Θυμωμένα τηλεφωνήματα, καλέσματα σε μποϊκοτάζ και μία απειλή για βομβιστική επίθεση, ήταν η συγκομιδή αρνητικών αντιδράσεων που είχε εισπράξει η IKEA, όταν το 1994 προέβαλε διαφήμιση με πρωταγωνιστές ένα ζευγάρι ομοφυλόφιλων ανδρών.

Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά, κατά πόσο η διαφήμιση έχει «βγει» από τη ντουλάπα της; Στο άρθρο του «Gay Advertising’s Long March Out of the Closet» του 2013, το Adweek κάνει μία ενδιαφέρουσα αναδρομή στην διαφημιστική απεικόνιση των γκεϊ και της LGBT κοινότητας στη διαφήμιση. Όπως επισημαίνει, από την εποχή που η ΙΚΕΑ απειλούνταν με βόμβες, μέχρι την ανάθεση του ρόλου της πρέσβειρας της αλυσίδας JC Penney στην αμερικανίδα κωμικό και ομοφυλόφιλη Ellen DeGeneres, έχει διανυθεί μεγάλη απόσταση. Καθ’ όλη τη δεκαετία του 2000-2010, όλο και περισσότερες διάσημες μάρκες λανσάρουν καμπάνιες με ανάλογα θέματα.

Θυμηθείτε την διαφήμιση «Never Hide» της Ray Ban με το ζευγάρι των –γιάπηδων- ανδρών που κρατιούνται από το χέρι διασχίζοντας έναν πολυσύχναστο δρόμο, ή την πιο πρόσφατη καμπάνια της Amazon για το Kindle, με πρωταγωνιστές ένα ζευγάρι παντρεμένων ανδρών σε διακοπές. Η Visa, η Gap, τα Oreo και η American Airlines είναι μερικά από τα brands που έχουν εκφράσει διαφημιστικά την υποστήριξή τους στην LGBT κοινότητα, ενώ χαρακτηριστική ήταν η καμπάνια «HowWeFamily» του 2015 της Tylenol, που παρουσίαζε τις πολλές διαφορετικές μορφές της οικογένειας.

Όπως επισημαίνει το AdWeek, πρόκειται για μία τάση που κυοφορείται ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα. Είτε με τη μέθοδο των υπονοούμενων που θα αναγνώριζαν μόνον οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και θα αγνοούσαν οι υπόλοιποι, είτε μέσω της «αόριστης» προσέγγισης που αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, τα brands επιχειρούσαν πάντα να συνδεθούν και με τους γκεϊ και να αποδείξουν –όπως χαρακτηριστικά αναφέρει για ιστορική καμπάνια της Subaru ο τότε M&A Director της μάρκας, Tim Bennet-, την ίδια την ύπαρξη της γκεϊ αγοράς.

Καθώς οι σχέσεις ανάμεσα σε ανθρώπους του ιδίου φύλου γνωρίζουν όλο και μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή και θωρακίζονται νομικά –αλήθεια, πόσοι γνωρίζουν ότι οι γκεϊ γάμοι είναι νόμιμοι σε 22 χώρες εκ των οποίων 9 ευρωπαϊκές, ενώ άλλες 16 χώρες της Ευρώπης αναγνωρίζουν δικαιώματα στα ομόφυλα ζευγάρια;- τα brands κάνουν το αυτονόητο: Αναγνωρίζουν μέσα από τις καμπάνιες τους την ύπαρξη των κοινών τους. Και για την ιστορία, κανένα από τα brands που τόλμησαν δεν έχασε την πελατεία του, παρά τις όποιες απειλές. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα συνέβη το αντίθετο, όπως είναι φυσικό όταν η αποδοχή προκρίνεται έναντι του αποκλεισμού. Και όπως θα έπρεπε να συμβαίνει σε κάθε «δημοκρατία»…