Μια συνέντευξη που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, κυρίως διότι ο Σπύρος Ριζόπουλος μίλησε με ξεκάθαρες κουβέντες, δεν ωραιοποίησε καταστάσεις και φάνηκε πέρα για πέρα αληθινός στα πιστεύω του.

Μarketing Week: Γιατί o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος μιας επιτυχημένης εταιρείας επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων επιλέγει ξαφνικά να γίνει blogger;
Σπύρος Ριζόπουλος:
Κοιτάξτε, δε έγινα ξαφνικά blogger. Η εξέλιξη του διαδικτύου και οι εφαρμογές των social media δημιουργούν ένα πραγματικό «τσουνάμι» που σαρώνει τις παλιές συμβατικότητες και δημιουργεί νέα πεδία έκφρασης, διαλόγου, διαμόρφωσης γνώμης και άσκησης επιρροής.

Ως επαγγελματίας δεν θα μπορούσα να αγνοήσω αυτή τη μεγάλη αλλαγή που συντελείται κι έτσι προσπάθησα μαζί με τους συνεργάτες μου να χτίσουμε το www.rizopoulospost.com ως ένα διαδικτυακό μέσο που να είναι αντισυμβατικό, αλλά ταυτόχρονα και σοβαρό, που διαθέτει ένα διακριτό sophistication, χωρίς να είναι μίζερο ή ελιτίστικο και να το διαβάζουν μετά βίας 200 άνθρωποι. Αποδείξαμε για άλλη μια φορά πως η στρατηγική σκέψη είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της επικοινωνίας. Πιστεύω ότι κάναμε τη μεγάλη διαφορά και πετύχαμε.

Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα επισήμανση που θέλω να την αναλύσουμε. Πρώτα απ’ όλα, τι σημαίνει «διαφορά»; Πώς την εννοείτε;
Υπερασπιστήκαμε το δικαίωμά μας να σκεφτόμαστε έξυπνα, υπογράφοντας αυτά που λέμε. Σκεφτόμαστε ελεύθερα. Αυτά ξέρετε, δεν είναι πολύ δημοφιλή χαρακτηριστικά στην Ελλάδα της «μετριοκρατίας». Στη χώρα μας, δομές και πρακτικές έχουν ως αποκλειστικό στόχο να παραμένουν όλα μέτρια, ελεγχόμενα και στάσιμα. Εμάς μας αρέσει να σκεφτόμαστε διαφορετικά και αρέσουμε. Αρέσουμε στο κοινό μας και αρέσουμε σε ανθρώπους που επενδύουν στην προσπάθειά μας. Αυτό μας δίνει άλλωστε και τη δύναμη να συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και ανεξάρτητα.

Και τι σημαίνει «επιτυχία», στην προκειμένη περίπτωση;
Σημαίνει πως χωρίς να ακολουθήσουμε την πεπατημένη καταφέραμε μέσα σε ένα χρόνο λειτουργίας να φτάσουμε σχεδόν στο 1,8 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες. Αν σκεφτείτε πως καινοτομήσαμε και πήγαμε κόντρα στην αισθητική που έχει εμπεδωθεί στο ελληνικό διαδίκτυο, αν σκεφτείτε πως δίνουμε έμφαση στη γνώμη και στην άποψη λειτουργώντας σαν ένα opinion site και όχι σαν ένα site ροής ειδήσεων, αν σκεφτείτε πως δεν μας είδατε σε καμιά στάση λεωφορείου με outdoor διαφήμιση και χωρίς διαφημιστικό σποτ στην τηλεόραση, θα συμφωνήσετε πιστεύω απόλυτα με την άποψή μου ότι πραγματικά επιτελέσαμε ένα μικρό θαύμα. Και το κάναμε στηριγμένοι στη δύναμη του περιεχομένου μας και στη στρατηγική engagement που ακολουθήσαμε στα social media.

