Ενδιαφέροντα στοιχεία για την εικόνα του λιανεμπορίου κατέθεσαν τόσο ο Αντώνης Μακρής, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, όσο και ο Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος της ΕΣΕΕ. Σύμφωνα με όσα είπαν, η αγορά θα βιώσει μείωση τζίρου που θα φτάσει το 18% μέχρι το τέλος του 2010. Παρά τα προβλήματα, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠΕ τόνισε ότι το λιανεμπόριο δεν έχει αδιέξοδο και πρέπει να εστιάσει στους καταναλωτές που βγαίνουν για να κάνουν τις αγορές τους, αφού εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν αγορές, μένουν σπίτι τους. Ο Β. Κορκίδης από την πλευρά του αναφέρθηκε στη σημασία της ψυχολογίας για τον καταναλωτή, η οποία σήμερα είναι στο ναδίρ.

Όπως είπε, οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων έχουν ήδη μειωθεί κατά 21-22% περίπου, των συνταξιούχων κατά 17% και των ιδιωτικών υπαλλήλων κατά 20%. «Η κατανάλωση στην Ελλάδα ανέρχεται στα 65 δισ. ευρώ ετησίως και από το ποσό αυτό το 1/4 πραγματοποιείται την περίοδο των Χριστουγέννων. Με βάση τα στοιχεία μας, φέτος θα λείψουν από την αγορά περίπου 3 δισ. ευρώ». Ο Β. Κορκίδης ανέφερε ότι το πρώτο 10μηνο του 2010 οι εργοδότες μειώθηκαν κατά 50.000.

«What’s keeping retailers awake at night?»
Mε αυτόν τον τίτλο ξεκίνησε η πρώτη ενότητα των ομιλητών, στην οποία μίλησαν ο Greg Hodge, Research Director του Planet Retail (ο οποίος παρουσίασε τις διεθνείς τάσεις του λιανεμπορίου), η Julia Calabrese, CEO της McArthurGlen UK, εταιρείας real estate με ειδίκευση στα εκπτωτικά «χωριά», αλλά και ο Σπύρος Καμηλάρης, Γενικός Διευθυντής της GfK Hellas.

Ο Greg Hodge επισήμανε ότι η Planet Retail αναλύει 218 αγορές λιανικού εμπορίου ανά τον κόσμο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, τόσο το 2010 όσο και το 2011, τα μικρά καταστήματα φαίνεται να σημειώνουν πιο εύκολα ανάπτυξη από τα μεγαλύτερα. Στην Ελλάδα, στον τομέα των μη τροφίμων, τα μεγάλα καταστήματα φαίνεται να αντέχουν στην κρίση, ενώ τα μικρά «υποφέρουν».

«Οι καταναλωτές που έχουν δουλειά συνεχίζουν να αγοράζουν και θα συνεχίσουν να το κάνουν, όσο εμείς συνεχίσουμε να επενδύουμε. Σε αυτό το περιβάλλον, τα ηλεκτρονικά είδη φαίνονται να αντέχουν» υπογράμμισε. «Οι λιανέμποροι πηγαίνουν εκεί που βρίσκονται οι καταναλωτές» είπε και ανέφερε παραδείγματα retailers που έκαναν ανοίγματα σε «μη αναμενόμενες» περιοχές. «Οι καταναλωτές δαπανούν εύκολα χρήματα όπου είναι εύκολο να βρουν αυτό που θέλουν» κατέληξε.

Η J. Calabrese με τη σειρά της, αναφέρθηκε στο άνοιγμα του εκπτωτικού «χωριού» που ετοίμασε η εταιρεία της στα Σπάτα, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του την άνοιξη. Η McArthurGlen ιδρύθηκε το 1991 και είναι leader πανευρωπαϊκά στα outlets, έχοντας αυτήν τη στιγμή 19 στην Ευρώπη, ενώ στοχεύει στα 21. Στα outlets τοποθετεί επώνυμες μάρκες πολυτελείας σε εκπτωτικές τιμές, συνεργάζεται με περισσότερες από 750 μάρκες διαφορετικών ειδών, ενώ τα «εκπτωτικά χωριά» της επισκέπτονται κάθε χρόνο περισσότεροι από 75 εκατ. επισκέπτες.

