Με αφορμή την πρόσκληση ενδιαφέροντος της Cosmote TV προς περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς για αναμετάδοση του προγράμματός τους μέσα από την πλατφόρμα, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ionian TV και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας, Σπύρος Καμπιώτης, μιλά για τα ποιοτικά κριτήρια που θα πρέπει να ορίζουν κάθε τέτοια διαδικασία.

Πρόσκληση ενδιαφέροντος δημοσίευσε πρόσφατα η Cosmote TV, απευθυνόμενη σε περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς που ενδιαφέρονται να αναμεταδώσουν το πρόγραμμά τους μέσα από τη συνδρομητική της πλατφόρμα. Η εν λόγω πρόσκληση εντάσσεται στο πλαίσιο του ελληνικού και ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου και απευθύνεται σε όλους τους νομίμως λειτουργούντες τηλεοπτικούς σταθμούς περιφερειακής εμβέλειας από κάθε γεωγραφική περιφέρεια της χώρας, συμπεριλαμβανομένων όσων φιλοξενούνται ήδη στην πλατφόρμα της Cosmote TV.

Η πλατφόρμα διευκρινίζει επίσης ότι σε περίπτωση που προκηρυχθεί διαδικασία αδειοδότησης από το ΕΣΡ για τους σταθμούς περιφερειακής εμβέλειας, η αδειοδότηση θα είναι προϋπόθεση για την αναμετάδοση από την Cosmote TV. Με δεδομένο το έντονο ενδιαφέρον των κατοίκων της περιφέρειας για τα περιφερειακά κανάλια αλλά και την αδυναμία κάλυψης κάθε περιοχής, η αναμετάδοση μέσα από συνδρομητικές πλατφόρμες είναι σίγουρα θετική. «Αρκεί να τηρούνται ποιοτικά κριτήρια επιλογής», επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ionian TV και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας, Σπύρος Καμπιώτης, σχολιάζοντας το εν λόγω καθεστώς.

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Η δυνατότητα για κατάθεση αιτήσεων στην πρόσκληση ενδιαφέροντος της Cosmote TV ξεκινά την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018. Όπως μας λέει ο Σπύρος Καμπιώτης, τέτοιων διαδικασιών καλό θα ήταν να προηγείται κάποια διαβούλευση, ούτως ώστε να τίθενται τα κριτήρια εκείνα επιλογής που θα απηχούν την πραγματική αξία των περιφερειακών Μέσων.

ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
Όπως επισημαίνει ο Σπ. Καμπιώτης, όλα τα ελληνικά και κάποια διεθνή κανάλια που φιλοξενούνται στην Cosmote TV, έχουν οικονομικό ανταποδοτικό όφελος λόγω περιεχομένου (αφού η υπηρεσία του παρόχου είναι συνδρομητική): «Στις συμβάσεις που έχουμε ως περιφερειακά τηλεοπτικά κανάλια -όσοι είμαστε σήμερα στην Cosmote- εξαιρούμαστε από την πολιτική της εταιρείας και υπογράφουμε παραίτηση από κάθε δικαίωμα του περιεχομένου μας. Αντισταθμιστικά, φιλοξενούμαστε χωρίς κόστος. Ωστόσο, όλοι οι πολίτες στην περιφέρεια, αλλά και οι “εσωτερικοί μετανάστες” επαρχιώτες κάτοικοι της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας κ.α., διακαώς παρακολουθούν τα περιφερειακά τους…», επισημαίνει.

Όπως είναι γνωστό, το κράτος επιδοτεί τους πολίτες στις ορεινές περιοχές της χώρας (λευκές περιοχές), προκειμένου να έχουν πρόσβαση μέσω Cosmote και Nova στην ελληνική τηλεόραση, συμπεριλαμβανομένων κάποιων περιφερειακών καναλιών. Όπως τονίζει ο Σπ. Καμπιώτης, ο πολίτης στα ορεινά πρώτα θέλει να βλέπει περιφερειακή τηλεόραση, που σημαίνει ότι το κλειδί για την επιλογή των περιφερειακών καναλιών προς αναμετάδοση θα έπρεπε να είναι το περιεχόμενο: «η περιφερειακή τηλεόραση περιλαμβάνει καλά κανάλια με περιεχόμενο και αξιέπαινες προσπάθειες. Το ζητούμενο είναι η αξιολόγηση και η στάθμιση των κριτηρίων».

ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Ποια θα μπορούσαν όμως να είναι τα ποιοτικά κριτήρια για την επιλογή συμμετοχής ενός περιφερειακού καναλιού σε μια συνδρομητική πλατφόρμα; Ο Σπ. Καμπιώτης καταγράφει τα κυριότερα:
• 50% του εβδομαδιαίου προγράμματος ενημερωτικό – με περιφερειακά θέματα περιοχής κάλυψης (Περιφερειακής Ζώνης που ανήκει το κάθε κανάλι). Ειδικά στις ζώνες μετά τις 14.00.
• 10% του εβδομαδιαίου, πολιτισμός – αθλητισμός (περιφερειακού περιεχομένου).
• 20% Ψυχαγωγία.
• 10% Επιμόρφωση – καινοτομία – επιστήμη.
• 10% Γενικά (Εθνικά – Διεθνή – Ευρωπαϊκά – Ομογενειακά θέματα).
• Καταστάσεις προσωπικού με το λιγότερο προσωπικό που θα όριζε ο οργανισμός, ώστε να γίνεται σαφές ποιο κανάλι έχει επενδύσει σοβαρά στην δημιουργία περιεχομένου (με επικεφαλής υπεύθυνους ενημέρωσης, τεχνικού, marketing, ροής).
• Λίστα περιγραφής εβδομαδιαίας δημιουργίας εσωτερικών παραγωγών με το περιεχόμενο και με αναλυτικά στοιχεία.
• Τεχνική περιγραφή – εγκαταστάσεων συμπεριλαμβανομένης αυτοψίας ή Υ.Δ. μηχανικού και μηχανολόγου.
• Δυνατότητα κάλυψης – μετάδοσης ζωντανών ή μαγνητοσκοπημένων περιφερειακών events και δράσεων (να αναφέρεται ετήσιος προγραμματισμός… που και πότε).
• Αποστολή τηλεοπτικού σήματος στην πλατφόρμα σε ανάλυση το ελάχιστο SDi και προπαρασκευαστικά (πρόβλεψη) για το άμεσο μέλλον σε HD.
• Κάτω από 1 ώρα την ημέρα μετάδοση Τελεμάρκετινγκ.
• Ανταποδοτικές παροχές προς την πλατφόρμα ώστε να ωφεληθεί διπλά.
• Ετήσια επανεξέταση κριτηρίων με πολύ εύκολο και γρήγορο τρόπο.

«Όλα τα παραπάνω εκτιμούμε ότι έχουν αξία πολύ ποιοτικότερη, μεγαλύτερη και ισχυρότερη από τα ποσά, που μπαίνουν ως όρος», καταλήγει ο Σπύρος Καμπιώτης. «Τα περιφερειακά κανάλια που έχουν σοβαρό περιεχόμενο, όραμα, δυνατότητες, είναι πολύ λίγα. Αυτά τα λίγα, είναι αναγκαία και δημιουργούν αξιόπιστη προστιθέμενη αξία στο συνδρομητικό πακέτο του οργανισμού».

Το ζήτημα λοιπόν, είναι, σύμφωνα με τον Σπ. Καμπιώτη, εάν οι πλατφόρμες θέλουν «ποιοτικά κανάλια για τον συνδρομητή-πελάτη τους, ή, να βγάλουν χρήματα από “αναιμικά περιφερειακά μέσα”, και με αυτή τη λογική να ανεβάσουν στην πλατφόρμα τους “ότι να ‘ναι”; Και το σημαντικότερο: Γιατί δεν ζητούν αντίστοιχα ποσά από τα περιφερειακά κανάλια της Αττικής, που παίζουν απριόρι τελεμάρκετινγκ; Είναι πιο ποιοτικά; Προς τι το περιφερειακό ξεκαθάρισμα;».

Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
Φυσικά, η αδειοδότηση των περιφερειακών σταθμών είναι μια ιστορία που εκκρεμεί και κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να συμβεί, γεγονός που, σύμφωνα με τον Σπ. Καμπιώτη, αναδεικνύει ακόμη περισσότερο την αξία του ποιοτικού περιεχομένου: «Αύριο, ποιος θα είναι αδειοδοτημένος και ποιός όχι; Εκείνος που θα μεταδίδει τελεμάρκετινγκ, ή εκείνος που θα υπηρετεί σοβαρά τον περιφερειακό του ρόλο, θα δημιουργεί περιεχόμενο, θα ανοίγει θέσεις εργασίας, θα τοποθετεί περιεχόμενο που δεν χωράει στα Εθνικά κανάλια; Εμείς αποδεχόμαστε τα ποιοτικά κριτήρια, αποδεχόμαστε όμως και την χρέωση, αρκεί να μπορούμε από την πλευρά μας να διεκδικήσουμε κι εμείς την αξία του περιεχομένου μας, που η πλατφόρμα θα πουλάει στα πακέτα των ελευθέρων καναλιών της…».