Άλλωστε για μας ήταν ένα στοίχημα που οφείλαμε πρώτα να το κερδίσουμε για τους εαυτούς μας ώστε με πραγματικές αποδείξεις να μπορούμε να το κάνουμε και για τους πελάτες που θα μας το ζητήσουν. Δεν μπορείς να παρέχεις υπηρεσίες social media και να καταφεύγεις σε τεχνικές outdoor ή τηλεοπτικής διαφήμισης για να πετύχεις αυτό που δεν είσαι ικανός να πετύχεις με τις υπηρεσίες τις οποίες παρέχεις.

Δεν φοβηθήκατε πως κάποιοι ενδεχομένως θα μπορούσαν να πουν πως είναι αντιδεοντολογικό να έχεις μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας και ταυτόχρονα ένα site, το οποίο είναι στην κορυφή των μετρήσεων επιρροής και διαμόρφωσης γνώμης;
Αντιδεοντολογικό είναι να είσαι συνεργάτης μιας εταιρείας παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας και ταυτόχρονα, λέω ένα τυχαίο παράδειγμα, να είσαι στέλεχος μιας μεγάλης εφημερίδας. Κι αυτό να το κρύβεις. Αντιδεοντολογικό είναι να αποκρύπτεις μια σχέση και επικαλούμενος τη δήθεν εγκυρότητα κι αντικειμενικότητα μιας εφημερίδας, να εξυπηρετείς συγκεκριμένες στρατηγικές επικοινωνίας συγκεκριμένων πελατών.

Αντιδεοντολογικό είναι να παρέχεις υπηρεσίες σε ένα δημόσιο φορέα και την ίδια ώρα να παρέχεις τις ίδιες υπηρεσίες και σε ιδιωτικές εταιρείες που βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις μαζί του. Αντιδεοντολογικό είναι να γίνονται μεγάλοι διαγωνισμοί επικοινωνίας και όλη η αγορά να ξέρει εκ των προτέρων και να συζητάει ποιος θα πάρει το ΤΑΙΠΕΔ ή ποιος θα πάρει τον ΟΠΑΠ. Και όλα αυτά με τη σιωπηρή ανοχή της ΕΔΕΕ. Γι’ αυτό άλλωστε και δεν έγινα ποτέ μέλος της και δόξα τω Θεώ έκανα μια χαρά τη δουλειά μου και συνεχίζω να την κάνω.

Αλλά η νέα Ελλάδα που έχουμε ανάγκη θα προκύψει μέσα από την απελευθέρωση από όλες αυτές τις παθογένειες και όχι βέβαια μέσα από απονομές βραβείων μεταξύ «παρεών» που αλληλοσυγχαίρονται γιατί έχουν πιάσει τους πάντες κορόιδα.



Πώς βλέπετε την εμπορική πλευρά του διαδικτύου μέσα στην Ελλάδα της κρίσης;
Το banner πέθανε. Το βλέπω εγώ, το βλέπουν και όλοι όσοι έχουν ανοιχτά μάτια. Ζήτω το content marketing! Δίνεται βέβαια μια τελευταία μάχη απελπισίας ώστε το διαδίκτυο να καταστεί όμηρος των ίδιων πρακτικών που ελέγχουν και την αγορά των συμβατικών ΜΜΕ.

Τα μεγάλα ποσά εξακολουθούν να «καίγονται» στην τηλεόραση και στον συμβατικό Τύπο που βρίσκονται στο ναδίρ της αξιοπιστίας τους. Εντάξει, είναι αλήθεια πως τα κέρδη των media shops προκύπτουν από τον τρόπο που συνεργάζονται με τα συμβατικά μέσα και προσπαθούν να επιβάλλουν τους ίδιους όρους και στο διαδίκτυο. Εκεί εμείς έχουμε μια τελείως ξεκάθαρη και διαφορετική άποψη. Πιστεύουμε πως οι διαφημιζόμενοι, αλλά και οι εν δυνάμει διαφημιζόμενοι πρέπει να απελευθερωθούν από την παλιά συνταγή των διαφημιστικών τους εταιρειών.