Στόχος είναι να κερδίζουμε και οι δύο πλευρές. Δεν ενδιαφερόμαστε απλά και μόνο να νοικιάσουμε τον χώρο σε μια επώνυμη μάρκα, αλλά δημιουργούμε παράλληλα και το κατάλληλο περιβάλλον ώστε η μάρκα αυτή να κάνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες πωλήσεις. Είμαστε συνεργάτες με τις εταιρείες αυτές και συνεργαζόμαστε καθημερινά μαζί τους» ανέφερε η J. Calabrese. Τα outlets της McArthurGlen έχουν μια ιδιαίτερη κλασική αρχιτεκτονική, ενώ διαθέτουν χώρους ψυχαγωγίας και παιδότοπους.

Αναφερόμενη στην επένδυση της εταιρείας στην Ελλάδα, ανέφερε ότι τα πρώτα σχέδια έγιναν το 2004, όταν η εικόνα της ελληνικής οικονομίας ήταν πολύ διαφορετική. «Σήμερα η αγοραστική δύναμη του Έλληνα μειώθηκε, η ανασφάλεια αυξάνεται μέρα με την ημέρα, αλλά παρ’ όλα αυτά 4 στους 5 καταναλωτές εξακολουθούν να αναζητούν αξία στις αγορές τους. παραμένουν πιστοί στις μάρκες, ενώ οι retailers πρέπει να στραφούν στις προωθητικές ενέργειες για να επιτύχουν τους στόχους τους. Όταν μια οικονομία παραπαίει, οι retailers πρέπει να έχουν το καθαρό μυαλό να βρουν τις νέες τάσεις και να τις αξιοποιήσουν» ανέφερε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η J. Calabrese, η επένδυση της McArthurGlen στα Σπάτα θα δημιουργήσει 1000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ οι εκπτώσεις που θα προσφέρονται στα καταστήματα του outlet θα κυμαίνονται από 35% έως και 70% από τις τιμές στα άλλα καταστήματα. Κλείνοντας την ομιλία της τόνισε ότι «αν δώσουμε στον έλληνα καταναλωτή τη σωστή Ιδέα, αυτός θα συνεχίσει να καταναλώνει».

Κλείνοντας την πρώτη ενότητα, ο Σπύρος Καμηλάρης, Γενικός Διευθυντής της GfK Hellas παρουσίασε στοιχεία για την πορεία των ηλεκτρονικών προϊόντων, μέσα από στοιχεία της GfK Retail Audit. Σύμφωνα με την έρευνα, τα ηλεκτρονικά προϊόντα έχουν ετήσιο τζίρο στην Ελλάδα που αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ αναφερόμενος στις διεθνείς καταναλωτικές τάσεις ανέφερε ότι η κατανάλωση μετακινείται από τη Δύση στην Ανατολή, αφού τα μεγάλα πληθυσμιακά κέντρα δεν είναι πλέον στην Ευρώπη, αλλά στην Ασία.

«Τα μεμονωμένα καταστήματα ανά τον κόσμο μειώνονται και αυξάνονται οι αλυσίδες καταστημάτων και τα ανεξάρτητα εξειδικευμένα καταστήματα, τα οποία έχουν αυξηθεί κατά 13.000 πανευρωπαϊκά τα τελευταία χρόνια. Η νέα τάση θέλει το λιανεμπόριο να καθετοποιείται, αφού ο κατασκευαστής γίνεται λιανέμπορος και το αντίθετο» είπε, φέροντας ως παράδειγμα τα Apple Stores.

