Skoda 179 496 -63,9

Πηγή: ΣΕΑΑ

Οι δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες
επιβατικών αυτοκινήτων το 2011
A/A Εταιρεία Πωλήσεις
1 Toyota 12.128
2 Opel 11.440
3 Volkswagen 9.466
4 Ford 6.427
5 Fiat 5.816
6 Nissan 5.687
7 Hyundai 4.885
8 Skoda 4.688
9 Citroën 3.609
10 Peugeot 3.419

Πηγή: Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων

Παρά το αρχικό σοκ ωστόσο, οι εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να βλέπουν στην επόμενη ημέρα. Οι νέες τάσεις στην αγορά αυτοκινήτου καθορίζονται από δύο βασικούς παράγοντες: από το νέο μοντέλο του έλληνα καταναλωτή που έχει διαμορφώσει η κρίση και από την επένδυση των αυτοκινητοβιομηχανιών σε οικονομικά μοντέλα, χαμηλού κόστους χρήσης, με έμφαση στη μικρή κατανάλωση, στους χαμηλούς ρύπους και στα «πράσινα» χαρακτηριστικά.

Ο Έλληνας στρέφεται πλέον στα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, που είναι φθηνότερα στην αγορά τους, περισσότερο ευέλικτα στην πόλη, έχουν χαμηλό κόστος χρήσης, ενώ είναι περισσότερο φιλικά στο περιβάλλον. Αυτή την εικόνα δείχνει και ο πίνακας με τα 10 πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας το 2011. Όλα ανήκουν στην κατηγορία mini ή super mini, ενώ απουσιάζουν εντελώς τα μεσαία μοντέλα. Τους τελευταίους μήνες ωστόσο, η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα έχει στρέψει το ενδιαφέρον των αγοραστών και στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, τα οποία, ενώ είναι λίγο ακριβότερα από αυτά της βενζίνης, έχουν μικρότερο κόστος χρήσης (μεγαλύτερα διαστήματα για τα service, φθηνότερο το πετρέλαιο από τη βενζίνη, χαμηλότερη κατανάλωση).

Κάπου εδώ, η αγορά αυτοκινήτου εντοπίζει μια σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης, η οποία, σε συνδυασμό με τη στροφή στα υβριδικά μοντέλα και στα μοντέλα με χαμηλούς ρύπους, μικρό κυβισμό και υψηλή ροπή, δημιουργεί ένα περιβάλλον δράσης που υπό προϋποθέσεις (θεσμικές πρωτοβουλίες του κράτους, όπως μείωση της φορολογίας και των τελών κυκλοφορίας) μπορεί να δώσει ανάσες. Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο Marketing Week, η περαιτέρω πορεία της αγοράς αυτοκινήτου θα εξαρτηθεί από την όποια βελτίωση του γενικότερου οικονομικού κλίματος και της ψυχολογίας στην κατανάλωση.


Οι τάσεις στη Διαφήμιση
Η βασική κατεύθυνση της επικοινωνίας των αυτοκινήτων πλέον στηρίζεται στο value for money, ωστόσο οι μάρκες κύρους εξακολουθούν να εστιάζουν στην προστιθέμενη αξία των μοντέλων τους, όπως π.χ. η Mercedes Benz, η Lancia, η Alfa Romeo, οι οποίες εξακολουθούν να αναδεικνύουν τον premium χαρακτήρα τους προβάλλοντας στοιχεία όπως η ποιότητα, το κύρος, η αξιοπιστία, προσπαθώντας ωστόσο να μην παραμελήσουν και το οικονομικό κομμάτι. Οι μάρκες που απευθύνονται όμως σε ευρύτερο καταναλωτικό κοινό εστιάζουν πλέον στις χαμηλότερες τιμές, στη μικρή κατανάλωση των μοντέλων τους, στον οικολογικό τους χαρακτήρα και στο χαμηλό κόστος χρήσης γενικότερα.

Τελευταία και η πετρελαιοκίνηση «μπαίνει στο κάδρο» των τμημάτων Μάρκετινγκ, με τη Citroen να το κάνει περισσότερο έντονα, με το πρόγραμμα Diesel Now. Η καμπάνια π.χ. που αφορά στο Citroen C3 Diesel επενδύει ξεκάθαρα στο hard selling, τονίζοντας ότι το diesel μοντέλο είναι φθηνότερο από το αντίστοιχο βενζινοκίνητο, επιχειρώντας να προσελκύσει το αγοραστικό ενδιαφέρον καταρρίπτοντας τον κανόνα που θέλει τα πετρελαιοκίνητα να είναι ακριβότερα. Στον δρόμο αυτό έχει μπει και η Ηyundai, με το i20 Diesel, με καμπάνια της TBWA/Athens, η οποία αναδεικνύει συγκεκριμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του μοντέλου αυτού σε σχέση με άλλα μοντέλα diesel.

