Μας απασχόλησε αρκετά το 2019. Στη συνέχεια, και εν μέσω κορωνοϊού, η συζήτηση ατόνησε. Μιλάμε για την τάση του in-housing, μια εξέλιξη που τάραξε το οικοσύστημα της εμπορικής επικοινωνίας το 2019, προκαλώντας ανησυχία στα agencies και «όρεξη» για αλλαγή στους διαφημιζόμενους.

Είδαμε τότε ένα μπαράζ σχετικών κινήσεων από μεγάλους διαφημιζόμενους – Anheuser-Busch, Citi, PepsiCo- αλλά και agencies να βγαίνουν στην αντεπίθεση -η Isobar ήταν από τους πρώτους που λάνσαρε in housing service-, ωστόσο δεν έμοιαζε με ανερχόμενη τάση. Ίσως επειδή δεν είχαμε δει ακόμη την εικόνα σε νούμερα.

Πρόσφατη μελέτη της Παγκόσμιας Ένωσης Διαφημιζόμενων (WFA) από το Observatory International δείχνει ότι πάνω από το μισό των μεγάλων διαφημιζόμενων με παγκόσμια παρουσία και συνολική ετήσια δαπάνη της τάξης των 83 δισ. δολαρίων, χρησιμοποιεί πλέον κάποιο είδος εσωτερικής δημιουργικής υπηρεσίας.

Και πρόκειται για μία «δυνατή» εμπειρία γι’ αυτούς. Βλέπουν πολλαπλά οφέλη, σε επίπεδο αποδοτικότητας κόστους (έως και 30% σε κάποιες περιπτώσεις), καλύτερη ενοποίηση υπηρεσιών (64%), καλύτερη γνώση του brand (59%), ταχύτερη ανταπόκριση στα ζητούμενα (55%).

Το διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό του 82% των διαφημιζόμενων που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν είτε απλώς ικανοποιημένοι, είτε ολοκληρωτικά ικανοποιημένοι από τη δουλειά και τα παραδοτέα των in-house ομάδων τους. Κάποιοι, βάζουν ακόμη και σε διαδικασία spec εσωτερικούς και εξωτερικούς συνεργάτες, αναζητώντας το καλύτερο αποτέλεσμα.

Για όσους παράλληλα είχαν πιστέψει ότι πρόκειται για μια τάση που αφορά μόνον στην προμηθευτική αλυσίδα των Μέσων, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Ενώ συνεχίζουν να συνεργάζονται με agencies, οι περισσότεροι διαφημιζόμενοι αναφέρουν ότι ένα 37% του δημιουργικού προϊόντος προέρχεται πλέον από τις in-house ομάδες τους.

«Δεν πρόκειται απλά για απευθείας πρόσληψη μερικών ανθρώπων, αλλά για μεγάλη οργανωτική αλλαγή, που επηρεάζει την κουλτούρα της εταιρείας, τον τρόπο δουλειάς, τις σχέσεις με τα agencies, τα μοντέλα κοστολόγησης», αναφέρει ο Rob Foster, Senior Consultant του The Observatory International.

Οι πελάτες δοκιμάζουν καινούργια πράγματα και επενδύουν σε αυτά όταν βλέπουν όφελος. Τα agencies δεν έχουν να αντιμετωπίσουν απλά μια καινούργια μόδα, αλλά έναν νέο τρόπο δουλειάς, στον οποίο πρέπει να προσαρμοστούν. Η απάντησή τους θα πρέπει να έρθει γρήγορα και ολοκληρωμένα. Από το «σπίτι», το γραφείο ή απ’ οπουδήποτε αλλού.