Συνεχής επένδυση στη δημιουργία νέων βιώσιμων συσκευασιών, καινοτόμα προϊόντα υψηλής ποιότητας με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενημέρωση και εκπαίδευση των καταναλωτών στη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας και της υπεύθυνης ανακύκλωσης, δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα. Όλα τα παραπάνω, και όχι μόνο, συνοψίζονται ιδανικά στο εταιρικό μήνυμα «ΖΑΓΟΡΙ, το καλό το΄χουμε μέσα μας».

Το ελληνικό εμφιαλωμένο φυσικό μεταλλικό νερό ΖΑΓΟΡΙ συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του, θέτοντας στο επίκεντρο της στρατηγικής του την καινοτομία και την κοινωνική υπευθυνότητα. Περισσότερα για την ιστορία, τα προϊόντα και τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές πρωτοβουλίες της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ μοιράζεται με το MW η Χριστίνα Δούμα, Διευθύντρια Marketing και Δημοσίων Σχέσεων της εταιρείας.

MW:  Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ αποτελεί αδιαμφισβήτητα, μια εταιρεία leader στον κλάδο του εμφιαλωμένου νερού. Θέλετε να μας κάνετε μια σύντομη επισκόπηση της μέχρι τώρα πορείας της;

Χριστίνα Δούμα: Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ ξεκινά την πορεία της κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 50’. Εμπνευστής ο Ιωάννης Χήτος, ο οποίος ίδρυσε το πρώτο εργοστάσιο της ΧΗΤΟΣ, στα Ιωάννινα. Με όραμα για την Ελλάδα, με μεράκι και αγάπη να δημιουργήσει στον τόπο του Αξία, εμπνέοντας τις επόμενες γενιές. Τη 10ετία του 80’ αναλαμβάνουν τα ηνία οι δύο γιοι του, Αλκιβιάδης και Κωνσταντίνος Χήτος. Με βασικό άξονα τις αξίες που κληρονόμησαν, με τόλμη και διορατικότητα, σε μια εποχή που η κατανάλωση του εμφιαλωμένου νερού ήταν ιδιαίτερα χαμηλή, παίρνουν τη στρατηγική απόφαση και το ρίσκο, να δημιουργήσουν το εμφιαλωμένο νερό ΖΑΓΟΡΙ. Το ελληνικό εμφιαλωμένο φυσικό μεταλλικό νερό αρχίζει να γράφει τη δική του επιτυχημένη πορεία.

Στη 10ετία του 90’ τα ηνία αναλαμβάνει η νεότερη γενιά και σημερινή διοίκηση της ΧΗΤΟΣ. Αντιλαμβανόμενοι το ανταγωνιστικό περιβάλλον και τις τεχνολογικές εξελίξεις, φρόντισαν για τον εκσυγχρονισμό των εργοστασίων, την αύξηση της παραγωγικής δυνατότητας, τη βελτιστοποίηση της ποιότητας. Επένδυσαν σε πρωτοποριακές μεθόδους παραγωγής με μηχανήματα υψηλής τεχνολογίας. Επενδύσεις που, εκείνη την εποχή, αποτελούσε ρίσκο η εφαρμογή τους. Υπήρχε όμως πάντα προσήλωση στο όραμα και την τόλμη. Και όπως η πορεία έδειξε, έγιναν όλα όπως έπρεπε, η επιτυχία ήταν μονόδρομος. Πέρα από τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες ως νέοι άνθρωποι με φρέσκες ιδέες, έδωσαν έμφαση και στην εικόνα των προϊόντων ΖΑΓΟΡΙ, στις συσκευασίες, τις ετικέτες, καθώς και στην επικοινωνία.

Με απώτερο στόχο να επιστρέψουν στην κοινωνία την ευημερία που λάμβανε η εταιρεία, το ΖΑΓΟΡΙ έγινε η πρώτη μάρκα εμφιαλωμένου νερού που αξιοποίησε την κοινωνική υπευθυνότητα, εντάσσοντάς την στην εταιρική στρατηγική της και υλοποιώντας μέχρι σήμερα σημαντικές πρωτοβουλίες για τον άνθρωπο, το παιδί, την οικογένεια, το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.

Σήμερα, η τότε νεότερη γενιά και σημερινή διοίκηση της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, με Πρόεδρο τον Νίκο Χήτο, συνεχίζει με το ίδιο πάθος και διορατικότητα την επιτυχημένη της πορεία, διατηρώντας την ηγετική της θέση στον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών. Επενδύει συνεχώς σε νέες κατηγορίες προϊόντων, σε νέες αγορές, σε καινοτόμες λύσεις σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της, ενώ ταξιδεύει την ποιότητα και τις αξίες του φυσικού μεταλλικού νερού ΖΑΓΟΡΙ σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ποιος ο ρόλος του όρου «καινοτομία» στη φιλοσοφία της ΧΗΤΟΣ;

Ο δρόμος για την επιτυχία περνά μέσα από την καινοτομία. Κι αυτό συμβαίνει σε όλη την πορεία της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ μέχρι σήμερα, σταθερά και με προσήλωση. Με το λανσάρισμα του ελληνικού εμφιαλωμένου φυσικού μεταλλικού νερού ΖΑΓΟΡΙ, σε μια αγορά με περιορισμένη κατανάλωση. Λίγο αργότερα με την καθετοποίηση των παραγωγικών διαδικασιών και τη δημιουργία τρίτης εργοστασιακής μονάδας παραγωγής υλικών συσκευασίας, πρωτοποριακή για την εποχή της. Αργότερα με την επένδυση σε καινοτόμες μεθόδους παραγωγής με μηχανήματα υψηλής τεχνολογίας.

