Μία στατιστική ανάλυση
<‘Σελίδα 1: City 99,5: «Ναυάγιο» στα ερτζιανά’>
Η απόφασή τους χαρακτηρίστηκε βιαστική. Μία ξαφνική αψυχολόγητη απόφαση, η οποία αναίρεσε όσα είχαν υποσχεθεί με ανακοίνωσή τους στις 13 Ιουλίου του 2006. Τι είχαν δηλώσει τότε;
Ότι προσέρχονται «στον ευαίσθητο χώρο του τύπου με συναίσθηση ευθύνης και συνείδησης του ρόλου του». Πιθανώς οι επικριτές τους να έχουν δίκιο, ωστόσο το Marketing Week δεν επιθυμεί να παίξει το ρόλο του δικαστή. Αντιθέτως, με αυτό το άρθρο και την ανάλυση μερικών στατιστικών στοιχείων επιθυμεί να παραθέσει μία ψύχραιμη ματιά στην πορεία δύο μέσων τα οποία στόχευσαν πολύ ψηλά, αλλά, όπως αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος, κυνήγησαν χίμαιρες.
City 99,5: «Ναυάγιο» στα ερτζιανά
Στις αρχές του 2008 έκανε πρεμιέρα ο ενημερωτικός ραδιοφωνικός σταθμός City 99,5, με γνώριμα ονόματα στο «ρόστερ» του και με μαζική διαφημιστική καμπάνια. «Άκου ό,τι ζεις» ήταν το κυρίαρχο μήνυμα και, παρά τον εντονότατο ανταγωνισμό, το νέο εγχείρημα της οικογένειας Αγγελόπουλου είχε όλα τα εχέγγυα να πετύχει.
Ή έτσι φαινόταν τουλάχιστον. Η πρώτη δημοσίευση των ακροαματικοτήτων έφερε την ψυχρολουσία, καθώς για την περίοδο 21 Ιανουαρίου με 17 Φεβρουαρίου του 2008 το μέσο ημερήσιο ποσοστό ακροατών του σταθμού άγγιξε το απογοητευτικό 0,6%. Και παρέμεινε σε αυτά τα επίπεδα έως και την έναρξη της επόμενης σεζόν – μάλιστα η πενιχρή επίδοση οδήγησε και σε αρκετές ανακατατάξεις στα ύπατα αξιώματα του σταθμού. Τότε, το εμπλουτισμένο πρόγραμμα του City 99,5 και ο ερχομός δημοφιλών παραγωγών, όπως οι Ηλίας Μαμαλάκης, Λιάνα Κανέλλη, Τζίμης Πανούσης και Θεόδωρος Πάγκαλος, σηματοδότησαν ένα νέο ξεκίνημα.
City 99,5 |
||||
2009 |
||||
11/5-7/6 | 30/3-10/5 | 2/3-29/3 | 2/2-1/3 | 5/1-1/2 |
2,2% | 2,4% | 2,9% | 2,3% | 2,6% |
2008 |
||||
24/11-21/12 | 27/10-23/11 | 29/9-26/10 | 01/9-28/9 | 21/7-31/8 |
2,6% | 1,9% | 2,4% | 1,3% | 0,5% |
26/5-22/6 | 14/4-25/5 | 17/3-13/4 | 18/2-16/3 | 21/1-17/2 |
0,8% | 0,6% | 0,8% | 0,7% | 0,6% |
Πηγή: Focus, για λογαριασμό της Α.Ε.Μ.Α.Ρ |
Γρήγορα η ακροαματικότητα ξεπέρασε το 1% και το Δεκέμβριο του ίδιου έτους έφτασε στο 2,6%. Προφανώς η συγκεκριμένη επίδοση δεν μπορούσε να θεωρηθεί επιτυχία, μιας και ο «πολύς» City 99,5 εξακολουθούσε να υπολείπεται των ανταγωνιστών του. Εν τούτοις, έδειχνε ότι, έστω με καθυστέρηση, ο σταθμός είχε αρχίσει να αποκτά το δικό του πιστό κοινό. Φευ. Έπειτα από το ελπιδοφόρο 2,9% του Μαρτίου το ποσοστό προσγειώθηκε πρώτα στο 2,4% (30 Μαρτίου με 10 Μαΐου 2009) και εν συνεχεία στο 2,2% (11 Μαΐου με 7 Ιουνίου 2009).
Έτσι, μολονότι πριν μερικές εβδομάδες, εγκαινιάστηκε το νέο site του σταθμού και η καμπάνια εξακολουθούσε να «τρέχει», φαίνεται ότι, τουλάχιστον στο μυαλό των ιδιοκτητών, η πίστη είχε πια χαθεί και το όραμα της δημιουργίας ενός κυρίαρχου ενημερωτικού σταθμού έμοιαζε πια περισσότερο ουτοπικό από ποτέ.
<‘here’>
<‘Σελίδα 2: Ελεύθερος Τύπος: Χαμένες προσδοκίες’>
Ελεύθερος Τύπος: Χαμένες προσδοκίες
«Γεννήθηκε» το 1983 και γρήγορα εξελίχθηκε στην απογευματινή εφημερίδα με την υψηλότερη κυκλοφορία – πρωτιά την περίοδο 1988-1993. Ο Ελεύθερος Τύπος ήταν ένας τίτλος με ξεχωριστή δυναμική και βαρύτητα, τις οποίες διατήρησε ακόμα και όταν, κάποια στιγμή, επήλθε η παρακμή και έφτασε να παλεύει για την επιβίωσή του.
