Είναι τέτοια τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται, ώστε θα ήταν οξύμωρο να μην… υγιαίνουν ως έντυπα. Μπορεί, μάλιστα, να μην είναι τόσα πολλά όσα είναι, για παράδειγμα, τα γυναικεία ή τα τηλεοπτικά «αδελφάκια» τους, ωστόσο τα περιοδικά υγείας και ευεξίας θεωρούνται εδώ και χρόνια ως μία από τις πλέον επιτυχημένες κατηγορίες του εγχώριου Τύπου. Και δικαίως, μιας και καταφέρνουν να διατηρούν τις κυκλοφορίες τους σε υψηλά επίπεδα, παρά τη σφοδρή κρίση που μαστίζει τα έντυπα.

Πιο συγκεκριμένα, τα περιοδικά «Forma» (Δάφνη Επικοινωνίες), «Prevention» (Εκδόσεις Λυμπέρη), «Shape» (Αττικές Εκδόσεις), «Vita» (ΔΟΛ) και το ανδρικό «Men’s Health» (Εκδόσεις Λυμπέρη), ξεπέρασαν σε μέση κυκλοφορία τα 125.000 αντίτυπα κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2011. Υπάρχει δε και το «K Life», ο νεότερος τίτλος της αγοράς, το οποίο κυκλοφορεί εδώ και μερικούς μήνες με την Καθημερινή του Σαββάτου και στη συνέχεια στα περίπτερα.

Καθώς επίσης και το «Αρμονία», της PMP Media, το οποίο συνοδεύει κάθε μήνα το «Έθνος της Κυριακής» και ακολούθως κυκλοφορεί και αυτόνομο –η αναγνωσιμότητά του κυμαίνεται, σύμφωνα με τη Focus, γύρω στις 290.000.

Αξιολογώντας τις κυκλοφορίες…
Δεδομένων των συνθηκών, είναι άραγε ικανοποιημένοι οι εκπρόσωποι των περιοδικών με τις επιδόσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας; Η Εύη Τσιμάρα, Διευθύντρια του Αρμονία, χαριτολογώντας, περιγράφει την κατάσταση με τη φράση «Ο άγγλος ασθενής στα χρόνια της κατάθλιψης», ενώ η Φαίη Ευθυμίου, Διευθύντρια του Forma, θεωρεί ότι «σίγουρα δεν ήταν η καλύτερη περίοδος, γενικότερα για τα έντυπα, αλλά το γεγονός ότι είμαστε ακόμα εδώ σημαίνει κάτι».

 ΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

 Kυκλοφορίες  Ιαν.11  Φεβ.11  Μαρ.11  Απρ.11  Μάιος 11  Μέσος όρος
 Forma  15.431  24.252  26.133  27.100  26.500  23.883
 Men’s Health  23.331  19.511  20.360  28.290  23.350  22.968
 Prevention  21.759  18.394  30.010  20.951  –  22.779
 Shape  25.158  35.564  35.823  29.100  –  31.411
 Vita  28.721  24.462  23.234  16.619  28.770  24.361
 Αρμονία  –  –  –  –  –  103.452*

 Πηγή: Πρακτορείο Άργος (30/08) Ανάλυση Στοιχείων: Marketing Week

 *Ο μέσος όρος του Αρμονία προκύπτει τόσο από τις πωλήσεις του Έθνους κάθε δεύτερη Κυριακή του μήνα, όσο και από τον αριθμό των τευχών που πωλήθηκαν ανεξάρτητα στο περίπτερο. Αφορά δε στην περίοδο Φεβρουάριος-Ιούνιος (πηγή: PMP Media).

 
Τέλος, η Νάντια Αγγέλη, Διευθύντρια Έρευνας και Ανάπτυξης στις Αττικές Εκδόσεις (Shape), αναφέρει ότι «σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, όχι μόνο για τον περιοδικό Τύπο αλλά για ολόκληρη την ελληνική αγορά, θεωρούμε ότι τα περιοδικά υγείας και ευεξίας κατάφεραν να διατηρήσουν τη θέση τους, με τις συνολικές κυκλοφορίες να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα και σε χαμηλό μέσο όρο πτώσης».

