Παρά τις εμφατικές δεσμεύσεις και τις συμβολικές κινήσεις από brands και agencies, η άνιση εκπροσώπηση εξακολουθεί να αποτελεί πραγματικότητα στη διαφήμιση. Αυτό καταδεικνύει η έκθεση με τίτλο «Bias & Inclusion In Advertising», που εκπόνησε το Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών σε συνεργασία με το Geena Davis Institute on Gender in Media, αναλύοντας διαφημίσεις που βραβεύθηκαν ή ήταν φιναλίστ στο Φεστιβάλ, το διάστημα 2006-2019.

Τόσο η διοργάνωση Cannes Lions όσο και το Geena Davis Institute on Gender in Media αποτελούν μέλη τη Unstereotype Alliance, η οποία έχει ως μοναδικό στόχο την εξάλειψη των στερεοτύπων φύλου σε όλο το φάσμα του περιεχομένου σε media και διαφήμιση. Μέσω αυτής της συλλογικότητας, υπάρχει συνεργασία με φορείς και εταιρείες από ολόκληρη τη βιομηχανία, για τη διάχυση ερευνών και εμπειρίας, με ορίζοντα την ισότητα των φύλων σε όλο τον κόσμο.

Η μελέτη εξετάζει τις αναπαραστάσεις φύλου, φυλής/εθνότητας, LGBTQ+, αναπηρίας, ηλικίας και μεγέθους σώματος, καταλήγοντας ότι, αν και έχει υπάρξει σημαντική βελτίωση από το 2006 ως προς την απεικόνιση με βάση τη φυλή, τα στερεότυπα είναι ακόμη κυρίαρχα.

Εδραιώνεται η πρωτοκαθεδρία του «λευκού άντρα»
Ενδεικτικά, οι ανδρικοί χαρακτήρες είναι διπλάσιοι από τους γυναικείους, ενώ καταλαμβάνουν περισσότερο χρόνο παρουσίας και ομιλίας. Οι άνδρες απεικονίζονται δύο φορές συχνότερα σε επαγγελματικούς ρόλους και είναι πιο πιθανό να εμφανίζονται σε ηγετικές θέσεις. Από την άλλη, οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίζονται ημίγυμνες και είναι πιο σπάνια αστείες. Οι έγχρωμοι χαρακτήρες έχουν αρκετά μεγάλη εκπροσώπηση συνολικά στις διαφημίσεις του Φεστιβάλ (38%), ωστόσο οι λευκοί εμφανίζονται πιο συχνά ως εργαζόμενοι, αλλά και ως «έξυπνοι».

«Αόρατοι» LGBTQ+, άτομα με αναπηρία, 60+ και μεγάλοι σωματότυποι
Οι LGBTQ+ χαρακτήρες είναι ουσιαστικά «αόρατοι» στις υποψηφιότητες (1,8%), και όταν παρουσιάζονται, είναι λιγότερο πιθανό να δουλεύουν ή να είναι «έξυπνοι», σε σχέση με τους μη-LGBTQ+ χαρακτήρες. Ανάλογη είναι η συνθήκη και για τα άτομα με αναπηρία, με παρουσία μόλις 2,2%, τα οποία ωστόσο, είναι πολύ πιο πιθανό να προβάλλονται ως «έξυπνα», συγκριτικά με τους υπόλοιπους χαρακτήρες.

Ελλιπής είναι η εκπροσώπηση και για τα άτομα ηλικίας άνω των 60 ετών, ωστόσο, αναπαρίστανται συχνότερα ως ηγέτες και ως «έξυπνοι», αν και συχνά γίνονται αστεία με τη φυσική τους κατάσταση. Τέλος, οι μεγάλοι σωματότυποι επίσης υποεκπροσωπούνται, με την απεικόνισή τους να συνδέεται συχνότερα με «χαζούς» και «τεμπέληδες» χαρακτήρες, ενώ 1 στις 5 φορές χρησιμοποιούνται με κωμικό τρόπο, αναπαράγοντας έτσι περαιτέρω τα αρνητικά στερεότυπα που επικρατούν για αυτούς.