Η οικογένεια εφαρμογών της Facebook μετρά πλέον 3,2 δισ. ενεργούς χρήστες παγκοσμίως, το TikTok έφτασε ήδη το 1 δισ., ενώ το 36% των καταναλωτών θα κάνει μια αγορά μέσα από τα social media φέτος. Πώς μπορούν τα brands να μεταφράσουν αυτή τη δυναμική σε στρατηγική που φέρνει αποτελέσματα;

Άμεσα εφαρμόσιμες συμβουλές, hacks και tricks, αλλά και διεθνή best practices για social media στρατηγικές που αξιοποιούν τάσεις και εργαλεία για μέγιστο ROI μοιράστηκαν διεθνείς experts και στελέχη της ελληνικής αγοράς στο Social Media Conference που διοργάνωσε ψηφιακά το Marketing Week και η Boussias. Οι δυνατότητες των νέων δικτύων, tips για μέγιστη αξιοποίηση των συνεργασιών με creators και influencers, δοκιμασμένες πρακτικές αλλά και λιγότερο γνωστές τακτικές για αποτελεσματική παρουσία σε όλες τις πλατφόρμες βρέθηκαν στο επίκεντρο, με την ανάγκη για δημιουργικότητα, data-driven προσεγγίσεις και εξειδικευμένo σχεδιασμό για κάθε κοινωνικό δίκτυο να ξεχωρίζουν.

Το word-of-mouth σε άλλο επίπεδο
Τι θα λέγατε αν είχατε τη δυνατότητα να συμμετέχετε σε μια συζήτηση με τους μεγαλύτερους στοχαστές και τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες, όπως ο Elon Musk ή η Oprah; Καλωσήλθατε στον κόσμο του social audio! Δεν είναι μόνο το Clubhouse, είναι ένας νέος τύπος πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, εξήγησε ο Tuck Ross, βραβευμένος Marketing Strategist. Διάδραση σε πραγματικό χρόνο, περιεχόμενο που συνδημιουργείται και μοιράζεται δημιουργώντας engagement και αξιοπιστία, δυνατότητα συμμετοχής από οπουδήποτε: Αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του social audio, που επιτρέπει conversions σε πραγματικό χρόνο. Η δυνατότητα επανάχρησης περιεχομένου όπως podcasts, η χορηγία «δωματίων» που σας αφορούν, η συνεργασία με influencers, ακόμα και το λανσάρισμα προϊόντων και υπηρεσιών με demos και η συγκέντρωση feedback, είναι μερικές μόνο ιδέες για την αξιοποίηση του νέου αυτού εργαλείου. Clubhouse, Twitter Space, Spotify Greenroom και Facebook Live Audioroom είναι κάποιες από τις διαθέσιμες πλατφόρμες, χωρίς να υπάρχει, προς το παρόν, δυνατότητα προβολής διαφημίσεων.

Το τέλος των data;
Στην αρχή επικράτησε πανικός. Η ενημέρωση iOS 14 άλλαξε πολλά, όμως υπάρχουν λύσεις. Ο Κωνσταντίνος Ανδρούτσος, Academic Advisor Certificate in Digital Marketing Hellenic American Union & CMO, ROIX, πρότεινε στους marketers μια αλλαγή στρατηγικής και, εκτός από τις bottom-line ενέργειες, να υιοθετήσουν μια πιο δημιουργική προσέγγιση, να επιστρέψουν στη βάση του marketing και με πιο επιθετικές στρατηγικές στα social media να προσελκύσουν τον χρήστη. Παρουσιάζοντας το case study της επικοινωνίας του Certificate in Digital Marketing, έδειξε τη σημασία του συνδυασμού price-sensitive και authority content που πείθει τον πελάτη ότι «είστε οι κατάλληλοι για εκείνον».

Βελτιστοποιώντας το influencer marketing
Ένας στους δύο προτιμά το branded περιεχόμενο έναντι των παραδοσιακών διαφημίσεων, ενώ η Facebook έχει δεσμευτεί να επενδύσει 1 δισ. δολάρια μέσα στους επόμενους 18 μήνες ώστε να προσφέρει στους creators νέους τρόπους για να εξαργυρώσουν το περιεχόμενο που δημιουργούν. Σκιαγραφώντας την παλλόμενη εικόνα του influencer marketing οικοσυστήματος, ο Andreas–William Grivas, Client Solutions Manager CEE της Facebook, υπογράμμισε ότι το branded content απαιτεί τη σύνθεση δημιουργικότητας, προώθησης και μέτρησης, σημειώνοντας ότι όταν branded content ads συνδυάζονται με brand ads έχουν βέλτιστα αποτελέσματα.

