Σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά όπως αυτή των αεροπορικών υπηρεσιών, οι εταιρείες του κλάδου επιστρατεύουν ποικίλα «εργαλεία» προκειμένου να ξεχωρίσουν. Ευρηματικές καμπάνιες, προγράμματα loyalty, προσφορές, εξειδικευμένες υπηρεσίες, νέα δρομολόγια, ψυχαγωγία εν πτήσει και καλύτερη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία καλούνται να αντιμετωπίσουν τον αυξανόμενο ανταγωνισμό των low cost εταιρειών.

Μία από αυτές είναι και η ισπανική αεροπορική χαμηλού κόστους Voletea, η οποία σχεδιάζει να επεκτείνει την επένδυση και διείσδυσή της στην ελληνική αγορά. Μεταξύ άλλων, συνεχίζει να αυξάνει τους προορισμούς που εξυπηρετεί από την Αθήνα, με 3 δρομολόγια εσωτερικού και 4 δρομολόγια προς την Ιταλία και το 2017, ενώ εξετάζει και τη δημιουργία βάσης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Η εταιρεία έχει παρουσία στη χώρα από την πρώτη χρονιά δραστηριοποίησής της, το 2012.

Όσον αφορά στις νέες τάσεις του χώρου, ο Κωνσταντίνος Τζεβελέκος, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων του ομίλου Lufthansa για την Ελλάδα και την Κύπρο, αναφέρεται στην ανάγκη ψηφιοποίησης και εξατομίκευσης υπηρεσιών: «Η ψηφιοποίηση των αεροπορικών υπηρεσιών αποτελεί αδιαμφισβήτητα την κυρίαρχη κατεύθυνση στην αεροπορική αγορά. Προσφέρει ευκολία και ταχύτητα στον πελάτη, ενώ του δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες κρατήσεων, τιμών και προορισμών με λίγες μόνο κινήσεις, μέσα από μία οθόνη. Πέρα όμως από αυτό, οι ανάγκες του κάθε επιβάτη ξεχωριστά διαφέρουν και εδώ έρχεται μια μεγάλη πρόκληση για τις αεροπορικές εταιρείες: να μπορούν να κατανοούν και να ικανοποιούν τις προτιμήσεις του κάθε ταξιδιώτη προσφέροντας εξατομικευμένες υπηρεσίες. Ο όμιλος Lufthansa προχωρά έως το 2020 σε επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ αποκλειστικά για την ψηφιοποίηση και εξατομίκευση των προϊόντων του. Η δυνατότητα λήψης εφημερίδων και περιοδικών σε ηλεκτρονική μορφή (e-journals) σε φορητές συσκευές, το chatbot Mildred (ψηφιακό ρομπότ αυτόματης επικοινωνίας που παρέχει πληροφορίες για τις καλύτερες τιμές εισιτηρίων για διάστημα έως και εννέα μηνών) και η εφαρμογή Lufthansa Companion App – (διαθέσιμη στις πτήσεις μακρινών αποστάσεων με τα νέα, υπερσύγχρονα αεροσκάφη Α350 της Lufthansa) που επιτρέπει στους επιβάτες να επιλέξουν και να διαμορφώσουν το ψυχαγωγικό πρόγραμμα της πτήσης τους έως και έξι εβδομάδες πριν από αυτή, είναι μερικές μόνο από τις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχει ο όμιλος Lufthansa στους επιβάτες του».

Σημαντικό κομμάτι του marketing των αεροπορικών εταιρειών αποτελεί και το digital. Ενδεικτικά, η Qatar Airways διεξήγαγε πρόσφατα μια 3μηνη συνεχή καμπάνια στο TripAdvisor με πολλαπλά διαφορετικά σενάρια και δημιουργικά, εστιάζοντας στις Premium Υπηρεσίες, στους ψυχαγωγικούς προορισμούς και στα προϊόντα που προσφέρει. Η εταιρεία αξιοποίησε έτσι την αποκλειστική διαφημιστική συνεργασία μεταξύ της ForestView, μέλους του Think Digital Group, και του TripAdvisor, ούτως ώστε να προωθήσει για πρώτη φορά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της απευθείας στους Έλληνες ταξιδιώτες.

Airlines & Loyalty
Μεγάλο κομμάτι της προσπάθειας των αεροπορικών εταιρειών για τη επίτευξη engagement είναι τα προγράμματα πιστότητας, επιβραβεύοντας τους πελάτες με επιπλέον προνόμια, προσφορές, εκπτώσεις και παροχές υπηρεσιών. Όπως άλλωστε επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Τζεβελέκος, η αεροπορική αγορά είναι από τις πρώτες που εισήγαγαν τα προγράμματα επιβράβευσης καταναλωτών μέσω των καρτών προνομίων, συλλογής μιλίων κ.τ.λ. «H Lufthansa προσφέρει ελκυστικά προγράμματα τακτικών επιβατών, τόσο για εκείνους που ταξιδεύουν για λόγους προσωπικούς ή αναψυχής, όσο και για εκείνους που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους», συμπληρώνει ο ίδιος. Ενδεικτικά, η Aegean διαθέτει το πρόγραμμα Miles+Bonus, ενώ η Emirates ανανέωσε πρόσφατα το corporate loyalty πρόγραμμά της Emirates Business Rewards, δίνοντας ακόμη περισσότερα κίνητρα και ανταποδοτικά οφέλη για τους πελάτες της. Το νέο πρόγραμμα απλοποιήθηκε και έγινε πιο ανταγωνιστικό, με στόχο να κάνει ευκολότερη την εξαργύρωση πόντων και τις αναβαθμίσεις θέσεων, ακόμα και για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

