Συνεχίζοντας τον διάλογο με κορυφαίους δημιουργικούς, το Marketing Week είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με δύο σημαντικούς Creative Directors μιας διαφημιστικής εταιρείας που «χτίστηκε» ακριβώς γύρω από τη «δημιουργική ιδέα», της Frank. Ο Πάνος Μουζακίτης και ο Μανώλης Καπίδης, δημιουργικοί διευθυντές της εν λόγω εταιρείας, καταθέτουν την δική τους οπτική για το πόσο έχει επηρεάσει η κρίση την ποιότητα του δημιουργικού προϊόντος.

Marketing Week: Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η κρίση έχει πράγματι επηρεάσει το δημιουργικό προϊόν, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με το βάθος αυτής της επιρροής. Ποια είναι η δική σας αίσθηση;
Πάνος Μουζακίτης:
Κοιτάξτε, η μεγάλη δυσκολία σήμερα είναι να μπορέσεις να πείσεις το κοινό να σε «ακούσει». Δύσκολα κάποιος που πλήττεται τόσο πολύ από την κρίση, θα παρακολουθήσει τι του επικοινωνεί ένα διαφημιστικό μήνυμα. Η κατανάλωση γι’ αυτόν είναι μια πολυτέλεια και οι διαφημίσεις περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Έτσι, εντοπίζουμε και μια αμηχανία στην επικοινωνία των brands. Βλέπουμε τις διαφημίσεις να λειτουργούν περισσότερο σαν μικρά κωμικά σίριαλ που πετυχαίνουν μεν να διασκεδάσουν, αλλά το αν τελικά πετυχαίνουν να «πουλήσουν» είναι ζήτημα υπό αμφισβήτηση.

Τελικά, η κρίση και τα μειωμένα budgets κινητοποίησαν τους δημιουργικούς; Τους έκαναν πιο….δημιουργικούς;
Μανώλης Καπίδης:
Δεν νομίζω ότι ισχύει κάτι τέτοιο, τουλάχιστον όπως το τοποθετείτε ως ερώτημα, στο πλαίσιο της κρίσης. Και πριν υπήρχε ένας πολύ ισχυρός ανταγωνισμός, οπότε έπρεπε να καταβάλλεις το 100% της ενέργειάς σου.

Η ανάγκη γνώσης της τεχνολογίας αιχμής είναι απαραίτητη πλέον για έναν δημιουργικό, δεδομένης της διείσδυσης των digital media. Πιστεύετε ότι η γνώση αυτή υπάρχει σήμερα; Έχουν μπει σε αυτό το «παιχνίδι» οι δημιουργικοί ή απλά προτιμούν να συνεργάζονται με στελέχη που γνωρίζουν θέματα τεχνολογίας;
Πάνος Μουζακίτης:
Στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, ένας δημιουργικός πρέπει να κατέχει και κάποιες βασικές γνώσεις σκηνοθεσίας, αυτό βέβαια δεν σήμαινε ότι θα σκηνοθετήσει κιόλας. Πρέπει απλώς να γνωρίζει σε βάθος το «μέσο».

Το ίδιο συμβαίνει και με τα ψηφιακά μέσα. Ένας δημιουργικός δεν θα προγραμματίσει ούτε θα κάνει development, αλλά οφείλει να γνωρίζει πώς μπορεί αυτά τα μέσα να τα αξιοποιήσει καλύτερα. Ο ρόλος του παραμένει πάντα ο ίδιος, η αναζήτηση των καλύτερων ιδεών.
 
Διαπιστώνετε στην Ελλάδα της κρίσης, δημιουργικές δουλειές που κάνουν τη διαφορά; Δουλειές που χωρίς να έχουν μεγάλο budget, έχουν ξεχωρίσει;
Μανώλης Καπίδης:
Σαφώς και υπάρχουν ιδέες που ξεχωρίζουν, αλλά είναι πολύ λιγότερες από άλλες εποχές, αφού και η παραγωγή δουλειών έχει πέσει κατακόρυφα. Βέβαια συνήθως οι δουλειές που φαίνονται περισσότερο, έχουν και μεγάλα budget πίσω τους για να τα υποστηρίξουν.

Όπως κάθε κλάδος, έτσι και η Διαφήμιση και οι άνθρωποί της πρέπει να κάνουν την αυτοκριτική τους για τυχόν λάθη και στρεβλές νοοτροπίες του παρελθόντος. Πιστεύετε ότι αυτή η διαδικασία έχει γίνει;
Πάνος Μουζακίτης:
Εδώ ισχύει η θεωρία του Δαρβίνου. Όποιος μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα θα επιβιώσει και αυτό ισχύει και για τους δυνατότερους του συστήματος. Αν δεν μπορέσεις να προσαρμοστείς θα έχεις πρόβλημα. Άρα εδώ μπορούμε να πούμε ότι η κρίση έχει και μια «δημοκρατικότητα» γιατί προσφέρει μια νέα ευκαιρία, ένα restart για όλους μας.