Διαφημιστική δαπάνη α΄τριμήνου 2012
Κατηγορία Α΄ τρίμηνο 2012 Α΄ τρίμηνο 2011 Μεταβολή (%)
Επιβατικά γενικά 280.208 245.424 +14,0
Αντιπ.
/εταιρείες
482.836 1.264.263 -61,8
Επιβατικά αυτοκίνητα-Σύνολο 12.035.305 16.400.105 -26,6
Επαγγελματικά 1.397.671 2.150.019 -34,9

Πηγή: Media Services, ποσά σε ευρώ

Διαφημιστική δαπάνη αυτοκινήτων περιόδου 2008-2011
Κατηγορία 2011 2010 2009 2008 Μετα
βολή
2011-
2008
Επιβατικά γενικά 1.546.941 2.821.036 2.729.894 3.613.517 -57,1
Αντιπρ.
/εταιρείες
3.030.600 3.359.120 5.441.690 5.727.564 -47,0
Επιβατικά
αυτοκίνητα
Σύνολο
61.951.213 74.353.127 89.314.958 133.609.077 -53,6
Επαγγελμ. 6.427.218 12.725.194 22.066.505 41.293.126 -84,0

Πηγή: Media Services, ποσά σε ευρώ

O δρόμος πάντως είναι ακόμα μακρύς, αφού θα πρέπει να υπάρξει και ένα στάδιο εκπαίδευσης του καταναλωτή για τα χαρακτηριστικά των πετρελαιοκίνητων μοντέλων και των διαφορών τους από τα βενζινοκίνητα. Άλλες εταιρείες δε, όπως π.χ. η Fiat και η Toyota, επενδύουν ξεκάθαρα στην οικονομία, προβάλλοντας στις διαφημίσεις τους στοιχεία όπως η μικρή κατανάλωση, η χαμηλή τιμή και η υψηλή ροπή σε συνδυασμό με τον μικρό κυβισμό, ενώ και ο οικολογικός χαρακτήρας έχει τη δική του θέση στην επικοινωνιακή στρατηγική.


Η δημιουργική προσέγγιση
Πόσο όμως έχει επηρεάσει τη δημιουργική προσέγγιση του αυτοκινήτου η σημερινή κρίση; Κάποτε τα αυτοκίνητα λανσάρονταν ως σύμβολα κοινωνικής καταξίωσης, ακόμα και εάν αναφερόμασταν σε μοντέλα προσιτά στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Μιλώντας με στελέχη διαφημιστικών εταιρειών που έχουν ασχοληθεί με τη διαφήμιση αυτοκινήτου, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι και η επικοινωνία τους βιώνει σημαντικές αλλαγές στρατηγικής προσέγγισης, όπου το value for money επικρατεί και το brand equity δίνει μάχες να παραμείνει ισχυρό.

«Το τοπίο στον κλάδο των αυτοκινήτων έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία, τουλάχιστον, δύο χρόνια, όπως έχει συμβεί και σε πολλές κατηγορίες προϊόντων» αναφέρει ο Αντώνης Κελαϊδής, Γενικός Διευθυντής της Pollen Advertising, συμφωνώντας με την εκτίμηση ότι η οικονομική κρίση δημιούργησε διαφορετικές ανάγκες και έθεσε νέα κριτήρια αγοράς ενός αυτοκινήτου. «Είναι απολύτως φυσιολογικό και η επικοινωνία να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο. Απομακρύνθηκε από τις συναισθηματικές αξίες που ακολουθούσαν και ταυτόχρονα “θωράκιζαν” την εικόνα κάθε μοντέλου και επικεντρώθηκε σε περισσότερο ορθολογικά κριτήρια.  Η εικόνα των brands έρχεται πλέον σε δεύτερη μοίρα, με όποιες μακροπρόθεσμες συνέπειες μπορεί να έχει για τα ίδια τα προϊόντα.

