«Χρειαζόμαστε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο», ανέφερε ο υπουργός εξωτερικών της Γαλλίας σχολιάζοντας το κίνημα των κίτρινων γιλέκων.

Ο υπουργός οικονομίας της χώρας έκανε λόγο για καταστροφή της οικονομίας και του εμπορίου και αμφότεροι μίλησαν για κρίση θεσμών, αξιών και δημοκρατίας. Αν οι πολίτες προκαλούν το κράτος σε μια επαναδιαπραγμάτευση των βασικών δεσμεύσεων που ορίζουν τη σχέση τους, ποιο μπορεί να είναι το μάθημα για τον επιχειρηματικό κόσμο; Στη μελέτη «The State of The Debate on Purpose in Business» το Beacon Institute της ΕΥ, αναφέρει: «Γίνεται όλο και περισσότερο εμφανές ότι ο σκοπός μιας επιχείρησης πρέπει να εκτείνεται πέρα από την απόδοση αξίας στους μετόχους. Αυτό δεν είναι κάτι που θα κοστίσει στην επιχείρηση, αλλά αντίθετα, την διευρύνει».

Ο σκοπός αναδεικνύεται στον νέο «Βορρά» για τις επιχειρήσεις, ως ο ιδανικός λόγος ύπαρξής τους, που πηγάζει από την ίδια την ανθρωπότητα και αντανακλά την τοποθέτησή τους απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα της εποχής. Στο πρόσφατο Corporate Communication Conference, ένας Άγγλος, ο Peter Allen, έκανε λόγο για την ανάγκη σύναψης ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων. «Τα ερωτήματα που θέτουν σήμερα οι επιχειρήσεις είναι “τι μπορούμε να σας πουλήσουμε;” και “κάνουμε ότι είναι απαραίτητο για να είμαστε σύννομοι;”. Αντ’ αυτών, θα έπρεπε να αναρωτηθούν: “κάνουμε το σωστό; ” και “τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε κοινωνικά χρήσιμοι;”».

Σύμφωνα με τον Exec. Director Corporate Affairs & Communications των βρετανικών αυτοκινητοδρόμων, οι επιχειρήσεις σήμερα έχουν απέναντί τους τα δικά τους «κίτρινα γιλέκα»: Το 64% των καταναλωτών ανά τον κόσμο βασίζουν πλέον τις αγοραστικές τους αποφάσεις στο σύστημα των πεποιθήσεών τους και επιλέγουν, αποφεύγουν ή μποϋκοτάρουν μάρκες ανάλογα με το που αυτές στέκονται σε σχέση με πολιτικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Κι αν νομίζουμε ότι τα παραπάνω είναι απλά μια μόδα που θα περάσει, ας το ξανασκεφτούμε: Νέες έρευνες δείχνουν ότι οι ηλικίες 35-54 ακολουθούν αριθμητικά τους 18-34 στις αγορές βάσει πεποιθήσεων, ενώ και οι 55+ εμφανίζουν ποσοστιαία αύξηση 18 μονάδων και πάνω.

Το «mantra» που χαρακτήρισε την επιχειρηματικότητα από την βιομηχανική επανάσταση και μετά, ήταν το «maximization of shareholder value». Ίσως, όπως επισημαίνει ο Allen, έχει έρθει η ώρα αυτό να αντικατασταθεί με το «maximization of social value». Φυσικά, σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η «παραδοσιακή» εταιρική επικοινωνία οφείλει κι αυτή να προσαρμοστεί: Από την παραδοσιακή «αμυντική» στάση της, στην καλλιέργεια μιας συνεργατικής κουλτούρας για όλο τον οργανισμό…