Συζητήσεις για moratorium βρίσκονται σε εξέλιξη ανάμεσα στα κανάλια, με στόχο κινήσεις που θα φέρουν μείωση στη συνολική επένδυση σε προγράμματα, λόγω προβληματισμού για τα έσοδα. Αγωνία για τo ad spending μετά το «μαύρο» στη διαφήμιση μέσα στον Μάρτιο. Η συμφωνία για «φρένο» μένει μόνο στη θεωρία, καθώς τα μέτρα που συζητούνται, καταρρίπτονται στην πράξη. Σημάδια συγκράτησης των απωλειών της ελεύθερης τηλεόρασης έναντι του others λόγω… επενδύσεων.

Προβληματισμός και αμφιθυμία σχετικά με τις επενδύσεις σε πρόγραμμα επικρατεί στα κανάλια εν μέσω αβεβαιότητας για την πορεία των διαφημιστικών εσόδων και ενώ το ευρύτερο περιβάλλον παρουσιάζει εικόνα κινούμενης άμμου. Την ώρα που ο ανταγωνισμός συνεχίζει να «χτυπάει» κόκκινο και τα 5 από τα πανελλαδικά κανάλια σημειώνουν τηλεθέαση άνω του 10% με σχετικά μικρές αποκλίσεις μεταξύ τους, στο εσωτερικό των καναλιών λειτουργούν αντίρροπες δυνάμεις ανάμεσα στο φρένο και το γκάζι σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε πρόγραμμα. Θεωρητικά όλοι αναγνωρίζουν την ανάγκη συγκράτησης των εξόδων αλλά στην πράξη και λόγω των πιέσεων που ασκούνται από τον ανταγωνισμό, ο στόχος χάνεται. Το τοπίο «θολώνει» περαιτέρω, από την παραδοχή ότι η επένδυση σε πρωτότυπα ελληνικά προγράμματα έχει συγκρατήσει τις περαιτέρω απώλειες κοινού της ελεύθερης τηλεόρασης προς τα «others».

«Μαύρο» στη διαφήμιση τον Μάρτιο
Σαν déjà-vu από τον πόλεμο της Ουκρανίας που ξεκίνησε την ίδια περίοδο πέρυσι, το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αποτέλεσε μια τομή στον χρόνο, προκαλώντας ισχυρό σοκ στην ελληνική κοινωνία αλλά και σε όλο το πολιτικομιντιακό σύστημα που επιχειρεί να επανατοποθετηθεί και να «μαντέψει» το πλαίσιο για την επόμενη ημέρα. Και ενώ ο απόηχος και οι αλλαγές που θα φέρει το τραγικό συμβάν θα πάρουν πολύ χρόνο για να αποτιμηθούν, η μαζική απόσυρση των διαφημιζόμενων από την τηλεόραση λόγω εθνικού πένθους έφεραν μια άμεση επίπτωση στα κανάλια. Για πέντε ημέρες, τα διαφημιστικά σποτ αποσύρθηκαν μαζικά από τον τηλεοπτικό αέρα των καναλιών, ενώ ολόκληρα προγράμματα μεταδόθηκαν χωρίς ούτε ένα break. Η διαφημιστική κίνηση αποκαταστάθηκε σταδιακά τις επόμενες ημέρες, χωρίς όμως να φτάσει σε κανονικά επίπεδα, με τον Μάρτιο να σημειώνει σημαντική μείωση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα την προηγούμενη χρονιά.

Η μετάθεση των εκλογών που όπως διαφαίνεται να διεξαχθούν στα τέλη Μαΐου με Ιούνιο (αντί για Απρίλιο-Μάιο) αλλάζει περαιτέρω τα δεδομένα καθώς οι προεκλογικές υποχρεώσεις των καναλιών (συγκεντρώσεις, debate κ.λπ.) θα «πέσουν» πάνω στο peak των προγραμμάτων και τους τελικούς. Κάθε πρόβλεψη για την πορεία των εσόδων θεωρείται παρακινδυνευμένη, ενώ κινούμενη άμμο θυμίζει το τοπίο σχετικά με το ad spending.

Στο 66% και πάλι τα κανάλια – μεγάλη άνοδος για το ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV
Την ίδια στιγμή, τα ελεύθερα κανάλια συγκρατούν τα ποσοστά τους έναντι του others, διατηρώντας ένα ποσοστό της τάξεως του 66%, ενώ τις τελευταίες δύο εβδομάδες σημειώνουν σημαντική αύξηση στο κοινό 18-24. Η κατάταξη των καναλιών από την αρχή του χρόνου έως τις 13 Μαρτίου βρίσκει τον Alpha στην πρώτη θέση με ποσοστό τηλεθέασης 12,9% , ακολουθεί το Mega με 12,2%, ο Σκάι στην τρίτη θέση με 11,6%, τέταρτο στο βάθρο το Star με 10,8% και ο ΑΝΤ1 με 10,4%. Το Open παραμένει στην έκτη θέση με μεγάλη απόκλιση και ποσοστό 5%. Στο σύνολό τους τα 6 πανελλαδικά κανάλια συγκεντρώνουν το 62,9% (με μείωση σχεδόν 2,2% σε σχέση με πέρυσι). Η μείωση αυτή «καλύπτεται» από την εντυπωσιακή αύξηση και τον υπερδιπλασιασμό των ποσοστών του Μακεδονία TV το οποίο σημειώνει 2,9% έναντι 1,2% πέρυσι. Με την προσθήκη του «αδελφού» καναλιού του ΑΝΤ1, το σύνολο των καναλιών πιάνει και πάλι το 65,8% όπως και πέρυσι.