…και προβλέποντας τις μελλοντικές επιδόσεις τους

Συχνάζουν σε μία χώρα, στην οποία η αγοραστική δύναμη περιορίζεται διαρκώς, και το Διαδίκτυο εξελίσσεται σε κύρια πηγή ενημέρωσης.

Μπορούν άραγε τα περιοδικά υγείας και ευεξίας να ελπίζουν σε ενισχυμένες κυκλοφορίες; Η Φ. Ευθυμίου (Forma) δηλώνει αισιόδοξη, εφόσον, όμως, «παραμείνουν ποιοτικά και καλύπτουν κάποια κενά των αναγνωστών, όπως έγκυρη ενημέρωση και ψυχαγωγία». Αντίστοιχα, η Ε. Τσιμάρα (Αρμονία) θεωρεί εφικτή την αύξηση «για όσα περιοδικά μπορούν να προσφέρουν επί της ουσίας ενημέρωση και επιστρέφουν στον αναγνώστη, με τη μορφή αξιοποιήσιμης γνώσης, το πολλαπλάσιο των χρημάτων που καταβάλλει για να τα αγοράσει».

Η δε Ν. Αγγέλη (Shape) σχολιάζει σχετικά: «Πράγματι, οι κυκλοφορίες των περιοδικών της κατηγορίας κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα και μιλώντας ειδικά για το Shape, όπου είναι και ο πρώτος τίτλος σε κυκλοφορία για το 2011, υπάρχουν μήνες όπου έχει σημαντική αύξηση κυκλοφορίας. Οπότε και για όλα όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω, γιατί όχι;».


Περί διαφημιστικής απορρόφησης
Παρά την πρόδηλη μείωση των διαθέσιμων διαφημιστικών κονδυλίων, μια ματιά στα στοιχεία της Media Services αποδεικνύει ότι τα περιοδικά υγείας και ευεξίας εξακολουθούν να αποτελούν μια ελκυστική επιλογή για τους διαφημιζόμενους. Όπως φαίνεται στον σχετικό πίνακα, ο αριθμός των καταχωρίσεων που δημοσιεύτηκαν στο διάστημα Ιανουάριος-Ιούλιος 2011 παρέμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ η συνολική απορρόφηση τονώθηκε κατά σχεδόν 1 εκατ. ευρώ ξεπερνώντας τα 15 εκατομμύρια.

 ΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

 Έντυπο  Αριθμός καταχωρίσεων  Απορρόφηση (σε ευρώ)
 Forma  301 (280)  2.970.604 (2.712.755)
 K Life  72 (-)  694.008 (-)
 Men’s Health  234 (250)  3.060.684 (3.163.550)
 Prevention  215 (226)  2.437.307 (1.884.672)
 Shape  299 (254)  2.571.141 (2.156.528)
 Vita  163 (224)  1.413.531 (1.741.030)
 Αρμονία  305 (304)  2.744.734 (2.582.458)
 Σύνολο  1.517 (1.538)  15.198.001 (14.240.993)

 Πηγή: Media Services Ανάλυση Στοιχείων: Marketing Week

 Αφορά στην περίοδο Ιανουάριος – Ιούλιος 2011, ενώ σε παρένθεση οι επιδόσεις του 2010.

Μέχρι τώρα, λοιπόν, η κατηγορία δείχνει να διαθέτει ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Τι χρειάζεται, ωστόσο, να πράξει προκειμένου να παραμείνουν οι συγκεκριμένοι τίτλοι δημοφιλείς ως μέσα προβολής και να διατηρήσουν την απορρόφηση κονδυλίων σε ικανοποιητικά επίπεδα; Η Ν. Αγγέλη δηλώνει ότι «η υψηλή ποιότητα παροχής ενημέρωσης και το ελκυστικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την ολοκληρωμένη επικοινωνία που αφορά τόσο στο περιοδικό ως Μέσο, όσο και μέσω των Internet, Facebook, iPhone Applications, Events -όπως ακριβώς έχουμε κάνει εμείς με το Shape- καθιστούν έναν τίτλο ελκυστικό ως πολυμέσο προβολής».

