H ακρόαση podcasts έχει γίνει μια καθημερινή συνήθεια, η οποία συντροφεύει το κοινό στη διάρκεια της ημέρας του. Σε μια προσπάθεια σκιαγράφησης του συγκεκριμένου χώρου στην Ελλάδα, η έρευνα «Το Podcasting στην Ελλάδα» δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Ποιοι ακούν podcasts στην Ελλάδα; Πόσα ακολουθούν; Ποιες οι παράλληλες δραστηριότητες κατά την ακρόαση; Τι ακριβώς αναζητούν οι ακροατές σε αυτά; Αλληλεπιδρούν μαζί τους και μέσω άλλων καναλιών;

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Business Undercover, σε συνεργασία με το Pineapple Studio και την Ο314, με στόχο την καταγραφή της εικόνας που διαμορφώνεται στην αγορά του podcasting στην Ελλάδα.

Το Business Undercover ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020 και σήμερα έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα ελληνικά communities που αφορούν το business & το marketing. Το Pineapple Studio αποτελείται από μια ομάδα επαγγελματιών του branding, του περιεχομένου, του ήχου και του podcasting, που φροντίζει να δημιουργεί υπέροχα podcasts, τόσο από πλευράς ήχου όσο και περιεχομένου.

Το δείγμα της έρευνας 274 ακροατές και ακροάτριες podcasts έδωσαν απαντήσεις σχετικά με: τα Δημογραφικά Χαρακτηριστικά τους, τις Προτιμήσεις Ακρόασης, τα Γενικά Ενδιαφέροντά τους, καθώς και τις Δραστηριότητες που πραγματοποιούν Ταυτόχρονα με την Ακρόαση.

Η άνοδος του podcasting στην Ελλάδα
Ενώ τα podcasts συστήθηκαν για πρώτη φορά στο παγκόσμιο κοινό το 2005 και εκτοξεύθηκαν στις ΗΠΑ το 2014 με το show «Serial», στην Ελλάδα έκαναν την εμφάνιση τους μόλις πριν από 7 χρόνια. Mε την καραντίνα να συμβάλει σε μια έκρηξη της προσφοράς και της ζήτησης στην αγορά των podcasts, μεγάλοι όμιλοι media επενδύουν σημαντικά στο μέσο, δημιουργώντας πρωτογενές περιεχόμενο και ενισχύοντας τη δημοφιλία. Πλέον, η ακρόαση podcasts έχει αρχίσει να καθιερώνεται ως καθημερινή συνήθεια για μεγάλη μερίδα του κοινού, μετατρέποντάς τα σε ιδανικό όχημα περιεχομένου, που προσφέρει στα brands δυνατότητα αύξησης awareness και engagement με το κοινό.

Ποιοι ακούν podcasts στην Ελλάδα
Σχεδόν οι 6 στους 10 ακροατές podcasts στην Ελλάδα είναι γυναίκες. Συγκεκριμένα, το 57% των ακροατών podcasts είναι γυναίκες και το 43% είναι άνδρες. Όσον αφορά τις ηλικιακές ομάδες, οι περισσότεροι podcast listeners είναι 25-34 ετών (41%). Ακολουθούν οι ηλικίες 35-54 ετών με 33% και 18-24 ετών με 24%.

Τέλος, 2% είναι ηλικίας 55-64 ετών.
Η συντριπτική πλειοψηφία των ακροατών podcasts κατοικούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη: 64% και 26%, αντίστοιχα, ενώ το 10% κατοικούν σε άλλες περιοχές της επικράτειας.

Οι 9 στους 10 διαθέτουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης με το 45% να έχουν ολοκληρώσει σπουδές Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και το 41% να κατέχουν και Μεταπτυχιακό τίτλο. Τέλος, το 13% έχουν ολοκληρώσει μόνο τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι 6 στους 10 είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι, με το 9% να αποτελείται από ανώτατα στελέχη, ενώ το 20% δήλωσαν αυτοαπασχολούμενοι και το 16% μαθητές/φοιτητές.

Η σχέση του κοινού με τα podcasts
Οι 7 στους 10 ακροατές ακολουθούν 1-5 podcasts. Το 44% ακολουθεί 1-3 shows και 26% 3-5 shows. Το υπόλοιπο 30% του κοινού ακολουθεί περισσότερα από 5 podcasts.

Οι περισσότεροι αναζητούν στα podcasts γνώσεις και ενημέρωση. Συγκεκριμένα, 234 απάντησαν πως ακούν podcasts για να μάθουν νέα πράγματα, 123 για να ενημερωθούν για τις εξελίξεις και 181 για να διασκεδάσουν/ψυχαγωγηθούν.