Με επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που δημιούργησαν νέες συνθήκες στην εγχώρια αγορά, όπως για παράδειγμα η επιστρεφόμενη γυάλινη φιάλη που πρώτη η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ καθιέρωσε. Φτάνοντας στο σήμερα, με συνεχή επένδυση στη δημιουργία νέων βιώσιμων συσκευασιών που δίνουν στους καταναλωτές την επιλογή σε προϊόντα υψηλής ποιότητας που μειώνουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων όπως η σειρά ΖΑΓΟΡΙ Sparkling με φυσικό άρωμα φρούτων, χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα, ζάχαρη ή θερμίδες. Μια καινοτομία η οποία βραβεύτηκε ως Προϊόν της Χρονιάς για το 2021, μετά από ψηφοφορία του κοινού. Με την εισαγωγή σε νέες κατηγορίες προϊόντων λανσάροντας, εν μέσω πανδημίας, τη σειρά βιταμινούχου νερού Superfruits Water.

Με συνεχείς επενδύσεις στην υπεύθυνη επιχειρηματικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη στο σύνολο των δραστηριοτήτων της, με σεβασμό στο όραμά της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, να δημιουργεί Αξία για τους εργαζόμενους, τους καταναλωτές, τους συνεργάτες της, το περιβάλλον και την κοινωνία. Για τη ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, η καινοτομία είναι συνυφασμένη με τη δημιουργικότητα και την εξέλιξη. Είναι συστατικό του DNA της εταιρείας και βασικός πυλώνας της στρατηγικής της.

Πολλές από τις δράσεις σας περιστρέφονται γύρω από τις αρχές της αειφορίας και της κυκλικής οικονομίας. Ένα παράδειγμα είναι η σειρά «ΖΑΓΟΡΙ Go Green». Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.

Με πίστη στις αρχές της αειφορίας και της κυκλικής οικονομίας, αναπτύσσουμε προϊόντα με δυνατότητα επαναχρησιμοποίησής τους. Δίνουμε δηλαδή στον καταναλωτή την επιλογή προϊόντων υψηλής ποιότητας, σε βιώσιμες συσκευασίες που μειώνουν το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία στον κλάδο της που λανσάρισε το Φυσικό Μεταλλικό Νερό ΖΑΓΟΡΙ σε φιάλες 100% ανακυκλώσιμες και από 30% ανακυκλωμένο πλαστικό και η πρώτη που πιστοποίησε την παραγωγική διαδικασία.

Κάναμε την αρχή στον κλάδο μας, εν μέσω πανδημίας! Η σειρά προϊόντων Go Green αποτελεί τη δέσμευση της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος και τη μείωση χρήσης νέου πλαστικού στο σύνολο των προϊόντων και συσκευασιών της. Και μάλιστα πρόκειται για πρωτοβουλία της εταιρείας να προσαρμοστεί δέκα χρόνια νωρίτερα από την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα πλαστικά και να κάνει τη δέσμευσή της πράξη. Η κυκλική οικονομία, η υπεύθυνη ανακύκλωση και η σωστή χρήση των πόρων είναι η φιλοσοφία που ακολουθούν τα προϊόντα ΖΑΓΟΡΙ Go Green. Και ενώ ξεκινήσαμε μόλις τον Οκτώβριο, τη δύσκολη περίοδο του δεύτερου lockdown, παρουσιάζοντας τους πρώτους τρεις κωδικούς, μέσα σε επτά μήνες λανσάραμε στη Go Green φιλοσοφία, όλη τη σειρά ανθρακούχου φυσικού μεταλλικού νερού ΖΑΓΟΡΙ Sparkling, απλό και με φυσικό άρωμα.

Και αυτό μπορεί να ακούγεται απλό όμως δεν είναι. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα που απαιτεί σημαντική επένδυση, τεχνογνωσία και συνεχή ενημέρωση για το ανακυκλωμένο πλαστικό και τη χρήση του. Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να βρεις στην ευρωπαϊκή αγορά υψηλής ποιότητας ανακυκλωμένο πλαστικό, σε ποσότητα ικανή να καλύψει την παραγωγή εκατομμυρίων συσκευασιών. Είναι σημαντικό όμως για το περιβάλλον, για την ποιότητα της ζωής μας, για το μέλλον, για τις επόμενες γενιές. Οπότε για εμάς, για τη ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, αποτελεί πρώτη προτεραιότητα η δημιουργία προϊόντων που αποδίδουν ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Εξίσου σημαντικό όμως είναι η σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση των καταναλωτών στη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας και της υπεύθυνης ανακύκλωσης. Για αυτό ως εταιρεία συμμετέχουμε ενεργά στο Εθνικό Συλλογικό Σύστημα «Ανταποδοτική Ανακύκλωση», για περισσότερο από δέκα χρόνια, υλοποιώντας με τον φορέα δράσεις και πρωτοβουλίες εκπαιδευτικού χαρακτήρα για την ανακύκλωση και την επανάχρηση (reuse-reduce-recycle).

