Με τους Έλληνες να έχουν ξεχωριστή σχέση με το παγωτό, η αγορά παγωτού στην Ελλάδα εμφανίζεται δραστήρια και ανταγωνιστική. Η χρονιά που πέρασε επεφύλαξε σημαντικές επιχειρηματικές εξελίξεις, ενώ στις σύγχρονες τάσεις που ορίζουν τα ποικίλα λανσαρίσματα των εταιρειών ιδιαίτερη σημασία φαίνεται να έχουν η καινοτομία, η γευστική ποικιλία, αλλά και οι υγιεινές διατροφικές επιλογές.

Αγαπημένη καλοκαιρινή απόλαυση για μικρούς και μεγάλους, δροσερή επιβράβευση ή μικρή πολυτέλεια, το παγωτό αποτελεί μια δραστήρια και ανταγωνιστική αγορά που έχει ωστόσο τις ευαισθησίες της. Επηρεάζεται από την εποχικότητα, τις καιρικές και οικονομικές συνθήκες, τον τουρισμό, τις διατροφικές τάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες λαμβάνουν τα μέτρα τους δημιουργώντας νέα προϊόντα, πραγματοποιώντας λανσαρίσματα και ενώνοντας τις δυνάμεις τους, είτε σε επίπεδο συνεργασιών με άλλα brands, είτε προχωρώντας σε πιο στρατηγικές συμφωνίες, όπως αυτή που έλαβε χώρα την προηγούμενη χρονιά μεταξύ της Nestle και της R&R, με αποτέλεσμα τη δημιουργία της κοινοπραξίας Froneri Hellas. «Η αγορά παγωτού είναι δυναμική και αφορά στις δυνατότητες και την επιθυμία του καταναλωτή, καθώς αποτελεί ευκαιρία για μια «απόδραση» ή ακόμα καλύτερα, αποτελεί μια καθημερινή αφορμή απόλαυσης. Ως εκ τούτου, σε μια πραγματικότητα που, όπως και οι επίσημες έρευνες δείχνουν, η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών βαίνει μειούμενη, η αγορά παγωτού, στην περυσινή σεζόν, κινήθηκε ελαφρώς πτωτικά. Επέδειξε ωστόσο αξιοσημείωτες αντοχές σε μια σειρά από αρνητικούς παράγοντες, όπως η κατάρρευση ενός μεγάλου και παραδοσιακού retailer, όσο και στην αύξηση του ΦΠΑ, από 13% το 2015 σε 24% το 2016. Για το φετινό καλοκαίρι είμαστε αισιόδοξοι, καθώς έχουμε να παρουσιάσουμε πολλά και μεγάλα νέα», σχολιάζει η Διεύθυνση Marketing Froneri Hellas Ice Cream S.A.

Τα Trends του παγωτού
Τα σύγχρονα διατροφικά trends και η τάση του fιtness & health δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την αγορά των παγωτών. Όπως σχολιάζει και η Νατάσα Τσινάβου, Brand Manager Παγωτού της Κρι-Κρι: «Οι σύγχρονοι καταναλωτές στρέφονται σταθερά στην αγορά προϊόντων πιο εξειδικευμένης διατροφής κι αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που παρατηρείται και σε διεθνές και σε τοπικό επίπεδο. Ένα πολύ μεγάλο trend είναι τα προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη». Στο ίδιο πλαίσιο, η στροφή των καταναλωτών σε μια πιο υγιεινή διατροφή γενικότερα, αλλά και σε πιο εξειδικευμένες διατροφές, όπως οι vegan, ωθούν τα brands στη δημιουργία προϊόντων που να ανταποκρίνονται σε αυτές τις νέες ανάγκες.