Οι 4 στους 10 αφιερώνουν στα podcasts 30 με 60 λεπτά την εβδομάδα. Το 32% ακούει εβδομαδιαίως podcasts για 15-30 λεπτά, το 23% για περισσότερο από 1 ώρα, ενώ το 4% για λιγότερο από 15 λεπτά. Περισσότεροι από τους μισούς ακούν podcasts 2 με 4 ημέρες την εβδομάδα. Συγκεκριμένα, το 57% ακούει podcasts 2-4 μέρες/εβδομάδα, το 21% 1 ημέρα την εβδομάδα, το 19% 5 με 6 μέρες την εβδομάδα και το 3% ακούει καθημερινά. Οι δουλειές στο σπίτι είναι η πιο δημοφιλής παράλληλη δραστηριότητα της ακρόασης podcasts. 152 δήλωσαν πως καθώς ακούν podcasts κάνουν δουλειές στο σπίτι, 108 ότι μαγειρεύουν, 99 πως βρίσκονται στα ΜΜΜ ή στο αυτοκίνητο, 86 ότι γυμνάζονται, 66 πως προετοιμάζονται για την ημέρα τους, 59 ότι γευματίζουν, ενώ 49 πως ετοιμάζονται για ύπνο. Αντίθετα, 72 ερωτηθέντες δήλωσαν πως δεν κάνουν κάποια άλλη δραστηριότητα την ώρα της ακρόασης. Οι περισσότερες ακροάσεις πραγματοποιούνται στο σπίτι: 222 δήλωσαν πως ακούν podcasts στο σπίτι, 110 στο αυτοκίνητο, 104 στα ΜΜΜ, 82 καθώς περπατούν, 52 στο γυμναστήριο και 44 στη δουλειά.

Το Spotify είναι η αγαπημένη πλατφόρμα ακρόασης podcasts. Το συντριπτικό 67% του κοινού επιλέγουν το Spotify για να ακούσουν τα αγαπημένα τους shows, ενώ ακολουθεί το YouTube με 10%, το Apple Podcasts με 9%, το Google Podcasts με 8% και 6% ακούν μέσω άλλων websites και apps.

Ποια τα σημεία ενημέρωσης για podcasts;
Παράλληλα, τα σημεία ενημέρωσης για τα podcasts ποικίλουν. 112 ακροατές δήλωσαν πως μαθαίνουν νέα podcasts από αναφορές που γίνονται σε άλλα podcast shows, 109 από αναζητήσεις στο web, 101 από κάποιο/α φίλο/η ή μέλος της οικογένειας, 100 από αναφορές σε blogs, 81 από αναζητήσεις εντός των podcast apps που χρησιμοποιούν, 64 από apps που προσφέρουν προσωποποιημένες συστάσεις, 59 από προτάσεις του YouTube και 24 μέσω push notifications με προτάσεις από κάποιο podcast streaming app.

Τι συμβαίνει πέρα από τα podcast apps
Η αλληλεπίδραση συνεχίζεται και πέρα από την ακρόαση. Συγκεκριμένα, 156 ακροατές δήλωσαν πως ακολουθούν τα social media του αγαπημένου τους show, 138 ότι ακολουθούν τα προσωπικά social media profiles του/ης host, 76 πως είναι εγγεγραμμένοι στο newsletter του show, 62 ότι αλληλεπιδρούν μόνο μέσα από τα podcast apps, 9 πως παρακολουθούν events/εκδηλώσεις του podcast και 6 ότι είναι συνδρομητές σε ένα loyalty club στο Patreon. Οι ακροατές podcasts είναι heavy users των digital platforms. 238 ακροατές δήλωσαν πως χρησιμοποιούν το Instagram, 227 το Facebook, 186 το LinkedIn, 113 το Twitter, 104 το WhatsApp, 97 το TikTok, 93 το Pinterest, 45 το Reddit, 23 το Clubhoust και 5 το Snapchat. Τα βιβλία και η γυμναστική είναι οι πιο δημοφιλείς ασχολίες τους. 160 ακροατές δήλωσαν ότι ένα από τα 3 κορυφαία χόμπι τους είναι η Ανάγνωση Βιβλίων, 129 η Γυμναστική, 67 η Μαγειρική, 49 η Τεχνολογία, 46 η Μουσική, 45 η παρακολούθηση Ταινιών/Σειρών, 22 η ενασχόληση με τα Αθλητικά, 11 το Gaming, 8 το Marketing, 8 η Αυτοβελτίωση και 8 η Φωτογραφία.

Το μέλλον του ήχου στην Ελλάδα
H ακρόαση podcasts έχει γίνει μια καθημερινή συνήθεια, η οποία συντροφεύει το κοινό στη διάρκεια της ημέρας του. Οι ακροατές επιλέγουν προσεκτικά τα shows που θα ακολουθήσουν, με κύρια κίνητρα τους την εκπαίδευση, την ενημέρωση και την ψυχαγωγία. Με τη συνεχή άνοδο του ενδιαφέροντος των δημιουργών προς το μέσο, όλα δείχνουν πως τα podcasts θα αποκτούν όλο και πιο κεντρικό ρόλο μεταξύ των ειδών περιεχομένου που προτιμά να καταναλώνει το κοινό.

Μπορείτε να κατεβάσετε ολόκληρο το visual report εδώ.