Ο Adam Lloyd είναι σήμερα υπεύθυνος για τη χάραξη της στρατηγικής εσωτερικής επικοινωνίας της Ericsson σε 25 χώρες, που μεταξύ άλλων σημαίνει την ανάπτυξη και μεταφορά μηνυμάτων μέσα από καίριας σημασίας κανάλια, σε πάνω από 10.000 εργαζόμενους. Στις αρμοδιότητές του περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη νέων εργαλείων και τεχνικών, πολλά από τα οποία αξιοποιούν τα social media για να εμπνεύσουν και να κινητοποιήσουν τους εργαζόμενους. Πρωτοπόρος για την Ericsson με την οποία συνεργάζεται από το 1997, αλλά και αναγνωρισμένος επαγγελματίας ευρύτερα στον κλάδο του, ο Adam Lloyd αποτυπώνει με απλότητα και σαφήνεια τις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν σήμερα την εσωτερική επικοινωνία των οργανισμών. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει, εκεί όπου η εσωτερική επικοινωνία προσθέτει αξία στην επιχείρηση, είναι στη μετατροπή του πολύπλοκου σε απλό, διευκολύνοντας έτσι την αλλαγή και την καινοτομία…
Marketing Week: Θα συμφωνούσατε ότι οι εργαζόμενοι είναι οι πρώτοι και ίσως πιο σημαντικοί πρεσβευτές για τις επιχειρήσεις και τα brands;
Adam Lloyd: Η μάρκα μας είναι το κλειδί για την αναγνώρισή μας από τους πελάτες και για την Ericsson, αυτό ξεκινά να χτίζεται από μέσα. Κατά συνέπεια, ανέκαθεν είχαμε τη θέση ότι οι άνθρωποί μας, είναι η σημαντικότερη περιουσία μας. Είναι αυτοί που έρχονται καθημερινά σε επαφή με τους πελάτες μας και έχουν πιο ισχυρή επίδραση στη μάρκα από οποιαδήποτε επικοινωνιακή ενέργεια. Οτιδήποτε κάνει, λέει ή δημιουργεί ο καθένας από εμάς, επιδρά στον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή η εταιρεία. Ο τρόπος με τον οποίο συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας, οι λύσεις στις οποίες καταλήγουμε και ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόμαστε ο ένας στον άλλο μέσω της εσωτερικής επικοινωνίας μας, όλα αυτά αντανακλούν στην εταιρεία. Διαθέτουμε μια ευρεία γκάμα προγραμμάτων για ανάπτυξη ικανοτήτων και ενίσχυση της συμμετοχής των εργαζομένων, καθώς και εσωτερικά εργαλεία ενίσχυσης του ηθικού και ανταπόκρισης σε οποιοδήποτε ζήτημα, ούτως ώστε όλοι μας να διαθέτουμε αυτοπεποίθηση ως πρεσβευτές της μάρκας.
Με ποιό τρόπο η εσωτερική επικοινωνία συνδέεται με την επίτευξη των επιχειρηματικών και στρατηγικών στόχων;
Εκεί όπου η εσωτερική επικοινωνία προσθέτει αξία στην επιχείρηση, είναι η μετατροπή του πολύπλοκου σε απλό. Είναι, δηλαδή, η παροχή απλής και ξεκάθαρης περιγραφής των στόχων και στρατηγικών της Ericsson, ώστε να διασφαλίζεται ότι όλοι οι άνθρωποι της εταιρείας αναγνωρίζουν και κατανοούν προς τα που βαδίζουμε και ποιός είναι ο δικός τους ρόλος στην επίτευξη αυτού του στόχου. Εστιάζουμε τις προσπάθειές μας στην ξεκάθαρη επικοινωνία της στρατηγικής, με τρόπο ώστε να εμπλέκονται όλοι στη συνεισφορά επίτευξής της. Η εσωτερική επικοινωνία κοιτά τους πίνακες στοχοθεσίας της εταιρείας και κάθε μία δράση της ευθυγραμμίζεται με το business plan του κάθε unit που υποστηρίζει τη στοχοθεσία αυτή. Έχοντας πει αυτά, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι ότι στην εταιρεία, η εσωτερική επικοινωνία έχει να κάνει με τη διευκόλυνση της αλλαγής και της καινοτομίας, κατ΄αρχάς στο μυαλό των ανθρώπων μας και στις καθημερινές τους δραστηριότητες.
Πώς συνδέεται η εσωτερική επικοινωνία με τη συνολική επικοινωνιακή στρατηγική μιας επιχείρησης και ποιός είναι αυτός ο ιδιαίτερος δεσμός ανάμεσα στην εταιρική επικοινωνία και στο CSR; Βλέπουμε τελευταία να ανθεί ιδιαίτερα η έννοια του εθελοντισμού…
Η επικοινωνία έχει τη δυνατότητα να αλλάξει ζωές και κοινωνίες και στην Ericsson πιστεύουμε ότι μπορούμε να συνεισφέρουμε σε αυτή την αλλαγή. Οι εργαζόμενοί μας ανακαλύπτουν καθημερινά δημιουργικούς και εμπνευστικούς τρόπους σύνδεσης της τεχνολογίας μας με μια θετική επίδραση στους ανθρώπους, στην επιχείρηση, στην κοινωνία. Πάνω σε αυτές τις ιδέες και σε αυτό τον ενθουσιασμό, εδράζεται το μέλλον της εταιρείας. Η προώθηση της συνεργασίας, της καινοτομίας, των «κουτιών ιδεών» και των πρωτοβουλιών των εργαζομένων, είναι το πρώτο βήμα στη διατήρηση της κουλτούρας «συνεισφοράς» της εταιρείας.