Η Χρυσάνθη Τελωνιάτη, Marketing Manager της Kayak SA, συμπληρώνει: «Οι τάσεις στρέφονται σίγουρα σε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής. Το Κayak, από την αρχική σύλληψη της ιδέας, εξυπηρετούσε και εξυπηρετεί βάσει DNA τον σκοπό αυτό. Παγωτά και sorbet που παράγονται με τον πιο αγνό και απλό τρόπο, με πρώτες ύλες πρωτίστως από τοπικούς παραγωγούς. Είχαμε αφουγκραστεί αυτή την τάση και για αυτό είμαστε η πρώτη ελληνική εταιρεία που δημιούργησε βιολογικό παγωτό, παγωτό χωρίς λακτόζη, χωρίς προσθήκη ζάχαρης και Greek Frozen Yogurt με 100% ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι. Vegan sorbet, όπως το βραβευμένο sorbet σοκολάτας, το οποίο πρώτη η Kayak δημιούργησε στην Ελλάδα, αποτελούν μία από τις πολλές υγιεινές επιλογές της εταιρείας μας».

Τέλος, μια ακόμη τάση που διακρίνει η Διεύθυνση Marketing της Froneri Hellas Ice Cream S.A., είναι η αύξηση της κατανάλωσης παγωτού στο σπίτι. Τάση που αναδύεται κυρίως λόγω των οικονομικών συνθηκών, και ενισχύεται από τις αυξημένες επιλογές που προσφέρονται πλέον στον καταναλωτή από τα brands, σε επίπεδο οικογενειακών παγωτών.

Τα λανσαρίσματα παίρνουν «φωτιά»
Πολλά και ενδιαφέροντα είναι τα λανσαρίσματα των εταιρειών φέτος το καλοκαίρι, τα οποία προκύπτουν είτε από τα νέα διατροφικά trends, είτε από συνεργασίες αγαπημένων brands, είτε ως εμπλουτισμός της γκάμας υφιστάμενων σειρών. Συγκεκριμένα, η Froneri Hellas διεύρυνε τη γκάμα του Nirvana με τη νέα γεύση Nirvana Vanilla & Muffin, τη σειρά Aloma με το οικογενειακό Aloma Profiterole και τα ξυλάκια Boss με  δυο νέες γεύσεις με την τεχνολογία των μεγάλων κομματιών μέσα στο ξυλάκι, το Boss Full Caramel Brownies και Boss Full Cookies. Eπίσης, νέο λανσάρισμα αποτελεί η σειρά παγωτών Oreo, η σειρά παγωτών Movenpick και το νέο παιδικό παγωτό Pirullo Gum Gum με σύγχρονη αρχιτεκτονική, ιδιαίτερο συνδυασμό γεύσεων και ισορροπημένο διατροφικό αποτύπωμα.

Οι μάρκες ΕΒΓΑ και Παπαδοπούλου συνεργάστηκαν και λάνσαραν δύο νέες προτάσεις παγωτών. Το ΕΒΓΑ Σάντουιτς με μπισκότα Πτι-Μπερ Παπαδοπούλου με παγωτό κρέμα με άρωμα βανίλιας και το ΕΒΓΑ 4Χ4 με Γεμιστά Παπαδοπούλου, σε 2 γεύσεις, βανίλια ή σοκολάτα.

Η Κρι-Κρι παρουσιάζει ποικίλα λανσαρίσματα, από πιο οικογενειακές προτάσεις αλλά και πιο niche προϊόντα. Το νέο Super Spoon είναι παγωτό με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη για μυϊκή ενδυνάμωση, super fruits για ενέργεια και ευεξία και γιαούρτι Κρι Κρι. Το παιδικό παγωτό ξυλάκι Frozen με φρέσκο γάλα, χαμηλά λιπαρά και χωρίς πρόσθετες χρωστικές προκύπτει από τη νέα συνεργασία της Κρι Κρι με την Disney, ενώ αποτέλεσμα της μακροχρόνιας συνεργασίας της Κρι-Κρί με την ΙΟΝ είναι το λανσάρισμα της σοκολάτας Derby σε παγωτό, σε δύο γεύσεις, κλασική και καραμέλα. Επίσης, μια νέα σειρά οικογενειακών παγωτών, βασισμένων σε αγαπημένες, παραδοσιακές γεύσεις, είναι «Τα γλυκά της Μαμάς» που βγαίνουν σε γεύση  Σοκολατόπιτα και Πάστα Φλώρα. Τέλος, η value for money σειρά οικογενειακών παγωτών της Κρι-Κρι Heartmade Ice cream ενισχύεται με τη γεύση βανίλια-κακάο-καραμέλα-μπανάνα σε συσκευασία 3 λίτρων.