Πλέον, σημασία έχει το σήμερα και όχι το αύριο. Διαφημίσεις που “πουλάνε” προσφορές, και ανταγωνιστικές τιμές, αλλά σχεδόν καμία δεν πουλάει αυτό που πραγματικά διαφημίζει. Το αυτοκίνητο». Ο Αντώνης Κελαϊδής εκτιμά ότι η άρση της απαγόρευσης των diesel κινητήρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν μια καλή αφορμή για να ανανεωθεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών και να προσπαθήσει να φρενάρει τη ραγδαία πτώση της κατηγορίας. Ωστόσο, «παρόλο που τόνωσε –στον βαθμό που μπορούσε– εμπορικά την κατηγορία, η επικοινωνία δεν μπόρεσε να κρύψει την αγωνία που βιώνει ολόκληρος ο κλάδος του αυτοκινήτου. Χαμηλή κατανάλωση, μεγαλύτερη οικονομία, “πράσινα”, “κόκκινα”, “κίτρινα” αυτοκίνητα, μικρά, φθηνά…

Και κάπου εκεί ο καταναλωτής χάθηκε και ακόμα αναρωτιέται τι διαφορά έχει η προηγούμενη διαφήμιση που είδε με αυτή που βλέπει τώρα. Λες και βγήκαν από το ίδιο καλούπι και απλά χρωματίστηκαν εκ των υστέρων με διαφορετικά χρώματα». Ο Γενικός Διευθυντής της Pollen Advertising εκτιμά ότι οι τακτικές ενέργειες και οι εμπορικές προσφορές θεωρούνται δεδομένες από τους καταναλωτές και αποτελούν μέρος του εξοπλισμού κάθε μοντέλου. «Γι’ αυτό τον λόγο, η δημιουργική ιδέα δεν πρέπει να χαθεί, τώρα που χρειάζεται περισσότερο από ποτέ.

Οι μάρκες έχουν ανάγκη να ξεχωρίσουν και να περάσουν με αποτελεσματικό τρόπο το μήνυμά τους. Έχουμε υποχρέωση ως διαφημιστές να βοηθήσουμε και να καθοδηγήσουμε επικοινωνιακά με σωστό τρόπο έναν κλάδο που όχι μόνο έχει πληγεί παρά πολύ από την οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, αλλά αποτελούσε παραδοσιακά και μία από τις πιο αγαπητές κατηγορίες για ανθρώπους του χώρου μας» καταλήγει.

Ο Λάζαρος Νικηφορίδης, Creative Director της Bold Ogilvy, εκτιμά από την πλευρά του ότι δεν φαίνονται σημάδια σταθεροποίησης της κατάστασης στην αγορά αυτοκινήτου, ενώ δεν αποτελεί έκπληξη ότι το βάρος της επικοινωνίας έχει πλέον μετατοπιστεί και πέφτει κυρίως στις κατηγορίες που φιλοξενούν τα μικρότερα ή τα πιο οικονομικά μοντέλα. «Τα διαφημιστικά μηνύματα εστιάζουν πλέον στην οικονομία: μικρότερη κατανάλωση καυσίμων, μικρότερα τέλη κυκλοφορίας και όφελος από την απόσυρση.

Οι μεγάλες μάρκες στην Ελλάδα δεν έχουν πια το κονδύλι να υποστηρίξουν τις ανάγκες τους με τοπικές δημιουργικές δουλειές και άρα βλέπουμε όλο και λιγότερες από αυτές, ενώ κι εκείνες που γίνονται τοπικά εστιάζουν αποκλειστικά στην επικοινωνία τιμής» επισημαίνει. Και καταλήγει: «Το να ξεχωρίσει μια μάρκα σε έναν καταιγισμό εκπτώσεων και προσφορών σημαίνει ότι καταβάλλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια για να δείξουμε στους πελάτες μας πιο “φρέσκες” προσεγγίσεις σε αυτή την κατεύθυνση, με όλους τους περιορισμούς, χρονικούς και οικονομικούς που θέτει η εποχή».

Απόλυτα ρεαλιστής εμφανίζεται ο Νίκος Παλαιολόγος, Creative Director της Adel Saatchi & Saatchi, εκτιμώντας ότι η απόκτηση αυτοκινήτου ξαναγίνεται «σοβαρό» θέμα. «Η ανάκαμψη θα έρθει, αλλά με χρονοκαθυστέρηση σε σχέση με άλλα αγαθά. Πρώτα τα βασικά και στη συνέχεια η αλλαγή ή απόκτηση αυτοκινήτου. Νέοι κανόνες διαβίωσης σε νέους δρόμους» επισημαίνει. Αναφερόμενος στα νέα ζητούμενα που θέτει ο έλληνας καταναλωτής στην αγορά αυτοκινήτου ανέφερε τα μικρότερα αυτοκίνητα, το μικρότερο κόστος απόκτησης, τη χαμηλότερη κατανάλωση, το εύκολο παρκάρισμα, το κέρδος από το μηνιαίο πάρκινγκ και τα καύσιμα, την οικολογική συνείδηση.