Απαντώντας στο ίδιο ερώτημα, η Φ.Ευθυμίου τονίζει ότι «πρώτ’ απ’ όλα θα πρέπει να παραμείνουν πιστά στο κοινό που τα εμπιστεύεται, συνδυάζοντας ποιοτική ενημέρωση και ψυχαγωγία. Βασικό, όμως, είναι να προσαρμόζονται και στην εποχή, ανανεώνοντας το περιεχόμενο ή το στήσιμό τους και την εικόνα τους γενικότερα ή κάνοντας άλλα βήματα, ανάλογα με τις προθέσεις και τις δυνατότητές τους».

Τέλος, η Ε. Τσιμάρα κρίνει αναγκαίο τα έντυπα «να βελτιστοποιήσουν την άυλη προστιθέμενη αξία που προσφέρουν στον αναγνώστη τους με αξιόπιστη ύλη, εγκυρότητα στην ανάλυση και πρακτικές λύσεις. Με δυο λόγια, να έχουν κάτι πραγματικά χρηστικό να δώσουν, πέρα από τις “προσφορές”».


Η επίδραση του Διαδικτύου και οι online στόχοι
Διαδίκτυο. Ένα Μέσο, το οποίο εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς σε κυρίαρχο Μέσο Ενημέρωσης των Ελλήνων, θέτοντας νέα δεδομένα και προκλήσεις στην προσπάθεια των εντύπων για κερδοφορία και μακροημέρευση. Άραγε πώς επηρεάζει αυτή η πραγματικότητα τη φιλοσοφία, αλλά και το περιεχόμενο των περιοδικών υγείας και ευεξίας;

Η Ε. Τσιμάρα σημειώνει με νόημα ότι «το Διαδίκτυο αντιπροσωπεύει την ταχύτητα διάδοσης κάθε μορφής πληροφόρησης ή παραπληροφόρησης, από την οποιαδήποτε πηγή, αξιόπιστη ή μη, πρωτογενή ή όχι, χρήσιμη ή εντελώς άχρηστη, σωτήρια ή παραπλανητική». Και συνεχίζει: «Το περιοδικό οφείλει να είναι η έγκυρη πληροφόρηση μόνο για την πραγματική είδηση, την οποία θα κρίνουν, θα διασταυρώσουν και, αν αξίζει, θα αναλύσουν περαιτέρω οι κατά τεκμήριο ειδικοί και βεβαίως επώνυμα. Συνεπώς, η φιλοσοφία του περιοδικού μας είναι: ασχολούμαστε με ό,τι αξίζει πραγματικά, με την ουσία και όχι την επιφάνεια, αποφεύγοντας τη στείρα αναπαραγωγή, χωρίς να παραπλανούμε τον αναγνώστη».

Από την πλευρά της, η Φ. Ευθυμίου παραδέχεται ότι «μας προβληματίζει η καθιέρωση του Διαδικτύου, αλλά ταυτόχρονα ανοίγει νέες κατευθύνσεις τις οποίες μπορούμε να εκμεταλλευτούμε δημιουργικά». Άρα; Θεωρούν απαραίτητο να «χτίσουν» το brand τους και στο Διαδίκτυο; Και αν ναι, ποιος είναι ο βασικός στόχος που θέτουν σε ό,τι αφορά την παρουσία τους online; «Σίγουρα είναι στους στόχους μας», απαντά η Διευθύντρια του Forma και προσθέτει: «Κύριος σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε ένα χρηστικό εργαλείο που θα μας βοηθήσει να διευρύνουμε τη διαδραστικότητα και την αλληλεπίδραση με το κοινό μας, σε συνδυασμό πάντα με την έντυπη έκδοσή μας».