Η Κayak λάνσαρε φέτος μια νέα σειρά Greek Frozen Yogurt με φυσικό γλυκαντικό από το φυτό Στέβια. Η σειρά κυκλοφόρησε κυρίως σε αγορές του εξωτερικού,  με γεύσεις όπως Πορτοκάλι, Red Berries & Aσάι super food.

H Unilever λάνσαρε τα νέα παγωτά Magic σε συσκευασία κυπέλλου με κέλυφος από σοκολάτα που σπάει πιέζοντας το κύπελλο. Τα νέα Magic κύπελλο κυκλοφόρησαν σε τρεις γεύσεις, κλασική, με αμύγδαλο, και με λευκή σοκολάτα.

Τέλος, η Δωδώνη για τον εορτασμό των 50 της χρόνων θα λανσάρει σύντομα νέες, επετειακές γεύσεις, καθώς επίσης θα ανακοινώσει τη συνεργασία της με γνωστή σεφ.


Ποιότητα και ανάπτυξη, θα φέρουν πωλήσεις
Η κοινωνικοοικονομικές συνθήκες έχουν επηρεάσει αρνητικά την αγορά ποιοτικού παγωτού και φαίνεται πως η τάση για κατανάλωση στο σπίτι, δεν αρκεί για να καλύψει τη συνολική υποχώρηση. Επιπλέον, οι καταναλωτές στρέφονται σε οικονομικότερες και χαμηλότερης ποιότητας επιλογές. «Η κατανάλωση premium παγωτού, με υψηλές διατροφικές αξίες, έχει συνολικά πτωτικές τάσεις, λόγω της οικονομικής κρίσης της χώρας μας. Οι καταναλωτές στρέφονται προς αμφίβολης ποιότητας προϊόντα, με κύριο γνώμονα το κόστος. Ωστόσο, στόχος μας, όπως εδώ και 50 χρόνια που παράγουμε πραγματικό παγωτό με 100% φρέσκο ελληνικό γάλα, παραμένει να προσφέρουμε συνεχώς την ίδια συνταγή και την ίδια ποιότητα στους καταναλωτές», σχολιάζει ο Γιώργος Τσομπανίδης.

Επιπλέον, όπως συμπληρώνει η Χρυσάνθη Τελωνιάτη, υπάρχουν και πολλές νεοσύστατες εταιρίες παγωτού που προσπαθούν να επιβιώσουν στο άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, ψάχνοντας μια διέξοδο σε μια νέα για εκείνους αγορά που εισέρχονται: «Σε αυτό το παζλ, ξεχωρίζουν οι εταιρείες όπως η Κayak που δεν ανταγωνίζονται μόνο σε πλαίσια κόστους, αλλά έχουν να παρουσιάσουν και να προσφέρουν στην αγορά μια ολοκληρωμένη πρόταση ποιοτικού παγωτού». Φαίνεται, λοιπόν, πως για τις εταιρείες που έχουν ήδη χαράξει την πορεία τους στο δρόμο της ποιότητας, δεν υπάρχει επιστροφή. Η ποιότητα και η ανάπτυξη είναι μονόδρομος για να επιστρέψουν οι πωλήσεις, όπως δηλώνει η Νατάσα Τσινάβου: «Το 2016 ήταν μια χρονιά αρκετά απαιτητική για το σύνολο της ελληνικής αγοράς παγωτού η οποία σημείωσε διψήφια πτώση. 

