H διαμόρφωση μιας συνολικής στρατηγικής κυβερνοασφάλειας και η προστασία των ευαίσθητων data των εταιρειών θα αποτελέσουν κομβικές παραμέτρους για την σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος το 2020, σύμφωνα με την 23η παγκόσμια ετήσια έκθεση CEO της PwC.

Στην Ελλάδα βέβαια υπάρχει η αίσθηση ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν μακρινές ανησυχίες και ίσως – για κάποιους CEOs – υπερβολικές. Ακόμα και οι συζητήσεις για το GDPR φαίνεται να έχουν ατονήσει, παρά το γεγονός ότι τα πρώτα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Όπως αναφέρει η έκθεση CEO της PwC, ενώ οι CEOs ανά τον κόσμο εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την υπερβολική επιβολή κανονιστικών ρυθμίσεων, από την άλλη προβλέπουν να επέρχονται σημαντικές ρυθμιστικές αλλαγές στον τομέα της τεχνολογίας.

Παγκοσμίως, πάνω από τα δύο τρίτα των CEOs πιστεύουν ότι οι κυβερνήσεις θα θεσπίσουν νέους νόμους για τη ρύθμιση του περιεχομένου του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και για τη διάσπαση των κυρίαρχων εταιρειών τεχνολογίας. Επίσης, το 51% των CEOs προβλέπει ότι οι κυβερνήσεις θα επιβάλλουν ολοένα και περισσότερο στον ιδιωτικό τομέα, την απόδοση ατομικής οικονομικής αποζημίωσης για τη συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων.

Την ίδια στιγμή, οι CEOs εμφανίζονται διχασμένοι σχετικά με τον βαθμό στον οποίο οι κυβερνήσεις επιτυγχάνουν την σωστή ισορροπία μεταξύ της αύξησης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και την διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μέσα από τον σχεδιασμό ρυθμίσεων για τα προσωπικά δεδομένα. Ως προς αυτό, το 41% δηλώνει θετικό προς την επίτευξη της σωστής ισορροπίας και το 42% εκφράζει αντίθετη άποψη.

Παρ’ όλα αυτά, στην Ελλάδα η διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με τους «τρίτους» (έμπιστους συνεργάτες, παρόχους υπηρεσιών κ.α.) δεν έχει αναδειχθεί ως σημαντική παράμετρος για την ασφάλεια των data. To καίριο ερώτημα εδώ για το marketing είναι κατά πόσο οι όποιες ρυθμίσεις θεσπιστούν – ή ήδη έχουν θεσπιστεί – επηρεάζουν την δημιουργικότητα και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών του.

Τους τελευταίους μήνες συζητώντας με αρκετούς senior ανθρώπους του marketing, διαπιστώνω ότι εξαιρετικά ευρηματικές ενέργειες επικοινωνίας μένουν στα συρτάρια εξαιτίας ζητημάτων που άπτονται της προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Και κάπου εδώ προκύπτει η μεγάλη πρόκληση για τους αρμόδιους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κυβερνήσεων: να βρουν την χρυσή τομή προστασίας της δημιουργικότητας. Θα πρέπει οι ρυθμίσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων από την μια να προστατεύουν τους καταναλωτές, από την άλλη να μην λειτουργούν εις βάρος της ανταγωνιστικότητας των εταιρειών.

Η άσκηση δεν είναι καθόλου εύκολη και η απάντηση σίγουρα θέλει πολύ προσοχή, πολύ μελέτη και απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις από εκείνους που θα κληθούν να νομοθετήσουν. Ας μείνουμε όμως στα συμπεράσματα της έκθεσης της PwC για τα θέματα που απασχολούν τους Έλληνες CEOs. Σύμφωνα με αυτή, σημαντική είναι η μείωση του προβληματισμού σχετικά με την φορολογική επιβάρυνση, κάτι που δικαιολογείται από την βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος.

Αυτό ακριβώς δείχνει και η μετακίνηση του φόβου της βαριάς φορολογίας από την 1η θέση με ποσοστό 54% το 2019, στην 11η θέση, με ποσοστό μόλις 25% το 2020. Καλά νέα λοιπόν για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ανάπτυξη.

Μια ανάπτυξη όμως που κάθε άλλο παρά δεδομένη θεωρείται, αφού η αβεβαιότητα των Ελλήνων CEOs γι’ αυτή έχει ανέβει από την 5η θέση της λίστας (33% το 2019) στη 2η (44% το 2020). Σύμφωνα με την μελέτη, ο αριθμός των CEOs που προβλέπουν αύξηση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης μειώθηκε στο 23% το 2020, από 44% που ήταν το 2019.

Η εξέλιξη αυτή κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να θεωρείται αναμενόμενη εξαιτίας της διαρκούς αβεβαιότητας που προκαλούν οι εμπορικές εντάσεις, τα γεωπολιτικά ζητήματα, αλλά και η έλλειψη συναίνεσης για τον τρόπο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.