Ο ερχομός του ζεύγους Αγγελόπουλου έφερε και πάλι την αισιοδοξία στην εφημερίδα και η επιστροφή στα περασμένα μεγαλεία θεωρήθηκε στόχος εφικτός. Η πολυβραβευμένη ομάδα της Innovation International Media ανέλαβε το σχεδιασμό του Ελεύθερου Τύπου και, την Τετάρτη 23 Μαΐου του 2007, η αισθητική αναβάθμιση του εντύπου ήταν πλέον γεγονός αφού έκανε την εμφάνισή της στα περίπτερα μία εφημερίδα με ελκυστικό κασέ και εναλλακτικό πρωτοσέλιδο. Η ανταπόκριση του κοινού -46.010 έσπευσαν να την αγοράσουν- κρίθηκε ικανοποιητική, όπως επίσης ελπιδοφόρα θεωρήθηκε και η επίδοση της κυριακάτικης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου η οποία υπερδιπλασιάστηκε και ξεπέρασε το «φράγμα» των 100.000 (105.810).
Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής |
|||||
2009 |
|||||
Ιούνιος | Μάιος | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβρ. | Ιαν. |
65.467 | 72.231 | 77.267 | 79.142 | 87.436 | 90.246 |
2008 |
|||||
Δεκ. | Νοέμ. | Οκτ. | Σεπ. | Αύγ. | Ιούλιος |
80.513 | 92.986 | 85.212 | 85.791 | 76.546 | 71.631 |
Ιούνιος | Μάιος | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβ. | Ιαν. |
91.981 | 84.166 | 123.686 | 120.399 | 80.642 | 89.668 |
2007 |
|||||
Δεκ. | Νοέμ. | Οκτ. | Σεπ. | Αύγ. | Ιούλιος |
95.470 | 87.906 | 105.379 | 95.529 | 103.221 | 102.281 |
Ιούνιος | Μάιος* | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβ. | Ιαν. |
118.007 | 61.839 | 51.204 | 51.753 | 44.800 | 40.620 |
*Το πρώτο κυριακάτικο φύλλο της νέας εποχής έκανε πρεμιέρα στις 27 Μαΐου με κυκλοφορία 105.810. Ήταν δηλαδή κατά 131% αυξημένη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. | |||||
Πηγή: Πρακτορείο Άργος |
Ελεύθερος Τύπος |
|||||
2009 |
|||||
Ιούνιος | Μάιος | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβ. | Ιαν |
23.202 | 25.142 | 26.925 | 29.821 | 26.810 | 27.910 |
2008 |
|||||
Δεκ. | Νοέμ. | Οκτ. | Σεπ. | Αύγ. | Ιούλιος |
28.314 | 28.851 | 29.890 | 30.089 | 30.075 | 25.782 |
Ιούνιος | Μάιος | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβ. | Ιαν. |
29.041 | 31.154 | 34.048 | 37.837 | 38.772 | 35.559 |
2007 |
|||||
Δεκ | Νοέμ. | Οκτ. | Σεπ. | Αύγ. | Ιούλιος |
40.390 | 38.604 | 38.183 | 41.290 | 36.928 | 34.968 |
Ιούνιος | Μάιος* | Απρίλιος | Μάρτιος | Φεβ. | Ιαν. |
39.564 | 35.843 | 34.166 | 36.729 | 35.822 | 33.196 |
*Ο μέσος όρος είναι αισθητά υψηλότερος (41.959), αν ληφθούν υπόψη τα φύλλα από την ημέρα που μηδενίστηκε το «κοντέρ» της εφημερίδας. | |||||
Πηγή: Πρακτορείο Άργος |
Μάλιστα, ο Νίκος Σίμος, τότε εκδότης της εφημερίδας, δήλωνε σε συνέντευξή του στο Marketing Week ότι στόχευαν σε ακόμα υψηλότερα νούμερα. Οι 118.007 του Ιουνίου σκόρπισαν χαμόγελα, όμως σύντομα μαζί με τη λάμψη και τον ενθουσιασμό των πρώτων εβδομάδων υποχώρησαν και οι κυκλοφορίες. Το Νοέμβριο του ίδιου έτους η μέση μηνιαία κυκλοφορία του ΕΤ της Κυριακής περιορίστηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πρακτορείου Άργος, στα 87.906 φύλλα και πλέον ήταν εμφανές ότι δύσκολα θα κατάφερνε η εφημερίδα να ανέβει στην πρώτη πεντάδα της λίστας.
Η προσφορά των dvd του Αλ Τσαντίρι Νιούζ και διαφόρων ταινιών, όπως «Τα Πάθη του Χριστού» (161.770 φύλλα στις 20 Απριλίου 2008), άλλαξαν τα δεδομένα προς το καλύτερο, ωστόσο, όπως αποδείχτηκε, ωφέλησε μόνο βραχυπρόθεσμα. Σταδιακά, παρά τον εμπλουτισμό της ύλης με τα περιοδικά Harper’s Bazaar, Esquire και Jupiter και την καθιέρωση νέων προσφορών, το αναγνωστικό κοινό τόσο της ημερήσιας όσο και της κυριακάτικης εφημερίδας συρρικνώθηκε και άλλο – μόλις 66.020 φύλλα πούλησε την Κυριακή 29 Μαρτίου 2009 όταν μοίρασε σε 5 τυχερούς αναγνώστες του από 10.000 σε μετρητά.
Πράγματι, ο δρόμος προς τις πρώτες θέσεις έμοιαζε πλέον πιο δύσβατος από ποτέ. Ουδείς περίμενε, όμως, το άδοξο φινάλε, αν και ομολογουμένως η επίδοση των 49.010 φύλλων που σημείωσε η εφημερίδα την 21η Ιουνίου ήταν αποκαρδιωτική.
<‘here’>