Το Facebook είναι «νεκρό»;
Από τη μία, organic reach και engagement κινούνται καθοδικά, επιλογές και metrics μπερδεύουν, ενώ οι πολιτικές δεν είναι ξεκάθαρες. Από την άλλη, είναι το… Facebook: μια τεράστια πλατφόρμα, με προηγμένο ad targeting, με καλή σχέση τιμής-απόδοσης. Τι θα πρέπει να κάνουν οι μάρκες; Να μείνουν ή να φύγουν; Στο δίλημμα αυτό, η Κατερίνα Δημητρακοπούλου, Managing Director, Social Mellon & Instructor της Knowcrunch.com, κάλεσε τους marketers να θέσουν τα εξής ερωτήματα:

  1. Είναι το κοινό μας ενεργό στο δίκτυο;
  2. Έχουμε θέσει τους σωστούς στόχους;
  3. Μετράμε τα σωστά metrics για τα KPIs μας;
  4. Μπορούμε να διαφημίσουμε τα προϊόντα μας;
  5. Είναι η ομάδα μας κατάλληλα εκπαιδευμένη;

Μήπως έχετε λάθος εικόνα για το YouTube;
Τι συμβαίνει στον «πλανήτη» YouTube; Οι μηνιαίες προβολές υπερτριπλασιάστηκαν μέσα στην τελευταία τριετία, όμως πώς μπορεί ένας διαφημιζόμενος να αξιοποιήσει αυτή τη δυναμική; Για τον Peter Minkjan, co-Founder της Team5PM, η απάντηση βρίσκεται σε τρεις ερωτήσεις:

Ποια η συμπεριφορά των χρηστών στην πλατφόρμα; Δεν στοχεύει μόνο στην ψυχαγωγία. Τα «how-to» videos εμφανίζουν το υψηλότερο engagement, ενώ πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης, για εκπαιδευτικό περιεχόμενο, συμβουλές αγοράς και έμπνευση.

Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος; Στόχος του YouTube είναι η μεγιστοποίηση του engagement και της ικανοποίησης του χρήστη, άρα εκτενέστερο περιεχόμενο προτείνεται πιο συχνά.
Πώς να βελτιστοποίησω τη στρατηγική μου; Στατιστικές δείχνουν ότι τα videos άνω των 10’ έχουν περισσότερα views και μεγαλύτερο engagement, ενώ ενημερωτικό/εκπαιδευτικό περιεχόμενο που παραμένει επίκαιρο έχει τις καλύτερες επιδόσεις. Σε κάθε περίπτωση, στόχος της στρατηγικής είναι να έχει αντίκτυπο, έμμεσο ή άμεσο, στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Η δύναμη των YouTube creators
Με δεδομένο ότι το 62% των ατόμων ηλικίας 13-24 και το 52% των ατόμων άνω των 35 ετών είναι πιο πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν ή υπηρεσία που έχουν δει να προβάλλει ένας YouTube creator από ότι εάν το έβλεπαν σε μια διαφήμιση στα social media, δεν προκαλεί έκπληξη η αξιοσημείωτη αύξηση των σχετικών συνεργασιών από τα brands. Όπως εξήγησε η Άντζυ Γκολφινοπούλου, Social Media Marketing Strategist του Wizard Performance Advertising Agency, η τάση αυτή μαρτυρά την απαίτηση για αυθεντικότητα των χρηστών από τις μάρκες. Παρουσιάζοντας το case της συνεργασίας του agency με την Total Energy, σημείωσε τη σημασία επιλογής των κατάλληλων προσώπων, με περιεχόμενο που ενδιαφέρει το συγκεκριμένο κοινό-στόχο, στο πλαίσιο μιας πολυκαναλικής προσέγγισης.

Κάνοντας τη δημιουργικότητα αποτελεσματική
Tips για δημιουργικότητα που φέρνει αποτελέσματα στα social media έδωσε ο Δημήτρης Καλαϊτζής, Marketing Team Leader της GIM Greek Internet Marketing:

  1. Δημιουργήστε branded posts που δεν θυμίζουν branded posts.
  2. Επενδύστε περισσότερο στο community management.
  3. Εντοπίστε πού «συχνάζει» το κοινό σας και δημιουργήστε περιεχόμενο για την κάθε πλατφόρμα ξεχωριστά.
  4. Γίνετε early adopters και συνδεθείτε με trends με ταχύτητα και τόλμη.
  5. Συνεργαστείτε με influencers και αξιοποιήστε user generated content για social proof.
  6. Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα KPIs για την αξιολόγηση της καμπάνιας σας.

