Το influencing οικοσύστημα αλλάζει, εξελίσσεται, ωριμάζει. Ο follower, o «παθητικός» καταναλωτής της πληροφορίας πλέον έχει λόγο, έχει δύναμη, έχει επιρροή. Οι influencers από την πλευρά τους, αν κινηθούν σωστά έχουν τη μοναδική ευκαιρία να επηρεάσουν, να αλλάξουν, να προσφέρουν, να εμπνεύσουν. Την άποψή της για το αναπτυσσόμενο οικοσύστημα του influencing, μοιράζεται μαζί μας η Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής της φετινής διοργάνωσης των Influencer Marketing Awards.

Το influencer marketing έχει κερδίσει επάξια τη θέση του στο marketing mix brands και εταιρειών και τα Influencer Marketing Awards 2022 έρχονται για ακόμα μία χρονιά να επιβραβεύσουν καμπάνιες, projects, brands και influencers με… «αποτύπωμα».

Η Μυρτώ Κάζη, Δημοσιογράφος, Influencer και CEO των Yes I Do και Boom, είναι η Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής της φετινής διοργάνωσης και μαζί με 27 στελέχη των σημαντικότερων agencies της ελληνικής αγοράς, θα αναζητήσουν τις πιο αγαπημένες influencer marketing ενέργειες της χρονιάς. Ποια η άποψή της για τη θέση του influencer marketing στην digital στρατηγική μιας μάρκας και για την εικόνα της ελληνικής αγοράς influencing;

MW: Το influencer marketing αποτελεί πλέον σημαντικό κομμάτι της digital στρατηγικής μιας μάρκας. Ποιες οι ευκαιρίες που προσφέρει σε ένα brand, σε επίπεδο προβολής και awareness;

Μυρτώ Κάζη: Τα παγκόσμια φώτα της δημοσιότητας είναι πλέον ξεκάθαρα στραμμένα στο influencer marketing. Πρακτικά μια επιχείρηση μοιάζει να μην έχει υπόσταση όταν δεν δραστηριοποιείται και μάλιστα πολύ επιστάμενα και δημιουργικά με τη συγκεκριμένη στρατηγική. Προσωπικά πιστεύω πως πλέον το marketing δεν διαφοροποιείται από το influencer marketing. Μιλάμε για ομόκεντρους κύκλους που κατακλύζουν τη ζωή μας. Σε έναν ωκεανό λοιπόν, όπου κολυμπούν εκατομμύρια influencers και influencer campaigns, το στοίχημα είναι πλέον ποιος θα βγει στην επιφάνεια και δεν θα βουλιάξει στον σκοτεινό βυθό. Με τα νέα features και τα τεχνολογικά εργαλεία δε, που προσφέρουν οι πλατφόρμες σε σχεδόν καθημερινή βάση, φαίνεται πως οι ευκαιρίες που προσφέρονται απλόχερα στα brands είναι απεριόριστες. Και αυτό είναι μαγικό! Γιατί μιλάμε για έναν εντελώς νέο e-πλανήτη που αν του συμπεριφερθούμε σωστά μπορεί να μας εκτοξεύσει στο διάστημα!

Στον αντίποδα, ποιες «παγίδες» θα πρέπει να αποφεύγουν τόσο οι διαφημιζόμενοι, όσο και οι ίδιοι οι influencers;

Οι πρόσφατες κακοτοπιές (ή για να ακριβολογούμε επικίνδυνες δηλώσεις) διάσημων influencers, έφεραν ξεκάθαρα (ευτυχώς – it was about time) στο προσκήνιο τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τα brands. Να ταυτιστούν με πρόσωπα που εν μία νυκτί μπορεί να απωλέσουν κάθε ίχνος αποδοχής. Η μεγαλύτερη παγίδα λοιπόν, κατά τη γνώμη μου κρύβεται στην επιλογή των προσώπων. Η επιλογή των influencers από τα brands είναι δείγμα όχι μόνο της αισθητικής τους, αλλά και της ευθύνης που παίρνουν απέναντι στους καταναλωτές και τους followers. Μια ευθύνη που έχει βαθιές κοινωνικές προεκτάσεις.

Μια δεύτερη παγίδα αφορά στην ποσοτικοποίηση της αποκωδικοποίησης της πληροφορίας. Από την πλευρά των brands, η -μέχρι πρότινος τουλάχιστον- εμμονή με τα νούμερα, οδηγεί τους influencers σε αδιάκοπα giveaways, αλλά και αγορά χιλιάδων fake followers που όμως -όπως είναι φυσικό- δεν αντικατοπτρίζονται στο engagement, ενώ και από την άλλη πλευρά, οι influencers μετρώντας τα πάντα με budget-ικές παραμέτρους, προχωρούν σε συνεργασίες που δεν συνάδουν με την αισθητική τους και τα πιστεύω τους, αλλοιώνοντας μια για πάντα το προφίλ τους.

Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι η εικόνα της ελληνικής αγοράς influencer marketing; Ποια τα βασικά στοιχεία που την χαρακτηρίζουν;

Η ελληνική αγορά ακροβατεί ανάμεσα σε δύο άκρα. Από τη μία συχνά δείχνει ανώριμη, απαίδευτη και εύθραυστη, ενώ από την άλλη σπουδαίες καμπάνιες έρχονται να ρίξουν γροθιά στο mediaκό κατεστημένο αποδεικνύοντας πως τα εγχώρια μυαλά είναι τετραπέρατα και απείρως δημιουργικά. Οι influencers από την πλευρά τους, απολαμβάνοντας εξωπραγματικά ποσά και local καταξίωση, κάποιες φορές αιθεροβατούν σε ένα περιβάλλον που τα πάντα μετριόνται σε likes και φυσικά μηδενικά στον τραπεζικό λογαριασμό. Ταυτόχρονα όμως -και αυτό είναι το πιο σημαντικό- αν κινηθούν σωστά έχουν τη μοναδική ευκαιρία να επηρεάσουν, να αλλάξουν, να προσφέρουν, να εμπνεύσουν. Άλλοτε με ένα απλό post, άλλοτε απλώς απαντώντας στο IG Inbox, οι απανταχού influencers στηρίζουν, υποστηρίζουν, εμπνέουν, «αγκαλιάζουν» διαδικτυακά τους followers τους προσφέροντας τους ένα διαδικτυακό χάδι. Μην ξεχνάτε πως το influencer marketing είναι πρωτίστως ανθρωποκεντρικό. Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο άνθρωπος που παρουσιάζει κάτι. Και εκεί είναι το μυστικό. Στον άνθρωπο.

Ας έρθουμε και στα Influencer Marketing Awards. Ως Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, τι θα θέλατε να δείτε στις φετινές υποψηφιότητες;

Ως Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής των φετινών Influencer Marketing Awards θα ήθελα πραγματικά να δω δράσεις που προκάλεσαν αντίδραση. Γιατί αυτό είναι η ζωή μας. Ένας αέναος κύκλος δράσης -αντίδρασης. Επομένως θα ήθελα να δω δράσεις που κατάφεραν να κάνουν τον κόσμο μας έστω και ελάχιστα καλύτερo. Θα ήθελα να δω καμπάνιες που μας έκαναν να χαμογελάσουμε, να συγκινηθούμε, να πράξουμε, να αλλάξουμε. Θέλω να δω brands που επέλεξαν «σοφά» influencers που ούτως ή άλλως γνώριζαν και εμπιστεύονταν το συγκεκριμένο brand και άρα η δημιουργία του content προέκυψε αβίαστα και φυσικά. Θέλω να δω υποψηφιότητες όπου το τρίγωνο Brand – Influencer – Followers είναι ισόπλευρο και κατάφερε να κάνει και τις τρεις κορυφές του να εξελιχθούν με βήματα μπροστά. Η φετινή χρονιά ήταν γεμάτη από τέτοιες καμπάνιες! Σε κάποιες έλαβα μέρος και κάποιες άλλες τις «ζήλεψα» γιατί ήταν πραγματικά υπέροχες! Είμαι σίγουρη πως τα φετινά Βραβεία θα έχουν σασπένς, χειροκροτήματα και πολλές αγκαλιές!

Εάν σας ζητούσα να δώσετε μια συμβουλή σε όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο, ποια θα ήταν αυτή;

Η ζωή είναι πολλά περισσότερα από likes, comments και Instagramική παρουσία. Ας αξιοποιήσουμε το Influencing προς όφελος δικό μας και της κοινωνίας και όχι για να καταστρέψουμε τα τελευταία ίχνη ανθρώπινης επαφής που μας έχουν απομείνει. Θα πρέπει με απόλυτη συνείδηση να μπορούμε να διαχωρίσουμε τους δύο κόσμους, τον πραγματικό από τον social-mediaκό και στο τέλος της ημέρας να μπορούμε να ξαπλώσουμε στο κρεβάτι μας το βράδυ χωρίς να θυσιάσουμε μία -τόσο σημαντική για την υγεία μας- ώρα ύπνου απλά για να σκρολάρουμε σε κάποιο feed. Εκτός από τον κανονικό κόσμο, τον πλανήτη μας, θα παραδώσουμε στα παιδιά μας και τον ιντερνετικό κόσμο. Ας τον φροντίσουμε.

Κλείνοντας, με το βλέμμα μπροστά, εντοπίζετε κάτι το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηρίσει έντονα το influencing οικοσύστημα το προσεχές διάστημα;

Αισθάνομαι πως το influencing οικοσύστημα αλλάζει, εξελίσσεται, ωριμάζει. Ο follower, o «παθητικός» καταναλωτής της πληροφορίας πλέον έχει λόγο, έχει δύναμη, έχει επιρροή. «Ζητάει τα ρέστα» από εκείνους που ακολουθεί, φωνάζει όταν συμβαίνουν λάθη, απορρίπτει όταν κουραστεί και φυσικά αγκαλιάζει με μια μοναδική ιντερνετική θέρμη όταν επικροτεί. Είμαι σίγουρη πως στο προσεχές διάστημα θα δούμε να αναδύεται όχι μόνο η ευθύνη του brand και των influencers αλλά και η ευθύνη του follower που πλέον μπορεί να επηρεάσει και το ίδιο το μήνυμα. Του follower που φαίνεται πως θα διαδραματίσει πολύ δυναμικό και ουσιαστικό ρόλο στα πράγματα. Άλλωστε τα brands και οι influencers χρωστούν την ύπαρξη, την εξέλιξη και την υπεραξία τους στους followers τους! Ας τους δείξουμε τον σεβασμό που τους αναλογεί.