Κρι Κρι από την πλευρά της, ακολουθώντας μια δυναμική και αναπτυξιακή στρατηγική, επένδυσε σε νέα προϊόντα, τα οποία συμμετείχαν κατά 11% στο συνολικό τζίρο της εταιρείας και κατάφερε να πετύχει σημαντική αύξηση πωλήσεων με +10% πανελλαδικά στα επώνυμα προϊόντα, προσθέτοντας ταυτόχρονα 800 νέα σημεία διανομής. Πιστεύουμε ότι και το φετινό καλοκαίρι οι προκλήσεις για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του παγωτού είναι πολλές. Στην Κρι Κρι στοχεύουμε στην ανάπτυξη των μαρκών μας, παρουσιάζοντας νέα παγωτά φτιαγμένα βάσει όλων των ποιοτικών χαρακτηριστικών που διακρίνουν τα προϊόντα μας, τα οποία παράλληλα με την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου μας θα φέρουν ανάπτυξη πωλήσεων και μεριδίων μας».

Focus Points
– Οι σύγχρονοι καταναλωτές στρέφονται σταθερά στην αγορά προϊόντων πιο εξειδικευμένης διατροφής.
– Αυξάνει η κατανάλωση παγωτού στο σπίτι.
– Η κατανάλωση premium παγωτού, με υψηλές διατροφικές αξίες, έχει συνολικά πτωτικές τάσεις.
– Το φετινό καλοκαίρι οι προκλήσεις για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του παγωτού είναι πολλές.

Επικοινωνιακά πλάνα
Δωδώνη: Με νέα καμπάνια θα γιορτάσει φέτος η Δωδώνη τα 50 της χρόνια. Η καμπάνια θα «τρέξει» σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, ενώ θα πλαισιωθεί και με επικοινωνία σε digital και social media.
Kayak: Το επικοινωνιακό μήνυμα της Kayak για φέτος είναι «Δεν είναι παγωτό, είναι Kayak», με το οποίο θα κινηθεί τόσο στα ψηφιακά μέσα, όσο και στα Kayak Boutiques.
Kρι-Κρι: Για φέτος, η Κρι-Κρι ετοιμάζει τέσσερις integrated marketing καμπάνιες για να υποστηρίξει τα τέσσερα  σημαντικά της λανσαρίσματα, σε όλα τα καταναλωτικά touch points: Τα γλυκά της Μαμάς, το Derby, to Super Spoon και το παιδικό Frozen της Disney.
Froneri Hellas: Mια ολοκληρωμένη 360° επικοινωνία έxει ετοιμάσει για φέτος η Froneri, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει σε ενέργειες στα social media, που τη φέρνουν πιο κοντά σε νεανικά κοινά.

Nestle και R&P δημιούργησαν την κοινοπραξία Froneri
Στις επιχειρηματικές κινήσεις της χρονιάς που πέρασε, στον χώρο του παγωτού, ξεχώρισε αυτή της δημιουργίας της κοινοπραξίας Froneri Hellas. Όπως είχε δημοσιευθεί στο Marketing Week, στις 4 Οκτωβρίου 2016, έπειτα από την ολοκλήρωση των απαιτούμενων εγκρίσεων, η Nestle και η R&R ολοκλήρωσαν τις ενέργειες για τη δημιουργία της Froneri, μίας νέας κοινοπραξίας στον τομέα του παγωτού, των κατεψυγμένων τροφίμων και των γαλακτοκομικών ψυγείου. Η Froneri θα βασιστεί στις δυνατές και επιτυχημένες μάρκες και την εμπειρία της Nestle στην κατηγορία out-of-home, σε συνδυασμό με το ανταγωνιστικό μοντέλο παραγωγής και τη σημαντική παρουσία της R&R στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Η ηγετική ομάδα της Froneri συνδυάζει τη βιομηχανική τεχνογνωσία και την επιχειρηματική οξύνοια της Nestle και της R&R. Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου θα είναι ο Luis Cantarell (Nestle Executive Vice President, Europe, Middle East & North Africa) και Διευθύνων Σύμβουλος ο Ibrahim Najafi (πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της R&R).