Νικώντας τον θόρυβο
Οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για τις διαφημίσεις, ενδιαφέρονται για νέα πράγματα. Αυτή είναι και η ευκαιρία για τις μάρκες, υποστήριξε ο Νίκος Ξυδάς, Ιδρυτής του Humble Digital Agency, για να συνδεθούν με τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων, μέσα από πρακτικές που μπορούν να τις διαφοροποιήσουν:

  • Φτιάξτε περιεχόμενο που τραβά την προσοχή, εκπλήσσει τους χρήστες και σταματά το σκρολάρισμα.
  • Ένα και μόνο post είναι αρκετό, δεν χρειάζεται μια ολόκληρη καμπάνια.
  • Χρησιμοποιήστε insights από το community και επιστρατεύστε τύπους περιεχομένου που έχουν απήχηση, π.χ. memes.
  • Πάρτε μέρος σε συζητήσεις που συμβαίνουν «τώρα» και ενδιαφέρουν το κοινό σας.
  • Δημιουργήστε content που θα συζητηθεί από τον κόσμο, συνεργαζόμενοι με τον κατάλληλο influencer.

Μεγιστοποιώντας το influencer marketing ROI
Οι ολοκληρωμένες καμπάνιες marketing είναι τρεις φορές πιο αποτελεσματικές από εκείνες που «τρέχουν» μόνο σε ένα κανάλι. Αυτό ισχύει και για το influencer marketing, τόνισε η Emma Wills, Senior Account Director της SEEN Connects, προτρέποντας τους marketers να μην το περιορίζουν στο Instagram, αλλά να πετύχουν υψηλότερο ROI μέσα από ολοκληρωμένες προσεγγίσεις. Κάποιες ιδέες για αξιοποίηση του content των creators είναι τα paid media, ενίσχυση της PR στρατηγικής με προσέλκυση κάλυψης από τα media και δημιουργία awareness για experiential events τα οποία επιστρέφουν δυναμικά.
Στο Q&A session με τον Ευριπίδη Γουργουλίδη, Corporate & Brand Communications Manager, Balkans της Estée Lauder Hellas SA, αναδείχθηκε η σημασία του εξειδικευμένου σχεδιασμού της κάθε καμπάνιας με διαφορετικά blends και πρακτικές που υπηρετούν τους εκάστοτε στόχους, καθώς και η δυναμική των micro-influencers.

Content that «pops»
Περιέργεια, χαρά και θετική ενέργεια. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να οδηγούν στη δημιουργία περιεχομένου για τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά και αυτά που θα πρέπει να αποπνέει τελικά το περιεχόμενο. Εκφράζοντας τη θέση αυτή, ο Jon Burkhart, Storytelling Expert & Innovation Strategist, επεσήμανε την ανάγκη των brands, όχι μόνο να αποδεχτούν, αλλά και να προβάλλουν τον «ανθρώπινο» χαρακτήρα τους, με τρόπους που ανατρέπουν την αρνητικότητα και δημιουργούν χαρά και κάνουν τη ζωή των πελατών ευκολότερη. Η φόρμουλα που πρότεινε στις δημιουργικές ομάδες βάζει την περιέργεια σε πρώτο πλάνο, με στόχο περιεχόμενο που «ξεχωρίζει» (POPS):

  1. Ρωτήστε ερωτήσεις που προκαλούν (provocative).
  2. Δώστε αυθεντικές απαντήσεις (original).
  3. Φροντίστε να είναι διασκεδαστικές (playful)…
  4. …και να εκπλήσσουν (surprising).

Ιστορίες που φέρνουν αποτελέσματα
Τη στρατηγική πίσω από το αποτελεσματικό storytelling φώτισε ο Pete Durant, Brand Strategist & Consultant. Μέσα σε 3 δευτ., το video θα πρέπει να καταφέρει να κερδίσει την προσοχή, σε 6 δευτ. να πει μια μικρή ιστορία και σε 10 να δώσει μια πιο εκτενή εκδοχή. Επιπλέον, θα πρέπει να απευθύνεται σε ένα άτομο, με αμεσότητα, να εκφράζει συναισθήματα, μέσα από κοντινά πλάνα.
Εργαλεία όπως τα gifs, η δημιουργική χρήση της οθόνης, η δημιουργία video από στατικές εικόνες, η ενσωμάτωση κειμένου και υποτίτλων, αλλά και οι συνεργασίες με creators είναι εξαιρετικά χρήσιμα για να μεταφέρετε το περιεχόμενό σας. Απαραίτητη είναι και η αξιολόγηση των κατάλληλων metrics, όπως το πού εγκαταλείπουν το περιεχόμενο οι χρήστες, καθώς και η platform-specific στρατηγική.