Θα πρέπει να ανακαλύψουν το διαδίκτυο χωρίς μεσάζοντες και να χτίσουν ενέργειες επικοινωνίας που θα πηγαίνουν το μήνυμά τους στα κοινά που τους ενδιαφέρουν με το ένα δέκατο του κόστους των συμβατικών ενεργειών δημοσιότητας. Όταν μπορώ να βάλω το Facebook να δουλέψει για μένα, ποιος ο λόγος να χρυσοπληρώσω τηλεοπτικό κανάλι, ειδικά στη σημερινή συγκυρία;

Στον ένα χρόνο λειτουργίας δημιουργήσατε κάποια πολύ ενδιαφέροντα concepts όπως η web σειρά «Οι Άπαιχτοι 2» ή την αγγλόγλωσση ειδησεογραφική παραγωγή του GRXIT. Να περιμένουμε περισσότερες τέτοιες δημιουργικές πρωτοβουλίες τον δεύτερο χρόνο;
Πρώτα πρώτα μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι με τιμά η εμπιστοσύνη τόσο της Ανθής Καρασάββα, η οποία ήταν επί χρόνια ανταποκρίτρια του CNN στην Αθήνα κι έχει την ευθύνη της παραγωγής του GRXIT, όπως και των νέων και πολύ ταλαντούχων ηθοποιών, της Κατερίνας Γερονικολού και του Δημήτρη Μακαλιά, που πρωταγωνιστούν στη web σειρά «Άπαιχτοι 2» και μας έδωσαν το ταλέντο τους για να κάνουμε μια παραγωγή που σάρωσε πραγματικά στα views του Youtube.
Μια καλή μαγιά, ιδεών και ανθρώπων, μπορεί να κάνει πολύ σπουδαία πράγματα αξιοποιώντας σωστά το διαδίκτυο και τα social media.

Το σχεδιάσαμε, το πετύχαμε και συνεχίζουμε. Ήδη έχουμε δημιουργήσει μια πιο ψυχαγωγική και lifestyle θεματική ενότητα για το σαββατοκύριακο, το post4life, που συναντάει εξίσου ζεστή υποδοχή στο κοινό του διαδικτύου και ασφαλώς έρχονται και νέες μεγάλες εκπλήξεις. Αυτές θα άξιζε να τις συζητήσουμε σε μια επόμενη συνάντησή μας και όταν πλέον θα έχουν δώσει το δικό τους στίγμα για το πώς αντιλαμβανόμαστε την έννοια του «buzz» στο διαδίκτυο. Λίγη υπομονή…. 

Είπε…
– Αντιδεοντολογικό είναι να είσαι αόρατος συνεργάτης μιας εταιρείας παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας και ταυτόχρονα, λέω ένα τυχαίο παράδειγμα, να είσαι στέλεχος μιας μεγάλης εφημερίδας. 
– Για να σκεφτόμαστε έξυπνα πρέπει να σκεφτόμαστε ελεύθερα και με ανοιχτό μυαλό. Αυτά ξέρετε, δεν είναι πολύ δημοφιλή χαρακτηριστικά στην Ελλάδα της «μετριοκρατίας», με δομές και πρακτικές που έχουν ως αποκλειστικό στόχο να παραμένουν όλα μέτρια και ελεγχόμενα.
– Δεν μπορείς να παρέχεις υπηρεσίες social media και να καταφεύγεις σε τεχνικές outdoor ή τηλεοπτικής διαφήμισης για να πετύχεις αυτό που δεν είσαι ικανός να πετύχεις με τις υπηρεσίες τις οποίες παρέχεις. 
– Η νέα Ελλάδα που έχουμε ανάγκη, θα προκύψει μέσα από την απελευθέρωση από όλες τις παθογένειες και όχι βέβαια μέσα από απονομές βραβείων μεταξύ «παρεών» που αλληλοσυγχαίρονται γιατί έχουν πιάσει τους πάντες κορόιδα.