Αντίστοιχα, η Ν. Αγγέλη αναφέρει την «εντυπωσιακά θετική πορεία του www.shape.gr, η οποία, σε συνδυασμό με την παρουσία μας στο Facebook, θέτουν ως στόχο μας τη δυναμική παρουσία του τίτλου μας στο Διαδίκτυο, προσελκύοντας όλο και περισσότερους διαδικτυακούς επισκέπτες αλλά και μέλη».

Η δε Ε. Τσιμάρα αυτό που κρίνει ως αναγκαίο είναι «να προσφέρουμε στον αναγνώστη την πληροφορία που χρειάζεται με εγκυρότητα». Διευκρινίζει, πάντως, ότι «η ενίσχυση ενός brand και στο Διαδίκτυο είναι χρήσιμη. Ο αναγνώστης επιθυμεί να ενημερώνεται συμπληρωματικά από πολλαπλές πηγές και το περιοδικό πρέπει να καλύπτει την πληροφόρηση του ήδη αναγνώστη του, αλλά και του εν δυνάμει, με όλους τους δυνατούς τρόπους, παραδοσιακούς ή μη».

Αισιοδοξία με επιχειρήματα
Η επόμενη μέρα αναμένεται εξίσου δύσκολη για το μέσο ελληνικό νοικοκυριό, το οποίο «αιμορραγεί» οικονομικά. Και τα περιοδικά; Δικαιούνται να αισιοδοξούν, έστω λίγο, για το μέλλον τους;

«Όχι μόνο δικαιούνται αλλά υποχρεούνται», τονίζει η Ε. Τσιμάρα: «χωρίς αισιοδοξία για το μέλλον, δεν υπάρχει κινητήριος δύναμη για το παρόν. Από τη στιγμή που ένα περιοδικό έχει αναπτύξει σχέση εμπιστοσύνης με τους αναγνώστες του, οφείλει πρώτο αυτό να αισιοδοξεί, ώστε να μπορεί να περνάει θετικά μηνύματα υγείας και ευεξίας». Άποψη την οποία συμμερίζεται η Ν. Αγγέλη, ενώ η Φ. Ευθυμίου καταλήγει ότι «η κρίση μπορεί όντως να γεννήσει ευκαιρίες και να μας οδηγήσει σε κάτι καλύτερο, πιο ποιοτικό, πιο ευρύ και δημιουργικό». Μακάρι…

Η ευκαιρία εν μέσω της κρίσης
Marketing Week: Ίσως φαντάζει παράδοξο, αλλά μπορεί να αποτελέσει η δύσκολη καθημερινότητα της ελληνικής κοινωνίας ευκαιρία για τα περιοδικά υγείας και ευεξίας;

Εύη Τσιμάρα (Αρμονία): Ναι. Η υγεία κοστίζει πολύ ακριβά, ενώ τα περιοδικά που σε βοηθούν να τη διαφυλάξεις, πολύ φθηνότερα.

Νάντια Αγγέλη (Shape): Η δύσκολη καθημερινότητα της ελληνικής κοινωνίας με όλα τα οικονομικά – κοινωνικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει, σίγουρα οδηγεί σε ιδιαίτερα στρεσογόνες καταστάσεις που πιέζουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Το περιοδικό Shape αποτελεί σημαντικό σύμμαχο της γυναίκας στο να βελτιώσει τη φυσική της κατάσταση, την υγεία της, τη διατροφή της και κατ’ επέκταση, τη ψυχική της διάθεση.

Φαίη Ευθυμίου (Forma): Πιθανόν ναι. Κι αυτό επειδή ασχολούνται με θέματα ιδιαίτερα σημαντικά για τη ζωή όλων μας, όπως η υγεία μας και η γενικότερη ευεξία και ποιότητα ζωής, που σήμερα είναι ίσως τα πλέον βασικά ζητούμενα. Επομένως, σε μια τέτοια περίοδο ίσως είναι όντως ευκαιρία για τα συγκεκριμένα περιοδικά να πλησιάσουν ακόμα περισσότερο το κοινό, προτείνοντας καθημερινές λύσεις και αναδεικνύοντας τις αξίες που μετράνε πάντα, είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει κρίση.