Από το κοινό στην κοινότητα
Τη σημασία δημιουργίας κοινοτήτων έθεσε προς συζήτηση το πάνελ με συντονιστή τον Will Bonaddio, Head of Social Media της FutureLearn. Διαφοροποιώντας τις έννοιες «κοινό» και «κοινότητα», ο Joe Glover, Ιδρυτής του The Marketing Meetup, ξεκαθάρισε πως η κοινότητα ξεχωρίζει για την ικανότητα των μελών της να αλληλεπιδρούν και να συνδέονται μεταξύ τους, ενώ η συνήθεια να μοιράζονται και να δημιουργούν περιεχόμενο είναι το στοιχείο που τη διαφοροποιεί πραγματικά, σύμφωνα με την Eloise Head, Ιδρύτρια της Fitwaffle. Από την πλευρά της, η Samantha Meiler, VP/Head of Social του Nickelodeon, στάθηκε ιδιαίτερα στο engagement του community, δίνοντας έμφαση στο βάθος και όχι στο εύρος, ενώ ο Richard Cook, Social Media Manager της Monzo Bank, στράφηκε στην αξιοποίηση ήδη υπαρχουσών κοινοτήτων, που μπορούν να προσφέρουν insights, αλλά και να προσεγγιστούν από το brand.

Το Instagram εκ των έσω
Την προσοχή των συνέδρων στους σημαντικότερους αλγόριθμους του Instagram επέστησε η Jenn Herman, Instagram Expert & Συγγραφέας: Ηashtags, Stories, feed και reels. Αυτά είναι μερικά από τα πολλά tips που μοιράστηκε:

  • Τα hashtags είναι το κλειδί της επιτυχίας. Χρησιμοποιήστε τουλάχιστον 10-20 hashtags, trendy ή θεματικά, που συνδέονται με το περιεχόμενο και τον κλάδο σας. Επιλέξτε ένα blend από δημοφιλή (πάνω από 500 χιλ. posts), μέτρια δημοφιλή (50-500 χιλ.), niche specific και branded.
  • Για τα Stories, χρησιμοποιήστε stickers, όπως δημοσκοπήσεις και κουίζ, για ενεργό αλληλεπίδραση.
  • Για το feed, η συστηματικότητα της δραστηριότητας επηρεάζει σημαντικά το reach, ωστόσο η ποιότητα νικά την ποσότητα: δημοσιεύστε περιεχόμενο που ξεχωρίζει και έχει κάτι να πει, 3-4 φορές τη βδομάδα.
  • Συνολικά, εντοπίστε το πιο αποτελεσματικό σας περιεχόμενο, ώστε να συνεχίσετε να δίνετε στο κοινό σας αυτό που πραγματικά επιθυμεί.

Επανασυστήνοντας το Linkedin
Τα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει το LinkedIn στις επιχειρήσεις έφερε στο προσκήνιο η Michaela Alexis, Official LinkedIn Learning Instructor, παρουσιάζοντας βήμα προς βήμα την αποτελεσματική στρατηγική:

  • Χτίστε το σωστά: Επιλέξτε cover images που καθιστούν σαφές το τι προσφέρετε, τοποθετήστε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στην καρτέλα της παρουσίασης και συνδεθείτε με hashtags που δεν είναι πολύ γενικά και έχουν κάποια δραστηριότητα.
  • Περιεχόμενο: Οι εναλλακτικές είναι πολλές: διαφορετικοί τύποι αρχείων, όπως check-lists, φωτογραφίες, όπου μπορείτε να προσθέσετε κινούμενο κείμενο, ή να αναδείξτε την ομάδα σας, δημοσκοπήσεις που ενισχύουν τη διάδραση, δίνουν feedback και ευνοούνται από τον αλγόριθμο, άρθρα, όπου μπορείτε να επαναχρησιμοποιήσετε συνεντεύξεις podcasts ή περιεχόμενο από το site.
  • Ενίσχυση: Βελτιστοποιήστε τα calls-to-action: Ξεκαθαρίστε το όφελος για τους χρήστες, δημιουργώντας FOMO και εμπλέξτε τους υπαλλήλους σας.
  • Βελτιστοποίηση: Παρακολουθήστε συστηματικά τα analytics και προσαρμόστε ανάλογα τη στρατηγική σας.