Ο Σπύρος Καμηλέρης μίλησε ακόμα για τη σύγκλιση των τεχνολογιών – «οι συσκευές γίνονται μικρότερες και με περισσότερες λειτουργίες» είπε χαρακτηριστικά -, ενώ τα κινητά τηλέφωνα, οι τηλεοράσεις και τα computer θα αποτελέσουν τα τρία δομικά στοιχεία των καταστημάτων ηλεκτρονικών στο εγγύς μέλλον. Αναφέρθηκε στη σημαντική ανάπτυξη του Ιnternet και στην ώθηση που έχει δώσει στις πωλήσεις ηλεκτρονικών ειδών, ενώ παρουσίασε την αντίδραση του ελληνικού λιανεμπορίου, το οποίο επένδυσε στα promotions, στην προσφορά δόσεων και στην προσφορά οικονομικών μοντέλων, με μικρότερες δυνατότητες. «Παρά το γεγονός ότι σήμερα ο καταναλωτής δίνει βάρος στις προσφορές, το μέλλον είναι στην αξία που προσφέρει το κάθε προϊόν» κατέληξε.


«The way to growth & revenues, through innovative business models»
H δεύτερη ενότητα ξεκίνησε με την ομιλία της Nina Monahan, Regional Retail Managing Director της Leo Burnett & Arc Worldwide, η οποία παρουσίασε τα 6 αρχέτυπα των καταναλωτών, αλλά και 5 διεθνείς τάσεις κατανάλωσης στην περίοδο της κρίσης.

Τα αρχέτυπα που παρουσίασε είναι τα εξής:
1) Strategic Saver: Είναι ο καταναλωτής που δεν ρισκάρει την ποιότητα και αγοράζει το προϊόν έστω και σε υψηλή τιμή διότι θέλει να είναι σίγουρος.
2) Dollar Defaulter: Αυτός που βάζει την τιμή πάνω από όλα.
3) Savvy Passionista: Αρέσκεται να αναζητά προϊόντα που δεν τα βρίσκει εύκολα και παράλληλα λατρεύει τις μάρκες.
4) Quality Devotee: Αναζητά την υψηλή ποιότητα και έχει υψηλή πιστότητα.
5) Opportunity Adventurer: Ο ενθουσιώδης καταναλωτής, λατρεύει τις ευκαιρίες και αναζητά τις προσφορές.
6) Efficient Sprinter: Δεν τον ενδιαφέρουν οι ευκαιρίες, απλά θέλει να εξοικονομεί χρόνο στις αγορές του.

Όσον αφορά στις 5 τάσεις της κρίσης, η Nina Monahan ανέφερε την οικονόμο υπερηφάνεια (frugal pride, είναι «cool» να είσαι φθηνός), την κατάλληλη έρευνα (due diligence), το σωστό μέγεθος (rightsizing), την υποβάθμιση ποιότητας με ταυτόχρονη αναβάθμιση υπηρεσιών (quality downgrade – service upgrade) και την παράλογη αξία (irration value, εξοικονομώ χρήματα αγοράζοντας μεγαλύτερη ποσότητα).

Η δεύτερη ενότητα έκλεισε με ένα ενδιαφέρον panel με τίτλο «Ηγεσία και καθοδήγηση σε δύσκολους καιρούς», το οποίο συντόνισε ο Αντώνης Ζαΐρης, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΛΠΕ. Σε αυτό συμμετείχαν οι Θεόδωρος Χαραγκιώνης του ομώνυμου ομίλου, Θανάσης Παπανικολάου των Everest και Ron Barkshire των βρεφικών πολυκαταστημάτων Λητώ. Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι ο ρόλος του ηγέτη επαναπροσδιορίζεται, ενώ «σήμερα αποτελεί θείο δώρο, από χάρισμα που ήταν κάποτε» όπως εύστοχα επισήμανε ο Αντώνης Ζαΐρης.

Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης αφού εκτίμησε ότι η πτώση στην κατανάλωση του 2011 θα φθάσει το 4,5% σε σχέση με το ήδη κακό 2010, τόνισε ότι ο ηγέτης σήμερα πρέπει να νοικοκυρέψει τα οικονομικά της εταιρείας του, αλλά και να κρατήσει τους καλύτερους συνεργάτες του και να απαλλαγεί από τους κακούς, αναβαθμίζοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας του.

