Ο ι καταναλωτές τείνουν να καταναλώνουν λιγότερο, αλλά «καλύτερα», ενώ προσεγγίζουν τις επενδύσεις και τη σχέση τους με το χρηματοοικονομικό σύστημα με μεγαλύτερη προσοχή όσον αφορά τις επιπτώσεις του στον πλανήτη και την κοινωνία. Σε αυτά τα βασικά συμπεράσματα καταλήγει η μελέτη «Sustainability Trends 2022» της Kantar Insights, όπως επισημαίνει η Λέλα Χαραυγή, Head of Business Development & Marketing, Kantar Insights Greece.

Η συγκεκριμένη μελέτη ανέλυσε 7,6 δισ. data points, σχετιζόμενα με τη βιωσιμότητα, τα οποία προέκυψαν από τις αναζητήσεις των καταναλωτών στο Google, σε περισσότερες από 90 χώρες (με εξαίρεση την Κίνα), σε μια περίοδο πέντε ετών (Μάρτιος 2017 – Μάρτιος 2022), αναφορικά με τρεις τομείς: τρόφιμα και ποτά, retail και finance. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν τον τρόπο σκέψης των καταναλωτών όσον αφορά την υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών στην καθημερινή τους ζωή.

Επιλέγουν να καταναλώνουν λιγότερο αλλά καλύτερα
Η ανάλυση δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι περισσότερο ενήμεροι και θέλουν να αποτελέσουν μέρος της αλλαγής. Έδειξε επίσης ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για θέματα βιωσιμότητας, σε σημείο που να αποδέχονται ακόμη και την ιδέα της αποανάπτυξης.

Παγκοσμίως, η υπερκατανάλωση και η σπατάλη έχουν αναζητηθεί στο Google κατά μέσο όρο 246 εκατ. φορές μηνιαίως, τα τελευταία 5 χρόνια. Οι αναζητήσεις αυτές αφορούν το retail, ενώ σύμφωνα με την Kantar παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον τομέα των τροφίμων, γεγονός που υποδεικνύει μια μεταστροφή στην καταναλωτική συμπεριφορά. Οι αναζητήσεις αυτές φτάνουν κατά μέσο όρο τα 3 εκατ. μηνιαίως, σημειώνοντας αύξηση 27% τα τελευταία δύο χρόνια.

Απομάκρυνση από τα πρότυπα που ευνοούν την υπερκατανάλωση
Ο αριθμός αναζητήσεων για το fast fashion έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα σε 5 χρόνια με τους καταναλωτές να ρωτούν αν οι Zara, Shein, Cider, Gap ή H&M θεωρούνται brands fast fashion. Επιπλέον, η εκμετάλλευση των ζώων παραμένει βασικό ζήτημα όσον αφορά τον κλάδο των τροφίμων, με 155 εκατ. αναζητήσεις μηνιαίως. «Ως σύμβολο της υπερκατανάλωσης, το fast fashion έχει δεχθεί πολλά πυρά τα τελευταία χρόνια, έτσι είναι φυσικό οι καταναλωτές να προσπαθούν να αποφύγουν λιγότερο υπεύθυνα brands, ώστε να καταναλώνουν ακολουθώντας τις αξίες τους», σημειώνει η Λέλα Χαραυγή.

H κυκλική οικονομία θεωρείται όλο και περισσότερο ένας τρόπος μείωσης και βελτίωσης της κατανάλωσης. Έτσι, οι αναζητήσεις γι’ αυτήν να αυξάνονται σημαντικά, και πιο συγκεκριμένα κατά 15% την τελευταία 2ετία.

Δίνοντας νέα αξία στον χρόνο
Το να είμαστε πιο υπεύθυνοι σημαίνει επίσης επανεξέταση του χρόνου: προτίμηση σε αυτό που διαρκεί παρά σε εκείνο που έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής, το να αφιερώνει κανείς χρόνο σε κάτι χρήσιμο και ευχάριστο, από το να προσπαθεί να εξοικονομήσει χρόνο με κάθε κόστος. Εξ ου και το ενισχυμένο ενδιαφέρον για τη βιωσιμότητα, η οποία έχει σημειώσει αύξηση των αναζητήσεων κατά 31% από το 2020, η ιδέα του slow-living με αύξηση 52% τα τελευταία 2 χρόνια και το μαγείρεμα σε μεγάλες ποσότητες για ολόκληρη την εβδομάδα, με τον όγκο των αναζητήσεων σχετικά με το batch cooking να αυξάνεται κατά 132% τα τελευταία 2 χρόνια.

Ο στόχος του zero waste
Αν και ο στόχος του zero waste μπορεί αυτή τη στιγμή να φαίνεται λιγότερο βασικός, με πτώση 34% στις αναζητήσεις τα τελευταία δύο χρόνια, οι καταναλωτές δεν παύουν να αναζητούν τρόπους να περιορίσουν τις συσκευασίες και να δώσουν στα απορρίμματα μια δεύτερη «ευκαιρία». Έτσι, οι αναζητήσεις για χύμα προϊόντα αυξάνονται 59% τα τελευταία 2 χρόνια, ενώ οι καταναλωτές λαμβάνουν όλο και περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο αξιοποίησης των απορριμμάτων τους. Αύξηση στις αναζητήσεις τα τελευταία δύο χρόνια παρουσιάζουν οι όροι κομπόστ (38%), ανακύκλωση (22%) και διαχείριση απορριμμάτων (15%).

Αναζητούν, επίσης, υπεύθυνες εναλλακτικές στις τρέχουσες πρακτικές τους. Οι αναζητήσεις για διανομείς νερού έχουν αυξηθεί κατά 13% τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ το θέμα της εναλλακτικής συσκευασίας – αν και κάπώς θωλό ακόμα- έχει σημειώσει αύξηση της τάξης του 30% μέσα σε δύο χρόνια.

Ανάμεσα στο κέρδος και την υπευθυνότητα
Η Η μελέτη της Kantar Insights αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτές έχουν υψηλές προσδοκίες από τον τραπεζικό και χρηματοπιστωτικό τομέα όσον αφορά την υπεύθυνη διαχείριση.
Από το 2020, η χρήση των χρημάτων, που εμπιστεύονται στις τράπεζες και τους χρηματοοικονομικούς οργανισμούς οι καταναλωτές, αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος, με την αύξηση για το αντικείμενο της επένδυσης να φτάνει το 27% σε 2 χρόνια.

«Ακόμη κι αν οι έννοιες της απόδοσης και της κερδοφορίας παραμείνουν θεμελιώδεις, οι “πράσινες” και κοινωνικά υπεύθυνες επενδύσεις προσελκύουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον με την αύξηση των αναζητήσεων να φτάνει το 79% και 82% σε δύο χρόνια», αναφέρει η Λέλα Χαραυγή.

Ο όρος ESG αναζητείται πάνω από 1,35 εκατ. φορές μηνιαίως από το 2017 ενώ καταγράφει αύξηση 260% τα τελευταία 2 χρόνια.