«Όλα αυτά λογικό είναι να ευνοούν τη νέα τάση, τα μικρότερα, πιο ευέλικτα και φιλικά προς την τσέπη και το περιβάλλον αυτοκίνητα». Αναφερόμενος στη νέα δημιουργική προσέγγιση που απαιτεί πλέον η επικοινωνία των αυτοκινήτων, ο Νίκος Παλαιολόγος ανέφερε: «Νέες ιδέες, μεγάλες στη σύλληψη, οικονομικές στην παραγωγή, με άμεση εμπλοκή του καταναλωτή. Η εμπειρία πρέπει να μοιράζεται περισσότερο και με περισσότερους, χωρίς επιπλέον κόστη».


Πάνος Καραμπάτσος, Marketing & PR Manager, Lion Hellas
«To αυτοκίνητο από σύμβολο καταξίωσης γίνεται μέσο μεταφοράς»
«Η γενικότερη κρίση, οικονομική και κοινωνική, έχει αλλάξει τα ήθη και έθιμα της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Το αυτοκίνητο από σύμβολο καταξίωσης παίρνει το ρόλο του μέσου μεταφοράς που έχει στο μεγαλύτερο μέρος της ανεπτυγμένης Ευρώπης. Και σαν μέσο μεταφοράς το cost effectiveness παίρνει τον πρώτο ρόλο, σε αντίθεση με τον όγκο και τον μεγάλο κυβισμό που ίσχυαν τα προηγούμενα χρόνια. Ο καταναλωτής των αστικών κέντρων στρέφεται στα αυτοκίνητα πόλης ξανά. Αλλά με περισσότερες απαιτήσεις. Αυτοκίνητα άνετα, αλλά ευέλικτα, με σύγχρονους οικολογικούς κινητήρες μικρού κυβισμού.

Η Peugeot, όντας μια εταιρεία που έχει βάση στα αυτοκίνητα πόλης, παρουσιάζει αυτό τον μήνα το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης για το 2012. Το νέο 208 θα αποτελέσει το benchmark των αυτοκινήτων της νέας γενιάς. Πιο μικρό σε όγκο, αλλά με πιο μεγάλους εσωτερικούς χώρους. Πιο μικρούς κινητήρες, αλλά με μεγαλύτερες δυνατότητες και χαμηλούς ρύπους. Με το νέο 208 η Peugeot παρουσιάζεται με ένα πλήρες portfolio για τη νέα εποχή. Η εξέλιξη αυτή στα αυτοκίνητα περνά μοιραία και στη στρατηγική, η οποία πρέπει να είναι και αυτή ευέλικτη. Αφουγκραζόμαστε σε καθημερινή βάση τον καταναλωτή και τους ανταγωνιστές μας και προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα καθημερινά».

Η άποψη των marketers αυτοκινήτου
Κανείς δεν είναι όμως ο πλέον κατάλληλος να δώσει την εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου, παρά μόνοι οι ίδιες οι εταιρείες του κλάδου και τα στελέχη τους. Στο πλαίσιο αυτό είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με εκπροσώπους δύο εταιρειών αυτοκινήτων με διαφορετικό, σε έναν βαθμό, προφίλ. Με τη Μάρθα Καμπύλη, Marketing & Communication Senior Manager
της Mercedes-Benz Ελλάς, και τον Γιώργο Κατσαρό, Marketing Communication Director της Fiat Group Automobiles Hellas.

Μarketing Week: Η αγορά αυτοκινήτου έχει πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση και το ερώτημα που τίθεται είναι υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί αυτή να ανακάμψει.

Μάρθα Καμπύλη: Όσες προσπάθειες κι αν έχουν γίνει από τις εταιρείες αυτοκινήτου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, προσφέροντας ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές και κινητήρες χαμηλού κυβισμού, ο καταναλωτής αντιδρά διστακτικά. Έχω την αίσθηση πως ό,τι μπορούσαν να κάνουν οι εταιρείες το έχουν ήδη κάνει. Οι τιμές πλέον βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ενώ οι προσφορές για συντήρηση είναι γενικευμένες. Ωστόσο, η ανάκαμψη στον χώρο μας θα επέλθει μόνο με αναστροφή του γενικότερου κλίματος στην κοινωνία και με μέτρα ανάπτυξης
που θα δώσουν την απαιτούμενη ώθηση στην αγορά. Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο, όμως τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι ούτε το συνεχιζόμενο μέτρο της απόσυρσης, ούτε η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης δεν στάθηκαν ικανά να αυξήσουν τον αριθμό των πωλήσεων.