Ο Θανάσης Παπανικολάου από την πλευρά του, αναφέρθηκε στην ύπαρξη πολλών μικρών επιχειρήσεων που δεν παράγουν κάτι ουσιαστικό, δεν πληρώνουν τους φόρους και δεν προσφέρουν κάτι καινοτόμο, όντας παράλληλα περισσότερες από όσες μπορεί να συντηρήσει η ελληνική αγορά. Αναφέρθηκε στη γραφειοκρατία και στην υψηλή φορολογία που λειτουργεί αποτρεπτικά για επενδύσεις, ενώ χαρακτήρισε θετικό τον εξορθολογισμό των ενοικίων των επαγγελματικών ακινήτων. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Ron Barkshire, χαρακτήρισε το κράτος συνέταιρο των retailers -και μάλιστα «μόνο στα κέρδη»-, ενώ ανέφερε ότι το 23% των πωλήσεών τους καταλήγουν ως φόροι σε αυτό.

Παράλληλα επισήμανε ότι ο ηγέτης πρέπει να μιλάει καθημερινά με τα στελέχη της εταιρείας του, να τους εμψυχώνει και να τους δείχνει ότι υπάρχει όραμα και ότι ελέγχει την κατάσταση. «Η νέα τάση είναι να μειώνω ως καταναλωτής τα έξοδά μου, αλλά όχι τις ανάγκες μου» σχολίασε ο Θανάσης Παπανικολάου, ενώ χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα την απώλεια της αξιοπρέπειας του καταναλωτή.

Όπως τόνισε δε, η επένδυση των εταιρειών σε ενέργειες CSR με επίκεντρο τον άνθρωπο σήμερα έχουν μεγαλύτερη σημασία από ποτέ και οι καταναλωτές θα το επιβραβεύσουν. Σε αυτό συμφώνησε και ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, ζητώντας από τις εταιρείες να επενδύουν στην εταιρική ευθύνη διότι «για να υπάρξει πλούτος πρέπει να υπάρξει κοινωνία» όπως είπε. Μια ενδιαφέρουσα παράμετρο για τις νέες εργασιακές σχέσεις έδωσε ο Ron Barkshire, ο οποίος εκτίμησε ότι έχουν θετικά στοιχεία.

«Με τις συλλογικές συμβάσεις αμείβονταν όλοι οι εργαζόμενοι το ίδιο και δεν μπορούσες να δώσεις επιπλέον αμοιβή σε στελέχη που είναι παραγωγικά και φέρνουν αποτελέσματα, αφού την αμοιβή αυτή ήσουν αναγκασμένος να τη μοιράσεις και σε μη παραγωγικούς συνεργάτες. Με το νέο καθεστώς θα μπορείς να δίνεις κίνητρα στους εργαζόμενους, να αμείβεις τους ικανούς και να αυξήσεις έτσι την παραγωγικότητά σου» είπε. Ως σημαντικό πρόβλημα ανέφερε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν συσσώρευση κεφαλαίων, με αποτέλεσμα όσες δεν έχουν κεφάλαια να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης τα προσεχή δύο χρόνια.

Παράλληλα επιτέθηκε ενάντιων των e-shops που πιέζουν προς τα κάτω τις τιμές, ζητώντας από τους μεγάλους retailers να φέρουν τους προμηθευτές προ των ευθυνών τους, αφού όπως πιστεύει «εάν επικρατήσουν τα e-shops δεν θα υπάρχουν σημεία πώλησης». Κλείνοντας, o Θεόδωρος Χαραγκιώνης εκτίμησε ότι η ιδιωτική επιχειρηματικότητα θα βγάλει τη χώρα από την κρίση, «αφού από το κράτος και το δημόσιο δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα».