Οι ιδανικοί brand ambassadors
Κάθονται στο διπλανό γραφείο. Οι άνθρωποί σας αποτελούν τους ιδανικούς σας brand ambassadors, καθώς ήδη σας εμπιστεύονται ενώ, σύμφωνα με έρευνες, αθροιστικά, οι εργαζόμενοι έχουν 10 φορές περισσότερους ακολούθους σε σχέση με τους εταιρικούς λογαριασμούς. Με βάση τα δεδομένα αυτά, η Meredith Howard, Head of Global Social Media and Digital Activations της Deloitte, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα brand ambassador της Deloitte, απαρίθμησε τα συστατικά της επιτυχίας του:

  1. Εστιάστε στο τι θα αποκομίσει ο κάθε ambassador και στο upskilling του.
  2. Εφοδιάστε τους ambassadors με περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει, ζητήστε feedback και χτίστε συστηματικότητα.
  3. Επιστρατεύστε κάποιους «super-users», οι οποίοι θα κινητοποιήσουν τις ομάδες τους.
  4. Κάντε το διασκεδαστικό για τους ambassadors και εντάξτε στοιχεία gamification, challenges και ανταμοιβές.
  5. Καθορίστε τους στόχους σας και συνδέστε τις προσπάθειές σας με το ROI.

Do it like Burger King
Πώς κερδίζουν οι «μεγάλοι» στα social media; Παρουσιάζοντας case studies από τη συνεργασία του με εταιρείες όπως Pepsi και Burger King, ο Adam Clyne, CEO της Coolr, έδωσε τις εξής συμβουλές:

  • Κάθε κομμάτι περιεχομένου πρέπει να δημιουργεί συναισθήματα. Αναρωτηθείτε: Για ποιον λόγο θα ενδιαφέρει το κοινό; Υπάρχει λόγος να το μοιραστεί;
  • Δημιουργήστε ένα πλάνο αλλά κινηθείτε με ευελιξία, βελτιστοποιώντας διαρκώς.
  • Δημιουργήστε μια συγκεκριμένη στρατηγική για κάθε πλατφόρμα, η οποία να ευθυγραμμίζεται με τις υπόλοιπες.
  • Μην αναζητάτε απλά likes, αλλά αναρωτηθείτε αν το content σας θα έχει αντίκτυπο στα αποτελέσματα.
  • Σχεδιάστε με στόχο το engagement. Συχνά, features δικτύων όπως το TikTok βοηθούν πολύ.
  • Προχωρήστε σε απρόσμενες συνεργασίες.
  • Το social listening είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ανταποκριθείτε με ταχύτητα και αυθεντικότητα στα πιο δυναμικά trends.

Γνωρίστε την «generation TikTok»
Προτείνοντας ένα νέο διαφημιστικό μοντέλο που εμπλέκει τους καταναλωτές με ουσιαστικό τρόπο, το TikTok έχει δημιουργήσει μια νέα γενιά χρηστών, την «GenT». Εισάγοντας τους συνέδρους στο ξεχωριστό της mindset, η Alessandra Mariani, Brand Strategy Lead Southern Europe του TikTok, επεσήμανε ότι, ανεξάρτητα από τα δημογραφικά τους στοιχεία, οι χρήστες της πλατφόρμας έχουν κοινή συμπεριφορά με τα εξής γνωρίσματα: Αναζητούν ψυχαγωγία, θέλουν να συμμετέχουν, ψάχνουν περιεχόμενο που τους κάνει να νιώθουν καλύτερα και τους αρέσει να ανακαλύπτουν νέα πράγματα. Αυτοί θα πρέπει να είναι και οι οδηγοί για τη δημιουργία content, ενώ το TikTok Business που έγινε πρόσφατα διαθέσιμο και στην ελληνική αγορά παρέχει ακόμα περισσότερες λύσεις.

Παραμένοντας στο TikTok, o Gary Clarke, Commercial Director της Fanbytes, συντάχθηκε πλήρως με την τοποθέτηση της A. Mariani και έδωσε μερικές πρακτικές συμβουλές:

  • Υιοθετήστε μια creator-first προσέγγιση.
  • Δημιουργήστε cultural moments και συνδεθείτε με εξειδικευμένα communities και sub-cultures που είναι σχετικά με το brand σας.
  • Χρησιμοποιήστε αγαπημένα μοτίβα και συμπεριφορές που είναι ήδη διαδεδομένα στην πλατφόρμα.
  • Σχεδιάστε μια στρατηγική αποκλειστικά για το TikTok και διασκεδάστε το!