Όπως ήδη γνωρίζουμε, η «κατανάλωση» περιεχομένου, έχει μετατοπιστεί από τις αρχικές σελίδες παραδοσιακών online μέσων, στα feed περιεχομένου με αλγοριθμικό φιλτράρισμα, με το facebook, το instagram, το snapchat και το buzzfeed να λαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο. Τα μοντέλα περιεχομένου δε, έχουν γίνει πλουσιότερα (immersive) και περισσότερο εναρμονισμένα με τη συνολική εμπειρία ανάγνωσης του εκάστοτε μέσου (native).

Τα βασικά format που εκφράζουν αυτή τη μεταβολή κατανάλωσης περιεχομένου είναι αφενός το video (συμπεριλαμβανομένου και του gif) και αφετέρου το low-bandwidth text περιεχόμενο, με βασικά κανάλια διανομής τελευταίως, τα Acceleratetd Mobile Pages (AMP) της Google και τα Instant Articles του Facebook. Ουσιαστικά λοιπόν, οδεύουμε σε ένα πιο «κλειστό» internet, με το AMP και τα Instant Articles να δικαιολογούν την αναγκαιότητά τους στα γρήγορα page loads, ειδικά όταν η πλοήγηση γίνεται από κινητό.

Το βασικό χαρακτηριστικό των παραπάνω τρόπων διανομής περιεχομένου είναι οι κλειστές πλατφόρμες (Google, Facebook, Snapchat, Buzzfeed), όχι μόνο από την πλευρά της διαχείρισης του αναγνώστη, αλλά κυρίως από την μεριά των adtech εργαλείων (analytics, attribution, campaigning). Κατά τη διαδικασία αυτή, οι μεγάλες πλατφόρμες υπόσχονται – μέσω χρήσης αποκλειστικά των δικών τους εργαλείων στόχευσης – βέλτιστη γνώση του τελικού χρήστη, άρα και αναβαθμισμένες δυνατότητες στόχευσης.

Η τελευταία εξέλιξη σε αυτή την τάση προς τη στροφή σε κλειστά format, αποτελεί το λανσάρισμα στο πρόσφατο Google IO των instnant apps. Πρόκειται για οθόνες native mobile εφαρμογών, όπου χωρίς να χρειάζεται κάποιου είδους εγκατάσταση, μπορούν να εκκινήσουν από ένα απλό click σε ένα link. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, είναι μια εφαρμογή για παρκάρισμα η οποία ξεκινάει αμέσως μόλις ο χρήστης ακουμπήσει μέσω NFC το παρκόμετρο. Ο χρήστης στη συνέχεια απλά πληρώνει το parking του και η εφαρμογή κλείνει χωρίς να εχει εγκαταστήσει κάτι στη συσκευή.

Όσοι θυμούνται το internet πριν από το 2004, θα αναγνωρίσουν στα παραπάνω μια λογική container, ακριβώς όπως ένα java applet ή ακόμα καλύτερα ένα flash application. To internet λοιπόν, γίνεται ολοένα και πιο κλειστό και η ειρωνία είναι ότι αυτή η αλλαγή τροφοδοτείται από το γενικότερο πρόβλημα παρεμβατικότητας και θορύβου της online διαφήμισης. Μήπως όμως η ελευθερία ενός ανοικτού internet, έχει μετατραπεί σε ασυδοσία;