Tην δεύτερη ενότητα έκλεισε ο Τάσος Πατσιλινάκος, Εμπορικός Διευθυντής της Entersoft, ο οποίος παρουσίασε ιδιαίτερα χρήσιμα εργαλεία της εταιρείας του, τα οποία προσφέρουν λύσεις στα προβλήματα των retailers. Η Entersoft είναι μια ελληνική εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού για επιχειρήσεις και προσφέρει ενοποιημένο περιβάλλον ERP, CRM και E-Commerce στο πιο σύγχρονο τεχνολογικά περιβάλλον Microsoft .NET.

Τα συστήματά της απευθύνονται σε όλο το εύρος μεγάλων, μεσαίων και αναπτυσσόμενων επιχειρήσεων για την κάλυψη των διαδικασιών οικονομικής και χρηματοοικονομικής διαχείρισης, αποθηκών, αποθεμάτων και διανομών, αγορών και προμηθειών, βιομηχανικής παραγωγής, αλλά και αυτών του Μάρκετινγκ, πωλήσεων και service σε ενοποιημένο περιβάλλον λειτουργίας. Συμπεριλαμβάνουν επίσης λειτουργικότητα για συναλλαγές με εμπορικούς εταίρους (B2B E-Commerce) και καταναλωτικό κοινό (B2C E-Shop) μέσω του Internet, ενώ ενσωματώνουν τεχνολογίες OLAP για MIS πληροφόρηση της διοίκησης για όλα τα παραπάνω.


«Creating meaningful retail brands & superb customer experience»
Η 3η ενότητα του συνεδρίου ξεκίνησε με ομιλία του Graham Hales, CEO της Interbrands UK, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη συνεχούς υποστήριξης της μάρκας. «Ουσιαστική υποστήριξη θεωρείται εκείνη που προσθέτει αξία στη μάρκα. Οι μέθοδοι που ακολουθούνται για να επιτευχθεί η αύξηση της αξίας της μάρκας στα μάτια των καταναλωτών πρέπει να στοχεύουν στη διαφοροποίησή της (και του μηνύματός της) από τον ανταγωνισμό και να λαμβάνουν υπόψη το κοινό στο οποίο απευθύνονται».

Συνήθως, είπε χαρακτηριστικά ο G. Hales, μιλούν στο κοινό τους με τον ίδιο τρόπο και προσπαθούν να «βαδίσουν σε έναν ασφαλή δρόμο». Όπως και στη ζωή, κανένας μας δεν χαίρεται αν τον χαρακτηρίσουν «συνηθισμένο», με τον ίδιο τρόπο και μια μάρκα δεν πρέπει να χτίζει αυτήν την εικόνα στον καταναλωτή. Η αξία που δίνει η μάρκα στο προϊόν είναι, άλλωστε, αυτή που το κάνει μεταξύ άλλων να υπερέχει των προϊόντων no name. Η αξία της μάρκας πρέπει να χτίζεται συνεχώς με μελετημένες ενέργειες, που να είναι σαφείς και στο κοινό αλλά και στο σύνολο του οργανισμού στον οποίο ανήκει. Η δύναμη που έχει, βέβαια, η μάρκα στο να οδηγήσει τον καταναλωτή στην επιλογή της, ακόμη και σε περιόδους κρίσεις, διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία.

Ως παράδειγμα, ο G. Hales, ανέφερε την περίπτωση των καλλυντικών αλλά και των φαρμάκων. Είναι γεγονός ότι ένα ισχυρό brand βοηθά σημαντικά ένα προϊόν να αυξήσει τη διείσδυσή του στο καταναλωτικό κοινό, ακόμη και όταν το περιβάλλον είναι άκρως ανταγωνιστικό. Θέλοντας να κατηγοριοποιήσει τους παράγοντες που καθορίζουν το πόσο ισχυρό είναι ένα brand, o G. Hales μίλησε για τη σαφήνεια στο τι προσφέρει και στο πως το επικοινωνεί, την αφοσίωση στους στόχους του, τη διαφοροποίηση ώστε να ξεχωρίζει και να είναι δύσκολη η αντιγραφή του, την ταχύτητα αντίδρασης (πόσο γρήγορα μπορεί να μπει το brand σε μία αγορά), την αυθεντικότητα κ.λπ.

