Περικοπές στα διαφημιστικά budgets και καθυστέρηση στη λήψη σημαντικών αποφάσεων marketing, έχει επιφέρει μεταξύ άλλων η πανδημία του COVID-19.

Agencies και διαφημιζόμενοι «ξαναγράφουν» τους κανόνες.

Περικοπές στα διαφημιστικά budgets και καθυστέρηση στη λήψη σημαντικών αποφάσεων marketing, έχει επιφέρει μεταξύ άλλων η πανδημία του COVID-19. Στο πλαίσιο αυτό, οι διαφημιστικές εταιρείες ανά τον κόσμο επανεξετάζουν την προσέγγισή τους στο κομμάτι του new business. Η συμβουλευτική Ebiquity κατέγραψε πρόσφατα τις απόψεις 44 μεγάλων, παγκόσμιων διαφημιζόμενων με συνολικό ad spend 15 δισ. δολαρίων.

Σχεδόν όλοι επανεξετάζουν τα budgets τους για τη χρονιά, με το 80% να σχεδιάζει περικοπές. Σύμφωνα με την managing director για την Ευρώπη της Ebiquity, Laetitia Zinetti, δεν αναμένονται σημαντικές αναμοχλεύσεις των συνεργασιών των διαφημιζόμενων με τα agencies άμεσα, ωστόσο, προβλέπει σχετική κινητικότητα το Q3 και περισσότερη το 2021. Σύμφωνα με την ίδια, η κινητικότητα αναμένεται να αφορά κυρίως σε επανεξέταση κόστους υφιστάμενων συμβολαίων με διαφημιστικούς προμηθευτές.

Άλλη έρευνα, της ID Comms αναφέρει καθυστερήσεις ή και αναβολές στο 69% των διαδικασιών specs που είχαν δρομολογηθεί, λόγω COVID-19. Στελέχη της διαφημιστικής αγοράς αναφέρουν στροφή των διαφημιζόμενων σε ζητήματα λειτουργίας και ανθρώπινου δυναμικού και απομάκρυνση από ενέργειες marketing. Ωστόσο, κάποιοι αναφέρουν από την πλευρά τους μεγάλη κινητικότητα σε νέες αναθέσεις, εκτός διαδικασιών specs λόγω κατεπείγοντος, κάτι που, όπως επισημαίνουν, δημιουργεί μεγάλη ανατροπή στις διαδικασίες του κλάδου.

Η ID Comms καταγράφει παράλληλα μεγάλα brands (όπως Mini, Simba, Finlandia, O2), να επισπεύδουν διαδικασίες specs εν μέσω πανδημίας και γενικού lockdown, με τα agencies να πιέζονται να ανταποκριθούν λόγω τηλεργασίας αλλά και κάλυψης έκτακτων αναγκών των πελατών τους. Σύμφωνα με τη μελέτη, αρκετά agencies κινούνται επιλεκτικά ως προς το σε ποια reviews θα συμμετάσχουν, ενώ, επανέρχεται στην επιφάνεια και το ζήτημα της αμοιβής των agencies για τη συμμετοχή τους σε specs.

Σε επίπεδο εργαλείων, πλατφόρμες όπως το Zoom φαίνεται να έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο, ωστόσο, οι παρουσιάσεις σε specs «από το σπίτι» απαιτούν περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερη προσπάθεια προετοιμασίας, λένε στελέχη της διαφημιστικής αγοράς, ενώ «χάνεται» επίσης το στοιχείο της χημείας μεταξύ των δύο πλευρών.

Πολλοί πάντως βλέπουν περισσότερα οφέλη από αρνητικά στην εξ αποστάσεως διαδικασία, η οποία είναι απαλλαγμένη από πράγματα που θεωρούνταν κρίσιμα αλλά τελικά δεν επηρεάζουν καταλυτικά την προσπάθεια και την τελική παρουσίαση, όπως κόστη μετακίνησης ή εποπτικά υλικά. Αρκετοί, ελπίζουν η ευελιξία και μείωση κόστους που έφεραν τα εξ αποστάσεως specs της συγκυρίας, να διατηρηθούν και στην μετά-COVID εποχή.
(Πηγή: The Drum)