Γιώργος Κατσαρός: Στον όμιλο Fiat πιστεύουμε ότι ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες υπάρχουν πάντα ευκαιρίες που μπορεί να ωθήσουν τον κλάδο σε ανάπτυξη. Είναι γεγονός ότι, ειδικότερα για τον εγχώριο κλάδο του αυτοκινήτου, είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα που θα μπορέσουν να τονώσουν την αίσθηση ασφάλειας και την αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών. Τέτοια μέτρα είναι η μείωση του ΦΠΑ, καθώς και η μείωση ή η πλήρης κατάργηση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης. Επιπλέον, στον όμιλο Fiat εκτιμούμε ότι είναι σημαντικό να προωθηθούν οι «πράσινες» τεχνολογίες, καθώς και τα οικονομικά και οικολογικά οχήματα, μέσα σε ένα ευρύτερο συντονισμένο πλαίσιο της Πολιτείας για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του κλάδου. Η άρση της απαγόρευσης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και η επέκταση του μέτρου της απόσυρσης είναι δύο μέτρα που έχουν λειτουργήσει ενισχυτικά προς αυτή την κατεύθυνση, χρειάζονται όμως περαιτέρω ανάλογες πρωτοβουλίες.

Μarketing Week: Η κρίση έχει αναδείξει νέες ανάγκες για τον έλληνα υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτου, όπου η οικονομία κτήσης και χρήσης παίζει πλέον πρωταρχικό ρόλο. Πόσο μπορεί να εξελιχθεί η συγκεκριμένη τάση;

Μάρθα Καμπύλη: Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων είναι αδιαμφισβήτητη. Παλιά δεν υπήρχε περίπτωση να αγοράσει κάποιος δύο ντομάτες από τον μανάβη, ενώ τώρα το κάνει χωρίς καμία ντροπή. Πρέπει όμως να γίνει σαφές ότι στη σημερινή κοινωνία της ταχύτητας και των μετακινήσεων το αυτοκίνητο δεν αποτελεί είδος πολυτελείας. Τα αυτοκίνητα μικρότερου μεγέθους και κυβισμού είναι απόλυτα εξυπηρετικά σε αστικό περιβάλλον, είναι ευέλικτα και οικονομικά. Ωστόσο ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο είναι απαραίτητο για διαδρομές στην εθνική οδό, όχι τόσο για την άνεση που προσφέρει, που σίγουρα δεν αποτελεί αμελητέο παράγοντα, όσο για την αυξημένη –ενεργητική και παθητική– ασφάλεια που παρέχει στους επιβάτες του. Είναι απαραίτητο για τη μετακίνηση μίας οικογένειας με μικρά παιδιά και μεγάλες ανάγκες. Αυτήν τη στιγμή, η επιλογή αυτοκινήτου μικρού κυβισμού δείχνει να είναι πιο δημοφιλής λόγω του χαμηλότερου κόστους που συνεπάγεται. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το TCO (total cost of ownership) υπάρχουν προτάσεις από την εταιρεία μας που είναι σε θέση να καλύψουν όλες τις πιθανές ανάγκες των καταναλωτών. Ενδεικτικά αναφέρω το trendy smart cdi, που αποτελεί την πιο οικονομική πρόταση της αγοράς όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου και την εκπομπή ρύπων, αλλά και τη νέα B-class, σε βενζινοκίνητες και πετρελαιοκίνητες εκδόσεις με κινητήρες από 1.600 έως 1.800 κυβικά, που αποτελεί την ιδανική πρόταση για οικογένειες, συνδυάζοντας χώρους και οικονομία.