Μιλώντας για τις νέες απαιτήσεις που δημιουργούν οι εξελίξεις στη σύγχρονη αγορά, αναφέρθηκε στο γεγονός πως πρέπει παντού να υπάρχει αυθεντικότητα στην επικοινωνία και διαφάνεια. Η κρίση επηρεάζει μεν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, αλλά δεν αλλάζει τις προτεραιότητες που θέτουν στις επιλογές τους. Όπως είπε ο G. Hales, ο καταναλωτής σήμερα εξακολουθεί να έχει τις ίδιες επιθυμίες και απαιτήσεις, απλώς δεν μπορεί να τις ικανοποιήσει.

Με αυτό το περιβάλλον, τα brands πρέπει να εμπνέουν σιγουριά, να καλλιεργούν την εμπιστοσύνη των πελατών τους, να αποδεικνύουν το ενδιαφέρον τους για το ηθικό εμπόριο και το περιβάλλον και να λειτουργούν έχοντας στο μυαλό τους τις τοπικές ιδιαιτερότητες κάθε αγοράς και κάθε κατηγορίας καταναλωτών.

To δεύτερο panel του συνεδρίου είχε τίτλο «Retail Marketing: Δημιουργώντας νέες «στιγμές αλήθειας» για τον καταναλωτή» και σε αυτό συμμετείχαν οι Νίκος Αϊδίνης, Group Marketing Director του ομίλου Notos, Κωνσταντίνος Γεράρδος, Αντιπρόεδρος και Διευθυντής Μάρκετινγκ της Πλαίσιο, Δημοσθένης Μπούμης, Γενικός Διευθυντής καρτών Citiban & Dinners Club, Χρήστος Νούλης, Διευθυντής Δικτύου καταστημάτων Public και Κωνσταντίνος Σταματάκης, Μanaging Director της Praktiker Hellas. Με συντονιστή του πάνελ τον Αντώνη Μακρή, οι συμμετέχοντες συμφώνησαν πως οι συνθήκες για το εμπόριο είναι πολύ άσχημες χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν οι δυνατότητες αντίδρασης των υγιών επιχειρήσεων.

Ειδικότερα την περίοδο των Χριστουγέννων, οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να απαντήσουν στη γενικότερη απαισιοδοξία δημιουργώντας ένα ευχάριστο περιβάλλον αγορών, προσφέροντας ταυτόχρονα ευκαιρίες για συμφέρουσες αγορές. Σε ερώτηση σχετικά με την ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων και τις προοπτικές επιβίωσης των μικρών, τοπικών καταστημάτων, οι συνομιλητές απάντησαν πως θα πρέπει και οι μικροί επιχειρηματίες να βρουν τρόπους να εκμεταλλευτούν -και με τη συνδρομή των δημοτικών αρχών- τις δυνατότητες από κοινού δημιουργίας περιοχών εμπορικού ενδιαφέροντος.

Ιδιαίτερη μνεία έγινε στο χτίσιμο και τη διατήρηση των σχέσεων με τους πελάτες μέσω καρτών πιστότητας, αλλά και ειδικών προσφορών και εκπτώσεων για τους κατόχους. Επίσης, τονίστηκε η σημασία του ηλεκτρονικού εμπορίου, που έχει αναπτύξει μια ξεχωριστή δυναμική και στη χώρα μας και μπορεί να αποτελέσει το υπόβαθρο για τη δημιουργία ενός ευχάριστου, εύκολου στη χρήση αγοραστικού περιβάλλοντος, με ειδικές προσφορές και ευκαιρίες για τους επισκέπτες.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Antony Thomson, Chairman & co-Founder της Metro Bank. Παρουσιάζοντας τη νέα τράπεζα Metro Bank, η οποία ξεκίνησε πρόσφατα τη λειτουργία της στη Μεγάλη Βρετανία, o Α. Thomson απέδειξε το γεγονός ότι ακόμη και σε αγορές που φαίνεται πως είναι κορεσμένες, υπάρχει χώρος για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που διαφοροποιούνται με φαντασία.