Ποιες άλλες δράσεις στο κομμάτι αυτό θα ξεχωρίζατε;

Δραστηριοποιούμαστε με βάση την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, το ήθος και τη συνέπεια. Επενδύουμε στην Πράσινη Οικονομία στο σύνολο των δραστηριοτήτων μας, εφαρμόζοντας υψηλής ποιότητας περιβαλλοντικά πρότυπα, με πιστοποιημένες πρακτικές από την TUV Hellas (TUV Nord), με το Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης με βάση το πρότυπο ISO 14001:2015.

Εκτός από την ανάπτυξη προϊόντων με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, έχουμε καταρτήσει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης, δημιουργώντας το δικό μας «πράσινο» αποτύπωμα για μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τη χώρα, την κοινωνία, για όλους μας, κυρίως όμως τις επόμενες γενιές.

Αυτή η στρατηγική ξεκινάει από την ίδια τη λειτουργία της εταιρείας, από αυτό που θεωρούμε δεδομένο, όπως το να παρακολουθούμε συνεχώς τους δείκτες ανάλωσης νερού και να εφαρμόζουμε τη σχετική νομοθεσία για την προστασία των πηγών, την αντικατάσταση του φωτισμού με οικονομικές λάμπες led, τη χρήση υβριδικών καυσίμων για τον μεταφορικό μας στόλο.

Οι περιβαλλοντικές μας πρωτοβουλίες δεν είναι απλά μία δεσμευτική προτεραιότητα στην επιχειρηματική ατζέντα μας, είναι η ραχοκοκαλιά μας καθώς εξαρτάται πλήρως από τις φυσικές πηγές της Ηπείρου. Για τον λόγο αυτό, η ενεργή συμβολή της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής μέσα από την πράσινη λειτουργία των εγκαταστάσεών της και τα ίδια τα βιώσιμα προϊόντα της έρχονται ως φυσικό αποτέλεσμα, με στόχο την αποφυγή της εξάντλησης των φυσικών πόρων και της μόλυνσης του περιβάλλοντος.

Παράλληλα, δεν παραλείπετε να επενδύετε διαρκώς σε δράσεις με κοινωνικό πρόσημο. Υπάρχει κάποιος τομέας στον οποίον δίνετε περισσότερη έμφαση;

Είμαστε ενεργό μέλος της κοινωνίας που ζούμε και δραστηριοποιούμαστε. Συμμετέχουμε έμπρακτα στην ανάπτυξη και την πρόοδο της χώρας μας και μέσα από τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις μας φροντίζουμε να αφήνουμε το δικό μας κοινωνικό αποτύπωμα, που συμβαδίζει με τις αξίες που πορευόμαστε διαχρονικά.

Και όπως αποδεικνύει το έργο μας, η κοινωνική υπευθυνότητα είναι κύτταρο του DNA της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ. Υιοθετούμε προγράμματα κοινωνικής υπευθυνότητας προς όφελος του περιβάλλοντος, του πολιτισμού, των εργαζομένων μας, καθώς και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων που επιβαρύνθηκαν αρκετά με την κρίση τα προηγούμενα χρόνια και στη συνέχεια με την πανδημία. Δεν επιλέγουμε πυλώνες, προτιμάμε να συνεισφέρουμε ουσιαστικά στον τομέα που υπάρχει ανάγκη.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαζόμαστε με επίσημους φορείς και αναγνωρισμένες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις προσφέροντας, και υλοποιώντας, πρωτοβουλίες ή δράσεις ανάλογα με την ανάγκη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας αποτελεί η άμεση ανταπόκρισή μας κατά την περίοδο της πανδημίας, με τη στήριξή μας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, με τη δωρεά ειδικών κλινών για την ανάπτυξη Μονάδας Εντατικής Θεραπείας στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, τη δωρεάν διάθεση μασκών ειδικού τύπου στο ΕΚΑΒ, τη συνεχή δωρεάν διάθεση των προϊόντων μας στα Νοσοκομεία αναφοράς Covid-19.

Παράλληλα, υποστηρίξαμε την προσπάθεια για την επανεκκίνηση του τουρισμού στη χώρα μας, ανταποκρινόμενοι στο αίτημα του Υπουργείου Πολιτισμού και του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, για δωρεάν διάθεση προϊόντων στους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Το εταιρικό μας μήνυμα λέει «ΖΑΓΟΡΙ, το καλό το΄χουμε μέσα μας», και αντιπροσωπεύει πλήρως τη φιλοσοφία, το έργο, τις αξίες της εταιρείας μας.