Μέσα από δράσεις όπως τα εσωτερικά προγράμματα εθελοντισμού, ή με πρωτοβουλίες εξωτερικών συνεργασιών και καινοτόμων λύσεων, όπως είναι τα Ericsson Response, Millennium Villages, Refugees United, και PeaceEarth Foundation, ενδυναμώνουμε τη δέσμευσή μας να συνεισφέρουμε θετικά στις κοινότητες στις οποίες ζούμε κι εργαζόμαστε. Έχει να κάνει με το να κάνεις το καλό για την κοινωνία και να πηγαίνεις καλά ως επιχείρηση. Ένα από τα στοιχεία της στρατηγικής μας εσωτερικής επικοινωνίας διαμορφώνεται γύρω από το motto «One Ericsson» και έχει να κάνει με το να αισθάνεται ο οργανισμός περήφανος και σίγουρος για την πρόοδο, να αισθάνεται θετικά για τα επιτεύγματα της εταιρείας και παράλληλα να κινητοποιείται η απόδοσή του.
Τα social media, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, ή ένας κίνδυνος για την εσωτερική επικοινωνία; Ποιές είναι οι τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά σε νέες πλατφόρμες και εργαλεία για την εσωτερική επικοινωνία;
Έξω από το περιβάλλον του γραφείου, οι άνθρωποι μοιράζονται διαρκώς νέα, πληροφορίες, φωτογραφίες και βίντεο με τους φίλους, τις οικογένειές τους, ακόμη και με τους συναδέλφους. Γιατί όλα αυτά πρέπει να σταματούν από τη στιγμή που μπαίνει κανείς στο γραφείο; Πολλοί οργανισμοί, όπως η Ericsson, επιτρέπουν να συνεχίζονται αυτοί οι διάλογοι μέσα από εσωτερικές κοινωνικές πλατφόρμες, micro-blogging και intranets, με τρόπο που ενθαρρύνει έναν πιο έξυπνο τρόπο εργασίας. Σήμερα, βλέπουμε διασυνοριακά projects όλων των μεγεθών να επωφελούνται από το μοίρασμα της γνώσης και να γίνονται μέρος της καθημερινής δραστηριότητας.
Η Ericsson εμπιστεύεται τους υπαλλήλους της και έχει συνείδηση του ρόλου που παίζει στη δημιουργία ενός παραγωγικού και καινοτόμου περιβάλλοντος η χρήση των εργαλείων social media. Μέσα από την καλή εσωτερική επικοινωνία και διασύνδεση σε όλα τα επίπεδα, δημιουργούμε πραγματικά ένα εμπνευστικό, εργασιακό περιβάλλον.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις αγωνίζονται μέσα στο πλαίσιο της οικονομικής ύφεσης. Απολύσεις και μειώσεις μισθών έχουν πλέον γίνει κοινή πρακτική. Πως μπορεί η εσωτερική επικοινωνία να αντιμετωπίζει τα ζητήματα αυτά και να απευθυνθεί σε εργαζόμενους που πιθανά είναι φοβισμένοι και αρνητικά διακείμενοι και να τους εμπνεύσει;
Είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι να είναι καλά πληροφορημένοι για κάθε οργανωτική αλλαγή, αλλά όχι με την από πάνω προς τα κάτω προσέγγιση. Η δημιουργία ενός καναλιού επικοινωνίας, είτε αυτό είναι μια έρευνα ικανοποίησης εργαζομένων, είτε συναντήσεις με τη διοίκηση στις οποίες οι εργαζόμενοι μπορούν να διατυπώσουν τις ανησυχίες τους και να αποκτήσουν πρόσβαση στις λεπτομέρειες πίσω από κάθε σχέδιο, μπορεί να βοηθήσει. Είναι κρίσιμης σημασίας να έχουμε καλούς επικοινωνιακά ηγέτες, οι οποίοι είναι σε θέση να συνομιλήσουν με τους εργαζόμενους και όχι απλά να απευθυνθούν μονόπλευρα σε αυτούς. Οι εργαζόμενοι θα στραφούν αρχικά στους επικεφαλής τους και δικαιωματικά θα περιμένουν από αυτούς να έχουν τις απαντήσεις. Πραγματικά, είναι σε τέτοιες περιόδους που η αξία της εσωτερικής επικοινωνίας εντοπίζεται στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να προσφέρει στους ηγέτες και να τους διευκολύνει στο έργο τους, διατηρώντας παράλληλα ξεκάθαρη τη στρατηγική της εταιρείας.
Adam Lloyd, Regional Head of Internal Communications, Ericsson Ltd
Ξεκίνησε τη συνεργασία του με την Ericsson το 1997, από τη θέση του Internal Communications Manager και αναλαμβάνοντας σταδιακά καίριες θέσεις, με πιο πρόσφατη αυτή του Regional Head of Internal Communications, Ericsson Ltd. Είναι ο εμπνευστής και δημιουργός πολλών διαφορετικών καινοτόμων για την εποχή τους προγραμμάτων, ένα από τα οποία ήταν και η δημιουργία αποκλειστικού τηλεοπτικού καναλιού για τους εργαζόμενους στα καταστήματα της Ericsson. Το intranet της εταιρείας, καθώς και το εταιρικό, έγχρωμο περιοδικό της, φέρουν τη σφραγίδα του. Σήμερα, έχει υπό την ευθύνη του τη χάραξη της στρατηγικής εσωτερικής επικοινωνίας της Ericsson σε 25 χώρες, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη νέων εργαλείων και τεχνικών, πολλά από τα οποία αξιοποιούν τα social media για να εμπνεύσουν και να κινητοποιήσουν τους εργαζόμενους.