Η Metro Bank, είπε, κλήθηκε να αναπτύξει το δίκτυο των καταστημάτων της, δίνοντας βαρύτητα στις ανάγκες των πελατών της, ακολουθώντας πρακτικές, οι οποίες για τον τραπεζικό χώρο ήταν προκλητικές. Εκπροσωπώντας την πολιτεία, ο Στέφανος Κομνηνός, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, μίλησε για τις πρωτοβουλίες του υπουργείου που έχουν ως στόχο την υποστήριξη των επιχειρήσεων στον καιρό της κρίσης, και ιδιαίτερα στα νέα προγράμματα συγχρηματοδότησης, βάσει των οποίων το κράτος καλείται να εγγυηθεί τα δάνεια που θα δίνουν οι τράπεζες, αλλά και τους ευρωπαϊκούς πόρους που θα προκύψουν από το Ταμείο Επιχειρηματικότητας.

Το συνέδριο έκλεισε με ένα ακόμα ενδιαφέρον panel, με τίτλο «The ideal store: Βελτιώνοντας την εμπειρία του καταναλωτή». Σε αυτό συμμετείχαν οι Νικήτας Πέτρου, Εμπορικός Διευθυντής της Intersport, Κυριάκος Σπανογιάννης, Logistics Director της Fashion Logistics και Κωνσταντίνος Στιβαρός, Head of Self Service & E-Development της Winbank. Στη συζήτηση, που συντόνισε η Ειρήνη Γκίνη, Conference Producer της BOUSSIAS, κυριάρχησαν θέματα όπως η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη, των τρόπων επικοινωνίας μαζί του, η υποστήριξη αειφόρων πρακτικών -παρά την κρίση-, η ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των επιχειρήσεων με την καλύτερη οργάνωση της διανομής των προϊόντων.

Σύμφωνα με τις απόψεις που διατύπωσαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ, δεν έχει εκλείψει η ανάγκη επένδυσης στη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας, στο φυσικό αλλά και στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Ειδικότερα, για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόνισαν πως δεν είναι πανάκεια, αλλά παραμένει μια σημαντική ευκαιρία διαφοροποίησης των επιχειρήσεων και προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών σε μεγαλύτερο μερίδιο του καταναλωτικού κοινού, με μεθόδους που πρέπει να έχουν μελετηθεί ειδικά για το σύγχρονο αυτό Μέσο.

Όπως τόνισε μάλιστα ο Κ. Στιβαρός, στην εποχή της κρίσης οι online αγορές παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις. Για να κερδίσουν, όμως, οι επιχειρήσεις τους online πελάτες θα πρέπει να τους εξασφαλίσουν διαφάνεια, ασφάλεια στις αγορές, ευκολία στη χρήση και πρόσθετες υπηρεσίες.

Μια άλλη παράμετρος που αναφέρθηκε ήταν αυτή της ανάπτυξης των πωλήσεων και των προωθητικών ενεργειών μέσω κινητού τηλεφώνου, παρόλο που στην Ελλάδα το mobile shopping βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο. Για τα εμπορικά κέντρα και την ανάπτυξή τους τα τελευταία χρόνια οι ομιλητές είπαν, μεταξύ άλλων, πως επιλέγουν την τοποθέτησή τους ή όχι σε αυτά, ανάλογα με την τοποθεσία τους και το μείγμα των υπολοίπων brand που λειτουργούν «υπό την ίδια στέγη». Πάντως, ένας συνδυασμός παρουσίας των λιανεμπορικών καταστημάτων σε mall και σε εμπορικούς δρόμους θεωρείται ιδανικός.