Φέτος διατηρήσαμε μερικώς την ανάκαμψη που είδαμε το 2015 (κυρίως λόγω capital controls), αλλά τα αποτελέσματα είναι αποσπασματικά και απογοητευτικά συγκρινόμενα με γειτονικές χώρες.

Η επιτακτική ανάγκη για εξωστρέφεια: Σε μια διαρκώς συρρικνούμενη αγορά, το υφιστάμενο οικοσύστημα της διαφήμισης και του μάρκετινγκ έχει εκφυλιστεί. Με την πίτα μικρότερη, παρατηρούμε φαινόμενα κανιβαλισμού (πόλεμος τιμών), κατάφορης επιχειρηματικής απατεωνιάς (πληρωμή έναντι μισθών), καθώς και ενίσχυση του λομπίστικου χαρακτήρα των επαγγελματικών σχέσεων. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον δεν έχουμε πολλά ελληνικά agencies τα οποία ακολουθούν τους πελάτες τους στο εξωτερικό. Τις αυστηρά εξαγωγικές εταιρείες δηλαδή, με στρατηγικές προτάσεις πέρα από τα βασικά (media buying σε google/fb, trade show και directories). Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι με τη χώρα υπό ένα καθεστώς επιτροπίας και υποτέλειας (με υψηλό μερίδιο και δικής μας ευθύνης), η αναστροφή του ισοζυγίου είναι μονόδρομος για την ανάκαμψη. Πέρα λοιπόν από τις ακριβοθώρητες αλλοδαπές επενδύσεις, πρέπει να εστιάσουμε στην καθετοποίηση των υπηρεσιών μάρκετινγκ: ενίσχυση της εξειδίκευσης με εστίαση σε αγροδιατροφή, πρώτες ύλες, τουρισμό-πολιτισμό, φάρμακα και βιομηχανικά, δημιουργία θεματικών agencies που θα βοηθήσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις να στήσουν μια σοβαρή στρατηγική εξωστρέφειας, καθώς και να αναλάβουν την εκτέλεσή τους, ώστε ο Έλληνας επιχειρηματίας να συγκεντρωθεί στην βελτιστοποίηση του προϊόντος του.

Ο ρόλος του μάρκετινγκ: Η παραδοσιακές αρχές του μάρκετινγκ με τα 4P, τα δύο C, καθώς και το media mix παραμένουν οι ίδιες. Πολύ πριν από paid search για ένα brand ελαιολάδου, είναι σημαντικό να έχουμε επενδύσει σε pagkacing, σε έρευνα αγοράς, σε δημιουργία του δικτύου διανομής και των συνεργασιών με buyers. Είναι συχνό το φαινόμενο -ακριβώς λόγο της δυστοκίας που έχουμε στην Ελλάδα με το e-commerce-, όταν πρόκειται για εξαγωγικές στρατηγικές να παρουσιάζονται προτάσεις που ταιριάζουν σε ένα e-shop (buying και φτωχό competition intelligence από online εργαλεία), για brands που έχουν διανομή σε delicatessen ή luxury malls. Είναι επιτακτικός ο στρατηγικός σχεδιασμός και η καθετοποίηση της εξειδίκευσης. Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι το σοβαρό ρόλο που έχουμε στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.