Γιώργος Κατσαρός: Ο όμιλος Fiat είχε «αναγνωρίσει», χρόνια πριν, την τάση για στροφή της αγοράς προς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και ήταν, από τότε, πρωτοπόρος σε αυτή την κατηγορία η οποία αποτελεί, πλέον, την κύρια αγορά μας. Στον όμιλο Fiat είμαστε πρωτοπόροι στην τάση του «downsizing» προσφέροντας μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού, με υψηλές επιδόσεις και ταυτόχρονα οικονομικά σε κατανάλωση καυσίμου και φιλικά προς το περιβάλλον. Ειδικότερα για την Ελλάδα εκτιμούμε ότι, οι οικονομικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην χώρα επιβάλουν, κατά κάποιο τρόπο, τις τάσεις στην αγορά. Ως εκ τούτου, στη Fiat Group Automobiles Hellas έχουμε στρατηγικά επιλέξει να εστιάσουμε σε αυτοκίνητα με τεχνολογία αιχμής και value for money χαρακτήρα, καθώς αυτό αποτελεί, ειδικότερα σήμερα, σημαντική προτεραιότητα. Η πρακτική εφαρμογή του downsizing αποτελεί για τον όμιλο Fiat μια διαρκή επένδυση, έχοντας ως αποτέλεσμα την προσφορά μοντέλων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών ως προς τον σχεδιασμό, την ευελιξία και την οδηγική ικανοποίηση που προσφέρουν, αλλά κυρίως για την οικονομική τους απόδοση, καταναλώνοντας λιγότερα καύσιμα και ρυπαίνοντας λιγότερο το περιβάλλον. Θεωρούμε, επομένως, ότι το λανσάρισμα τέτοιων μοντέλων αποτελεί απάντηση στις ανάγκες της εποχής και είναι απαίτηση των καταναλωτών.

Μarketing Week: Οι νέες τάσεις στην αγορά αυτοκινήτου έχουν επηρεάσει και τα ζητούμενα στην επικοινωνιακή στρατηγική των εταιρειών. Ποια είναι τα νέα δεδομένα και πώς αυτά υλοποιούνται από τις εταιρείες;

Μάρθα Καμπύλη: Είναι σαφές ότι οι προϋπολογισμοί για επενδύσεις σε επικοινωνία και άλλες ενέργειες έχουν περιοριστεί αρκετά, πράγμα που εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς αν ρίξει μία ματιά σε όλα τα Μέσα. Εμείς ως Mercedes-Benz & smart είμαστε κοντά στο κοινό μας, υπάρχοντες και μελλοντικούς πελάτες μας, με κορυφαία προϊόντα και υπηρεσίες που διαρκώς εμπλουτίζουμε. Αφουγκραζόμαστε την αγορά και καταλαβαίνουμε τις ανάγκες και προτιμήσεις του κόσμου. Επικοινωνούμε πάντα τις αξίες και τα χαρακτηριστικά της μάρκας –ασφάλεια, αξιοπιστία, τεχνολογία, καινοτομίες, οικολογία κ.λπ.– και έχοντας αυξήσει την γκάμα των προϊόντων μας απευθυνόμαστε και σε μικρότερα ηλικιακά target groups, με ελκυστικές προτάσεις αυτοκινήτων με μοντέρνο, δυναμικό σχεδιασμό και ανταγωνιστικές τιμές. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε πάντα στον πελάτη όχι μόνο εξαιρετικά προϊόντα, αλλά και τις καλύτερες υπηρεσίες. Γι’ αυτό έχουμε δώσει έμφαση στις υπηρεσίες μετά την πώληση, παρέχοντας συμβόλαια συντήρησης, πακέτα service, δωρεάν οπτικό έλεγχο, προέλεγχο ΚΤΕΟ κ.ά.

Γιώργος Κατσαρός: Στον όμιλο Fiat εκτιμούμε ότι έχει γίνει μια στροφή της επικοινωνίας σε νέα εργαλεία και Μέσα που τοποθετούν, ουσιαστικά, στο επίκεντρό τους τον καταναλωτή-οδηγό, κάνοντάς τον συμμέτοχο της διαδικασίας. Είναι μια εξέλιξη που ανοίγει τον δρόμο σε νέα κανάλια και φρέσκες ιδέες. Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή η εξέλιξη ενός επιτυχημένου marketing mix κρίνεται ακόμα πιο σημαντική, με τη χρήση εργαλείων που προσεγγίζουν τόσο άμεσα όσο και έμμεσα τους καταναλωτές, με συνέπεια, αλήθεια και σεβασμό προς το υπάρχον και το δυνητικό κοινό μας. Ως εκ τούτου, η επικοινωνιακή στρατηγική μας στηρίζεται στην ίδια λογική, στην ενίσχυση της σχέσης εμπιστοσύνης που έχουμε αναπτύξει, εδώ και χρόνια, με τους έλληνες καταναλωτές και τους συνεργάτες μας, τοποθετώντας στο κέντρο των ενεργειών μας τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.