Σημαντική πτώση του others στο κοινό 18-24
Εν μέσω της κοινωνικής αναταραχής που έχει προκαλέσει το τραγικό δυστύχημα τα Τέμπη, σημαντικές αλλαγές σημειώνονται τις τελευταίες δυο εβδομάδες στο κοινό ηλικίας 18 έως 24 ετών, που παραδοσιακά έχει τα υψηλότερα ποσοστά προτίμησης στο others. Όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen, οι νέοι ηλικίας 18 έως 24 ετών «γύρισαν» στην ελεύθερη τηλεόραση τις τελευταίες δύο εβδομάδες (από 1η Μαρτίου) με αποτέλεσμα το ποσοστό της ηλικιακής αυτής ομάδας στο others να μειωθεί από 40% σε 27%, γεγονός που αποδίδεται στην ανάγκη να ενημερωθούν για την τρέχουσα επικαιρότητα μετά τα Τέμπη.

Σε συνολικό επίπεδο και πέραν των τελευταίων εβδομάδων, η συγκράτηση δυνάμεων της ελεύθερης τηλεόρασης έναντι του others αποδίδεται στην υψηλή επένδυση σε προγράμματα. Το θολό τοπίο σε σχέση με τα έσοδα επιτάσσει τη μείωση των επενδύσεων, ενώ η μάχη με το others «ζητά» περαιτέρω ενίσχυση των ελεύθερων καναλιών. Το ζήτημα της επένδυσης ανάγεται σε θέμα επιβίωσης της free-to-air τηλεόρασης έναντι των πλατφορμών, με υψηλό ωστόσο τίμημα, περιπλέκοντας τις τελικές αποφάσεις.

Προτάσεις μέτρων για μείωση του κόστους προγράμματος
Σε κάποιες αρχικές συζητήσεις μεταξύ των καναλιών, καταγράφεται ξεκάθαρα η πρόθεση να υπάρξει συγκράτηση των επενδύσεων για την προσεχή σεζόν. Στο τραπέζι πέφτουν διάφορες ιδέες και μέθοδοι προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να γίνει συντονισμένα από όλους. Η μείωση στα μπάτζετ των σειρών έως και 30% είναι από τα πρώτα μέτρα που συζητούνται. Άλλοι, πάλι, προτείνουν να μειωθεί ο αριθμός των νέων προγραμμάτων, κοινώς να γίνουν λιγότερες παραγωγές (μυθοπλασίας ή ριάλιτι) την προσεχή σεζόν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι επιχειρείται να εφαρμοστεί «moratorium» ανάμεσα στα κανάλια ώστε να αποφευχθούν οι επιθετικές κινήσεις για την «αρπαγή» προσώπων και τις ηχηρές μεταγραφές από το ένα κανάλι στο άλλο με πλειοδοσία αμοιβών που θα τινάξουν τα κόστη στον αέρα. Ένα ακόμα μέτρο που συζητείται είναι να μπει ένα τέλος στη συνήθη πρακτική των καναλιών να «κλειδώνουν» πρότζεκτ και ξένα φορμάτ, δίνοντας μεγάλα ποσά για τα δικαιώματα με μόνο στόχο να μην τα πάρει ο αντίπαλος και χωρίς πρόθεση να υλοποιήσουν τις παραγωγές.

Τα σουξέ «εκτροχιάζουν» την πρόθεση για συγκράτηση
Παρά τις προσπάθειες συνεννόησης με στόχο τη μείωση του κόστους, στην πράξη οι στόχοι «καταρρέουν» λόγω των ακραίων συνθηκών ανταγωνισμού που έχουν διαμορφωθεί στο εγχώριο τηλεοπτικό σκηνικό. Πριν καλά-καλά συμφωνηθεί επίσημα, η μείωση του κόστους των σειρών κατά 30% καταρρίπτεται εκ των πραγμάτων, λόγω… σουξέ. Οι επιτυχημένες σειρές που βρίσκονται σε φάση συζητήσεων για νέο κύκλο επεισοδίων, σέρνουν τον χορό των αυξήσεων με τους συντελεστές να διεκδικούν μεγαλύτερες αμοιβές. Το διαπραγματευτικό χαρτί των ηθοποιών και των άλλων συντελεστών των επιτυχημένων πρότζεκτ μυθοπλασίας «εκτροχιάζει» τις απόπειρες εξορθολογισμού και παρασύρει και τους υπόλοιπους που θα ανταγωνιστούν τα «σουξέ» σε ανάλογες πρακτικές πλειοδοσίας. Η πρόθεση συγκράτησης εξόδων αποκτά στην πράξη τόσους αστερίσκους που αναιρούν την όλη προσπάθεια.