Οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται, τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών επανέρχονται σε θετικές εκτιμήσεις για τις εταιρείες τους και οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών συμπίπτουν ως προς την αύξηση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms. Η αισιοδοξία επιστρέφει, μετά από μια περίοδο προβληματισμού και αβεβαιότητας.

Σε θετικά επίπεδα φαίνεται να επανέρχονται οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και agencies για την πορεία της αγοράς, σύμφωνα με τα ευρήματα του τελευταίου κύματος της έρευνας Forecomm_s, για το τελευταίο τρίμηνο του 2022.

Η Forecomm_s είναι μια έρευνα οικονομικού κλίματος που εστιάζει αφ’ ενός στις εκτιμήσεις στελεχών διαφημιζομένων για την πορεία της επιχείρησής τους αλλά και, γενικότερα, του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται, αφ’ ετέρου στους προϋπολογισμούς τμημάτων marketing για τις ενέργειες υποστήριξης των προϊόντων τους. Η ιδέα είναι ότι υψηλότεροι προϋπολογισμοί αντικατοπτρίζουν αλλά και προοιωνίζουν αναπτυξιακές τάσεις στην αγορά, ενώ αντίστοιχα μειωμένοι προϋπολογισμοί αντικατοπτρίζουν και προοιωνίζουν υφεσιακές τάσεις.

Ιδιαίτερη έμφαση στο δείγμα της έρευνας δίνεται σε διαφημιστικές εταιρείες που απαντούν για τους προϋπολογισμούς marketing των πελατών τους: Κάθε διαφημιστική έρχεται σε επαφή με πολλούς πελάτες, από διαφορετικούς χώρους – έτσι οι εκτιμήσεις των διαφημιστών λειτουργούν ως expert opinions που συμπληρώνουν τις πρωτογενείς εκτιμήσεις των διαφημιζομένων.

Η Forecomm_s οργανώνεται από την ΕΔΕΕ και η συλλογή των πληροφοριών γίνεται από την Abacus SA ανά 3μηνο από τον Δεκέμβριο του 2016 μέχρι σήμερα.

Επιστροφή σε θετικά επίπεδα
Οι εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων επανέρχονται σε θετικά επίπεδα, τόσο για το μέλλον της επιχείρησής τους (+46) όσο και για τον κλάδο τους (+22), πιθανώς ως αποτέλεσμα του, έστω σχετικού και βραχυπρόθεσμου, ελέγχου των τιμών στην ενέργεια και τα προϊόντα. Η αναμενόμενη έκρηξη τιμών δεν έγινε και ο πόλεμος στην Ουκρανία τείνει να εντάσσεται σταδιακά σε μια νέα κανονικότητα. Σε επίπεδο ζήτησης εκτιμούν ότι αυτή επανέρχεται σε αυξητική τάση, σε επίπεδο απασχόλησης παραμένουν οι αυξητικές τάσεις, όπως και σε επίπεδο τιμών, όπου οι αυξητικές εκτιμήσεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Συνολικά, οι διαφημιζόμενοι προβλέπουν ένα πληθωριστικό περιβάλλον με υψηλή ζήτηση και υψηλές τιμές.

Αυξάνονται οι προϋπολογισμοί marketing
Σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται (+25) – πιθανώς ανταποκρινόμενοι στον πληθωρισμό και στις αυξήσεις τιμών.

Η συνεχιζόμενη αύξηση των προϋπολογισμών marketing εξακολουθεί να διοχετεύεται κυρίως στα online εργαλεία. Διαχέεται όμως και στις προωθητικές ενέργειες (+15), τις δημόσιες σχέσεις (+10), την έρευνα αγοράς (+8) και τα offline media (+7). Περίπου σταθερή καταγράφεται η επένδυση στο direct marketing (-1).

Η τάση αύξησης της επένδυσης σε online media (+37) και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες (+36) εξακολουθεί να είναι ισχυρότερη από τη συνολική αύξηση των προϋπολογισμών marketing (+25).

Τα offline media δείχνουν χαμηλή αυξητική τάση (+7) και εξακολουθούν να απορροφούν μικρό μόνο μέρος της συνολικής αύξησης των προϋπολογισμών marketing (+25). Το direct marketing δεν συμμετέχει καθόλου στην αύξηση των προϋπολογισμών marketing (+25) και τα κονδύλια του αναμένονται να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων. Παράλληλα, η προώθηση πωλήσεων αυξάνεται σημαντικά (+15) και ακολουθεί την αυξητική τάση των προϋπολογισμών marketing (+25), αν και σε χαμηλότερα επίπεδα.
Η επένδυση στις δημόσιες σχέσεις δείχνει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών marketing, να ακολουθεί γενικά την τάση των συνολικών προϋπολογισμών marketing. Για το τελευταίο 3μηνο του 2022, οι δημόσιες σχέσεις καταγράφουν μέτρια αύξηση (+10). Η πρόθεση επένδυσης στην έρευνα αγοράς ακολουθεί τη γενική τάση των συνολικών προϋπολογισμών marketing και καταγράφει αύξηση (+8) για όγδοο συνεχόμενο τρίμηνο.

Αgencies: Επαναφορά σε θετικές εκτιμήσεις
Το δεύτερο εξάμηνο του 2022, τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών επανέρχονται σε θετικές εκτιμήσεις για τις εταιρείες τους (+17), μετά τους ισχυρούς φόβους του πρώτου εξάμηνου. Οι εκτιμήσεις τους για τον κλάδο της επικοινωνίας συνολικότερα κινούνται στην κατεύθυνση της σταθερότητας (+2).

Σύμφωνα με την εκτίμηση των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών, η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους μετατρέπεται σε θετική (+14), με παράλληλη αύξηση της απασχόλησης (+18) στον κλάδο. Σε σχέση με τις αμοιβές των διαφημιστικών, οι προσδοκίες παραμένουν στην κατεύθυνση της σταθερότητας (+1) μετά από τους φόβους για μείωσή τους στο πρώτο εξάμηνο του 2022.

Σύμπλευση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms
Οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών συμπίπτουν ως προς την αύξηση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms και τη μικρή αύξηση στα offline media. Πέραν αυτού, οι διαφημιστές αναμένουν κάποια αύξηση μόνο στις δημόσιες σχέσεις και δεν συμμερίζονται τις εκτιμήσεις των πελατών τους για αύξηση επένδυσης στην προώθηση πωλήσεων και την έρευνα αγοράς.