«Απαραiτητη η ενiσχυση της συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρiας του επιβάτη»
Τζεβελέκος Κωνσταντίνος, όμιλος Lufthansa
«Για να καταφέρει μια αεροπορική εταιρεία να προσελκύσει πελάτες και να διατηρήσει πιστούς επιβάτες πρέπει να βελτιώνει διαρκώς την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει και να ενισχύει τη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία του επιβάτη- από τη στιγμή που αγοράζει το εισιτήριο, μέχρι τη στιγμή άφιξης στον προορισμό του. Ποιες είναι όμως οι παροχές αυτές που καθιστούν τις αεροπορικές υπηρεσίες περισσότερο ή λιγότερο ποιοτικές; Επιγραμματικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι τα κύρια χαρακτηριστικά ποιότητας των αεροπορικών υπηρεσιών είναι: η συχνότητα των δρομολογίων και οι εύκολες και γρήγορες μετακινήσεις στα αεροδρόμια, τα τελευταίας τεχνολογίας και σύγχρονα αεροσκάφη, οι χώροι καμπίνας, οι Lounges, οι προσφερόμενες υπηρεσίες εν πτήσει και φυσικά η συνολική σχέση ποιότητας-τιμής».

Νέα «έν πτήσει»
– Η Qatar Airways διακρίθηκε με το βραβείο «Αεροπορική Εταιρεία της Χρονιάς» στην τελετή των Air Transport Awards 2017, ενώ προχώρησε πρόσφατα και σε οργανωτικές αλλαγές στη δομή της, με την Theresa Cissell να αναλαμβάνει τη θέση της Country Manager για την Ελλάδα και την Κύπρο. Επιπλέον, η Qatar Airways στήριξε ως συνεργάτης την ετήσια διοργάνωση Oh My Greek Week (OMG Week), που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στη Μελβούρνη, ενώ συμμετείχε και στο «Navarino Challenge 2016», ως Επίσημος Αερομεταφορέας της διοργάνωσης. 
– Από την 1η Μαΐου 2017, ο Dr. Stefan Kreuzpaintner αποτελεί τον νέο Αντιπρόεδρο Πωλήσεων EMEA των αεροπορικών εταιρειών του ομίλου Lufthansa. Από τη θέση αυτή, θα είναι υπεύθυνος για όλες τις εμπορικές δραστηριότητες στην περιοχή EMEA, η οποία περιλαμβάνει 74 αγορές στην Ευρώπη (εκτός από τις εγχώριες αγορές της Αυστρίας, της Γερμανίας και της Ελβετίας), τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. 
– Η Aegean συνεχίζει την ενέργεια «Όλη η Ελλάδα κοντά», πραγματοποιώντας αφιερώματα σε διάφορες περιοχές της χώρας. Σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς και φορείς, στόχος της ενέργειας είναι να αναδείξει τις ομορφιές, τα χαρακτηριστικά και τις γεύσεις της εκάστοτε περιοχής. Παράλληλα, υποστηρίζει την καμπάνια «Greek Summer. A True Legend» της Marketing Greece, ενώ προχώρησε σε συνεργασία με την PayPal, διασφαλίζοντας την ευκολία και την ασφάλεια των διαδικτυακών αγορών. 
– Η easyJet ταξίδεψε περισσότερους επιβάτες από ποτέ από/προς την Ελλάδα το 2016. Πάνω από 2,4 εκατ. επισκέπτες πέταξαν με την easyJet το προηγούμενο έτος, μία αύξηση της τάξεως του 40% από το 2010. Έκτοτε, η εταιρεία αυξάνει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα κατά μέσο όρο πάνω από 9%. Κατά τη διάρκεια του 2016, η εταιρεία ξεκίνησε 5 νέα δρομολόγια και το 2017 η επένδυσή της αναμένεται να αυξηθεί σε ελληνικά παραλιακά θέρετρα κατά 7% και με 4 νέα δρομολόγια. 
– Τη δραστηριότητά της και στην ελληνική αγορά ξεκινά η εταιρεία Airhelp, η οποία ιδρύθηκε το 2013 με σκοπό την παροχή βοήθειας σε ταξιδιώτες στη διεκδίκηση αποζημιώσεων σύμφωνα με τα νόμιμα δικαιώματα επιβατών, λόγω προβλημάτων με πτήσεις. Πλέον, είναι διαθέσιμη η ηλεκτρονική διεύθυνση www.airhelp.gr, στην οποία οι επιβάτες μπορούν να απευθυνθούν για να υπολογίσουν το ποσό της αποζημίωσης που ενδεχομένως δικαιούνται και να λάβουν συμβουλές για τη διεκδίκησή της. 
– Η Unisys Corporation προχώρησε σε συμφωνία συνεργασίας με την JR Technologies για την ανάπτυξη μιας κοινής προσέγγισης στην εξυπηρέτηση των αναγκών του κλάδου των αερομεταφορών σε σχέση με το New Distribution Capability (NDC). Ο συνδυασμός του συστήματος Διαχείρισης Προσφορών (OfMS) της JRT και του AirCore Order Manager της Unisys, παρέχει στις αεροπορικές εταιρείες ευελιξία και ταχύτητα στην πώληση των υπηρεσιών τους και την εξυπηρέτηση των πελατών.
– Από την 1η Μαΐου 2017, η Emirates προσέθεσε μια δεύτερη καθημερινή πτήση από την Αθήνα στο Ντουμπάι, ανταποκρινόμενη στην αυξημένη ζήτηση για το συγκεκριμένο δρομολόγιο και αυξάνοντας περαιτέρω τις επιβατικές θέσεις, καθώς και τη χωρητικότητα φορτίου.